Skocz do zawartości

North American FJ-2 Fury - Sword 1/72


Moses

Rekomendowane odpowiedzi

Na początku lat 50tych XX wieku, lotnictwo pokładowe marynarki Stanów Zjednoczonych, nie posiadało na stanie żadnego myśliwca który mógłby dorównywać radzieckim MiGom-15. Na pokładach królowały pamiętające 2 wojnę światową Corsairy, a Cutlasy firmy Vought czy Cougary od Grummana nie były jeszcze gotowe do służby. W związku z tym Navy's Bureau of Aeronautics nakazało zaadaptowanie do służby pokładowej odnoszącego sukcesy myśliwca F-86 Sabre. Nie czekając na budowę prototypów, BuA zamówiło 300 szt, później zredukowano zamówienie do 200 sztuk, nowego myśliwca oznaczonego jako FJ-2

 

Pierwszy prototy oznaczony jako XFJ-2B, będący F-86 ze zmodyfikowanym uzbrojeniem (4 działka 20mm w miejsce 6ciu WKMów M3 12,7mm), wzniósł się w powietrze 27 grudnia 1951 roku. Drugi i trzeci prototyp, nie posiadały uzbrojenia przeznaczone były do testów na lotniskowcach.

 

W sierpniu 1952 roku wykonano pierwsze próby na lotniskowcu USS Midway. Podczas testów kwalifikacyjnych na USS Coral Sea okazało się że maszyna jest słabo przystosowana do działań na lotniskowcach. Samolot kiepsko się pilotowało z niskimi prędkościami, podwozie natomiast było bardzo delikatne, jak na służbę na lotniskowcach.

 

Pierwszą sztukę produkcyjną lotnictwo US Navy otrzymało 22 listopada 1952 roku. Samolot produkcyjny posiadał już mocniejsze podwozie, zminioną owiewkę kabiny, oraz składane końcówki skrzydeł do hangarowania. Maszyna okazała się cieższa o 500kg od pierwowzoru, prolemy sprawiało też wystrzeliwanie samolotów z katapult parowych. W związku z tym podjęto decyzje o przesunięciu myśliwców do służby lądowej w dywizjonach US Marine Corps.

 

W związku z eskalacją konfliktu koreańskiego, zakłady North American skupiły sie na produkcji F-86 Saber dla US Airforce. Do końca 1953 roku wyprodukowano tylko 7 samolotów. W momencie dostarczenia pierwszej sztuki do dywizjonu VMF-122, służbe rozpoczął szybszy i lepiej dostosowany do działań z lotniskowców mysliwiec F9F Cougar, a zamówienie na FJ-2 zostało zmniejszone do 200szt. Jako że pierszeństwo w dostawie nowych myśliwców Grummana miało US Navy, korpus postanowił używać FJ-2 na lotniskowcach, próbując rozwikłać problemy które trapiły ten samolot. W 1956 samoloty przeniesiono do służby w jednostkach rezerwowych, gdzie latały jeszcze przez rok.

 

Model został wykonany z zestawu firmy Sword i przedstawia maszynę o numerze seryjnym Bu.No. 132057 z dywizjonu VMF-312 Checkerboards stacjonującego w roku 1955 w MCAS Cherry Point w Północnej Karolinie.

 

FJ-2_Fury_VMF-312_c1955.jpg

 

27397609308_3c634ea013_c.jpg

26398885667_a8b988bf61_c.jpg

26398884787_3d4982941c_c.jpg

41270678861_47dc94cc8c_c.jpg

27397607708_b2234dbeb7_c.jpg

26398883037_b1145edbc9_c.jpg

41270674941_609618cd20_c.jpg

40374361765_edaffbd7f0_c.jpg

40374361125_5640337a01_c.jpg

41270672561_a0e533f3bc_c.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie że się podoba

 

Karambolis z tym progresem jest tak że na 3 modele, jeden mi wyjdzie dwa średnio ;) Ale działam dalej. Zobaczymy co teraz wyjdzie, hit czy shit ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.