Skocz do zawartości

M1025A2 based Ground Mobility Vehicle (GMV-S)


mandrivecs

Rekomendowane odpowiedzi

M1025A2 based Ground Mobility Vehicle (GMV-S)

 

"Pod koniec 2001 roku siły specjalne (Special Forces) były awangardą armii USA, walczącej przeciwko Al-Kaidzie i Talibom w Afganistanie. Wkrótce stało się jasne, że jednostki te potrzebują pojazdu o wysokiej mobilności, dobrych zdolnościach jazdy w trudnym terenie, możliwości transportu lotniczego oraz sporej ładowności. Do tego celu początkowo przeznaczano pickupy Toyoty, czy Land Rovery Defendery 110. Były to jednak rozwiązania tymczasowe. Special Operations Command (SOCOM), mając w perspektywie wojnę także w Iraku, rozpoczął intensywne poszukiwanie rozwiązania skutecznego i długoterminowego.

 

W związku z bardzo szerokim zastosowaniem HMMWV, także SOCOM brał pod uwagę wykorzystanie tych pojazdów dla swoich celów. Jednakże oczekiwał możliwości przewyższających te posiadane przez standardowe Humvee. Tak powstał wariant Ground Mobility Vehicle (GMV), potocznie zwany "Dumvee". Firma AM General, producent Humvee, ogłosiła, że nie będzie w stanie produkować tej modyfikacji, dlatego też wytypowano firmę, mającą dostarczyć komponenty pozwalające na przebudowę na GMV. Została nią Military Group Incorporated z siedzibą w Nashville, Tennessee, związana z wojskiem od wielu lat, dostarczając m.in. mocowania uzbrojenia. Jako pojazd bazowy wybrano wersję M1025A2 Armament Carrier. Firmą, mającą dokonywać "konwersji" została Letterkenny Army Depot.

 

Stworzono kilka wariantów GMV dla różnych jednostek sił specjalnych, różniących się wyposażeniem, m.in.:

- Ground Mobility Vehicle - Special Forces (GMV-S),

- Ground Mobility Vehicle - Rangers (GMV-R),

- Ground Mobility Vehicle - Navy SEALs (GMV-N),

- Ground Mobility Vehicle - Marines (GMV-M).

- Ground Mobility Vehicle - Special Tactics (GMV-ST) - siły specjalne USAF.

W tym ostatnim typie rozróżniane są dwa podtypy:

- Ground Mobility Vehicle - Training (GMV-T),

- Ground Mobility Vehicle - Special Detachment (GMV-SD) - pojazdy działające w ramach JSOC.

 

Dumvee miał zapewniać załodze możliwość działania poza linią frontu, przez okres 10 dni bez uzupełniania zapasów. Miał być transportowany przez takie samoloty, jak C-17 Globemaster i C-130 Hercules, a także podwieszony pod śmigłowce MH-47 Chinook i MH-60 Blackhawk. Załogę stanowiły 3 osoby: kierowca, siedzący obok niego dowódca oraz zajmujacy miejsce z tyłu strzelec."

 

...tyle tytułem wprowadzenia; opis zaczerpnięty ze strony humvee-models.com. Dla ciekawych więcej informacji pod linkiem: http://humvee-models.com/viewtopic.php?f=52&t=545

 

Dumvee okazały się jednymi z najciekawiej modyfikowanych humvee - w swoim zamyśle mam zamiar zbudować pojazd należących do sił specjalnych US Army. Wyróżnia go ciekawe i niestandardowe malowanie oraz brezent na dachu. Zdjęcia oryginału, które udało mi się wyszperać w sieci:

 

36539792474_0cfe484033_o.jpg

 

36539792254_84fb61a207_o.jpg

 

36539791914_cfe3267387_o.jpg

 

37220313712_8e533bf09b_o.jpg

 

37220313062_c041efbdc9_o.jpg

 

Akurat ten egzemplarz okazał się dość dobrze sfotografowany - gdyby było jeszcze ujęcie tyłu, to była by już pełnia szczęścia (choć i tak jest nieźle, bo mamy dwa boki i przód)... Jeśli ktoś jest w posiadaniu lub wpadnie na inne zdjęcia tego dumvee proszę o umieszczenie w wątku warsztatowym...

 

Bazą do budowy modelu będzie zestaw TAMIYA – 35267 - M1046 Humvee TOW Missile Carrier, oraz konwersja BLACK DOG - T35076 - HUMVEE Special Forces Conversion Set. Patrząc na konwersję to chyba Czesi projektując zestaw wzorowali się właśnie na zdjęciach tego właśnie pojazdu.

 

Jeśli uda mi się zrobić parę fotek, to zawartość zestawu i przede wszystkim żywicznej konwersji postaram się zamieścić w dniu jutrzejszym. Od razu proszę "znawców" humvee i SOF o pomoc... Makinen i Kubisz - liczę na Wasze wsparcie...

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widziałem, znam i stale podglądam... Na pewno zaczerpnę kilka pomysłów i rozwiązań... Szkoda tylko, że autor nie buduje konkretnego pojazdu (choć pierwotnie miał taki zamiar) i poszedł w zlepek wątków i rozwiązań z różnych Dumvee... A sam warsztat przyda się bardzo - choćby kwestia rozwiązania wnętrza i elektroniki...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na 37 innych modeli, które zacząłeś nie spodziewam się jakiejś rewolucji i nagłej zmiany podejścia

Masz we mnie wiernego widza. Mam kilka dumvee " na rozkładzie", ale dla samej przyjemności budowy tej wersji pewnie jeszcze z 2-3 zrobię.

Czekam na konkretne ruchy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na 37 innych modeli, które zacząłeś nie spodziewam się jakiejś rewolucji i nagłej zmiany podejścia

Masz we mnie wiernego widza. Mam kilka dumvee " na rozkładzie", ale dla samej przyjemności budowy tej wersji pewnie jeszcze z 2-3 zrobię.

Czekam na konkretne ruchy

Nie przesadzaj z tymi 37-ioma... maks. 15, a są lepsi ode mnie... Co do podejścia, to lekko się zmieniło - sam zobaczysz... Tak czy inaczej liczę na pomoc...

 

Wydaje mi się, czy na zdjęciach nie ma KM-u na swingarmie z tyłu paki... Tylko jeden przy siedzeniu dowódcy i MK19 na obrotnicy.?!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patrząc na 37 innych modeli, które zacząłeś nie spodziewam się jakiejś rewolucji i nagłej zmiany podejścia

Masz we mnie wiernego widza. Mam kilka dumvee " na rozkładzie", ale dla samej przyjemności budowy tej wersji pewnie jeszcze z 2-3 zrobię.

Czekam na konkretne ruchy

Nie przesadzaj z tymi 37-ioma... maks. 15, a są lepsi ode mnie... Co do podejścia, to lekko się zmieniło - sam zobaczysz... Tak czy inaczej liczę na pomoc...

 

Wydaje mi się, czy na zdjęciach nie ma KM-u na swingarmie z tyłu paki... Tylko jeden przy siedzeniu dowódcy i MK19 na obrotnicy.?!

 

 

A ja z utęsknieniem czekam na relacje z budowy "Rosomaka" , ewentualnie finał tych zmagań, zwłaszcza Tych kolegów, którzy tak namiętnie dyskutowali o wymiarach zaślepek chroniących przegub wału napędowego, albo szlifujących i zamieniających "oryginalny" pancerz na ten fotortawiony (nakręcanie koniunktury), ewentualnie dyskutujących na temat używania a raczej nieużywania "nokianów" w Rośkach z Iraku ..

NTW 5/2016 r. fajne zdjęcia Rośka ( Adam dziękuję za podpowiedź ... )

ps. a na ten wątek też z przyjemnością spojrzę, gdyż po zakończeniu "Dingo 2 3.3" zaczynam M1025 w podobnej jak Ty "ilustrujesz" wersji, a więc bez "dachu" bagażnika i drzwi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Światła za oknem niewiele, ale udało się zrobić kilka zapowiadanych fotek zawartości konwersji Black Doga...

 

Całkiem spore pudło oklejone obrazkiem na którym widnieje zmontowany zestaw na bazie TAMIYA:

37261962862_a30f309e9d_o.jpg

 

37434092105_aaa9d042f8_o.jpg

 

Instrukcja:

37261962152_5145552811_o.jpg

 

Elementy żywiczne:

37434090825_0b2b3425f2_o.jpg

 

37291391411_e80950e258_o.jpg

 

37244360026_156a00639f_o.jpg

 

37244359306_1816052af0_o.jpg

 

37434088215_4f88eb3f06_o.jpg

 

37244358736_d4b0d3d00a_o.jpg

 

Elementy fototrawione i przeźroczyste:

37291393651_43415b014e_o.jpg

 

Krótka subiektywna charakterystyka:

Najważniejsze elementy charakteryzujące Dumvee to barierki z tyłu, półka na tylnym zderzaku i mocowania na skrzynki amunicyjne na obrotnicy oraz wzmocnienie progów wraz z miejscem na skrzynki amunicyjne z jednej strony. BlackDog poza tym daje również elementy dachu obciągniętego brezentem. W zestawie otrzymujemy koła charakterystyczne dla tej wersji - z oponami Super Swamper.

Jeśli chodzi o wyposażenie dodatkowe to tutaj pojawia się największa kontrowersja - wielki kloc żywicy z ładunkiem tylnej części pojazdu, składający się z mnóstwa tobołów i innych elementów wyposażenia. Po wklejeniu zajmuje cały tył oraz tylne fotele, a także miejsce między nimi aż po dach. Kłóci się to z faktami, gdzie załogę Dumvee stanowiło trzech operatorów (ten trzeci musiał mieć gdzie siedzieć, nie tkwił przecież cały czas w otworze obrotnicy). Nie ma tez możliwości obsługi tylnego dodatkowego karabinu... Tylko jak widzimy na zdjęciach - pojazd, który zamierzam zbudować zapchany jest pod sam dach, nie ma KM-u z tyłu (rozwiązał się problem braku dostępu na "pace"), i widać dokładnie, że w miejscu oby tylnych siedzeń są manele... W takim układzie jest to zgodne z oryginałem (choć nie do końca z zasadą obsady Dumvee - tutaj mamy jeden z wyjątków)... Jeśli chodzi o uzbrojenie, to otrzymujemy M2 jako uzbrojenie główne, 2 x M240B jako dodatkowe, do tego 2 x AT-4 i 2 x M4A1. Elektronika: otrzymujemy radio SINCGARS, falownik oraz monitor i klawiaturę BFT, do tego antena krzyżowa. Jak na elektronikę charakterystyczną dla dumvee to kropla w morzu... Sporo trzeba będzie wystrugać, albo pożyczyć z innych zestawów. Zwieńczeniem są dwa przednie - pancerne fotele.

Na duży plus fototrawione zapinki do pasów mocujących ładunek.

 

Więcej uwag i spostrzeżeń oraz porównanie z konwersją Legend Productions pod linkiem: http://humvee-models.com/viewtopic.php?f=9&t=1380

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę taki zestaw musiał kosztować.

Cena sklepowa kształtuje się w okolicy 245 zł... Dużo czy mało - żywicy sporo (i to ciekawych elementów), ale jakość jak to u BlackDoga - delikatnie mówiąc - mogła by być lepsza za tę cenę...

 

Powoli zacząłem walkę z materią; rama się "poprawia" i waloryzuje, w między czasie zacząłem przyglądać się największemu i najbardziej kontrowersyjnemu elementowi konwersji, czyli ładunkowi na pakę... Trzeba przyznać, że odlany jest bardzo ładnie, bez bąbli, czy niedolewek, a w gąszczu tobołków można zauważyć ciekawe fanty (np. gaśnica, czy butla z gazem - dla spostrzegawczych)...

37367202736_b8401a39ce_o.jpg

 

36744103383_7389678c14_o.jpg

 

37367200276_9cf51b22cc_o.jpg

 

Dolne krawędzie odlewu będą schowane i niewidoczne, więc wszystko wydaje się w jak najlepszym porządku, aż do momentu kiedy spojrzymy...

36744100273_9dff0ce720_o.jpg

...od frontu. Niestety ogólny brak symetrii - zwężanie się ścianek ku dołowi zaznaczyłem czerwonym kolorem...

 

No i na wannie... Nie siedzi...

37367198186_8ae5d31e37_o.jpg

 

Czy da się to wcisnąć..? Da się - plastik Tamiya jest bardzo plastyczny...

37367197766_3bebf66d21_o.jpg

 

...tylko, że naprężenia są wtedy dość duże i od tyłu wygląda to tak:

37157239140_0de50d738f_o.jpg

...znów czerwonym kolorem zaznaczyłem, jak ładnie rozepchnęło wannę (krawędzie kierują się ku dołowi)...

 

Niestety - całość trzeba porządnie opiłować i spasować... Inna możliwość to zupełne wycięcie fragmentów zachodzących w miejsca tylnych foteli i wklejenie tam całkiem nowych elementów (kanistrów i skrzynek). Sporo pracy będzie kosztowało uzyskanie prawidłowego kształtu... No, a potem trzeba będzie to jeszcze pomalować

 

W międzyczasie doleciały kanistry z PanzerArtu:

37157238080_07382cb535_o.jpg

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No niestety, też nie mam najlepszego zdania po bliższemu zapoznaniu się z żywicą Black Doga. Za te kasę mogłaby być dużo lepiej wykonana. U mnie np hessian tape wyglądał jakby go ktoś nożykiem modelarskim z formy wycinał - cały posiekany.

Lepiej chyba doszlifować całość niż ciąć. Będzie potem ciężko poszczególne elementy ładnie złożyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dopiero początek zabawy. Z tylu przychodzi klapa bagażnika, wiec nie będzie widać szpary. Naprężenia to już inna sprawa- ciąć, ciąć, ciąć... Przerabiałem ten zestaw i katastrofa zaczyna się przy próbie zamknięcia tego dachem z góry. Duuuuuzo cięcia Cię czeka. Z plusów- efektowny model wychodzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dopiero początek zabawy. Z tylu przychodzi klapa bagażnika, wiec nie będzie widać szpary. Naprężenia to już inna sprawa- ciąć, ciąć, ciąć... Przerabiałem ten zestaw i katastrofa zaczyna się przy próbie zamknięcia tego dachem z góry. Duuuuuzo cięcia Cię czeka. Z plusów- efektowny model wychodzi

 

Rozmawialiśmy już na ten temat Piotrek i doskonale pamiętam Twoje podpowiedzi... Żeby mieć możliwość przymiarek pałąk C wkleję najpierw pod dach, żeby ewentualnie móc całość bez problemu zdejmować i dopasowywać wysokość ładunku... Gdyby go przykleić do wanny to nie będzie możliwości potem wyciągnąć załadunku do ewentualnych docinek (bo nie wylezie)...

 

DO wrzątku i prostować żywicę...

...Krok 1. Zobaczymy czy pomoże (na armoramie nie pomogło)...

 

Naprężenia to już inna sprawa- ciąć, ciąć, ciąć...

...Krok 2. Jeśli pierwszy nie pomoże...

 

A nie możesz zrobić z tą żywicą tego samego co Maki na Armoramie? Z tego co widziałem, on to pociął i dopasował.

...Krok 3. Najbardziej czaso i pracochłonny... Jeśli 1 i 2 nie pomogą...

 

Piotrek, Kuba - czy dumvee na bazie M1025 miały kosz z narzędziami pod ramą z tyłu..? Przy założeniu, że cała paka to szpargały, wydaje mi się bezsensowne wożenie łopaty i kilofa pod ramą za zderzakiem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Stowage location on M1025A2, M1043A2, and M1045A2 vehicles is behind left rear seat" - czyli rozumiem, że w tych wariantach zasobnik z narzędziami znajduje się za/pod lewym tylnym siedzeniem... W dumvee do pominięcia, bo miejsce tylnych siedzeń zapchane manelami wszelakim...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DO wrzątku i prostować żywicę...

...Krok 1. Zobaczymy czy pomoże (na armoramie nie pomogło)...

 

Naprężenia to już inna sprawa- ciąć, ciąć, ciąć...

...Krok 2. Jeśli pierwszy nie pomoże...

 

A nie możesz zrobić z tą żywicą tego samego co Maki na Armoramie? Z tego co widziałem, on to pociął i dopasował.

...Krok 3. Najbardziej czaso i pracochłonny... Jeśli 1 i 2 nie pomogą...

A pokaż fotkę tej żywicy "od spodu". Nie da się tam wybrać materiału, żeby dopasować do modelu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Jeśli chodzi o obróbkę żywicy, to w swoim czasie okaże się, które rozwiązanie będzie najlepsze...

Na ten czas popracowaniem nad głównym elementem ramy; dodałem śruby i nity przy wahaczach, wyciąłem nieprawidłowy układ wsporników między ramą, a zderzakiem i dodałem fototrawiony zderzak (żywiczny z konwersji jest słaby) i półkę (ta jest przyzwoita - zostanie wykorzystana w innym projekcie)... Tak to wygląda na ten moment po poprawkach i waloryzacji:

- przednia strona:

40177397252_a1b9ca003f_b.jpg

 

- no i tył (zderzak, wsporniki, pólka z podporami i dziesiątki nitów):

40322083052_cbb7fc80ba_b.jpg

 

38557295270_a6d8e7d5b5_b.jpg

 

40322083852_efdacbb98a_b.jpg

 

38557296880_dbc56c6f69_b.jpg

 

25495481747_c4e9dc258f_b.jpg

 

...teraz zabawa z podrasowaniem spodu wanny, bo w Tamiyi słabo - trudno tam cokolwiek uświadczyć...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powalczyłem trochę z żywicą i drogą przycinania udało mi się zainstalować ładunek na pace... Teraz leży luźno i przede wszystkim poniżej linii dachu - wcześniej dach opierał się o tobołki... Wszystkie miejsca, gdzie ewentualnie coś nie dolega będą zasłonięte (siedzenia, barierki, drzwi, ew. dodatkowe tobołki)...

40454085221_b3e3d4c3e1_b.jpg

38643586860_3a88349ea7_b.jpg

40410342082_a653904787_b.jpg

38643587380_50257955a9_b.jpg

 

...i przymiarka "na sucho":

38643586620_8e907e621d_b.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.