Skocz do zawartości

ATR 72 EuroLOT 1/144


mydlo

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, po długim przestoju postanowiłem wrzucić coś nowego na warsztat. Miało być to coś szybkiego, a zarazem przyjemnego. Wybór padł na ATR 72. Model wyprodukowała firma F-RSIN, jednak nie jest to żywica, ale plastik. W pudełku, a właściwie w woreczku (paczka przyszła w opakowaniu po pizzy) znajdziemy bardzo średniej jakości wypraski z miękkiego i łatwo dającego się obrobić tworzywa, z dwoma arkuszami kalek. Pierwszy z detalami samolotu, drugi z detalami przewoźnika. O ile ten pierwszy wygląda przyzwoicie, ten drugi budzi moje wątpliwości...

 

in box (właściwie in foil )

6c2273b8066781e9.jpg

 

kilka detali:

1c8e95c8007f6065.jpg

21058acf8e7b568d.jpg

ed4484e899f88bf9.jpg

4a5dfe7a92bad007.jpg

a oto mój wzór

a157d2a5e968baf6.jpg

 

Pracę zacząłem od wyrycia kilku najważniejszych linii na kadłubie. Ponieważ te, które są na modelu są bardzo nienaturalne, postanowiłem że wszystkie powierzchnie sterowe będą odcięte.

82edc2e2d19d6b69.jpg

 

przerobiłem też odrobinę komorę podwozia głównego

01febaeab2275489.jpg

8dd5769799bc253c.jpg

da32b46d7dcf277c.jpg

 

przyznam, że jest to w większości moja improwizacja, ale mam tylko jedno jedyne zdjęcie, które odrobinę przybliżyło mi wygląd oryginału

a57cefc066a4e705.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 119
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Przerzuciłem kolejnych kilkaset zdjęć na airliners i w końcu znalazłem takie które rozwiało moje wątpliwości. Po wycięciu skrzydeł z ramek od razu chwyciłem za skalpel i chciałem ciąć klapy wg linii zaznaczonych przez producenta. W ostatniej chwili zreflektowałem się że chyba nie będzie to dobry pomysł.

na początku chciałem ciąć na czerwonej linii

44055573665711591289.jpg

33302828705723583856.jpg

36612951016336283972.jpg

jednak okazało się że część znajdująca się między linią czerwoną i zieloną jest schowana pod główną częścią skrzydła

88952282331975781081.jpg

 

tak więc odciąłem tylko połowę klap zaznaczonych na seryjnym skrzydle

01079776729557486098.jpg

29432842314588499878.jpg

 

teraz szlifowanie, klejenie, szpachlowanie szlifowanie i może coś z tego będzie.

 

Jeśli już będę miał poodcinane wszystkie pow. sterowe, to może wkleić je w jakimś wychyleniu. Ma ktoś pomysł i dokładną wiedzę na temat ich położenia między lotem a postojem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na postoju klapy w ATR ach troche zwisają .Wstyd się przyznać ,ale nie pamiętam czy klapy miały tzw slot klapy /coś jak na Iskrze / .Popytam.

Odnośnie położenia powierzchni sterowych , na postoju zaciąga się Gust Lock ,blokade mechaniczną sterów , lotki i stery wysokości pozostają w obrysie.

Możesz wychylić ster kierunku .

Na tylnym dzwigarze ida instalacje elektro/hydro/paliwowe oraz linki do lotek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu są klapy http://intrepidaerospace.wordpress.com/2013/10/16/atr-4272-repair-station/ , wysokosc i kierunek odchylały sie od wiatru , na innych zdjeciach bedziesz miał wszystko w obrysie , na jeszcze innych wysokośc noskiem w dół

ATR ma to do siebie ,że klapy wypadają nawet na krótkim postoju .Nie na pełne wychylenie ale szczelina na osłonach zawiasów klap potrafi być spora

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Detalizację kadłuba uważam za skończoną, więcej szczegółów nie dostrzegłem, bądź nie były one godne odwzorowania. Bardzo proszę o sugestie jeśli coś zostało pominięte.

Najwięcej problemów przysporzyło mi wykonanie światła na ogonie. Pierwotnie chciałem wkleić i po nadaniu kształtu wypolerować fragment przeźroczystej ramki. Następnie królowała koncepcja, wykonania go z kleju CA. Jednak coś mnie tknęło żeby spróbować uformować je przy pomocy vacuformingu. Trochę poczytałem trochę pomyślałem i postanowiłem podjąć wyzwanie.

W pierwszym etapie, wyfrezowałem mały schodek na taką głębokość, jakiej grubości planowałem wykonać klosz. Następnie sylikonową masą wyciskową zrobiłem matrycę, na podstawie, której wykonałem kopyto z akrylu samopolimeryzującego. W tym miejscu zaczęły się schody. Mianowicie nie mogłem niczego naciągnąć na kopyto, nawet poprosiłem znajomego technika, który robi metodą vacu szyny zgryzowe. Efekt był mierny, ponieważ zbyt mała powierzchnia nie chciała się dać odwzorować z płaskiej płytki. Już chciałem zrezygnować, ale doznałem oświecenia, że zbliżony kształt i wielkość mają kształtki celuloidowe do dolnych zębów siecznych. Faktycznie po przymiarce ładnie wchodziła na kopyto. Poprawiłem przyleganie przy użyciu suszarki do włosów i powstał klosz jak złoto. Niestety nie jest to idealna przeźroczystość ale przy tej wielkości jestem usatysfakcjonowany.

poniżej kilka fotek z produkcji.

77525476289090491154.jpg

97665005396782458673.jpg

73429634407530737751.jpg

43072970142639196931.jpg

88275712454975277407.jpg

17011012914325070958.jpg

02236030526705129098.jpg

70910748295858007337.jpg

23878540764778634919.jpg

Oraz zdjęcia pozostałych detali, kształt świateł poprawiłem na piłkę do rugby i w całości zalane klejem CA.

73993711978355810738.jpg

52401925580867245925.jpg

93321385801539738884.jpg

61799019667498014907.jpg

03409144536978565694.jpg

06596453216142948787.jpg

90632408957350296083.jpg

34359013326240478441.jpg

10965051431293946544.jpg

29447202700237643643.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurde szkoda że tak późno tu zajrzałem.. Wyślę Ci na pw link do paczki zdjęć 1GB które zrobiłem podczas prac na ATR od UT-Air w październiku. Prosiłbym tylko o niepublikowanie zdjęć bo nie mam na to zgody od firmy serwisowej, ale może znajdziesz coś ciekawego dla siebie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.