Skocz do zawartości

Lakiery i narzędzia


Majaczos

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Serdecznie!

Mam kilka pytań odnośnie modelarstwa:

1. Jakich lakierów używać na model, chodzi mi o lakier Błyszczący oraz matowy ? ( Model Master ma dobre lakiery ? )

2. Przy malowaniu plam na modelu bardzo pomocna jest plastelina. Używać tzw. szkolnej czy jest jakaś specjalna ?

3. Jaka linijka będzie pomocna do trasowania lini podziału oraz jaki nóż wybrać?

 

Z góry dziękuję za odpowiedź.

 

Pozdrawiam

Majaczos

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.Jeżeli chodzi o błyszczący to Sidolux. Właściwie niczym innym się nie różni od typowych modelarskich lakierów jak tylko ceną. Jest o wiele tańszy a butelka starczy na długo. Akrylowy ( narzędzia, pędzle w wodzie myć). Właściwie nie wymaga rozcieńczania i do pędzla i do aero. Mat to albo vallejo albo Pactry.Czy Model master dobry ? Nie próbowałem. Ale ponoć mat za bardzo gasi kolory że stają się takie trupie.

2. Lepiej kup sobie masę mocującą Blu Tack, Pattafix albo Fabercastell. O wiele lepsze i nie zostawiają tłustych plam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak napisał Arek G,Sidolux (musi być do PCV i LINOLEUM) i lakiery Vallejo Matowy (70520) i Satin Varnish (70522),jestem z nich bardzo zadowolony,do rozcieńczania wódeczka.

Jeśli polecić ci mogę nóż to tylko coś z Olfy,fakt że kosztują od 24zł ale są mega i świetnie się nimi pracuję.Zastanawiałem się ale kupiłem i nie żałuję.Może i ostrza trochę kosztują ale starczą ci na długo.Unikaj noży do tapet i wszelkiego tego typu badziewia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

W wątku kalkomanie krok po kroku kornik opisał kilka sposobów na polerkę:

 

Metod polerowania powierzchni również jest kilka:

 

1. Polerowanie filcem - Ja do większości modeli stosuję właśnie tę metodę. Jest dość żmudna i zajmuje czasem sporo czasu, ale daje dobre efekty. Wiele zależy od tego jaką malowaliśmy farbą i jak dobrze była ona rozcieńczona. Jeśli malujemy np. Gunze serii H to często polerka jest tylko dość szybką formalnością. Pamiętać należy o tym by polerować tylko model, którego prace malarskie zostały już ukończone, a farba solidnie wyschła i stwardniała.

Potrzebujemy kawałka twardego filcu, którym ręcznie polerujemy powierzchnie modelu kolistymi ruchami. W przypadku niektórych farb może wytworzyć się delikatny pył, dlatego dobrze jest wykonywać tę pracę w dobrze wietrzonym lub wentylowanym pomieszczeniu.Osobiście polerki filcem dokonuję po każdej warstwie nałożonej farby (podkład, preshading, kolor bazowy, kolor ostateczny z nałożonymi przebarwieniami, pierwsza warstwa nałożonego lakieru błyszczącego przed nałożeniem kalkomanii). Nie jest to konieczne, aczkolwiek daje nam to wtedy większą szansę uzyskania idealnie gładkiej powierzchni. Samemu trzeba wyczuć czy powłoka lakiernicza jest wystarczająca gładka czy też nie.

 

2. Polerka pastami - Pasty polerskie są często używane jako jedyne narzędzie polerskie, co niestety nieczęsto bywa w 100% skuteczne, a i jest stosunkowo mało wydajne. Pasty (np. Tamiya) swoje jednak kosztują...

Ja osobiście używam ich jako wspomagaczy do polerki filcem, ale tylko w przypadku modeli, które powinny mieć wysoki połysk lub jednolity kolor bez przebarwień (np. samochody i samoloty cywilne).

Niewielką ilość pasty nakładam już na model pokryty właściwym kolorem i pierwszą, stwardniałą warstwą lakieru błyszczącego. Niewielką ilość pasty wcieram kolistymi ruchami za pomocą miękkiej ściereczki bawełnianej (podobnie jak w przypadku nakładania kalkomanii sprawdza się stary pocięty t-shirt). W przypadku pracy z pastami należy zachować szczególną ostrożność w okolicach cienkich krawędzi i załamań, które łatwo przecierają się często do gołego plastiku denerwując nas i . Jedyna rada to ostrożność i nakładanie na takie miejsca grubszej warstwy podkładu, farby bazowej i lakieru bezbarwnego.

Polerowanie wymaga trochę czasu i cierpliwości, ale naprawdę warto jest zawrzeć je w proces budowy modelu ponieważ może to nam oszczędzić nerwów w trakcie nakładania kalkomanii oraz wykończeniówki (głównie aplikacji washa). Moim zdaniem efekt końcowy również jest tego wart.

Kornik

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie używaj plasteliny do oddzielenia kolorów,kilka razy stopiła mi plastik po malowaniu.Zainwestuj w blue tacka,mozna go uzywac nie tylko do oddzielania kolorów ale także do chwytania drobnych detali,do przylepiania do niego detali podczas malowania np na patyczku....proponuje tez gąbkę scierna do gipsu z budowlanego,świetna rzecz....

 

co do filcu nie próbowałem ale swietne efekty polerowania dają ręczniki papierowe,uzywam ich po malowaniu do usuwania odkurzu z farbek po maliwaniu aerografem i do polerowania podkladu przed malowaniem .

 

co do nozy nie próbowałem olfy i nie zamierzam jej negowac.Mam ich cyrkiel do wycinania kołek i jest bomba,ale do wycinania kupiłem komplet nozy pseudoprecyzyjnych jakie bywają w budowlanym i jestem zadowolony. Jeden warunek.Koniecznie metalowe i z metalową koncówką do osadzania ostrza bo plastiki łamią się przy mocniejszym naciśnięciu.

 

Polecam też zaopatrzyć sie w mini wiertarkę ręczną,sprzydaje się nadwyraz często do różnych celów,wiertełka mam 0,5 najczęściej i precyzyjne 0,3 i 0,4.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.