Skocz do zawartości

Pytanie początkującego


vime22

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

 

sorry, jeśli pytanie wyda się głupie, ale jestem zupełnie początkujący, to moje pierwsze podejście do aerografu, więc wolę zapytać, zanim napsuję:P

 

Czytałem, że przy używaniu aerografu trzeba zachować zawsze kolejność: najpierw dusimy i uwalniamy powietrze, dopiero później dźwignia do tyłu i podajemy farbę. Nigdy na odwrót, bo uszkodzimy sprzęt.

Natomiast co z "puszczaniem" spustu? Czy trzeba najpierw przy puszczonym powietrzu przesunąć spust na maxa do przodu, zamknąć dopływ farby i dopiero puścić, czy nie ma to żadnego znaczenia? Po prostu puszczamy i już?

 

Mam też jedno pytanko pośrednio z tym związane: czy jeżeli zdarzy się Wam, że aerograf "napluje" farbą i zostawi na modelu dość mocne plamy farby, co wówczas robicie? Zmywacie cały element rozcieńczalnikiem, czy np. tylko lekko rozcieracie kropki pędzelkiem i dajecie jeszcze jedną warstwę farby a aero?

 

Będę bardzo wdzięczny za pomoc i sorry raz jeszcze, jeśli pytania są super-laickie:P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może lepiej napisz na początek jaki masz aerograf.

Co do samej techniki, to raczej nie ma znaczenia co kiedy wciśniesz, ale np. ja odruchowo najpierw wciskam spust aerografu (zaczyna lecieć powietrze), a potem dopiero go pociągam, żeby wypuścić farbę.

Jak byś nie zrobił, to potrenuj na kartce papieru, szybko wtedy złapiesz co i jak.

Pod żadnym pozorem nie ucz się obsługi aerografu na modelu, bo go szybko pobrudzisz farbą.

Kartka i patrz co Ci wychodzi. Jeśli aerograf pluje plamkami farby, to najprawdopodobniej farba jest zbyt gęsta, ewentualnie doszło do zatkania dyszy, czy nawet uszkodzenia aerografu, ale to raczej skrajne przypadki i nie wchodzą w tym przypadku w grę. Ewentualnie ciśnienie jest za niskie, wtedy też aerograf pluje.

W malowaniu aerografem podstawą jest odpowiednia gęstość farby i odpowiednie ciśnienie powietrza.

Przykładowo, wielu modelarzy maluje farbami Gunze, rozcieńczając je w stosunku 1:2, czy 1:3 (wszystko zależy jak gęste są farby w słoiczku, bo to różnie bywa) i malując ciśnieniem w okolicy jednego bara.

Spróbuj w ten sposób na kartce, jeśli będzie w miarę równomierny strumień farby (mgiełka), to znaczy że jest ok.

Jeśli aerograf napluje na model i masz tam plamy farby, to jest to bardzo nieciekawa sytuacja, bo często jedynym wyjściem jest np. zeszlifowanie takiego kawałka powierzchni na gładko i pomalowanie od nowa.

Generalnie plucie na model nie ma prawa się zdarzyć; nigdy nie otwieraj spustu aerografu od razu na model, najpierw sprawdź na kartce obok czy strumień farby jest taki jak trzeba, dopiero potem maluj. Inaczej będziesz miał kłopoty.

Moja rada: poćwicz dłuższą chwilę malowanie na kartce, zanim zabierzesz się za model.

No i nie zapomnij o solidnym wyczyszczeniu aerografu po pracy (płukanie, czyszczenie dyszy w środku etc.), bo inaczej szybko będziesz miał problemy z jego działaniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Super, dzięki za wyczerpującą odpowiedź:) Wiadomo, najpierw poćwiczę na kartce, jakimś starym modelu z dzieciństwa itp.

Czyli jak narzyga farbą, to po prostu zmywacz i czyścić czym prędzej wszystko? W takim wypadku chyba lepiej się zabezpieczyć i malować element po elemencie, no nie? Bo widziałem, że niektórzy składają cały model do kupy i dopiero potem malują. W ten sposób jak chlapnie, to cały model musi iść "do wanny"...

Aerograf kupiłem chińczyka, na początek nie chciałem inwestować za dużo. Mam Fengdę bd-130.

 

Czyli po każdym zakończeniu pracy rozkręcać i czyścić?

Czytałem, że niektórzy nie zalecają za często tego robić, bo niby to źle dla aerografu... ale fakt, jak farba zaschnie, to mogą być jajca potem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do tego aerografu to nie wiem bo nie miałem w ręku, ale w moim wypadku staram się przepłukać aerek farbą, zrobić tzw. backflow (czyli zatkać wylot i wciśnąć spust, wtedy zmywacz cofa się i bulgocze w zbiorniczku), raz na jakiś czas wyjmuję iglicę i czyszczę, podobnie z dyszą w środku.

 

Czyli jak narzyga farbą, to po prostu zmywacz i czyścić czym prędzej wszystko? W takim wypadku chyba lepiej się zabezpieczyć i malować element po elemencie, no nie? Bo widziałem, że niektórzy składają cały model do kupy i dopiero potem malują. W ten sposób jak chlapnie, to cały model musi iść "do wanny"...

 

Nie ma po prostu opcji że "narzygasz", coś takiego nie ma prawa się zdarzyć, bo inaczej to tak jak pisałem - malowanie od nowa w tym miejscu, po uprzednim usunięciu farby, co jest czasami wręcz niemożliwe bez niszczenia wszystkiego wokół.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok, dzięki wielkie:) Czyli nie zawsze trzeba go rozbierać, ale raz na jakiś czas lepiej wypucować go całego na wylot. Jak czyścisz dyszę w środku? Potrzebne są do tego jakieś specjalne narzędzia? Widziałem gdzieś, jak typ bierze iglicę i drugą stroną (tępą) przepycha dyszę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dyszę ja czyszczę najczęściej zrolowanym kawałkiem chusteczki higienicznej nasączonej rozpuszczalnikiem/zmywaczem.

Jak coś tam zaschnie na dobre, przydatny bywa taki specjalny skrobak do aerków, który można kupić, ale to w ostateczności.

Zabrudzenie aerografu to po prostu resztki farb kumulujące się w pewnych miejscach (np. dysza) i zakłócające bądź blokujące przepływ powietrza.

Dlatego takie ważne jest staranne czyszczenie aerka po pracy i nie pozwalanie mu, aby coś w nich w środku zaschło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.