Skocz do zawartości

Räder müssen rollen für den Sieg! Temat o pociągach


Merten

Rekomendowane odpowiedzi

Jak już z tytułu wynika, rzecz będzie o niemieckich kolejach.

Polscy spece od tłumaczeń filmów zrobiliby z tego „jedzie pociąg z daleka”, albo coś podobnego.

Tymczasem hasło „Räder müssen rolllen für den Sieg!” (koła muszą się toczyć dla zwycięstwa!) pojawiło się na niemieckich kolejach w 1942 roku i było częścią akcji propagandowej mającej pokazać wysiłek i znaczenie kolei (Deutsche Reichsbahn) dla sił zbrojnych III Rzeszy.

 

I rzeczywiście – każdy kto choćby „liznął” temat niemieckich sił zbrojnych w II wojnie światowej, ten wie, jak Wehrmacht w 100% uzależniony był od działania kolei. I dlatego właśnie zakładam go tutaj, bo koleje w Niemczech to nie żadne tam „pojazdy cywilne”, tylko de facto część sił zbrojnych. I tu nasuwa się kolejne hasełko: Erst siegen - dann reisen! (najpierw zwyciężymy – potem będziemy podróżować).

 

Projekt, który chciałbym tu prowadzić, to nie jeden czy dwa wagony, ale chcę zbudować cały pociąg. Do 50 wagonów pewnie życia nie starczy, ale… trzeba próbować.

 

Co już jest?

Ano zaczęta dawno temu lokomotywa BR-52, którą trzeba rozebrać i złożyć jeszcze raz, bo w trakcie klejenia wyszło mi na to, że przypomina pierwowzór tylko „z grubsza”.

Poza tym kupiona BR-57 Panzerlok, która ma posłużyć przeróbce na wersję cywilną. Nota bene: to była stara konstrukcja, ale jakże klimatyczna w porównaniu z banalną w sumie BR-52!

 

No i są wagony.

Wagon kryty produkowany w Niemczech w olbrzymich ilościach oraz cysterna i platforma.

Te trzy typy zresztą nadają się świetnie do wszelkiej maści przeróbek i można na ich bazie budować właściwie wszystko… No może poza wagonami 4-osiowymi.

Tak więc będą z tego i platformy i różnego rodzaju konwersje, co by bardzo nudno nie było.

 

Prace nad projektem zacząłem już jakiś czas temu, a fotki z budowy będę wrzucał w kolejnych odsłonach.

Życzcie wytrwałości!

 

6.jpg

 

7.jpg

 

8.jpg

 

4.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

1.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Będę tu często zaglądał .Ten pociąg to będzie w skali 1/35 czy też w1/72, jeżeli lokomotywa i 50 wagonów to jaka będzie długość składu? A czy przewidujesz w powietrzu Typhoona z ośmioma rakietami pod skrzydłami ( to mój ulubiony filmik z fotokarabinu gdy samolot atakuje rakietami i salwą z działek szkopski pociąg na ośnieżonym polu) Pozdrawiam M1A1(HA)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skala oczywiście 1:35.

Srednia długość wagonu + lokomotywa... no i celuję raczej w 30, a nie 50 wagonów, to wyjdzie prawie 10 metrów.

 

Typhoon nie wchodzi w grę, bo scenka (tak owszem, ma być docelowo jakiś element otoczenia) ma się dziać na froncie wschodnim.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jaki ciekawy temat. Będziesz miał we mnie stałego oglądacza, jako że także planuję swojego BR 52 tyle że w 1/72, no i z rozmachem dużo mniej bo z jednym góra dwoma wagonami. Zgromadziłeś do tematu naprawdę imponujące modele, szczególnie cysternę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wiesz już jaka wersje 52-ki chcesz zrobić ?

Szczerze mówiąc w ogóle nie bardzo mi się ją chce robić pomimo dokupionych zestawów.

Chyba wolę się pomęczyć prawie od podstaw z BR-57... Zobaczymy. I tak czekam już ponad miesiąc na przesyłkę różnej wielkości śrub i nitów.

Na razie wagony.

Pierwsze fotki pewnie wrzucę w połowie tygodnia.

 

Jak chcesz to my ci pomożemy się zmotywować

I o to chodzi!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i miało być na początek "lajtowo", czyli relacja ze sklejania cysterenki, ale okazuje się, że zdjęcia z rozpoczęcia budowy mi gdzieś wcięło i musiałbym relację zacząć od połowy. Do tematu więc wrócę więc później przy klejeniu następnej, a tymczasem zacznę od budowy "od zera".

Nie ukrywam, że wielkość projektu wymusza pewne kompromisy i na przykład ani mi w głowie robić całe podwozia zgodnie z instrukcją. Tak więc to tez chciałbym pokazać.

Zresztą mam wrażenie, że producenci mocno przesadzili, bo 75% elementów modelu to części podwozia z czego ponad 50% jest zupełnie niewidocznych bez zaglądania pod spód. Jak się robi 1-2 wagony, to ok można się bawić, ale tak...?

 

No dobra. Wybór padł na platformę.

Jest to tak naprawdę dość nietypowa platforma do przewozu szyn (Schienenwagen) znana na kolejach niemieckich jako "typ Augsburg".

Jak widać jednak po załączonym zdjęciu (z: A. Knipping i R. Schulz "Die Deutsche Reichsbahn 1939-1945") woziły nie tylko szyny.

Ten konkretny model wagonu był produkowany do 1922 roku i powstał w ilości 2891 sztuk, więc można go uznać za dość rzadko występujący.

 

Do przeróbki użyję oczywiści elementów Wagonu krytego (typ G) oraz arkuszy polistyrenu i kształtek produkcji Plustruct.

Na zdjęciu wagon nie ma kłonic (to te pionowe "cosie") widoczne na rysunku. W modelu będą.

Zresztą - zobaczycie.

Prace ruszają w sobotę.

 

9-1.jpg

 

10.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Czołem

Zaglądam uważnie, no ale z wagonami to trzeba ostrożnie, LZ poszedł na łatwiznę budując 3 warianty na jednym podwoziu, wykonanym hmm no tak mniej więcej... największym mankamentem jest rama sklejana w połowie.

W razie czego służę pomocą coś tam kiedyś pobudowałem w zbliżonej materii :P

DSCF3279.jpg

reszta fotek w wiaderku jakby ktoś chciał oglądać.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LZ poszedł na łatwiznę budując 3 warianty na jednym podwoziu, wykonanym hmm no tak mniej więcej... największym mankamentem jest rama sklejana w połowie.

Oj niestety nie jest to największy mankament i na pewną, znacznie gorszą, pułapkę dałem się złapać. Ale to później.

Model super, tym bardziej, że (jak widzę) pełna samoróbka!

Daj jakieś zdjęcie jak wygląda po pomalowaniu!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Cześć

No tak szczerze to na LZ szkoda kasy jeśli idzie o wagony

Co do cysterny czeka jeszcze na budkę hamulcowego i waham się co do malowania (żółta, srebrna czy czarna... wszystkie w sumie fajne)

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cysterna Super szczęka mi gdzieś wypadła, szacun

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.