Skocz do zawartości

Pz.kpfw IV Ausf.H Wczesny - 1/35 Tamiya


kathor

Rekomendowane odpowiedzi

Witam Serdecznie wszystkich Forumowiczów,

 

Po 20 latach powracam do klejenia (a przynajmniej próbuję) za namową małżonki (do tej pory nie wiem co ją podkusiło).

 

Na pierwszy rzut poszły prezenty od mikołaja (Hurricane i Spitfire w 1/48).

 

Jednak sentyment do pancerki z II WŚ pozostaje i po kilku miesiącach suchej teorii na tym zacnym forum na warsztat wjechał Panzer IV.

 

Model będzie "pudełkowy" bo nie ma sensu robić z p#$%y kapliczki na tym etapie.

 

Wszelki uwagi, a szczególnie te krytyczne będą mile widziane.

 

m21gaZD.jpg

uEdFs44.jpg

onw4t68.jpg

MTIRyca.jpg

 

Nie wiem jeszcze które malowanie wybiorę. Na razie maluję "chińczykiem" za 20€ wiec rewelacji nie będzie

 

svEJfB7.jpg

 

Chciałbym na tym modelu poćwiczyć tzw. biedronkę. mógłby ktoś polecić jakiś dobry tutorial do tej techniki.

 

Z góry dziękuję i pozdrawiam,

 

Łukasz

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 89
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

Witaj na forum. Sądze że dobry model sobie wybrałeś na początek. Tamiya przyjemnie się składa. W paru miejscach trzeba by szpachlą podziałać. Brakuje ci na kołach jezdnych dekli.

Jeżeli chodzi o biedronkę to u mnie tak to wygląda. Użyłem takich kolorów: Abtejlung - faded grey, buff, german grey highlight, white oraz zwykłe - yellow orche, burnt sienna, brown orche

Dziś apliakcja olei.

Fiyf2PdwdIPYD68hlH7o0vrD6w4LZBmiyLBxmpiwnV4UPqKe4l36opDQ0HNpK_OpX3qZNwrP45tG1d3_qHvF6PM9XP6DDbY5AWBnplO3udvSo-jKZh5SiROVHW7Bg7RbE55mQRD4Z8vxp8M9trKTbE7iu94Brxla8450HqPK6aqqnG6sqXATrPmAr8SQplsSj8OjMXlZ4t23pRlz0iE_fYQUUp6fWpC3Iz_0djF4-oD-SNTyMSeq7HrzzObpwX8ZTYdu8wt6Otg2QpphuVytT2MtQIR2cfImBFcIYhWbryi6UmkSNXLtMlrRQplwJAL3PhsvZN7-yTg5s76J55KRSNTwEsHZh9D4xPh9LdAya7XP32zewV5-7v2nBiBYoVhdYDoHxQO9thfKSIz9vLgJs_gtIW4rZKlgDrx7YD3ImNetVBw1A3GC9tR3NJnC8W8iDZHQEqm6Zni51lBn7koNtPn-jBZ7iFT5bbfRjHoe5I4uqNdVkenfTgJ1doKPpnNQUew0P-Gf2F7PTwk5t6UTtOXi2DwPUPMUJHDX_gVwHvrwIsg4VrqULyEXD_kTDGX8Y-hh9vqNGfM6QJXzdKjLnESGVd8q9jLkvrg2mJDGxjER6zivGaaE=w1024-h576-no

 

pierwsze przetarcie patyczkami

 

HzisrBGr1VFBsC4iWzTDGr_DYLije_P1UTXTEkPaOeYMOfqau-Nk3rsmtPxShJZjsTiKuOzSgTT6WmrWWEolI9HvbMd4GDdVbHClFmJYYyZL9SvBcx_4_5Am63KpKEWL_Xv8AafcmArJuUNM0p_Z4KK_nIOvVdwCx5lAw6yRwfvqX_ZHVdBSWkEc0ZWcZwIg3w1lUkOvwusMsrdZmrF8GW8yGd_erMNEIwcVu9AlfBebbFA942X5E3xKiit4pTTaUrg4y2vkuPKEA97hbVMp7vpiczn4-YghPXzTH5h9bLDa-t6XoRwSHGNT3OZcokbI0CyDWxXXeYZ-r5vpTLPIN1dg4fVR22kjyNfLdMVZrs4Dr-C8-sXGcrLfwT1YIz7E8KCvBD8wVD_lMJ1tb-_PMdi-SGbyCvq4ZjvAcDPwZ75MTrWeAX-d_W5aLPd83ZCmCXnVenNt19zC-qoXj5cPKgbnmZ_qknvVYRb57B4GmktWZekC9QDiFd1T9vZDgIo0b1hacU-AGlNPA2fnFVm4GvoMdk1tHEB2joChE0REL0QogMQzpNyKIgfAT3QkEXjlZuTXX8gze0FfQdsMx9e33ScPtL55ucrWCugXg5abGE7u8LEE023E=w1024-h576-no

 

Drugie przetarcie

 

fm5CFKbGmH7FFdIQHBHGYasvwmBxayI_Zs5gehR7_d3nwTFakmrTRFz-QunCvKt8ac_JiWY1C6FV310AopYyzVyC_13fjx2lFqZfoZ0gcYsE9RIbnzX2oUmmRCfaygBU2eP68q7GJEBLZOzyQ_ZNavHUno3fI0X0zAAslo6V8JBVSR0CaQDsVDuB6VPK53Yfk7ZuzpWRqKlfOuPhuniqzfMLqxD0JYqGWH0JYIvVJVPNw5nkMldTjOxp02n-CJ12Pd4pGNcLwlCPI6RTWF8kO8TBhxjKiT88RTSkjcdMWJPKoPnZnAOBXez7WwuZEUi5w3bjXL49aNUnulOXaUv_C4W1kWwtWUzevM6-REw3062sjDV9r70fdEGeGsHWAXgmw-6TwhRulzqfxMoY8inLqQ2rUpeggMQzoCK9B1Y06XFZDBcWePBn6tOE8FKuYGadFOhsvtqGyEqwx0e-Qe-G9C_fG3QmhPQNzvb6S0oe_Pe0slOoQNeHQXv-gT_pSnYMvkQvSJwiRaVGcDvh2etVzVuK627Q1Jl3Pw9N3YaKtXa1pLYa29hVcyAtknJJHZ5Cn6LC7TTiFMZB1j6PARKppV9U504Z7071PrlkyeTjoeiizzloHm42=w1024-h576-no

 

i efekt końcowy

 

6p_5Yr_R4rcMTG92WouFKddi2ZQD_-23nrwRTJNM-J19gzZdefmlUGW8OJksAy9NgmDdmV5uwA2HhbPJ1VfnIsXM1knB3ubIxdYFF3Xkt5KEVzj1nenz_69eBBNm-OZ498kRrh2a44WxMOdFjzyNPbTCs5tSHuHQP0GxEZ-tlhrNbMXfczAOu--Hqz1FfjeXfRDaegmrB_nNO6S574Bp7g-15ta0nfEIcabo0Ymgj0wyPQoiu4SA8LE-PvD5yYaTmVa5R-v_Y3QrNyGwb1o0Y2JK-j7Tg2SYzhWtcuttjIwdMIbMgVgJGMfIoo9I1yg4iNOnmgVhpwqc3iBI7kFJpxtW8YhiJy9SNq7rSQEZDFLtCZqZt1vOMbhSQMG4UeUtgr9JdFII7oYmburQf_tDUe_gjz0-FXvZGF6Exeu5zQ6s47L89dx0Uexag6c-ry9cIdUxgzGcxY12LsojDyWVJEUXLMkyMWC-ZaeitsHIHKGuOVPCxXQvpoVw1L7t25CIhlU2CHHxoHbTH2J4u3mP7uEcExEUxlxsAiPqfLLeSmWn5Fk-RWBW7MZc8g1ZKwTGob-3OI3BrG_rAehsIMCSoZbz7-Xi4shoCNcg8aiNogMk3hTg7YyE=w1024-h576-no

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wielki dzięki za biedronkę Bazylms

Brakuje ci na kołach jezdnych dekli.

Dekle już się szlifują.

Koła napędowego jak i pasowego nie przyklejam - wchodzą ładnie na wcisk. Co do jezdnych i napinaczy to powinienem je przyklejać na stałe do wanny?

W paru miejscach trzeba by szpachlą podziałać.

Co się patrzę na górę kadłuba to mam inne odczucia - szpachlować czy ma odstawać skoro to był retrofit w Early. Gdzie jeszcze szpachla by się przydała?

 

Radzę Ci abyś słuchał podpowiedzi 1, max 2 osób których modele Ci się podobają. Bo inaczej będziesz mieć mętlik i bałagan, a co za tym idzie, model który będzie wyglądał jak kupa.

Dzięki za radę Spotter - zamierzam się zastosować

 

Pancerka obu Was Panowie bardzo mi się podoba więc cieszę się że zajrzeliście w ten wątek.

 

Kolejne etapy już niebawem.

 

Dziękuję i pozdrawiam,

Łukasz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj na forum.

Sądze że dobry model sobie wybrałeś na początek.

Zgadzam się, tylko szkoda że już prawie cały sklejony.

Ja nie o malowaniu tylko trochę o wersji pojazdu - nie jest to "initial"(jak w tytule), ale też nie "wczesny" (jak na pudełku modelu)

- filtr wskazuje na średnią wersje,

- odbijniki wózków jezdnych natomiast wersję ausf.G,

- "skrzynka" dla zapasowych kół jezdnych późniejsza i to stosowana tylko w niektórych pojazdach ausf.H - J.

- dodatkowy pancerz jak we wczesnych ausf.H

Jest to składanka różnych wersji ausf.G/H

Zaglądam dalej.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do szpachlowania masz np. łączenie tego trójkątnego elementu na przodzie wieży z resztą płyt, jest spaw na jarzmem działa - u ciebie on odstaje. Nie dam rady tek wszystkiego wymienić. Oczywiście dodatkowe ooancerzenie nie jest spawane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

... .Nie dam rady tek wszystkiego wymienić.

Krzysiek jak to mówią lepiej raz zobaczyć niż ... . Parę fotek powinno pomóc.

że się wcinam.

- spawy na wieży

9393790674_7255c18b9c_b.jpg

9393785000_2054c38e1d_b.jpg

9391010237_9b3fab84a4_b.jpg

9393782078_1cc24ed294_b.jpg

- spaw przedniej płyty

9393784482_9158d03ffb_b.jpg

- koło napędowe i kapsel na kole jezdnym w wersji ausf.H

9391018689_bcdfdc7576_b.jpg

- odbojnik wózka

9393789288_3b73bd4b3a_b.jpg

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Krzysiek jak to mówią lepiej raz zobaczyć niż ... . Parę fotek powinno pomóc.

Super zdjęcia, wielkie dzięki. Powinienem się lepiej przygotować zanim zabrałem się za klejenie

Ja nie o malowaniu tylko trochę o wersji pojazdu - nie jest to "initial"(jak w tytule), ale też nie "wczesny" (jak na pudełku modelu)

- filtr wskazuje na średnią wersje,

- odbijniki wózków jezdnych natomiast wersję ausf.G,

- "skrzynka" dla zapasowych kół jezdnych późniejsza i to stosowana tylko w niektórych pojazdach ausf.H - J.

- dodatkowy pancerz jak we wczesnych ausf.H

Jest to składanka różnych wersji ausf.G/H

Mój błąd z tym Initialem. Powinno być wczesny stąd też dodatkowe panele. Po prostu bardziej mi się ta wersja podobała

Odbijniki były tylko takie w pudełku :( tak samo jak filtr. Zobaczę czy dam radę zdemontować skrzynkę na koła.

 

Nie mogę już edytować tytułu wątku niestety.

 

Tamiya przewiduje tylko kilka różnic miedzy wczesną wersja a "standardową" jak ją nazywa instrukcja.

Są to przedni panel, koła napędowe, i panel przy KM.

 

Wychodzi więc mój całkowity brak przygotowania merytorycznego. Trzeba się będzie podciągnąć.

 

Dziękuję za wszelkie uwagi i bycie czujnym

Biorę się do szpachlowania. Więcej fotek wkrótce mam nadzieję.

 

Edit: udało się poprawić tytuł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła zmontowane i pomalowane.

 

pPTcExH.jpg

 

Zaszpachlowana wieża. Dorobiłem spaw nad jarzmem działa jak w zdjęciach od meser262. Rozmiękczyłem lekko plastik tamiya thin cement i podziabałem nożykiem.

 

HtsVWlf.jpg

 

Malowanie na czerwono by gdzieniegdzie wydobyć potem rdzawy kolor za pomocą chipping fluidu spod bazy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychodzi więc mój całkowity brak przygotowania merytorycznego. Trzeba się będzie podciągnąć.

Ja interesuje się tym już jakiś czas i co jakiś czas wychodzą nowe informacje. Kwestia dobrych zdjęć - bo

informacje w książkach nie raz powielają błędne informacje.

 

Korzystam z fotek wczesnych ausf.H - Fgst.Nr.84944; Fgst.Nr.84956 - producent Vomag maj 1943 oraz pojazdy z czerwca i lipca 1943 roku.

Dodam też że w maju 1943 wersję ausf.H produkował tylko Vomag od Fgst.Nr.84901.

Niechcący wprowadziłem zamieszanie za co przepraszam. Chodzi o filtr powietrza na prawym błotniku.

Utrwaliło mi się w pamięci że filtr ten został zastosowany od wersji "MID" - środkowej w ausf.H.

Odświeżyłem sobie te informacje i mogę sprostować - filtr ten zaczęto stosować już od początku wersji ausf.H czyli od maja 1943 roku.

Mój błąd z tym Initialem.

Posiłkuję się tą stronką - https://www.mojehobby.pl/products/German-Pz.Kpfw.IV-Ausf.H-Early-Version.html

Na ramkach producent proponuje :

- dwa rodzaje tylnej ściany dla wersji wczesnej/środkowej i osobny dla późnej,

- dwa rodzaje kół napędowych

- dwie czołowe płyty pancernej nadbudowy (w jednym dodatkowe wizjery kierowcy)

- dwie czołowe płyty podwozia - wczesna i standardowa

Niestety z tego nie damy rady zrobić pojazdu w wersji "initial", ale za to wczesny jak najbardziej.

Na fotce pojazd produkcji Vomag z maja 1943 ma nowe koło napędowe. Dodam że wersję ausf.H w maju produkował tylko Vomag.

Inne fotki pokazujące pojazdy z czerwca, lipca 1943 w tym pojazdy dla Bułgarii też miały takie koło napędowe.

Kolejna ciekawostka to haki typ "C". Materiały źródłowe podają że zaczęto je stosować od czerwca 1943, a na pojazdach z maja już takowe są.

Jest możliwe że haki typ "S" już w warsztatach polowych wymieniono na nowe.To samo z bolcami przednich haków.

Żeby nie było za dobrze to teraz to co Tamiya nie zweryfikowała.

Producent dał złe - mocowania płyt "Schurzen" i złe same płyty. Dał je w wersji drugiej stosowanej od września 1943.

Powinny być z tzw.serii I stosowanej od kwietnia 1943 - takie same jak w wersji ausf.G

Teraz skrzyneczka na zapasowe koła jezdne - (pisałem do Łukasza na PW, aby tej skrzyneczki nie demontował) znalazłam zdjęcie wczesnej ausf.H z taką właśnie skrzyneczką jaką dała Tamiya w modelu.

Wcześniej pisałem że stosowano taką w niektórych późnych ausf.H-J i tu znów źródła pisane zawiodły.

Filtr jak i tą skrzyneczkę trudno zobaczyć na fotkach z powodu na boczne płyty.

... czy nowy model Zvezdy ... .

Jarek z modelu Zvezdy nie możemy zrobić wczesnej wersji. W sierpniu będę w domu i wtedy dokładnie go oglądne.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A swoją drogą, zastanawiam się czy nowy model Zvezdy

Wygląda zacnie jak za te pieniądze. Plus za Zimmerit i ciekawy pomysł na gąski. Bo te Tamiyowe to jak kawałek cukierka lukrecjowego a nie jak gąsienice wyglądają

Posiłkuję się tą stronką - https://www.mojehobby.pl/products/German-Pz.Kpfw.IV-Ausf.H-Early-Version.html

Na ramkach producent proponuje :

- dwa rodzaje tylnej ściany dla wersji wczesnej/środkowej i osobny dla późnej,

- dwa rodzaje kół napędowych

- dwie czołowe płyty pancernej nadbudowy (w jednym dodatkowe wizjery kierowcy)

- dwie czołowe płyty podwozia - wczesna i standardowa

Niestety z tego nie damy rady zrobić pojazdu w wersji "initial", ale za to wczesny jak najbardziej

100% zgody. Te elementy zamontowałem w wersji wczesnej.

Super ze nie muszę demontować filtrów i skrzyneczki na koła.

Wielkie dzięki kolejny raz za dawkę faktów i merytoryczną pożywkę

 

Pytanie co do malowania.

Właz dowódcy będzie otwarty coby miał figuranta. Czy wewnętrzna jego strona (włazu a nie figuranta ) powinna być biała tak jak reszta wnętrza?

 

A teraz z powrotem do klejenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wnętrza malowane były na kremowobiały czyli Cremeweiss.

 

Dzięki za info

 

Rudy podkład (i niestety trochę plamek - psiknąłem przez przypadek aero po czyszczeniu ):

ZpgW7Et.jpg

pCtuNob.jpg

US4CMQX.jpg

 

Baza i odpryski:

puKmcLB.jpg

wxxaeMM.jpg

wFBbt4q.jpg

UqCmimw.jpg

 

Chyb zostanę przy jednokolorowym malowaniu

 

Po zabawie z przecierką wodą nawet mi się przebarwienia podobają choć wyszły raczej z nieznajomości techniki a nie celowości działania.

 

Do mycia czy nadaje się na zabawę z woszem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właz dowódcy będzie otwarty coby miał figuranta. Czy wewnętrzna jego strona (włazu a nie figuranta ) powinna być biała tak jak reszta wnętrza

Właz d-cy - malowany od wewnątrz kolorem - BAZOWYM pojazdu.

 

Wnętrza malowane były na kremowobiały czyli Cremeweiss.

Dokładnie tak - wnętrza pojazdów.(Oczywiście we właściwym czasie, bo później był na chwile kolor minii.)

Włazy boczne były też malowane jak środek wieży - chodzi tu o Cremeweiß lub po prostu biały.

Białe włazy d-cy - malowano w pojazdach przeznaczonych na front Afrykański - fabrycznie.

Inna sprawa że część tych pojazdów jeździła po europie i Rosji.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właz d-cy - malowany od wewnątrz kolorem - BAZOWYM pojazdu.

OK zanotowane. Dzięki

Drugi właz również w kolorze bazowym?

 

Byłbym również wdzięczny gdyby ktoś w żołnierski sposób, bez ogródek naświetlił mi główne babole w mojej technice (jeśli techniką nazwać to można) malowania.

Moim głównym celem przy tym modelu jest (poza zabawą oczywiście) nauczyć się jak najwięcej.

A jeśli głupieć nie wie że jest głupcem to trzeba go uświadomić

 

Z góry dziękuję za brutalna prawdę i dosadne komentarze

 

PS. Jak dotąd cała chemia na modelu to akryle (Tamka/Ammo). Zmywać zmywaczem Wamodu do akryli, Cleanluxem, Kretem czy jakąś inna odmianą wodorotlenku sodu/sody kaustycznej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Choć wciąż krew mnie zalewa że nie widzę co skaszaniłem.

 

Pewnie chodzi o nienaturalność obić. Oznaczyłem na czerwono te obicia, które wg mnie nie wyglądają naturalnie:

 

obicia_zpsknyw3m1b.jpg

 

 

Ja bym nie zmywał całego modelu. Delikatne korekty można wykonać pędzlem, np

 

obicia2_zpslxtocdxw.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam się rzuciłem na tą metodę przy mojej KW-2ce i...

Zabawa była przednia i super się bawiłem, ale same odrapania koledzy z forum skrytykowali. Z pewnością słusznie:)

i pewnie minie kilka modeli nim spróbuję kolejny raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawie zawsze odpryski robione metodą na lakier do włosów (nie ważne czy używasz lakieru czy specjalnych płynów ala chipping fluid) trzeba domalować pyndzlem. Jeszcze nie zdarzyło mi się zrobić odpryski tylko z chippinga, które by same w sobie wyglądały OK.

Inna rzecz ma się jeżeli robi się plamę kamuflażu. Wtedy te odpryski nie trzeba dopracowywać.

Ale jak pisałem wcześniej. Te plamki są do odratowania bo reszta zdrapek wyszła Ci bardzo fajnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No i teraz wiem co i jak. Jak się nie przewrócisz to się nie nauczysz

Dziekuję wszystkim za wytknięcie błędów, bardzo pomocne.

Ale jak pisałem wcześniej. Te plamki są do odratowania bo reszta zdrapek wyszła Ci bardzo fajnie.

Dzięki za ciepłe słowa. Niestety model zapoznał się z bliska z Wamodowym zmywaczem wczoraj. Chyba się polubiły bo szaty zrzuciły raz dwa

Tym razem podejdziemy na spokojnie i systematycznie. Bez fajerwerków typu fluidy, na to przyjdzie czas.... kiedyś

 

Plan jest taki:

Ciemny podkład (Czarny primer od vallejo lub Tamka xf-9 Red Hull)

Co do bazowego to używałem XF-60 jak instrukcja kazała.

W tajemniczym warsztacie na tapecie nie ma tego koloru. Są za to x-15 na bazie i buff lub deck tan do shadingu. Mam je również na stanie więc które lepiej użyć.

 

Pozostanę przy malowaniu jednobarwnym żółtym (Rosja 43 wg instrukcji)

 

PS. Jeśli linie z aero są ciut za grube i mają widoczny odkurz na krawędziach to znaczy że za mało rozcieńczyłem tak? Celuję w 1:1 farba:x20A ale chyba zwiększę stosunek na korzyść x20a. kompresor na 1bar

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzymaj się kolorów z mojego warsztatu. XF-60 jest za ciemny.

Rozcieńczanie 1:1 to zdecydowanie za słabo. Przy bazie celuj w 1:4-1:5, przy cienkich liniach kamo 1:12-1:15. No i ciśnienie jest bardzo ważne. MNIEJ NIŻ 1 bar! Ja robiłem na ok. 0,7-0,8. Ale sam to musisz wyczuć.

Bedziem próbować.

Ciekawe ile razy można myć ten sam model

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

Święta, święta i po urlopie :(

 

Bryczka dostała nowy podkład xf-64.

Farba 1:4 0.9 bara.

 

I jeszcze dla pewności - oba otwarte włazy w kolorze bazowym również od środka? Wnętrze dostało matt white.

 

NZg97Qe.jpg

6pSLB31.jpg

dtK5d1N.jpg

adITGi4.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.