Skocz do zawartości

Dragon 1/35 Sherman/AMX 13


Baldigozz

Rekomendowane odpowiedzi

Powrót syna marnotrawnego W majówkę stwierdziłem, że tylko jakiś Sherman da mi jeszcze tą radość i zamówiłem sobie ubiegłoroczny modelik od Dragona z wieżą AMX-13. Rozgrzebałem go w weekend i oczywiście znów ten niezawodny Dragon. Nowa wypraska z wieżą jakoś dziwnie przypomina jakością bardziej wyroby shortranowe ale tym się nie przejmuję. Mam ze starych zapasów żywiczną kopię, a może i oryginał Verlindena, który na pierwszy rzut oka wygląda zacniej. Ma też przewagę w postaci odwzorowania brezentu na wieży i lufie. Natomiast problem to fakt, że tylną płytę Dragon każe robić z wypraski M4A4 Firefly, której jako żywo nie widziałem na żadnym zdjęć muzealnych egzemplarzy, czy też zdjęć wraków. Tam gdzie ją widać jest taka śmieszna płyta z kikutem obciętego włazu inspekcyjnego i poziomymi wydechami. W pudełku są części, z których można coś takiego zmontować i tak też zrobiłem. W płyty z włazem odciąłem jego nadmiar i zaimplementowałem wydechy. Nie ma oczywiście góry płyty z żaluzjami/siatką do przedziału silnikowego ale do tego Dragon nigdy chyba nie doszedł. Coś na wzór tego zmajstrowałem z dostępnych części. Odciąłem za grube nawisy co będę wymieniał na bliższe grubości blachy. Natomiast mam zgryz co do drobiazgów na tej płycie jak też górnej, tylnej płyty nadwozia. Na załączonym zdjęciu oznaczyłem te miejsca. Zastanawiam się czy miejsca z nr 1, to elementy typowej, składanej półki, która jest też w pudełku? Nr 2 z niczym mi się nie kojarzy i pobieżne przejrzenie starych pudeł Dragona czy Tasca nie znajduje takiego gotowego elementu. Pewnie trzeba będzie rzeźbić od zera. Nr 3 też mi nic mówi. Może to uchwyty pod łom, wycior? Na niektórych zdjęciach egipskie Shermany mają też z tyłu skrzynkę z telefonem.

Boczne dopancerzenia ostatecznie zrobiłem wg instrukcji. Na prawie każdym zdjęciu są różne konfiguracje tych płyt więc mogła być i taka.

NYqZ2sd.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jak w modelu wygląda płyta nadsilnikowa ?

Dla porządku napiszę, że czołgi te to M4A4 przerabiane przez Francuzów na wersję z dieslem - takim jak w M4A2 (patrz -> http://the.shadock.free.fr/sherman_minutia/m4a4t/transforme_tanks.html ). Więc tylna ścianka kadłuba i płyta nadsilnikowa powinna być zbliżona funkcjonalnie do tej z M4A2.

Co do bocznych dopancerzeń - podczas wojny alianci dorobili się standardu dospawywania płyt - z jednej strony jednej z drugiej dwóch, zaś w Shermanach z wieżą od AMX płyty były uzupełnione do trzech z każdej strony. Moim zdaniem nie było to spawane na nowo, tylko uzupełniane.

... Rozgrzebałem go w weekend i oczywiście znów ten niezawodny Dragon. Nowa wypraska z wieżą jakoś dziwnie przypomina jakością bardziej wyroby shortranowe ale tym się nie przejmuję...

Źle się dzieje z dragonem...

Mam ich model T54E1 i ten sam problem. Standardowy kadłub M48 i short - runowa, do niczego nieprzydatna wieżą...

 

EDIT - zasobnik o jakim pisze Jacek to Izraelska przeróbka. Więc jeśli robisz Egipcjanina, to bez zasobnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten z pierwszych zdjęć ewidentnie ma jedną płytę z lewej strony

 

Poprzeglądaj fotki, może znajdziesz AMX'a -> http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=260992&page=1

Piszą też o modelu -> http://www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=SquawkBox&file=index&req=viewtopic&topic_id=268863&page=1

 

Jakbyś potrzebował osłon przeciwpiaskowych, a dragon nie dał - to się mogę podzielić takimi z tasca , za to potrzebuję mocowania do k-emu przed włazem dowódcy "typ IDF"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak to wygląda na teraz. Zdecydowałem się na dopancerzenie włazów kierowcy i strzelca. Osłon przeciwpiaskowych nie będę montował. Coś mi tam zostało w złomie ale nie lubię tych osłon. Psują idealną linię

BkW6Wn1.jpg

yggRyds.jpg

lvQiqkS.jpg

I porównanie nowego Dragona z leciwym Verlindenem.

F584ZTl.jpg

ubwbTo4.jpg

W1ydLzQ.jpg

Inne proporcje to na pierwszy rzut oka. Więcej zdetalowania w żywicy, a części drobne w Dragonie w jakości takiej sobie. No shortrun.

 

Jak możesz Marcinie, to wrzuć jakieś zdjęcie tego mocowania km wg IDF, to przejrzę pudełka. W ogóle, to patrzę i widzę, że mam części na kilka Shermanów...

 

A i tył:

49nrVHi.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Jak możesz Marcinie, to wrzuć jakieś zdjęcie tego mocowania km wg IDF, to przejrzę pudełka.
Jest na ramce F - sklejane z dwóch połówek -> https://www.mojehobby.pl/zdjecia/7/1/1/20222_1_tak2036_7.jpg

Ale raczej sobie zrobię sam

 

W ogóle, to patrzę i widzę, że mam części na kilka Shermanów...
Mam podobnie. "Pudełkowych" shermanów mam ze 20 sztuk, a do tego prawie drugie tyle kompletnych, poskładanych z części - nadmiarów z różnych modeli, ramek tasca kupionych luzem etc.

 

A Twój model - pięknieje. Ja podszedłbym do tematu inaczej, tzn kadłub Tasca (bo kadłub M4A4 dragona jakoś mnie odrzuca...) plus wieża AMX'a z Takoma. Zresztą prawie mam już taki zestaw skompletowany

 

Wieża Verlindena wygląda na Twoich zdjęciach na wyraźnie mniejszą niż dragonowa...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Ja podszedłbym do tematu inaczej, tzn kadłub Tasca (bo kadłub M4A4 dragona jakoś mnie odrzuca...) plus wieża AMX'a z Takoma. Zresztą prawie mam już taki zestaw skompletowany

 

Pomysł ciekawy, lecz kosztowny . Do tego jeszcze płyta nad silnikowa

+ tzw "adapter" do zamontowania wieży.

 

https://www.shapeways.com/product/5XXYLYEW2/amx-sherman-turretring-adapter?optionId=43711200

 

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do tego jeszcze płyta nad silnikowa

+ tzw "adapter" do zamontowania wieży.

Płyt nadsilnikowych od M4A2 u mnie dostatek. Zaś co do "Adaptera" - ani Dragon, ani Verlinden chyba tego nie dali... - więc koszt i tak jest do poniesienia.

W instrukcji do Dragona jest tylko część D6 (w kroku nr 6) przyklejana do kadłuba.

 

Wracając do różnic pomiędzy wieżami "mady in Dragon" i "made in Verlinden" - trzeba by to jeszcze porównać z Takomem. Bo po weryfikacji z dostepnymi mi, dobrymi materiałami źródłowymi wieża Takom'a jest prawie idealna (pomijając "szmatę" na podstawie wieży)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A skąd wymysł że skrzynka (która skrzynką nie jest) to modernizacja izraelska ?

Bo to nie jest ani izraelskie ani egipskie tylko brytyjskie. I nie jest skrzynką tylko deflektorem wydechu. I to ruchomym. Akurat na tych zdjęciach w położeniu górnym, można powiedzieć "nieaktywnym". Jak była potrzeba użycia opuszona go w dół jednocześnie obracając tak że widoczna na zdjęciach dolna krawędź stykała się z tylna ścianą wanny pod wydechem. Do manewrowania deflektorem służyły te pięknie widoczne 3 uchwyty

Pozdrawiam

Witek

PS. Oczywiście Egipcjanie używali tych deflektorów zarówno na Shermanach /FL jak i tych z normalna wieżą. Trzy zdjęcia ( czarno białe) porzuconych wozów przedstawiają dwa różne egipskie Shermany /FL. Kolorowe zdjęcia to tez egipski i nie ma czystej tylnej płyty. Z górnych uchwytów prawy jest widoczny lewy zasłonięty resztkami (bokiem) deflektora. Dolne uchwyty są tylko dwa (brak środkowego i tego chyba nigdy nie było) i na obu są resztki deflektora. Lewy jest widoczny i na nim trzyma się bok deflektora. Prawy jest zasłonięty przez pogniecione resztki prawej strony deflektora. Pozostałe części deflektora leżą na piachu za czołgiem.

Mam gdzieś rysunki tego ustrojstwa. Jak znajdę podrzucę.

PS2.

Egipskie Shermany/FL (czy też AMX) miały wczesną wersję wieży FL10. Czyli nie miały brezentowej osłony szczeliny pomiędzy wieżą i częścią wahliwą . Szczelina była osłonięta gumową uszczelką o przekroju L. Nie bardzo się to sprawdzało wiec późniejsze wersje miały już osłonę brezentową. Tak więc wieża Verlindena odpada.

Marcin a co ma francuski M4A4T do egipskich M4A4/A2 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żeś Witku pozamiatał ;) - zawsze pełen podziwu dla Twojej wiedzy. To skoro brezent nie, to czy z wieży Dragona nie trzeba usunąć tych "węży" i "guzków", które prawdopodobnie służyły do rozpinania owego brezentu?

r3drU8O.jpg

kIwqNg8.jpg

A czy ten deflektor, to nie jest m.in. ta część, która przewija się przez wypraski Dragona:

QKhWQDP.jpg

 

Tak na marginesie czuję się zdegustowany tym czymś co Dragon włożył do tego pudełka jako wieżę. A wręcz oszukany, bo kupując produkt Dragona przynajmniej od jakiegoś czasu człowiek oczekuje produktu na określonym poziomie wykonania. Wiadomo, że z typowymi dla Dragona błędami itd. ale przynajmniej jest to w miarę przyzwoicie odlane. Ta wieże i cała reszta z nią związana, to jakiś dramat na poziomie niszowych shortrunów. Wstyd Dragonie...

 

Zaś co do "Adaptera" - ani Dragon, ani Verlinden chyba tego nie dali... - więc koszt i tak jest do poniesienia.

W instrukcji do Dragona jest tylko część D6 (w kroku nr 6) przyklejana do kadłuba.

Z tego co sobie patrzę w zdjęcia, to:

- Dragon poszedł po najmniejszej linii oporu,

- znaczy się posadowił wieżę w osi standardowego otworu w kadłubie, a:

- wieża FL10 była bardziej przesunięta do przodu, prawie bez dystansu między wieżą, a oryginalnym pionowym kołnierzem kadłuba Shermana,

- okrągła płyta mocowana śrubami do płyty górnej pod wieżą czy też adapter był szerszy niż to co jest na płycie Dragona.

Mnie się tego nie chce poprawiać ale tak mi się zdaje, gdyby ktoś był ambitniejszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak wieża Dragona to jakiś koszmarek. Elementy które które wymieniłeś są do osunięcia bo to mocowania brezentowej osłony z późniejszych wersji. Egipska ma na górnej krawędzi podstawy wieży przykręcona uszczelkę w przekroju L. Dolna nóżka przykręcona do tej krawędzi a pionowa przylega do części wahliwej wieży. Widać ją na ostatnim zdjęciu czarno białym porzuconych Shermanów /FL.

Dragonowski deflektor się nie nadaje - ma inny kształt. Poszukam przez weekend tych rysunków o których pisałem. Podeślij mi swój adres mailowy to wyślę też trochę zdjęć tego Shermana. Podeślę też kilka zdjęć wozu z Latrun. Dużo ich nie zrobiłem bo coś innego mnie interesowało i skwar był nieziemski ale zawsze coś się znajdzie. Jak zechcesz wstawisz je na forum bo ja coś nie mam nastroju od czasu jak Photobucket chce kasy za przechowywanie zdjęć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak zechcesz wstawisz je na forum bo ja coś nie mam nastroju od czasu jak Photobucket chce kasy za przechowywanie zdjęć.

 

Jak coś, to mogę je wstawić ma forum.

Nie będzie problemu.

 

Tak przy okazji, orientujesz się może, jak wyglądało wnętrze w Sherman/AMX 13, dokładnie w kadłubie ?.

Czy amunicja była rozmieszczona w podłodze, coś jak w FF.V.c ? czy w bocznych sponsonach ?.

 

Pozdrawiam

Jacek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Egipskie Shermany/FL (czy też AMX) miały wczesną wersję wieży FL10. Czyli nie miały brezentowej osłony szczeliny pomiędzy wieżą i częścią wahliwą . Szczelina była osłonięta gumową uszczelką o przekroju L. Nie bardzo się to sprawdzało wiec późniejsze wersje miały już osłonę brezentową. Tak więc wieża Verlindena odpada.

 

Czyli taką - wg Petera Lau "typ A" ?

siafQiH.jpg

 

EDIT :

i trochę szczegółów :

PrTmLUZ.jpg

 

Oj, będzie rzeźba

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, że u mnie szybko idzie ;) a zresztą czy nie szkoda blaszek na tą badziewiastą wieżę? Tak przy okazji okazało się, że kupiłem kiedyś zestaw Dragona M4A1 DV i jest następny w kolejce. Remanent wykazał też żywiczny zestaw wnętrza (bez wieży) do M4A1 i jakiś żywiczny silnik, a ten akurat zestaw Dragona jest całkiem sprytny i ma otwierane płyty górną i tylną z silnika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.