Skocz do zawartości

OH-6A Cayuse, 1:72 Italeri


Lipstein

Rekomendowane odpowiedzi

Do kolekcji trafi też i ten szkrab - najmniejszy ze śmigłowców, jaki kiedykolwiek miałem. Wzoruję się na warsztacie kolegi pmroczko i powielam jego rozwiązania; nie wiem tylko, jak wyrzeźbić zasobnik na amunicję do działka i tą czerwoną przezroczystą osłonę ze światłem pozycyjnym pod kadłubem, ale może tradycyjnie zrobię to na tzw. oko. Póki co, wyharatałem drzwi po jednej stronie kadłuba, zakleiłem prostokątne miejsca, w które należało wkleić drzwi po drugiej stronie kadłuba i zeszlifowałem obie grodzie. Szkoda, że wycinając tylne drzwi nie pomyślałem o zostawieniu górnej ich krawędzi, bo były przecież niższe od przednich, miałbym mniej roboty, a tak trzeba kombinować - z kubeczka od jogurtu pozyskam obłą część do zaklejenia okienek po obu stronach i przedłużenia/obniżenia krawędzi otworu drzwiowego.

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dawno, dawno temu, w tej galaktyce, miałem model Hughes 500 w jakiejś dziwnej skali, coś jak pomiędzy 1:35 a 1:24. Od kogoś go dostałem, możliwe, że był to jakiś shortrun. Na pewno miał ukośny statecznik, plastik zielony, dość dobrze się składał. Oddałbym wiele aby go jeszcze raz zrobić w takiej skali.

 

Na razie cierpliwie pasuję podłogę do kadłuda, przerabiam środkową przegrodę, szlifuję wnętrze i może dzisiaj zabiorę się za tablicę rozdzielczą i tunel z kabelkami.

Dzięki pmroczko mam rysunki miniguna i zasilającego go systemu, to może coś wyrzeźbię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Coś się pozmieniało na picassa, z której od dawna korzystam i dlatego tak... Jakiś tam postęp prac jest... 

 

 

2018-03-20 22.32.52.jpg

2018-03-20 22.32.42.jpg

2018-03-15 00.08.35.jpg

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 weeks later...

Cześć!

 

Wygląda to dobrze! Trzeba powiedzieć, że to jest dramat, jak w tym modelu wnętrze do kadłuba pasuje...

 

Jeśli chodzi o te siedzenia z tyłu, to każde z nich powinno mieć dwie pionowe nóżki z przodu. I poprzeczkę z tyłu, tak ze dwa milimetry od tylnej ściany - za tę poprzeczkę tylna krawędź siedziska jest zaczepiona.

 

Ale jeżeli planujesz postawienie z tyłu miniguna, to lewego siedzenia z tyłu raczej by nie było - wtedy nie ma ono za bardzo sensu.

 

Jeśli chodzi o "skrzynię" do miniguna, to zacznij od plastikowego klocka o wymiarach 9 (szer.) x 8 (wys.) x 3 z małym podcięciem tam, gdzie wychodzi oś obrotu miniguna.

 

To życze powodzenia w budowie i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
Napisano (edytowane)

Paweł, widziałem też zdjęcia, gdzie nóżki są pod kątem innym niż prosty; nie wiem, czy uda mi się przerobić siedzonka w tylnej części, bo już je na amen wkleiłem i pomalowałem (nie miałem dostatecznie dobrze sfotografowanego tego miejsca), ale może się uda jakoś to zamarkować. Miniguna raczej nie zrobię, nie mam na razie koncepcji, jak się do niego zabrać...

Teraz szlifuję i szpachluję na zmianę kadłub nad tylnymi drzwiami, gdzie mi się z jednej strony skaszaniła górna krawędź, a z drugiej non stop wychodzą niedoróbki w miejscu, gdzie zaślepiałem okienko. I tu pytanie: jest potrzeba jakoś zamarkowac, że te okienka były przykryte blachą, czy wygładzić to na równo z kadłubem, jakby tych górnych okienek nie było?

 

Paweł masz dokładniejsze fotki (lub rysunek) mechanizmu sterowania skokiem łopat głównego wirnika? Chcę to jakoś odwzorować, a tylko na Tobie moge się wzorować. Mam takie zdjęcia:

imageproxy (13).jpg

imageproxy (14).jpg

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Zobacz sobie tego TMa: https://books.google.pl/books?id=b1PYMjU2V2QC&pg=PP3&dq=OH-6A+helicopter+manual&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwjgnoK2qNvZAhVpP5oKHc3NDrcQ6AEIQjAE#v=onepage&q=OH-6A%20helicopter%20manual&f=false

 

Cały dla modelarza jest fajny, ale w tym przypadku zwróć proszę uwagę na stronę 280. Jest też jeszcze drugi TM, instrukcja użytkowania:

 

https://books.google.pl/books?id=wHw-AAAAYAAJ&pg=PP3&lpg=PP3&dq=TM,+OH-6A&source=bl&ots=gmrav4mi_z&sig=ALgOemqx9NdewgOAp9kSDPqi6CI&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjP3uH7wI3bAhXBsKQKHVuSAhEQ6AEwCXoECAEQVg#v=onepage&q=TM%2C%20OH-6A&f=false

 

No i jeszcze PMCS (Preventive Maintenance): https://books.google.pl/books?id=PRQj2Xtp560C&pg=PP9&lpg=PP9&dq=TM,+OH-6A&source=bl&ots=0kqu3TUVGS&sig=cze9ZwW_QsZDcq9x-q-5EOlW2gE&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwjP3uH7wI3bAhXBsKQKHVuSAhEQ6AEwB3oECAEQTg#v=onepage&q=TM%2C%20OH-6A&f=false

 

Razem te trzy dają Ci już i tak za dużo szczegółów jak na 1:72 :-))). Ale warto przejrzeć, żeby zobaczyć o czym my tu w ogóle rozmawiamy. Mam nadzieję, że to pomoże - życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Chyba padnę... Nawet w trzypiątce miałbym problem z odtworzeniem tych szczegółów. Niemniej wielkie dzięki za te materiały, jakoś będę rzeźbił...

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Napisano (edytowane)

Nie mam bladego pojęcia od czego zalezy dołaczanie zdjęć z picassy, może od faz księżyca... Szlifowanie, szpachlowanie, podkład, szlifowanie, szpachlowanie, trasowanie linii podziału, podkład, szlifowanie i tak w kółko, prawie nie widać postępów

imageproxy (11).jpg

imageproxy (10).jpg

imageproxy (9).jpg

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

No to chyba faza się zgadza, bo teraz widzę tę fotkę, której wcześniej nie widziałem...

 

Widzę, że Tobie też strzelił "łuk" - w sumie to najlepiej go delikatnie wytnij, na dole, przy podłodze, i przechowuj osobno, a wkleisz go po tym, jak już szkło będzie wklejone - w ten sposób wszystko najlepiej pasuje. Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Proszę o podpowiedź, jaki producent robi zestawy pasów bezpieczeństwa mogących "pasować" do tego modelu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Ja polecam ten zestaw:

 

https://www.hannants.co.uk/product/KPE72024

 

Bardzo ładne pasy i kilka innych detali, które bardzo mogą się przydać. Zestaw niestety dedykowany do wersji cywilnej.

 

Pozdrawiam i życzę miłego dnia

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Pasy zrobiłem z kalkomanii do Osprey'a, przykleiłem owiewkę i usterzenie, przekładnię zrobiłem na nowo, po zestawową zgubiłem.Po przyklejeniu owiewki powstał schodek na 0,5mm, wkleiłem w to miejsce hips i poszpachluję to po wyschnięciu, bo nie chciałem ryzykować ze szlifowaniem szkiełka, bo musiałbym w pewnym momencie przeszlifować ją na wylot.

Model w stylu Pawła Mroczko to to nie będzie... Zrobiłem też klapkę inspekcyjną z folii aluminiowej samoprzylepnej, odcisnąłem ją wybijakiem 4mm, dobry patent jak przypuszczam

imageproxy (8).jpg

imageproxy (7).jpg

imageproxy (6).jpg

imageproxy (5).jpg

imageproxy (4).jpg

imageproxy (2).jpg

imageproxy (3).jpg

imageproxy (1).jpg

imageproxy.jpg

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

 

Jak już mnie tak wywołałeś, to skomentuję! Myślę, że nie ma się co martwić, wygląda to bardzo dobrze, zwłaszcza, że model jest w mojej ocenie bardzo trudny. Jedna rzecz, na którą chciałbym zwrócić Twoją uwagę to taka, że bardzo trudno jest znaleźć zdjęcie, na którym górne okna są przycieminane na zielono - zwykle był to kolor taki dymny, ciemno szary przezroczysty.

 

A ja mojego skończyłem - i ani jednego komentarza nawet nie dostałem... Dosłownie nie wiem co o tym sądzić!

 

Życzę Ci powodzenia w budowie i pozdrawiam

 

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym zielonym już nic nie zrobię, bo dla ułatwienia powalowałem szybkę od wewnątrz...

 

Dzisiaj może szlifowanie, maskowanie i podkład, zobaczymy, jak wyszło łączenie owiewka-słupki i spód kadłuba. Jest to niestety kolejny model, który robię by udowodnić samemu sobie, że prawdziwego mężczyznę poznać po tym, nie jak zaczyna, ale jak ....Daruję sobie nitowanie. Nie umiem i nie mam czym tego dobrze zrobić, w równych odstępach i na jednakową głębokość. Strasznie żałuję modelu tego śmigłowca, który miałem kiedyś w 1:35...

imageproxy (17).jpg

imageproxy (18).jpg

imageproxy (19).jpg

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Przekładnia jeszcze nie jest skończona, nie mam na to po prostu melodii... Antena pod spodem jest tak toporna na tym zdjęciu, że dzisiaj ją wywalę. Wsporniki za długie, drut za gruby. Ze zdjęcia tego śmigłowca wiszącego w jakimś muzeum wynika, że przewód anteny był w dwóch środkowych punktach podtrzymywany przez wsporniki w kształcie odwróconej litery V, dlatego dzisiaj to przerobię.

 

 

IMG_6275.JPG

IMG_6274.JPG

Zastanawiam się także, czy maszyna Miss Clawd IV miała tą antenę pod belką ogonową, na zdjęciach jej brak, ta podkadłubowa jest, na egzemplarzu muzealnym są obie....

2205768.jpg

PICT4243.jpg

Edytowane przez Lipstein
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Musisz uważać na tego muzealnego OH-6A - jest tam kilka detali, które wyraźnie do oryginalnego "Miss Clawd IV" nie pasują. Jak antenę pod belka już zrobiłeś, to może ją zostaw? Ta pod kadłubem to najlepiej ją wykonać z rozciągniętej na cienko ramki. Oprócz tego, że możesz w ten sposób zrobić naprawdę cienką linkę, to jeszcze jest ten trik, że po lekkim nagrzaniu ona się automatycznie naciąga. Jest to genialny trik - kleisz włókno do "słupków", a potem grzejesz. Oczywiście jak za mocno nagrzejesz, to przepalisz taka antenę. Np. jeśli zapalisz świecę, to model z antena powinien być tak 30 - 40 cm nad swiecą i to już wystarczy do naciągnięcia polistyrenowego włókna. Najlepiej zrób sobie przedtem próbę i przyklej kawał włókienka np. do kawałka tektury i spróbuj naciągnąć. Te podpórki w kształcie litery V ja zrobiłem z rozklepanego na płasko cienkiego drutu miedzianego - bardzo dobrze to zadziałało. Życzę powodzenia w budowie i pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć!

Szkoda, że tak piszesz - tracisz w ten sposób masę bardzo ciekawych opcji. Namawiałbym Cię gorąco, żebyś jednak spróbował jeszcze raz. Ramkę jesteś w stanie wyciągnąć dużo cieniej  niż 0,2mm, a i drutu nie naciągniesz już po jego przyklejeniu. Zwróć uwagę, że 0,2mm na modelu to prawie 15mm w rzeczywistości - trochę grubo, jak na antenę, prawda? Do tego jeszcze dochodzi farba - niby niewiele, ale z drutu robi se wtedy 0,25mm i w rzeczywistości mielibyśmy już 18mm - antena gruba jak palec! A ramkę możesz wziąć czarną albo srebrną i już nie trzeba jej malować. Jakby coś, to ja chętnie pomogę. Życzę powodzenia i pozdrawiam

Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.