Skocz do zawartości

T-34/76 1/35 Tamiya


greenevil

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 72
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

To teraz… Gdy napisałem, że model jest dobry na czołg z z. 183, czytam, że ma być „235” z z. 112. Trochę mi ręce opadły, ale wyliczę wszystkie główne przeróbki, jakie by z zestawu wykukały coś na kształt tego z z. 112 (prod. lato/jesień 43.). Wypada tylko życzyć powodzenia :

 

Kadłub

- Tylna górna płyta kadłuba wyłożona na dolną

- Inny układ śrub mocujących tę płytę

- Dwa jej szerokie zawiasy zamiast trzech wąskich

- 4 zaczepy hakowe na pokrywie luku i 4 tuleje gwintowane

- Obłe osłony przekładni spawane do płyty dolnej

- Zaczep hol. „w osi” kadłuba przy górnej krawędzi dolnej płyty

- Oryginalna konfiguracja elementów pancerza nad przedziałem silnikowym (niezmienna w całej produkcji zakładu)

- Poręcze w formie giętego pręta (przód, boki, pancerze nad silnikiem)

- Przednia g. płyta kadłuba zrównana górną krawędzią z płytą podwieżową (stropową)

- Listwy ochronne na bokach i przodzie pod wieżą (domniemane; w tym czasie wychodziły z użycia)

 

Wieża

Prawdopodobnie wariant korpusu bez ostrokrawędziowego obniżenia dołu w przedniej części (kwestia egzemplarza; mogły być i z takimi wieżami, jak w zestawie). Tylko boczne ujęcie coś sugeruje, ale ledwo ledwo.

 

Tylne zapasowe zbiorniki

Kombinacja elementów mocno odmienna od zestawowych (pojemniki większe, wstawiane w pudełkowe podstawy, mocowane paskami blachy). Na dziś jest to ustrojstwo nigdzie nie rozpracowane w szczegółach, więc skwapliwie pomijane w „bublikacjach” i modelach.

 

Naprędce podebrane ilustracje pomocnicze

 

Tylne płyty i osłony a’la z. 112. Kto patrzy, ten widzi różnice wobec modelowego wariantu z. 183. Na tym kadłubie brak jeszcze tulej do zawieszania podgrzewacza silnika.

T-34-76_Bragin_221.JPG

 

Rzuty części nadsilnikowej. Na górze zmodyfikowany układ „uralski” (m.in. z. 183), na dole z. 112. Rysunek robiony nieco na czuja, ale zasadę pokazuje.

Układ „uralski” polegał na przycięciu bocznych segmentów wzdłuż kratek wentylacyjnych i skróceniu segmentu centralnego od tyłu, gdzie dospawywano dodatkowy pas z płyty 20-mm, jak wzdłuż boków tej wytłoczki. Kratki wentylacyjne były z przodu uzupełnione osłonkami z blachy. Układ z. 112 zachowywał boczne segmenty z dwoma wycięciami mieszczącymi kratki wentylacyjne.

183_112_zpsivzxjgza.jpg

autor Mark Rethoret; wzięte z http://www.network54.com/Forum/47208/message/1437448111/Re-So+what+are+theT-34-85+Factory+112+engine+deck+covers+supposed+to+look+like-

 

PS: Fałszywe zaczepy z czoła oczywiście zlikwidować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety, więcej mogę pomóc w kwestii rozpoznania producenta, niż podsuwania pierwowzorów dla modeli; to po prostu sprawa nieco innego zakresu własnych poszukiwań. W konkretnym przypadku jest jakoś tak, że z historycznych zdjęć wychodzi mi zwykle odmiana „112” albo coś nie do sprecyzowania (znacznie rzadziej). Kilka eksponatów w Polsce (pomniki, muzea) to mieszańce elementów oraz wozy o niejasnej lub zmyślonej historii. Np. w Studziankach jest pojazd, któremu malowano nr 217 i nosi on cechy czołgu z z. 174. Natomiast opisany (źródło w. podane) i uwieczniony fotograficznie „217” był naprawdę - a jakże - produktem z. 112.

Wspomniany problem kół jest więc chyba nieprzypadkowy w tym kontekście, bo tłoczone (nieżeberkowe) koła jezdne były niezmiennym atrybutem tego producenta, natomiast u „uralskich” mogło to przebiegać różnie wskutek łatwiejszej wymiany podzespołów między nimi.

Przy purystycznym podejściu do tych odmian i pododmian nie ma więc lekko. Wśród „rusków” można się poruszać dość swobodnie, bo zakres udostępnianej dokumentacji tam rośnie nieprzerwanie, a u nas jest jej mało i bida aż piszczy. Nieco unikowym wyjściem może być proponowane już wzięcie na warsztat jakiegoś pojazdu używanego po wojnie. Trudno wskazać żródło oferujące obrazki z tego zakresu; czasem coś takiego wychodzi przypadkowo w zbiorach na dość szerokie hasła. Ale w tym jest też pułapka, bo przez lata nawarstwiały się przemieszania komponentów produkcyjnych zaczęte już podczas wojny, co jeszcze bardziej może dezorientować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pisałem tylko o wojennych używanych po wojnie, trzymając się tej grupy produkowanych w 1942 - 43. Oczywiście po wojnie produkowano tylko "85", ale użytkowano też takie, które zdążyły powstać w czasie wojny. Wystąpił taki sam proces mieszania elementów jako tako zamiennych na czołgach z fabryk ZSRR, a dodatkowo także już powstających w Polsce (licencja od 1951).

Czołg z MWP jest oryginałem z lata 43. (z. 112) zachowanym w dobrym stanie, nie licząc małych uzupełnień remontowych, jak przednie i tylne błotniki. Część czołgów z wieżami typu "mutra" w dostawach obejmujących np. "235" mogła mieć identyczne kadłuby. Ogólnie biorąc, dla zainteresowanych zmianami w produkcji z. 112 jest to bardzo cenny eksponat.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pewnie ruski wypunktowany a potem ściągnięty ,połatany i wcielony do WP.A kto mu tak ładnie przód połatał to nawet Magnuski pisał że albo ruskie i kolejne KO albo po wojnie w ramach uzupełnień pozdrawiam OLO

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Super Moderator

Wrzucam "szkic" zrobiony blue-tackiem i czekam na gromy z jasnego nieba

Oj będą gromy, będą.... Wracam po raz kolejny do arkuszy HIPS. W drobnych pieniądzach do zakupienia na allegro.... Noooo, proszę pani..... To będziemy punktować w nieskończoność
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

A jako że do mnie przyszedł wcześniej mikolaj i przyniósł areograf, więc usiadłam dalej do tetki. To będzie bardzo umeczona tetka

Teraz schnie a potem przykleje kalki i jeszcze ciut się poznecam zanim położę washe.a8bf9f87ee8f055d9fc38d2bdd1f64a5.jpg

 

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra to wrzucam zmodulowane i zwashowane z prośbą o uwagi.

Kolejny krok to malowanie pierdolek. 5bb65f944174e3baf05355f82cb31244.jpgd06da1915a2fdf3cdc86bc805687afa6.jpg71964fb6f9ebae0b87232ff528dd05c8.jpge46caa73680e40c28c0b8c55d19ee47b.jpg

 

Wysłane z mojego SM-N950F przy użyciu Tapatalka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Malarz ze mnie żaden, ale niestety, wg mnie słabo to wygląda :(.

Prawdopodobnie źle przygotowane podłoże do malowania - nie wyszpachlowane tam gdzie trzeba, nie wyszlifowane tam gdzie zaszpachlowane...

Kolejna sprawa, te "farfocle" - czy to od farby, czy źle oczyszczony kadłub, nie wiem.

W sumie to wygląda, jakby słabo pomalowane pędzlem, a nie aero ( za gęsta farba, albo za dużo na raz psikniętę - za duże ciśnienie? ) .

Ostatnie zdjęcie - skąd taka umęczona krawędź dolnej płyty?. Wygląda jak stopiona klejem...

Postaraj się także o jednolite tło do zdjęć i oczywiście o jak najlepsze światło.

Trochę trudno opisywać to co widać na takich zdjęciach.

Mam nadzieję, że moje uwagi pomogą, i będzie tylko lepiej .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z daleka i przy tej jakości zdjęć to może i ujedzie. Ale z bliska to tak jak pisał kolega Rack, słabo to wygląda. Zdaje się, że wash nie został odpowiednio wytarty.

Tylna płyta jakoś dziwnie zmasakrowana.

Usuń z zapasowych ogniw na przedniej płycie ślady po wypychaczach

Popraw osłonę celownika - peryskopowego za bardzo wystaje

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.