Skocz do zawartości

Russian GAZ-39371 Vodnik


mandrivecs

Rekomendowane odpowiedzi

GAZ-39371 Vodnik - rosyjski wielozadaniowy pojazd amfibijny, samochód terenowy produkowany przez Arzamaską Fabrykę Maszyn będący modyfikacją samochódu GAZ-2330. Jest częścią szerokiej gamy lekkich pojazdów opancerzonych wykorzystywanych w paramilitarnych i wojskowych misjach.

Pierwsze testy prototypu GAZa-3937 rozpoczęły się około 1999 roku i od tamtego czasu wytwarzany był w małych przedprodukcyjnych seriach do celów badawczo-rozwojowych.

Pierwotna nazwa pojazdu to GAZ-47. Początkowo produkowano go w dwóch wersjach, kołowej (GAZ-4701) oraz gąsienicowej (GAZ-4707). W końcu jednak poprzestano na produkcji wersji kołowej.

Konstrukcja GAZa-3937 jest modularna, więc łatwo i szybko można ją zaadoptować na potrzeby różnorodnych misji. Kołowe podwozie, korzystające z podzespołów użytych w rosyjskim amfibijnym wozie rozpoznawczym BRDM-2 (4x4) i opancerzonym wozie transportu osobowego BTR-80 8x8 (APC), posiada dwa demontowalne moduły, przedni i tylny. W pełni opancerzone nadwozie stanowi ochronę przed ogniem małokalibriwej broni strzeleckiej i pocisków odłamkowych.

Moduły mogą być szybko wymieniane dzięki szybkozłącznym połączeniom pomiędzy tylnym modułem a ramą nośną pojazdu. Dzięki tym modułom, pojedyncze podwozie jest zdolne do przystosowania się i wykonywania zadań przypisanych większej liczbie różnych pojazdów.

W ofercie producenta jest kilka opancerzonych wersji pojazdu. Podstawowa wersja nadwozia jest wykonana ze stali pancernej odpornej na atak rosyjskimi karabinami szturmowymi AKM

Oba moduły – przedni i tylny, występują zarówno w wersji opancerzonej i zwykłej, zależnie od misji do jakich zostały powołane poszczególne pojazdy. Dodatkowo istnieje możliwość montażu dodatkowego opancerzenia.

Przedni moduł składa się z komory silnika GAZ-5423 i kabiny kierowcy oddzielonych hermetyczną przegrodą. Moduł jest wyposażony m.in. w radio, system komunikacji wewnętrznej (intercom), oraz układ klimatyzacji.

Silnik GAZ-5423 jest ulokowany z przodu. Po jego lewej stronie znajduje się miejsce kierowcy, a po prawej dowódcy pojazdu. Każdy z nich ma do swojej dyspozycji otwierane do przodu boczne drzwi oraz okrągły właz dachowy otwierany do tyłu.

Wielofunkcyjny tylny moduł może być przeznaczony do transportu ludzi, bądź ładunku w sposób zależny od specjalistycznego wyposażenia.

Jak podają rosyjskie źródła, konstrukcja GAZa-3937 pozwala na wykorzystanie nie mniej niż 26 różnego rodzaju wymiennych modułów przeznaczonych do szerokiego spektrum różnych zadań.

Nadwozie wersji APC Wodnika ma nieco wyżej poprowadzoną linię dachu. Wyposażone jest we włazy boczne, dachowe oraz dwoje drzwi umieszczonych z tyłu pojazdu. Posiada też otwory strzelnicze. W innej wersji pojazdu, miejsce dowódcy znajduje się po lewej stronie kabiny.

Główną zaletą pojazdu jest możliwość szybkiej wymiany różnych modułów, także w warunkach polowych.

Wodnik może być eksploatowany w zakresie temperatur zewnętrznych od –40 do +50C,przy wietrze wiejącym z prędkością powyżej 30 m/s i na wysokości do 4500 m.n.p.m.

GAZ-3937 jest amfibią. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. klimatyzację, niezależne ogrzewanie przedniej kabiny, system intercom R-174 wsparty instalacją radiową R-163-50U, wspomaganie kierownicy, system centralnej regulacji ciśnienia opon, który to pozwala kierowcy dostosować ciśnienie do warunków terenowych.

Pojazd jest przystosowany do holowania przyczepy lub broni, np. haubicy 122mm D-30.

Obecny model Wodnika jest napędzany rosyjskim turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym. Producent wyposaża również pojazdy wyposażone w zagraniczne silniki, np. GAZ-39371 jest obecnie oferowany z silnikami: GAZ-562, YaMZ-460 lub japońskim silnikiem diesla Hino J07C, o mocach od 150 do 250KM.

 

GAZ-39371 (GAZ-39371-221)

Ta wersja posiada stanowiska: dowódcy, kierowcy i operatora radia. Wyposażona jest w przednie, pełnowymiarowe drzwi kierowcy i dowódcy, otwierane do przodu. Jest przystosowana do wyposażenia w różnego rodzaju wyżej wymienione wieżyczki, a ponadto 30mm działo i sprzężony karabin maszynowy 7,62mm. Turbodoładowany, chłodzony cieczą silnik wysokoprężny rozwija moc 175KM. Przykładowe moduły przeznaczone do tego modelu:

- moduł z wieżyczką i karabinem maszynowym 14,5/7,62mm

- moduł do przewozu piechoty

- moduł wyposażony w broń przeciwczołgową typu Anti-Tank Guided Weapon (ATGW)

- moduł medyczny

- moduł pomocy technicznej

 

Pojazd jest wykorzystywany m.in. na Kaukazie w jednostkach strzelców zmotoryzowanych (niewielke ilości, wóz nieetatowy ale bywa widywany, także podczas wojny 5-dniowej, m.in w służbie kontroli ruchu ale także jako wóz patrolowy), a także w pododdziałach ochrony strategicznych sił nukelarnych (m.in. ekskorta samobieżnych Topoli-M). Podawane są informacje, że kilkanaśie nieoznakowanych wozów bierze czynny udział w konflikcie ukraińskim oraz syryjskim.

 

Tyle tytułem obszernego wprowadzenia - rozpisałem się, bo sam musiałem na początek wyszukać informacje o tym z czym przyjdzie mi się zmierzyć...

Ostatnio na urodziny od żonki dostałem taki sobie model:

3_zpsm36oflp1.jpg

Przyznam szczerze, że wcześniej nie miałem pojęcia o istnieniu tegoto cudaka...

 

1_zpszvga8db2.jpg

2_zpso4hupdw4.jpg

Pojazd tak brzydki, że aż ładny... Im dłużej patrzę na zdjęcia - tym ten koszmarek bardziej mi się podoba...

 

Żonka zapowiedziała, że skoro "szarpnęła się na zabawkę" to mam ją "posklejać do kupy, żeby zobaczyć jak to wygląda" więc melduję warsztat na forum... Równolegle do Rosomaka trzeba będzie pobawić się tym stworkiem...

Jeśli na forum znajdą się miłośnicy rosyjskiej techniki samochodowej to proszę o wsparcie merytoryczne i wszelką pomoc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model tego pojazdu miałem na oku, przegrał jednak starcie z M1127 Stryker, a potem z Leopardem 2a4. Myślę o nim cały czas, ale chyba tym razem, też nic z tego, bo pojawił się Bumerang. Taki ruski Rosomak, tylko z fajniejszą wieżyczką. Kibicuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żona Cię rozpieszcza , powodzenia .

Nie przesadzaj - wcześniej dostałem od Niej jedynie MIG-15 Fagot 1/72 z Matercrafta za całe 7,50

 

Model tego pojazdu miałem na oku, przegrał jednak starcie z M1127 Stryker, a potem z Leopardem 2a4. Myślę o nim cały czas, ale chyba tym razem, też nic z tego, bo pojawił się Bumerang. Taki ruski Rosomak, tylko z fajniejszą wieżyczką. Kibicuję

Nie porównuj tego z Rosomakiem, bo ubliżasz Rośkowi... Dla mnie to bardziej modułowe rozwinięcie BRDM-2...

 

Cztery koła ma, więc oglądam. Obrzydliwie brzydka żaba, ale w sumie ciekawe toto. Chce Ci się jakiegoś in-boxa zrobić?

...będzie - nie ma sprawy...

 

Bardzo dobry walkaround, w który mam zamiar trochę podpatrzeć:

http://www.primeportal.net/trucks/yuri_pasholok/gaz_39371-221_vodnik/index.php?Page=1

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wspominając o Rośku, nie miałem na myśli Vodnika, tylko APC VPK 3829 Bumerang. Przepraszam za nie precyzyjną wypowiedź.

 

W porządku - teraz rozumiem... Ten Bumerang tak samo brzydki jak Vodnik... Ruscy projektują straszne szkarady...

 

Obiecany in-box zestawu:

Główne elementy wanny i karoserii + tuleje kół (rozwiązanie z modeli Tamiya)

DSCF9962_zpsah5ch9ch.jpg

Ramka 1 - podwójna

DSCF9958_zps40rfk00y.jpg

Ramka 2

DSCF9957_zpsl2zccatd.jpg

Ramka 3

DSCF9959_zps8i6az6vz.jpg

Ramka 4

DSCF9961_zpsrhjievnq.jpg

Ramka 5

DSCF9960_zps6iwtv8lo.jpg

Ramka 6 - całkiem sporo elementów przeźroczystych

DSCF9953_zpsdnt97xso.jpg

Blaszka, opony, kalkomanie

DSCF9955_zpsrzf1rpsl.jpg

Proponowane schematy malowania

P3_zpstt9vakct.jpg

Chcąc budować pojazd frontowy należy darować sobie położenie dużych oznaczeń Armii Rosyjskiej na bokach pojazdu. W obecnych konfliktach gdzie walczą jednostki rosyjskie - oficjanie ich tam nie ma - więc wszystkie oznaczenia przynależności państwowej są usuwane przed wysłaniem maszyn w rejon działań.

 

I karoseria złożona "na sucho". Ważne są dwie rzeczy:

Po pierwsze elementy zostały tak zaprojektowane, że nie ma sposobu na "zwichrowanie" bryły - duży plus!

Po drugie jak widać jest sporo okien i włazów, więc można też dużo pootwierać dla wyeksponowania wnętrza.

DSCF9963_zpsb1wtz5wt.jpg

DSCF9964_zpsansr4u5f.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie. Mianowicie, czy wnętrze pojazdu jest mniej, niż skromne, czy całkiem "bogate" i można spokojnie robić pojazd z pootwieranymi włazami??? Czy jednak lepiej tego nie robić, lub oprócz tego co jest w zestawie, trzeba zacząć samemu kompletować wyposażenie???

 

MBB

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
Sporo sklejania jak na taką prostą bryłę. Jak już trochę posklejasz to daj znać jak ze spasowaniem.
Mam pytanie. Mianowicie, czy wnętrze pojazdu jest mniej, niż skromne, czy całkiem "bogate" i można spokojnie robić pojazd z pootwieranymi włazami??? Czy jednak lepiej tego nie robić, lub oprócz tego co jest w zestawie, trzeba zacząć samemu kompletować wyposażenie???

 

Prace powoli ruszyły... Poniżej postaram się mam nadzieję wyczerpująco odpowiedzieć na pytania i oprócz tego przybliżyć trochę szczegóły modelu...

 

R1_zpsxnvsbate.jpg

 

Przedni pas z reflektorami... Krawędzie wklejenia przedniego pasa w element wanny to praktycznie jedyne miejsce, gdzie "na powierzchni" musimy użyć minimalnej ilości szpachli. Jak pokażę potem - reszta nadwozia składa się jak klocki Lego. W tym miejscu należy uważać przy spasowaniu - w dolnej części element zachodzi w całości na krawędzie wanny, żeby na górze zbiegać się pod kątem 45 stopni - widać na zdjęciu... Na pierwszy rzut oka tego nie widać i z rozpędu można zbyt dużo przyciąć/przyszlifować i mamy gotową dziurę do załatania...

Na artoboxie mamy rysunek auta z odsłoniętymi reflektorami - niestety model daje tylko lampy odlane razem z rozpraszaczami. O ile lewa lampa jest w całości zasłonięta, to prawa to w połowie szklany klosz... Albo malujemy jak w starych Tamiyach, albo kombinujemy - wycinamy i wstawiamy jakieś szkło... Grill chłodnicy odlany bardzo ładnie razem z zapinkami.

 

 

R2_zpsexmtklab.jpg

R3_zpsln09rxvy.jpg

 

Elementy podwozia - praktycznie komplet poza półosiami i zespołem wahaczy, które umieszczone będą w nadkolach. Do tej pory skleiłem taki jeden (nie ma na zdjęciu) i jest to najbardziej problemowy element modelu... Trzeba zwrócić baczną uwagę, żeby zachować jednakową wysokość położenia piasty, bo model łatwo może lewitować w powietrzu - na wypustkach ustalających jest sporo luzu... Reszta tego co na zdjęciach odlana "pod linijkę". Widać zaszpachlowane ślady po wypychaczach pod przednimi podestami... Było ich też sporo pod błotnikami (duże elementy biegnące wzdłuż całego boku, ale tu wystarczy szlifowanie...

 

 

R4_zpszuqut3pm.jpg

 

Przedział kierowcy, dowódcy i radiooperatora oddzielony ścianą grodziową od komory silnika. Jeśli chodzi o deskę rozdzielczą, wszystkie dźwignie, fotele itp. to jest bardzo dobrze... Problem jest ze stanowiskiem radiooperatora (za fotelem kierowcy) - Trumpeter przewidział "pustkę"... Na zdjęciach widać fotel (ten sam co dwa z przodu) - trzeba by sklonować, a przed nim pod ścianą stolik z aparaturą radiową - trzeba skrobać od zera.

 

R5_zpsviv5mnpj.jpg

 

Przedział bojowy - tutaj najwięcej śladów po wypychaczach do zaszpachlowania na podłodze...

 

R6_zpsdfwhyc1i.jpg

 

Koła i przedni zderzak z osłonami... Dobrze zdetalowane felgi i bardzo dobre opony (bez szwu na śordku!). Najlepsze "gumiaki" jakie do tej pory miałem w rękach... Ocena 5+ (gdyby było ugięcie to było by 6). A zderzak ze zdjęcia to jeden element. Ze względu na kształt i technologiczny koszmar projektanta trzeba poświęcić mu trochę czasu i zabawy nożykiem. Do wklejenia lampy kierunkowskazów i klaksony...

 

 

R7_zpscdhmfuso.jpg

 

I całość poskładana na sucho - jak pisałem wcześniej - poza zespołami wahaczy i minimalną szczeliną przy przednim pasie - klocki Lego. Co ciekawe analiza zdjęć i elementów modelu pokazała, że na zewnątrz - zarówno na górze jak i pod spodem - absolutnie nie brakuje żadnego znaczącego detalu czy elemetu. Brawa dla projektantów... We wnętrzu jest trochę braków, ale ta pucha to nie MRAP i dość prosto można braki uzupełnić...

 

Technologicznie model został tak zaprojektowany, że dość sporo elementów trzeba malować etapami, przed poskładaniem w całość...

Spasowanie bardzo dobre; detale z zewnątrz - jak w oryginale... Wnętrze - nietrudne do uzupełnienia... Na tym etapie polecam z pełnym zadowoleniem..!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.