Skocz do zawartości

Dops01

Użytkownicy
  • Liczba zawartości

    41
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

0 Neutral

Informacje

  • Skąd
    Sieradz
  • Zainteresowania
    Modelarstwo lotnicze
  • Zawód
    Emeryt
  1. Dops01

    Yak-9M ICM 1/48

    Piękny model. Świetna robota. Pozdrowienia dla Argentyny.
  2. Dops01

    MiG-21

    Witam. Myślę, że każdy samolot pomalowany farbami, które zmniejszają jego widzialność w środowisku w którym operuje posiada kamuflaż. Dla myśliwca przechwytującego jakim był 21-y jasne farby znakomicie ukrywały go na tle chmur i zmętnienia atmosfery. Dlatego wszystkie MiG-i pomalowane kolorami szarymi i szaro-niebieskimi można uznać za kamuflowane. W Łasku oprócz pomalowanych na jednolity kolor używane były też MiG-i w kamuflażu dwu i trój-kolorowym(choć niestety przez krótki okres czasu). Pozdrawiam. Dops01
  3. Dops01

    MiG-21

    Ostatnio przyglądałem się automatyce fotela ACES II i z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że fotel KM-1M nie jest od niego gorszy choć dziś wydaje sie archaiczny, a co ciekawe w niektórych sytuacjach bezpieczniejszy(dzięki zainstalowanym ogranicznikom rozrzutu rąk i chwytaczom nóg zabezpiecza ciało pilota przed działaniem strug powietrza podczas katapultowania przy bardzo dużych prędkościach lotu) Pozdrawiam. Dops01.
  4. Dops01

    MiG-21

    Mogę mylić się w szczegółach bo już wiele lat minęło od czasu kiedy miałem z tym do czynienia ale możliwość katapultowania się przez osłonę kabiny była choć należy ją traktować raczej w kategoriach rozważań teoretycznych niż praktycznych. System ratowniczy KM-1 był bardzo dobrze przemyślany i niezawodny. Gwarantował uratowanie życia pilota w bardzo trudnych sytuacjach choć miał też swoje ograniczenia (np. katapultowanie w pozycji samolotu kabiną w dół - ograniczenie minimalnej dopuszczalnej wysokości) We wszystkich znanych mi przypadkach użycia tego fotela wszystko poszło "po automatach" a piloci wrócili do służby. Pozdrawiam. Dops01
  5. Dops01

    MiG-21

    Chyba raczej mechanizm strzałowy, bowiem blacha osłony kabiny znajdowała sie tuż nad zagłówkiem fotela a żerdź pierwszego spadochronu stabilizującego wysuwana była dopiero gdy fotel przemiścił się po szynach 400-600 mm (te dane mogą nie być dokładne bo w tej chwili nie mam dostępu do moich notatek.). Choć obrażenia całego ciała były wysoce możliwe, to jednak najbardziej narażna była głowa jśli pilot ustawił fotel wysoko. Pierwszy spadochron stabilizujący odstrzeliwany był po czsie zależnym od wysokości lotu ( na małych wysokościach natychmiast) uruchamiając drugi spadochron stabilizujący. Pozdrawiam. Dops01
  6. Dops01

    MiG-21

    Jest. Na samolotach z fotelem KM-1M na (bodajże) lewym ograniczniku rozrzuty rąk był uchwyt awaryjnego usunięcia zabezpieczenia "lotnego". Mały, czerwony, chyba gumowy w kształcie litery "T", trzeba było go wyciągnąć z ogranicznika.Wtedy można było katapultować się przez osłonę kabiny. Osłona zrywana była przez górną część mechanizmu strzałowego. Nie znany jest mi jednak przypadek takiego katapultowania w Polsce. Kabinę MiG-a można było opuścić tradycyjnie, bez fotela. Taka możliwość była opisana w instrukcji choć chciałbym zobaczyś śmiałka, który tego dokonał.. Awaryjny zrzut osłony kabiny (o ile dobrze pamiętam) był potrójny: (pironaboje, sprężyna, układ dźwigniowy) Pozdrawiam. Dops01
  7. Dops01

    MiG-21

    Ten wskaźnik wypuszczenia przedniej goleni był także na PF-ach. Popzdrawiam. Dops01
  8. Dops01

    MiG-21

    Kiedyś słyszałem, że wczesne serie silnika R-11 miały taką instalację w celu ułatwienia rozruchu silnika w powietrzu. Mogły być instalowane na naszych F-13. W późniejszych seriach do silnika był wtym celu podawany tlen. Pozdrawiam. Dops01
  9. Dops01

    MiG-21

    Dla odpalenia R-3S praca radaru nie była potrzebna, ale podczas wykonywania szkolnych przechwyceń ocenę wystawiano na podstawie analizy zdjęć ekranu RP-21. Ważne było aby znaczniki odległści do celu były w strefie zezwolonych odpaleń, minimalna odległość odpalenia ok. 1000 m, maksymalna w zależności od wysokości lotu i prędkości zbliżania. Na dodatek przeż 2 sekundy po naciśnięciu przycisku bojowego znacznik celu nie powinien być w odległości większej niż (bodajże) 17,5 tysięcznuch od środka ekranu stacji. P.S. Podczas atakowania celu powietrznego odległość do celu była podawana na ASP dla: R-3S, działka i rakiet S-5 w zależności od sposobu ustawienia przełączników sterowania uzbrojeniem. Pozdrawiam. Dops01
  10. Dops01

    MiG-21

    Można dodać, że odległość do celu wprowadzana była ze stacji radiolokacyjnej pracującej w modzie "przechwycenie". Pozdrawiam. Dops01
  11. Dops01

    MiG-21 PF - reaktywacja

    Witam. Zachęcam do pomalowania w barwach 1 plm. Będzie ładniejszy niż NRD-owski.Trzeba tylko pamiętać, że wczasie gdy na samolotach malowano Syrenki kabiny były w kolorze zielonym, a samolot pomalowany był "srebrzanką". P.S. W powszechnych opiniach o systemie katapultowania SK jest sporo przesady. Nie wiem czy w Polskim Lotnictwie był przypadek śmierci pilota spowodowany nieoddzieleniem się osłony kabiny od fotela. Oczywiście fotel KM-1 był o niebo lepszy. Pozdrawiam. Dops01.
  12. Dops01

    MiG-21

    Na pewno nie przyhamowal za mocno. MiG-i mialy bardzo sprawnie działający system ABS, po wylądowaniu i opuszczeniu przedniego koła można było zacisnąć dźwignię hamowania do końca i nic złego z oponami się nie działo. Na dodatek to lądowanie odbyło się na mokrym pasie. Jeśli pilot postanowił wypuścić spadochron to zasadniczo nie używal hamulców. Takie pęknięcie opony na dobiegu to prawdziwy przypadek. Czasami opona miała wadę fabryczną, a czasami pękała w wyniku najechania na okruch betonu. Bardzo ciekawe jest to zdjęcie PF-a nr 703 (prawdopodobnie z 1 plm). Wyraźnie widać sposób malowania szachownicy na kadłubie oraz to, że samolot jest pozostawiony w naturalnym kolorze aluminium zabezpieczonym bezbarwnym błyszczącym lakierem. Pozdrawiam. Dops01
  13. Dops01

    MiG-21

    Jeśli mnie pamięć nie myli to żółte syrenki zaczęto malować w Mińsku na MiG-29. W każdym razie ostatni M odebrany z Mińska do Łasku (2005) miał syrenkę żółtą, a chyba raczej należał do 2 eskadry. Pozdrawiam. Dops01.
  14. Dops01

    MiG-21

    Stawiam na tytan (lub jakąś jego kompozycję). Wszystkie PF-y w Mińsku miały syrenki czerwone (przynajmniej do 1987 roku). Pozdrawiam Dops01
  15. Dops01

    MiG-21

    To jest właśnie tak jak opisał to Patyk. Podanie dodatkowego tlenu do maski pilota powodowało wypełnienie tej poduszki i mocniejsze dociśnięcie maski do twarzy. To umożliwiało wytworzenie nadciśnienia oddechowego w masce. Oczywiście pod warunkiem, że maska była założona prawidłowo i "nie dyndała". Na wysokościach lotu powyżej 12000 m to nadciśnienie było tak duże, że aby nie rozerwało płuc pilota koniczna była jego kompensacja poprzez WUK. Pozdrawiam. Dops
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.