Skocz do zawartości

Jendrass1

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    2 480
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

13 Good

Informacje

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

  1. Panowie, ja bym Wam chętnie na bieżąco pomógł, ale serio nie mam czasu chyba że zacznę wciągać koks jakiś. W razie czego piszcie.
  2. Spoko, mogę nic nie podsyłać.
  3. Ja czytam i w miarę możliwości pomagam
  4. No to jestem, wywołany do tablicy, choć od kilku lat nie siedziałem przy modelarskim warsztacie, bo pochłonęło mnie całkowicie grzebanie po archiwach i praca naukowo-publicystyczna. Tak, w miarę możliwości pomogłem IBG w sprawie modelu, choć pomoc ta spłynęła jak się wydaje już w końcowej fazie prac nad projektem. Nie mniej jednak uważam efekt finalny za BARDZO DOBRY, zważywszy na to jakimi materiałami dysponujemy dziś odnośnie tego czołgu i jaki był punkt wyjścia. W tym momencie zaczynają się schody, bo jeśli ktoś chce być na tyle purytaninem, żeby móc ferować wyroki "porażka/nieporażka" to zwracam uwagę na kilka faktów odnośnie dokumentacji: - kadłub: zachowanych kilka oryginalnych płyt oraz kilka oryginalnych rysunków blach. Nie stanowi to jednak w żadnym przypadku zbioru kompletnego. Stąd dla odtworzenia pozostaje analiza zdjęć, a te trzeba mieć i to w odpowiedniej jakości (a więc odbitki), a nie jpg z neta, - wieża: obszerna rysunkowa dokumentacja wieży szwedzkiej oraz częściowe rysunki polskie, głównie wewnętrznego wyposażenia. Niewielką część z nich publikowałem w swoich opracowaniach. Gdyby chcieć odtwarzać wieżę na podstawę ww. materiałów to chyba musiałaby być cała z blaszek i kosztować majątek, - uzbrojenie: kompletna dokumentacja jarzma dwubroniowego, armaty itd. Reszta jak w przypadku wieży, - układ napędowy i przeniesienie: są rysunki silnika, skrzynia, zwolnice itd albo w oryginale lub per analogia do wozów "V". Dla chcącego nic trudnego, ale znów szukanie różnic to robota benedyktyńska, a nie modelarski fast-track, - wyposażenie wewnętrzne: nie zachował się opis wyposażenia wewnętrznego, a w zasadzie instrukcja utrzymania wozu jednowieżowego. Stąd bazować trzeba na starszym dokumencie dla wozu dwuwieżowego, a to jednak rodzi poważne problemy chociażby względem systemu wentylacji (przebudowywano go długo i wytrwale) czy rozmieszczenia fantów w przedziale bojowym. Tutaj znów pozostaje analiza zdjęć i pewne skromne poszlaki opracowań wykonanych przez Sowietów, - układ jezdny: to tak newralgiczna część, że zawsze można się przyczepić, nie mniej ja jestem zadowolony. Ilu z Was rozpozna poprawnie wózek albo żółwia od 7TP nie myląc go z Vickersem lub T-26 ? Tyle w niezwykle telegraficznym skrócie. Prośba moja do Wasz koledzy drodzy jest jednak następująca. Model IBG może budzić u niektórych niedosyt, u niektórych zachwyt. Będzie tak bez względu na to jak bardzo dopicowany byłby to produkt i tutaj nie mam ochoty na polemiki. Gdyby chcieć wykonać model podkreślam WYRAŹNIE lepszy niż to co zaproponowało IBG należałoby najpierw wykonać OLBRZYMIĄ pracę archiwisty-detektywa-kolekcjonera. Ponieważ siedzę w tym od lat - to mogę z własnego doświadczenia powiedzieć, że nie jest to możliwe dla jednej osoby i nie sądzę, aby tak katorżniczego zadania podjęła się jakakolwiek firma modelarska. Sam bardzo bym chciał mieć model 7TP bliski ideałowi. W zasadzie byłoby to kilka modeli, gdyż wersji tego wozu było ... sporo, jeśli przyjąć różnice w silnikach, detalach opancerzenia etc. Biorąc pod uwagę to co napisałem wyżej jest to jednak najzwyczajniej niemożliwe. Siódemka od IBG to w mojej ocenie model bardzo dobry i punkt wyjścia do samodzielnych konwersji, jeśli ktoś ma zacięcie. PS Czy należało by stworzyć internetowy podręcznik zawierający informacje, odnośnie tego co co należało by zmienić, aby zbliżyć model do perfekcji ? Tak. Czy chciałbym to zrobić ? Tak. Czy mam na to czas ? Nie, a drugiego doktoratu z historii wojskowości nie chce mi się już pisać. Pozdrawiam Jędrzej "Jendrass" Korbal
  5. Oj dawno mnie już na tym forum nie było, ale zapowiedź IBG wydaje się przełomem w historii polskich modeli polskiego sprzętu pancernego. Po latach hegemonii RPM, SModel i Mirage, wspólnie z TKSem nastaje nowa epoka. Czekam z dużym zaciekawieniem na ten model, a z tego co się orientuje to jest grzechu wart :)
  6. Jendrass1

    TKS 1/35 IBG prototyp

    Flachenty, kiedy można się tego karalucha spodziewać na rynku ? Bo mi ten wątek narobił smaka generalne
  7. Jendrass1

    TKS 1/35 IBG prototyp

    Nic na to nie poradzę kolego, że nie potrafisz odróżnić ogólnie pochlebnej, choć momentami szorstkiej oceny, od niczym nie uzasadnionego malkontenctwa. Wskazałem wyraźnie czego w modelu brakuje (a są to drobiazgi) oraz wprost i to w kilku miejscach wyraziłem szacunek dla producenta i samego modelu. Jeśli ktoś ma problemy z interpretacją zdań złożonych, to proszę wybaczyć ale ja nie mam na to wpływu. Dziękuję Krzysztof za miłe słowa, nie przesadzajmy jednak z superlatywami. Odnośnie kontaktów z producentem to powiem tylko tyle, że żałuję nieco jakiegokolwiek braku sygnału ze strony IBG. Środowisko "polskich modelarzy-purytan" jest znane i niewielkie. Gdyby ktoś się do mnie zwrócił nawet nie z prośbą, co z pytaniem, to chętnie bym rysunki wnętrza czołgu TKS, które mam z archiwów udostępnił i to błogosławieństwem. Nie byłoby podejrzewam wtedy tej dyskusji. I to by było na tyle. Ja już miejsce na kilka pudełek TKS AD 2018 mam zrobione w szafie
  8. Jendrass1

    TKS 1/35 IBG prototyp

    Przeczytaj proszę na spokojnie to co napisałem. Nie ma tam mowy o jakimkolwiek zawahaniu. Nie jest, mogłoby być ciut lepiej. Nie mniej jednak to wybór między ceną "wypasionego drogiego" modelu, pewnym "tańszym uproszczeniem" i stan ten w pełni akceptuję. Raz jeszcze podkreślam, wybór takiego rozwiązania przez producenta uważam za słuszny, bo gwarantujący niezły model w przystępnej jak sądzę cenie. Jeśli ktoś będzie zechce purytańsko dopracować detale, to będzie to zadanie zdecydowanie łatwiejsze niż orka ze wspomianym archetypem. Dziś jest łatwiej niż 20 lat temu, bo literatura, rysunki i rzeczywise egzemplarz są na wyciągnięcie ręki. Bardzo Ci dziękuję za zdjęcia skrzyni biegów. Jestem właścicielem dwóch egzemplarzy zatem jeśli potrzebujesz lepsze, niż te które wrzuciłeś zdjęcia (z pierwszego TKS odbudowywanego w kraju), to służę uprzejmie. W przypadku dokumentaji układu przeniesienia napędu podobnie, również w wariancie C2P. Szkoda, ale dla chcącego nic trudnego. Bardzo się z tego cieszę, biorę w ciemno kilka sztuk. Jesteś widzę nader dobrze poinformowany, dziękuję Ci za rzeczową odpowiedź. Czy wiadomo już ile +/- ma kosztować model ? To cenne przypomnienie i warte uwagi, tylko adresat chyba błędny ? Miałem możliwośc porównywać TKS ze stojącym obok T-55AM. Zesztą znam wszystkie karaluchy istniejace w kraju, przy niektórych nawet pomagałem w zakupie b.rzadkich części, ale dzięki za przypomienie.
  9. Jendrass1

    TKS 1/35 IBG prototyp

    Z dużym zaciekawieniem śledzę ten projekt, wróble ćwierkały o pracach już od jakiegoś czasu i nareszcie - jest ! Zewnętrznie model przedstawia się bardzo ładnie, to oczywiście klasa wyżej niż archetypy RPM/Mirage, które złamały lub wyostrzyły nie jeden modelarski charakter. Faktycznie klapy osłaniające górną część pancerza/boczne/inspekcyjne wyglądają dośc krzepko, ale każdy, kto tylko będzie chciał może je skorygować w łatwy sposób. Wnętrze - cieszy poprawna chłodnica, stelaż na skrzynki amunicyjne prezentuje się super, akumulator z tego co widzę jak trzeba. Nie wiem jak zbiornik paliwa i układ wentylatora. Silnik wygląda ok, chociaż można było pokusić się chyba o coś więcej tym bardziej że są oryginały i że w modelu widać go najbardziej :/ Nie mniej jednak to też można samemu podrasować. Zdecydowanie kiepsko, wygląda równie dobrze widoczna skrzynia biegów i całe przeniesienie. Bryła jest i może ok, ale standardem odpowiada ww. producentom. Aż prosi się o odrobinę więcej detali, tym bardziej że przednie luki są otwierane i zwyczajnie będzie to wszystko widać. Pytanie: - czy zestaw przewiduje duży element wewnętrzny jakim była skrzynka na narzędzia ? - czy producent uwzględni oparcia dla boczne dla kierowcy i strzelca ? - peryskop wz. 34 ma swolą dolną, tj. wewnętrzną części ? - czy skrzynki w nogach strzelca docelowo będą stały na podłodze - każda miała swój stelaż. Brakuje też prostych elementów: gaśnicy, bańki na olej, apteczki... Dla jasności - nie piszę tego, żeby na siłę krytykować model, tutaj lista mniejszych lub wiekszych uwag mogłaby być zdecydowanie dłużna ale sam fakt, że krajowy producent wział temat na tapetę wymusza pokorę. W pełni zdaję sobie sprawę "że nikt nie kupi TKS za dwieście" i rozumiem takie podejście. Ja kupię i to pewnie kilka, ale ilu będzie takich Jendrassów ? Niewielu. Chwała IBG za ten model i oby okazał się w PL hitem sezonu. W radością zaopatrzę się w ten zestaw(y) kończąc tym samym erę poprzednich trenerów cierpliwości. Jestem na TAK ! PS Czy i kiedy będzie wersja z nkm ?
  10. Śliczne, nie sądzę żeby w tej skali udało się wycisnąć dużo więcej - takie zdanie laika gdy mowa o 1/72. Bardzo udany zestaw.
  11. Jendrass1

    25tp [1/72]

    Poza rysunkami, które pokazałeś to w zasadzie innych nie ma, poza ew. mniej lub bardziej realnymi wizjami artystycznymi różnych autorów. Kiedyś chciałem zrobić ten wóz w 1/35, mam nawet zaawansowaną wieżę oraz pudło kadłuba ale to droga przez mękę i pełen S-F.
  12. Jutro powinienem mieć ten model w ręku. Dzięki Jarkowi wiem już od pewnego czasu czego się spodziewać, stąd podjąłem decyzję, żeby kwestię omówienia modelu "V" od CAMs nieco rozszerzyć. Kupiłem więc równolegle "V" od Mirage oraz najbliższych krewniaków czołgu "V" czyli T-26 mod. 33 od HB i Zvezdy. Bardzo jestem ciekaw porównań gabarytowych oraz poprawności rozwiązań jak umieszczenie klap, wentylacji etc. Kwestię gąsienic również mam zamiar zweryfikować.
  13. Gerd, tak się zeszło, że ja akurat napisałem dość obszerny tekst o Chevroletach w WP TUTAJ więc jestem jakby na to nie patrzeć na bieżąco. Ta fotka z wiecu - cudna ! To na fotce jest nieskarosowany 155 COE
  14. Gerd. Dopiero teraz trafiłem na ten zestaw, to bez wątpienia dobra kontynuacja która cieszy oko. Czy ciężarówka z napisem jest "faktem" czy to delikatne nadużycie ? Plutony opl. ze Starachowic miały na pewno nieskarosowane Chevrolety 155 HD, a czy miały też takie zgrabne fiaty z napisem ?
  15. Wymieniałeś silniki ostatecznie ?
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.