Skocz do zawartości

Leszek

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    82
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

8 Neutral

Informacje

  • Skąd
    WAW

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

  1. http://www.hmshood.org.uk/hoodtoday/models/takom/takom72.htm Doskonala merytoryczna analiza. Nie do konca ze wszystkim sie zgadzam ale mi tez pare drobiazgow umknelo. Moje uzupelnienia do punktow Hood did NOT have such a lip around any of her four main turrets! - na kilku zdjeciach widac wyraznie oslone przejscia sciana/poklad na wiezy B i X - poklad jest w rzeczywistosci pochylony pod niewielkim katem i wypukly w przekroju. Zrobienie tego moze byc ciekawe. In reality, the vents around Hood's "B" barbette varied in appearance - Uklad kanalow wentylacyjnych jest raczej inny niz na rysunku. Rysunek mogl byc z dokumentacji projektowe. Wykonawczo bylo inaczej. Pozycje na rysunku sa ok ale wymiary kanalow napewno nie. (edit) Jednak ponowne przekopanie zdjec pod katem zgodnosci z rysunkiem daje troche inny rezultat niz moje badania. Trzeba bazowac na rysunku. Turret/Gun House Director - The large "wing-like" structure - Skrzydla dalmierza sa wyraznie trapezowe w rzucie z gory Reszta jest Ok.
  2. Cd. Tym razem doktorat z kanalow wentylacyjnych. Tu sie kompletnie nic nie zgadza o czym nizej. Kanaly barbety od dziobu sa tylko dwa typ B z modelu (w modelu 4 szt. A i B), wysokosc pasuje. Do poprawy poziomy mocowan i skos na dole Kanaly od rufy tez nic nie pasuje. Na rysunku orginalny widok przed poprawkami i wymiary do poprawy. Jeden kanal do dorobienia. Wydaje sie, ze glebokosc kanalow jest rozna, ale z zdjec trudno ocenic proporcje. Rozstaw probny kanalow. Wydaje sie, ze kanaly D C F sa symetryczne. E i C2 ustawione jak na rysunku. Wymiary sa mierzone na barbecie, odsuniete dla czytelnosci. Dol barbety czeka na wytoczenie.
  3. Teorie sa rozne. Fakty sa takie, ze wybuch mial inny charakter niz np. eksplozja Barhama. Bardziej jak wybuch ladunkow prochowych. Osobiscie stawiam na niedoszkolona zaloge i oficerow artylerii, ktorzy przygotowujac rufowe wieze do otwarcia ognia pootwierali sluzy podawania ladunkow. Wypadek bardziej niz przypadkowe trafienie i bum. Prawdy sie nigdy nie dowiemy. Dzieki za zauwazenie mojej rzezby. A w calosci bedzie wygladac mniej wiecej tak.
  4. Po chwilowym odlozeniu na polke projektu wiezy baterii Gneisenau/Orland postanowilem zrobic cos “latwiejszego” z tej branzy. Akurat Takom wydal kultowa brytyjska wieza B.L.15, tu jako wieza “B” pancernika HMS Hood. Byc moze z tej wiezy padla ostatnia salwa do Bismarcka, kiedy to fatalnie dowodzony Hood wylecial w powietrze z nieznanych przyczyn. No, patrze, swietny model, latwizna. Ale juz wstepny reserch pokazal, ze sporo roboty jednak sporo bedzie. Takom chyba jako wzor wzial publikacje Kagero, w ktorej akurat plany wiezy sa troche od czapy. Wieza bedzie zrobiona w wersji z konca lat 30tych z okresu sluzby na Morzu Srodziemnym. W modelu jest tez wyrzutnia p.plot. UP, z ktora mozna zrobic wersje z dnia zatopienia. Poniewaz oslony dalmierza trzeba robic prawie od zera wiec tym samym nakladem pracy mozna zrobic tez wersje z lat 20 tych po zbudowaniu. Poprawki: - dach wiezy w rzucie z przodu powinien byc lekko dwuspadowy a nie polkolisty, w zasadzie nie do latwego poprawienia, nie warto robic - caly dalmierz powinien byc ok. 2mm przesumiety do przodu, nie robilem ale jest jeszcze szansa - oslona dalmierza przednia polkolista czesc zostala obcieta i zastapiona plaska plyta, w rzucie z gory ksztalt pancerza tez poprawilem - oslony boczne (skrzydla) dalmierza nie maja nic wspolnego z orginalem, sciany boczne i ksztalt rzutu z gory zrobiony od nowa - wlaz do wiezy, dodatkowe wizjery zrobilem od zera - osie luf dzial i mocowania oslony przeciwpodmuchowej poszly ok. 2mm nizej - dol wiezy obcialem o ok. 2mm - dorobilem nowa podloge wiezy =1mm, ktora jest w orginale dobrze widoczna z boku. Na niej stoja w orginale sciany wiezy - pierscien dystansowy miedzy wieza a barbeta =1 - dodatkowy pancerz od dolu w nawisie wiezy =1 - wlaz do wiezy od dolu w nawisie - otwory w przedniej scianie do peryskopow zaslepilem i zrobilem nowe - w srodku pancerz pogrubiony przy otworach - nowe linie podzialu plyt pancernych z przodu i z boku wiezy. Mozna tez nie robic bo pewnie byly czyms zaklejane i na zdjeciach slabo widoczne - wentylatory i osprzet pokladowy wymagaja dalszych “badan” np. wentylatory (czesci C11, C12) powinny byc dwa w tym jeden dla wersji wiezy z wyrzutnia UP powinien miec ok. 55mm wysokosci (ma 15), srednica tez niewlasciwa - przejscie barbety w poklad powinno byc zupelnie inne. Trzeba odciac i wytoczyc nowe albo cala barbete Zastanawiam sie jeszcze, patrzac na to, ze wieza jest fajnie przysadzista z lufami nisko zawieszonymi, czy nie zrobic wersji wiezy “A”. Trzeba tylko obciac barbete, zaslepic skosy nawisu wiezy i zmienic ksztal skrzydel dalmierza (skosy z tylu). Ogolnie to designerzy Takomu chyba troche gimbaza bo wszystkie moje uwagi widac na zdjeciach nawet bez siegania do szczegolowej dokumentacji. Malowanie raczej Mr.Hobby C334 BS4800/18B21 Barley Gray, inne wersje Life Color UA633 - Royal Navy WWII Admiralty Light Grey 507C, Tamiya xf80 XF-80 Royal Light Gray Matt ale jeszcze szukam potwierdzenia. 1. Nowy pancerz czolowy dalmierza Skrzydla dalmierza 1, Wlaz 2. Dodatkowe sruby 3. Peryskop 4. Mozliwe przesuniecie dalmierza 1. Pogrubienie pancerza przy otworach 2. Wieza obcieta o 2mm, stare dno opilowane i wklejone do srodka. Bedzie naklejone nowe dno 1mm Prawidlowe(?) wymiary przejscia barbeta-poklad
  5. Powoli zbieram sie do malowania i pytanie do znawcow Us Navy. Przekopalem sie przez zdjecia PBJ i wyglada na to, ze na wielu zdjeciach insignia white na spodzie jest wyraznie ciemniejszy od znakow, napisow lub np. dokladanych uchwytow Hvar. Na zdjeciach Helcatow i samolotach w malowaniu atlantyckim takie zjawiska sa mniej widoczne. Fora zachodnie wydaje sie, ze o tym milcza. Moja teoria jest taka, ze wg niektorych zrodel PBJ schodzily z tasmy jako B25H i potem byly adaptowane. Jezeli tak to jak strzelili slabo kryjacy bialy na szary to moze byl taki efekt? Jakies slady znalazlem tylko w jednym artykule z netu „the underside colour became Insignia white which is a slightly cream white with semigloss sea blue/non-specular sea blue & intermediate blue upper sides” https://vmb613.com/june_1945.htm
  6. Wersja B-25C dostosowana do wymagan US Navy byla oznaczona PBJ-1C i odpowiednio nastepne dalej D, H, J. Mialy zwykle fabrycznie zabudowany radar i inne wypazenie nawigacyjne.
  7. Wykopałem ostatnio z szafy porzucony kiedyś w trakcie pracy Hasegawa 00732 1/72 PBJ-1H Mitchell 'U.S. Marine' i zacząłem go dalej dłubać. Poszukałem troche o dywizjonach bombowych marynarki USA. Zwlaszcza VMB-613 jest dobrze udokumentowany. Dywizjony latały w 1944-45 na Mitchelach PBJ D/H/J na Pacyfiku zajmując się głównie patrolami przeciw okrętom podwodnym i nękaniem japońskich garnizonów na ogległych rubieżach galaktyki. Ponieważ spotkanie japońskiego samolotu bylo wtedy prawie niemożliwe więc w przeciwieństwie do B-25 armii były dla oszczędności masy rozbrajane ale wyposażane w dodatkowe systemy nawigacyjne. Model bedzie właśnie zrobiony wg wzoru z VMB-613 ze zmianami od seryjnego na w opisach niżej. Na żółto: 1. Radar 2. Zaczepy do HVAR 3. Zaślepki po zasilaniu amunicji do .50tek w blistrach 4. Okno kamer 5. Zaslepka zdemontowanego wlotu wentylacji 6. Deflektor bocznego stanowiska .50 bez szyby i k.m. Na czerwony co jeszcze będzie: 1. Wlot czegoś tam 2. Anteny 3. Antena wypuszczana z ciężarkiem 4. Radiowysokościomierz 10. Wlot do czegoś tam kolejny 11. Osłona przeciwogniowa lufy .50tki Żółte: 21. Zaślepki po zdjętych deflektorach pocisków 22. Zaślepka wieżyczki z miejscem na kopułke astro Czerwone: 21. Zestaw anten 22. Celownik radarowy Ogolnie PBJ to niedoceniona kopalnia pomysłów, która patrzac na ilość wątków na forach, mocno przegrywa ze straferami. Jak uda mi się dojechać z PBJ H do końca to wezmę się za późny PBJ D z radarem nad oszklonym nosem ale maksymalnie dozbrojony ze stanowiskiem ogonowym .50tki, bocznymi stanowiskami jak w H/J, blistrami, Hvar i wyrzutnikami bomb pod skrzydłami. Na bazie B-25C/D Airfixa.
  8. Taka ciekawostka dla odmiany od czołgów i samolotów. Wieżę trzydziałową dział 28 cm S.K. C/34 w wersji z krążowników liniowych Scharnhorst/Gneisenau produkuje Modelcollect i Takom 5016. Inboxy znajdziecie tu https://www.kitreviewsonline.de/austratt-fort-in-172-von-modelcollect-ua-72344/ i tu http://modelarstwo.koszalin.pl/index.php/recenzje/inne/736-w-pudle-wieza-ciezkiej-artylerii-okretowej-28-cm-sk-c-34-1-72-takom-models więc nie będę się powtarzał. Solidny warsztat dla MC, który był dla mnie inspiracja można znaleźć tu https://www.onthewaymodels.com/reviews/ModelCollect/AlMagnus_ModelCollect_UA72148_review.htm ale autor popełnił kilka błędów, o których będzie niżej. MC jest to wersja wieży C na betonowej podstawie po modernizacji i przeniesieniu do baterii brzegowej Orlandet a TK to oryginalna wieża B na okrętowej barbecie. Ogólnie wieża TK poziomem szczegółów bije MC na głowę i warto się zastanowić nad jej przeszczepieniem na płaski plastikowy talerz (https://www.obi.pl/dekoracje-bozonarodzeniowe/talerz-plastik-sr-40cm/p/6392401), który bez problemu odwzoruje instalacje w baterii Fjell kolo Bergen gdzie betonowa podstawa była mniej wiecej na równo z otaczającym terenem. Będzie to wersja zaraz po przeniesieniu na ląd bez późniejszych modyfikacji. W takiej wersji też odbywały się pierwsze strzelania. Do wykonania zostają tylko nowe drzwi i włazy na tylnej ścianie wieży oraz wnętrze wieży przy połączeniu luf z komorą zamkową, które w wersji morskiej było zasłonięte przez osłony przeciwpodmuchowe. Istnieje jednak jedno zdjęcie z osłonami. Zostaje jeszcze zaślepienie otworów po dalmierzu i gotowe. Wersja MC jest mimo wad moim zdaniem dużo ciekawsza, prezentuje bowiem wieżę w baterii Orlandet po dodaniu dodatkowego opancerzenia i zawiera betonową podstawę. Tez w przeciwieństwie do TK działa są ruchome kazde oddzielnie zgodnie z oryginalem. Także tu trzeba dorobić włazy/drzwi na tylnej ścianie wieży oraz w dnie nawisu wieży (w TK są). Ale tu mamy kilka grubych błędów do poprawienia. To co w modelu MC wygląda jak nity wypukłe w rzeczywistości jest śrubami z płaskim łbem, z gniazdem czworokątnym (patrz jak wyglądają w TK) i w zasadzie jest nie do poprawienia od ręki. Można wydrukować na drukarce 3D lub poczekać aż jakiś producent zrobi łby fototrawione. Minimum to opiłowanie tak aby było tylko lekko wypukłe. Niestety MC z rozpędu układ śrub przeniósł z morskiej wersji oryginalnej i nie uwzględnił zmian po montażu dodatkowego opancerzenia dachu wieży. Nowe śruby ale bez gniazda da się zrobić bez problemu. Będę sprawdzał czy nie dało by się zastosować fototrawionych nakrętek gdzie zewnętrzny 6-kąt się zgubi a wewnętrzny otwór okrągły będzie prawie nie różny od 4-kąta. Korekty będą wymagać tez gniazda osadzenia peryskopów i ich głowice. Najwięcej pracy będzie jednak na osłonie łożyska wieży, która zamocowana do wieży powinna się obracać a w modelu MC jest częścią betonowej podstawy. Ma też dodatkowe płyty opancerzenia ale o tym później.
  9. Leszek

    I-16 typ 10 ICM 1:32

    W instrukcji do modelu jest napisane jak byk Sgt. Kalugin wiec z czym wy macie problem? Nie kazdy musi znac ruski i jego transkrypcje.
  10. Technicznie czad ale plyty drogowe maja 4 zaczepy do podnoszenia dzwigiem po 2 na dluzszej krawedzi lub na rogach
  11. Po ponad 10 latach przerwy w modelowaniu jestem gdzies w 3/4 sklejania BA-3 Zvezdy. Masakra. Sklejam go rownolegle z Puma i M8 Italeri i tam uzywanie pilnika to 20% BA-3 . Generalnie spasowanie w miare ale kazda czesc wymaga solidnego pilowania. Ale to jeszcze pol biedy. Hobby Boss jest wprawdzie 2x drozszy ale ma troche wnetrza, blaszke i 12 kol , tak, tak, Zvezda ma tylko jedna zapasowke bo wykorzystuje ramke z Gaz AAA. Moja rada - nie kupowac. Nic dziwnego, ze w galerii same wraki BA-3
  12. Leszek

    Ju-52 Tylko dla orlow 1:48

    Tak marginesie to byłem w tym zamku (Hohenwerfen), na stacji kolejowej Werfen i na moście. Tylko stacje kolejki dokręcali w innym miejscu bo do zamku prowadzi kolejka szynowo-linowa. Wszystkie miejsca zamku widziane w filmie z wyjątkiem wielkiej sali można zobaczyć. Niestety gospoda i lotnisko są jest też w innych miejscowościach. pozdro, L
  13. Zmiana adresu nieoficjalnej strony muzeum http://lmm.lchm.net84.net/ Zapraszam!
  14. Też się do niego przymierzam, koniecznie w wersji myśliwskiej :-) L
  15. Leszek

    Wybór F-14A

    Hasegawa v.2 jest poza konkurencją. Jezeli chcesz robic wersje budżetową to dowolny z pozostałych. Nie kupuj tylko Italeri, chyba że dla kalek "Ghostriders" :-) ale nie próbuj go składać. pozdro, L
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.