Skocz do zawartości

Flakpanzer IV "Ostwind" - Dragon 1:35


Stojkovic

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie w kolejnym warsztacie.

 

Tym razem na stole znajdzie się brat Wirbelwinda, czyli zachodni zefirek - Ostwind.

 

23847272_1716992551665251_306369265589366197_o.jpg

Produkcja na bazie Panzer IV ausf. J z tego co się orientuję.

Większość fotek z epoki pokazuje te pojazdy z Zimmeritem, choć jak znam życie mogły zdarzyć się egzemplarze bez tej powłoki.

 

ed7cb66200d6542d6e3d12753a354bcc.jpg

flakpanzer4_ostwind.jpg

 

maxresdefault.jpg

Tutaj wersja podwozia chyba z ausf. H - też zimmerit

 

ostwind.jpg

ostwind_01.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te z fotek które pokazałeś mają zimmerit bo to wóz na bazie wersji G. Sądząc po twojej okładce to późna wersja J

O rety! To przy "Ostwindach" Niemcom też udało się pójść w różne wersje tego pojazdu??? Bo te wszystkie zdjęcia, to 2 pojazdy są.

Poza prototypem, to były jakieś przeróbki w marcu, kiedy wersji G już dawno nie robiono.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledze zapewne chodziło o to, że pod pojazdy p.lotnicze trafiały głównie kadłuby od czołgów które wracały z frontu uszkodzone i po przejściu remontu były przekazywane pod zabudowę na Flakpanzery. Ausf.G to wersja Panzera IV który został przerobiony na Flakpanzera. Ten Dragonowski to zapewne Ausf.J ze względu na trzy rolki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledze zapewne chodziło o to, że pod pojazdy p.lotnicze trafiały głównie kadłuby od czołgów które wracały z frontu uszkodzone i po przejściu remontu były przekazywane pod zabudowę na Flakpanzery. Ausf.G to wersja Panzera IV który został przerobiony na Flakpanzera. Ten Dragonowski to zapewne Ausf.J ze względu na trzy rolki.

 

Dokładnie to miałem na myśli, do tego jest to późna wersja J, wczesne J miały jeszcze cztery rolki podtrzymujące. W związku z tym że pojazd jest na bazie wersji J zimmerit jest nie wskazany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tłumiki w kształcie walców z tyłu tez wskazują na wersję ausf. J z tego co wiem.

 

Mam tez w składziku wersję Wirbelwinda z Zimmeritem, więc tutaj będzie z górki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te z fotek które pokazałeś mają zimmerit bo to wóz na bazie wersji G.

Dokładnie TAK. Jest to prototyp "Ostwinda I" na podwoziu Pz.Kpfw.IV Ausf.G (Fgst.Nr.83898)

Drugi to też "Ostwind I" na podwoziu ausf.G - też z pastą - https://i.ytimg.com/vi/sX4Wx57l-_E/maxresdefault.jpg

 

To przy "Ostwindach" Niemcom też udało się pójść w różne wersje tego pojazdu??? ... Poza prototypem, to były jakieś przeróbki w marcu, ... .

Prototyp gotowy w marcu 1944 roku - "Ostwind 1", a w listopadzie 1944 roku w OST Bau rozpoczęto prace nad zmodyfikowaną wersją - "Ostwind 2".

 

... , że pod pojazdy p.lotnicze trafiały głównie kadłuby od czołgów które wracały z frontu uszkodzone i po przejściu remontu były przekazywane pod zabudowę na Flakpanzery.

Tak na pewno było z wcześniejszą wersją - Wirbelwindem. Pierwsze "Ostwindy" też zapewne produkowane z naprawionych maszyn. No przynajmniej ta jedna już w/w ausf.G, nie licząc prototypu.

 

... . Ten Dragonowski to zapewne Ausf.J ze względu na trzy rolki.

Tak to "Ostwind I" na podwoziu Pz.Kpfw.IV Ausf.J - w wersji późnej - choć nie wiem czy takie wogóle jeździły.

Gdzie niegdzie tę fotkę odczytują mylnie jako "Ostwind" - http://img-fotki.yandex.ru/get/6430/68386415.f/0_88f41_a14a20f1_XXL.png.jpg

"Ostwindy" były produkowane przez dwie wytwórnie:

Zakłady OST Bau w Sagan (Żagań) - całkowity montaż i wyposażenie - w styczniu 1945 roku zakłady przeniesione do Teplic w Czechach

Zakłady Stahlindustrie w Duisburgu - montaż "Ostwind I" rozpoczęto dopiero pod koniec listopada 1944 roku.

Prototyp - "Ostwind 2" ukończono w styczniu 1945 roku. Do końca wojny wyprodukowano co najmniej 7 "Ostwindów 2"

Rysunki proszę traktować tylko jako materiał poglądowy.

"Ostwind 1" - http://blueprint.catboxid.com/wp-content/uploads/Tank-Blueprint-Flakpanzer-IV-Ostwind-1.jpg

"Ostwind 2" - http://blueprint.catboxid.com/wp-content/uploads/Tank-Blueprint-Flakpanzer-IV-Ostwind-2.jpg

Wieża - do "Ostwinda 2" przekonstruowana działa na pierścieniu od Tygrysa. W efekcie w nadwoziu trzeba było przesunąć właz radiotelegrafisty do przodu.

"Ostwindy" - tylko trzy maszyny znam z fotek:

Prototyp "Ostwind 1" na podwoziu - Pz.Kpfw.IV Ausf.G (Fgst.Nr.83898)

http://waralbum.ru/wp-content/uploads/2014/10/Ostwind.jpg

https://rcpilot.hu/users/443/4699/b_20100731202118576.jpg

https://4.bp.blogspot.com/-wRyg1nANF6s/Wd7IvGkbvmI/AAAAAAAAylQ/xD8oNrjMU4M9uLbVYXa2twQEPJeRYlBwACLcBGAs/s1600/ost.jpg

Pojazd seryjny - "Ostwind 1" na podwoziu - Pz.Kpfw.IV Ausf.G - Czechy 1945

https://i.pinimg.com/originals/0f/91/d7/0f91d74232efb918224e05fec98c093b.jpg

Pojazd seryjny "Ostwind 2" - na podwoziu - zmodyfikowanym Pz.Kpfw.IV Ausf.J

https://www.dreamworkshobby.com/hobby/items/1699/h2.jpg - ta fotka jest też w Panzerwercks Nr.1 str.56.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze, ale to wychodzi na to, że poza prototypem było więcej niż 7 Ostwindów????

 

Napisałem że są fotki trzech maszyn - prototyp Ausf.G + seryjny ausf.G "Ostwind I" + seryjny ausf.J "Ostwind II",

Produkcję pojazdów "Ostwind I" rozpoczęto pod koniec listopada 1944 roku, oraz to że - do końca wojny wyprodukowano co najmniej 7 "Ostwindów 2".

Produkcja była utrudniona - ponieważ w styczniu 1945 roku musieli przenieść produkcję ze względu na zbliżający się front.

Niestety nie ma pewnych danych co do produkcji. Jedna z wersji mówi że w fabryce w Żaganiu do przeprowadzki wyprodukowali 22 "Ostwindy I" z wyremontowanych pojazdów.

T. Jentz pisze że te 7 sztuk wyprodukowali z nowiutkich kadłubów prosto od Kruppa-Grusona.

Według różnych źródeł produkcja waha się między 29 do 45 sztuk. Ja raczej przychylam się do wersji 22 + 7.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

 

Poprawka - literowa

Edytowane przez Gość
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jednym słowem mam podwozie na bazie J czyli pod Ostwind2 ale wieża jest jeszcze z Ostwind 1 (klapka obserwatoryjna jest skośna)?

 

Co więcej w zestawie jest płyta górna z nieprzesuniętym włazem radiooperatora, co wskazuje na wersję "prototypową"?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak Masz podwozie od wersji Pz.Kpfw.IV Ausf.J i to bardzo późny model. Wieża od seryjnej pierwszej wersji "Ostwinda".

Nieprzesunięty właz radiooperatora też wskazuje na pierwszą seryjną wersję "Ostwinda".

Wiemy z fotek że wypuszczono na pewno serię produkcyjną na podwoziu Ausf.G - w wersji pierwszej - "Ostwinda I"

Nie wiemy czy w wersji pierwszej "załapały" się podwozia z wersji Ausf.H no i Ausf.J.

Ale skoro udoskonalono wersję "Ostwinda" - to czy produkowano wczesną wersję wieży do "Ostwinda" ? Pytanie na które nie ma odpowiedzi.

Jednak wiemy na pewno że nowe wieże użyto w nowych podwoziach.

I kolejne pytanie - czy robili "Ostwinda" w pierwszej seryjnej wersji z tak późnym podwoziem Ausf.J ?

Co ciekawsze - producent modelu firma "Dragon" - miała już gotowy kadłub z przesuniętym włazem radiooperatora przed

wypuszczeniem modelu na rynek. Niestety nie dodali tej części do modelu. Dlaczego - nie wiem.

Może mają w planach wypuścić model w wersji "Ostwind II" - kiedyś.

Dragon wypuścił już "Ostwinda" z "zimmeritem" 6746 w wersji seryjnej na podwoziu Ausf.G. Malowanie z s.Pz.Abt.507 + 3 malowania S.F.

To ten opisywany przeze mnie Ausf.G - pojazd seryjny - Czechy 1945.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Według różnych źródeł produkcja waha się między 29 do 45 sztuk. Ja raczej przychylam się do wersji 22 + 7.

 

No właśnie zródła to o tym milczą. W żadnym nie ma w słowa o Ostwindach. To opracowania podają takie liczby (skądinąd także dobry i uznany Jentz i Doyle).

Martin Block na podstawie dokumentów z fabryki (zródeł właśnie) twierdzi, ze był prototyp +7 pojazdów seryjnych (marzec 1945).

Legendą jest też to, że miał je jakiś batalion Tygrysów.

 

Sam widziałem raporty stanów pojazdów pancernych z różnych okresów przed marcem 1945 i nikt nigdy tych Ostwindów na stanach nie raportował, choć są w nich naprawdę dziwne wynalazki.

 

Ciekawe w każdym razie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomijając już kwestię braku wysuniętego włazu, można powiedzieć że model przedstawia wersję S-F.

 

Jedno z malowań przedstawiać ma maszynę z 1945 roku z terenu Czech. Zakładam, że ma pokazywać wersję seryjną.

 

Tak na marginesie fajnie, że projekt wzbudził w was zaciekawienie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Martin Block na podstawie dokumentów z fabryki (zródeł właśnie) twierdzi, ze był prototyp +7 pojazdów seryjnych (marzec 1945).

Na fotkach jest prototyp ausf.G - czysta ausf.G + jeden seryjny ausf.G i ten właśnie ma rolki od wersji ausf.H + nówka sztuka z 1945 roku.

Ten drugi wskazuje na produkcję seryjną - na ile sztuk - trudno powiedzieć. Nadal na ten temat bardzo mało informacji/publikacji.

Pomijając już kwestię braku wysuniętego włazu, można powiedzieć że model przedstawia wersję S-F.

Tak do końca tego nie wiadomo. Ja osobiście uważam - że nie było "Ostwindów I" na podwoziu Pz.Kpfw.IV ausf.H, a tym bardziej ausf.J

Jedno ... maszynę z 1945 roku z terenu Czech. Zakładam, że ma pokazywać wersję seryjną.

Tak. Jest to druga maszyna na podwoziu Pz.Kpfw.IV ausf.G stąd myślę że można ją zaliczyć do produkcji seryjnej.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Witajcie,

 

Zaniedbałem ten wątek straszliwie, a jest już co pokazać.

 

Po kolei zatem nadrabiam zaległości:

 

Sklejony i gotowy do malowania:

29067180_1834364219928083_2978734599175143424_n.jpg

29100990_1834364276594744_6359518711811932160_n.jpg

29103473_1834364113261427_251689636210933760_n.jpg

29133128_1834364156594756_3384881094825345024_n.jpg

29133998_1834364319928073_769909180281651200_n.jpg

 

 

Pomalowany i zmodulowany - baza

 

30440851_1865911886773316_8291919588858265600_n.jpg

30442479_1865911633440008_3304834380580519936_n.jpg

30443380_1865911946773310_4620689704398880768_n.jpg

30516068_1865911690106669_7001525552725098496_n.jpg

30531412_1865911773439994_8070755960257249280_n.jpg

30440749_1865911846773320_7966374760177205248_n.jpg

 

 

 

Pierwszy kolor kamuflażowy z palety Lifecolor - Antratzitgrun

30571417_1865912030106635_7862350471879458816_n.jpg

30581693_1865912280106610_5602437039770304512_n.jpg

30441494_1865912186773286_6009296203638898688_n.jpg

30531284_1865912113439960_2345078025088925696_n.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Witajcie,

 

Wykonałem już podstawowe zabiegi chemiczne. Model jeszcze przed olejami.

31183436_1881657808532057_7373662036309311488_n.jpg

31189579_1881657675198737_257567414919626752_n.jpg

31195762_1881657981865373_6603277755335311360_n.jpg

31225013_1881658038532034_4330342639514681344_n.jpg

31230145_1881657868532051_4545485986687090688_n.jpg

31298460_1881658118532026_899673280598769664_n.jpg

 

Pozdrawiam

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

W galerii w maju 2018.

Sam nawet wówczas skomentowałeś odcięcie się anteny od całości...

Sam model trafił potem na fotkę miesiąca tu na forum.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.