Skocz do zawartości

SBS - składanie gąsienic Bronco (Sherman)


cooper69

Rekomendowane odpowiedzi

No i niestety fajny tutorial jak składać gąski Bronco padł ofiarą Photobucketa

 

Poniżej przedstawiam własny zrobiony na podstawie doświadczeń dwukrotnej "produkcji" i z podglądania innych:

 

Potrzebne są:

- ostry nożyk - ja używam Olfa AK-1 bo dla mnie do precyzyjnych prac jest lepszy niż Excel bo ma cieńsze i mniejsze ostrza. Oba nożyki bardzo dobrze się uzupełniają w moim warsztacie.

 

- przyrząd ułatwiający montaż - naklejona w moim wypadku na pasek HIPS listewka o przekroju 6x8 mm (pierwszy wymiar ważny)

 

- taśma dwustronna lub np. Tamiya przyklejona odwrotnie czyli klejem do góry

 

- klej typu Extra Thin

 

Oczywiście zaczynamy od wycięcia elementów z ramek.

Przy odpowiednim (pod lekkim kątem dostosowanym do płaszczyzny, którą chcemy uzyskać) przycięciu dalszą obróbkę papierem, pilnikiem można pominąć (ja tak robię).

Do wycinania polecam podłożyć kawałek HIPS-u odpowiedniej grubości. Bez tego będzie się gorzej wycinało, a przede wszystkim mogą od naprężeń pękać delikatne ośki ogniwek.

 

36174474911_0a76042266_c.jpg

 

35502051213_e6ba1fe3a6_c.jpg

 

36267552446_e75648a8ef_c.jpg

 

Wycinane elementy polecam w osobnych pojemniczkach dla każdego rodzaju.

 

36267539786_1e99c11311_c.jpg

 

Następnie zaczynam montaż.

Na przygotowaną taśmę z klejem układamy kilka części z osiami, a potem za pomocą kleju doklejamy (polecam klej typu Extra Thin) boczne ostrogi/zęby (polecam chwytać pęsetą)

 

35502052663_5f9ac0ce81_c.jpg

 

35502055453_e03bbba987_c.jpg

 

36267554786_9409dd5d6e_c.jpg

 

Finalnie otrzymujemy więcej niż potrzeba takich łączników - ważne jest żeby pilnować kąta ostróg w stosunku do modułu poprzeczek/osi.

 

35502053723_c5640c07b6_c.jpg

 

Po zakończeniu tego etapu mamy już zdecydowanie mniej części

 

36267555826_684f2ff717_c.jpg

 

Na tym etapie przyda się "przyrząd" z listewki.

Zaczynamy finalny montaż.

 

Układamy wewnętrzną część gąsienicy (bez tzw. szewronu - "bieżnika").

 

36267540566_3cf3c346d2_c.jpg

 

Dokładamy osie z ostrogą i mamy pierwszy moduł przygotowany do klejenia.

 

36267541616_ebc1085865_c.jpg

 

kolejne części wewnętrzne polecam wkładać od spodu leżących osi wtedy się kruchy układ nie rozpada.

 

36267543866_beebdcda66_c.jpg

 

Następnie dokładamy i sklejamy ogniwa - moduł z szewronem.

Ja klejem pokrywam kropelką kleju od wewnątrz ten moduł (szewron) uważając żeby nie zalać osi i łączę przy pomocy pęsety ze szpiczastymi końcówkami (idealna jest do tego pęseta z Rossmanna - bardzo dobry zakup jakościowo na poziomie pęset Tamiya (mam też) )

 

36267545416_dd4c3dea8c_c.jpg

 

36267546796_d927b04051_c.jpg

 

36315687065_79a3661254_c.jpg

 

Klej Extra Thin (szczególnie typu S - szybki) szybko schnie więc czasu dużo nie ma ale też pozwala odłożyć ogniwa z przypadkowo zalanymi klejem prowadnicami osi i dość szybko użyć ponownie.

 

36267549666_a800d70707_c.jpg

 

I kontynuujemy robótkę do osiągnięcia pożądanej długości (standardowy Sherman miał po 79 ogniw na stronę a M4A4 po 83 - z doświadczenia z gąskami wynika, że trzeba zrobić więcej). Ostatnie ogniwo sklejamy tylko delikatną ilością (dosłownie kropelka) kleju żeby po pomalowaniu łatwo było rozkleić, a potem już na modelu skleić w całość.

 

36267550956_1ed54f9ef7_c.jpg

 

Otrzymujemy super gąski o naturalnych właściwościach

 

33526277763_4408165214_c.jpg

 

Mam nadzieję, że napisałem dość zrozumiale.

Jak macie uwagi to piszcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dobry poradnik.

Dodam, że przedstawiona metoda jest skuteczna również w gąsienicach do innych czołgów firmy Bronco (Abrams, Leclerc, Leopard itp - wszystko co było dwusworzniowe) oraz po drobnych korektach do innych producentów o podobnej budowie - np gąsienice Modelkastena do Shermana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...
  • 2 months later...
Jeżeli kiedykolwiek zdecyduję się na zakup modelu z firmy Bronco to od razu zainwestuje w gąski z Fruilmodel

Dzięki za tutek.

Juz wiem ze nie kupie modelu tej firmy

Dzięki za poradnik

 

To bawcie się z Friulami, które do Shermana są nieruchome... bo mają specjalne części na zakręty i pozostałe odcinki.

Zajebista sprawa tym bardziej, że najpopularniejsze T48 są w większości na zewnątrz gumowe i przeświecający metal na szewronach bo się przez przypadek zarysowało wygląda komicznie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.