Skocz do zawartości

Sd.Kfz.182 King Tiger (Henschel Turret) - MENG 1:35


Stojkovic

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie,

 

Odpalam nowy warsztat. Tym razem będzie to moje pierwsze spotkanie z modelami MENG.

Zobaczymy jak pójdzie.

 

https://www.scalemates.com/kits/1008063-meng-model-ts-031-sd-kfz-182-king-tiger

 

Wkrótce wrzucę małego in-boxa i pierwsze postępy prac.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tu bym się spierał co do wyższości MENG'a nad Dragonem.

 

Nie wiem jak merytorcznie ilość śrubek i spawów, ale w KT Dragona masz Magic Tracki, metalową lufę w standardzie, szekle, druciane liny holownicze i blaszki fototrawione chociażby z zapinkami na narzędzia.

 

Idąc dalej, Dragon wypuścił wersję z Zimmeritem, pal pięć czy dokładnym czy nie, ale jednak jest taka opcja "fabrycznie". W MENG'u pozostaje samoróbka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...

Ruszyłem z budową.

 

Tym, którzy zastanawiają się nad inwestycją 120 - 150 zł w ten zestaw poniżej pokazuję moje wnioski:

 

Plusy:

- w większości bardzo dobry detal

- bardzo dobre spasowanie elementów

- niezbyt rozdrobnione elementy (w przeciwieństwie do Dragona)

- mało nadlewek

- przejrzysta instrukcja

 

Minusy:

- twardy i kruszący się plastik (coś a'la Zvezda)

- UKŁAD ZAWIESZENIA i GĄSKI - dramat... krzywe mocowanie kół, niedokładny system mocowania wahaczy, co daje duże ryzyko błędu przy montażu sztywnych gęsi

- gęsi z plastiku nie ogniwkowe, duże problemy z nimi można mieć - zdcydowanie nie polecam początkującym

- nadlewki w nieraz trudnych miejscach do usunięcia np. na narzędziach

-

Tyle na tym etapie budowy zaobserwowałem.

 

Podeślę jeszcze dzisiaj fotki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fotki do tekstu powyżej:

 

Całkiem przemyślane łączenie form w łatwych do usunięcia miejscach na kołach napędowych - plus!

uowg2.jpg

 

Krzywe podwozie, generalnie bardo słabo wykonane...

24lvij9.jpg

 

Składanie gąsienic - pomysł ciekawy, ale ze względu na wykonanie układu zawieszenia dość ryzykownie się robi:

2s93uwh.jpg

 

Bardzo fajne spasowanie kadłuba - plus!

2q1cgfb.jpg

 

Przednie płyty bez problemu - plus!

359mypf.jpg

 

Ogólnie model jest teraz na tym etapie:

faxymg.jpg

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może tak obrazowo wyjaśnię:

 

Krzywe wahacze:

audr4o.jpg

 

Wahacze nie są idealnie wpasowane w otwory, co daje opcje przesunięcia o milimetr w lewo lub prawo, a przy sztywnych paskach może mieć to katastrofalne skutki.

Ja wklejałem na sztywno wahacze w momencie, jak miałem gęsi już na nich bo inaczej ryzyko, że będzie jak na foto poniżej:

 

v5bofb.jpg

 

Tyle w temacie zawieszenia by MENG...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie gąsienice wyszły ok, ale nie miałem wklejonych wahaczy na sztywno więc mogłem lekko je sobie na spokojnie dopasować.

 

 

Gdybym wkleił na sztywno to mógłbym napotkać na takiego zonka jak pokazywałem. Za długie lub za krótkie gąsienice. Nie odejmiesz po ogniwie, bo więszkość masz na sztywnych paskach już...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Posiadam ten model i w Internecie czytałem przed zakupem, że jest problem z tym zawieszeniem Menga, ale jedynie w wersji 'sztywnej'. Byłem ciekawy jak rozwiążesz ten problem, ale widzę też się z nim zderzyłeś. U mnie wciąż czeka w pudle, więc wątek będę śledził z zainteresowaniem.

Wracając do tematu gąsienic - jeśli ktoś kupuje działające zawieszenie, to wahacze są OK (są całkowicie oddzielne i przez całą długość)

Jeśli dobrze pamiętam to wadliwy jest ten plastik w środku (taka płytka do wklejenia przez całą długość kadłuba, o ile pamięć mnie nie zawodzi) do której wpasowujesz wahacze (jak się nie mylę, to te otwory są 'krzywo' - wklejenie jej prostopadle oraz luzy w otworach w kadłubie powodują, że wahacze 'uciekają' do środka)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest prawie dokładnie tak jak piszesz, z tym, że same wahacze sa krzywo odlane - wszystkie!

 

Widać to na pierwszym foto, tym do góry nogami. Nic z tym nie zrobisz, chyba, że chce się komuś odcinać te wałki i szlifować na prosto...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...

Wydechy już standardowo nawircone przez MENG, więc pod tym kątem nie mam nic do nich.

 

Spaowanie i detal sa bardzo fajne, ale są wyjątki.

 

Odlanie lin holowniczych w plastiku i przewodu do noteka to porażka...

 

Bardzo nierówny ten model jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takom w KT robi identycznie, pewnie ze względu na specyfikę mocowania lin w Królewskim. Tak naprawdę alternatywą jest tylko osobna lina z mocowaniami, z blaszek. Te zaś zawsze jakaś firma zaproponuje ;) Do Pantery RFM daje same plastikowe kausze i linkę osobno stalową czy miedzianą. Z drugiej strony w starym modelu T-72 Tamiyi są bardzo eleganckie plastikowe liny więc sam pomysł nie jest zły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o malowanie, to planuję wykonać "222" jednorękiego Kurta Sowy, który ukończył swój militarny żywot w Stavelot.

 

Dyskusje na temat tego egzemplarza są nadwyraz syte od domysłów i teorii.

2me7j34.png

2vumypv.jpg

 

Fotki wykonane "za życia" tego Tygrysa

aebrya.jpg

6ehyrc.jpg

1059n4z.jpg

a583yg.jpg

 

Po zniszczeniu w Stavelot

27zvgxl.jpg

2585teb.jpg

20h6hph.jpg

121y429.jpg

 

Liczę że niezawodny Messer coś podpowie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzecia fota od góry to fake. Zdjęcie jest zrobione współcześnie na pojeździe 213 w La Glaize. Podklejam tutaj swój warsztat z tym pojazdem:

 

http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=87&t=57000

 

Może coś jeszcze dojrzysz dla siebie. Starałem się mocno przeanalizować camo, bo na zdjęciach bardzo dużo widać, więc masz ściągawkę.

Zwrócę Ci tylko uwagę na pokrywę na płycie nadsilnikowej -dałeś wczesny typ. KT, które jeździły w Ardenach miały takie coś na tej płycie:

 

King Tiger 332:

 

king_tiger_25_of_37.jpg

 

King Tiger 213:

 

5417324618_fe39aa98b4_b.jpg

 

Powodzenia!

Będę się przyglądał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam, że właśnie takiego czegoś potrzebowałem!

 

Chodzi mi głównie o malowanie.

 

Co do foto 3 od góry, to było podejrzane, bo plamy kamuflażowe się nie zgadzały.

 

Czekam jeszcze na Messera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Liczę że ... Messer coś podpowie.

Części jak zwykle podglądałem tu: https://www.mojehobby.pl/products/GERMAN-HEAVY-TANK-Sd.Kfz.182-KING-TIGER-HENSCHEL-TURRET.html

Powiem że jeśli chcesz wykonać wierną miniaturę Tygrysa II - No.222 to z tego zestawu MUSISZ wymienić koła napędowe. Dlaczego? O tym za chwilkę.

 

Plansza barwna powinna mieć jeszcze małe kropki dla malowania "Ambush" typ kropkowy. System ten wprowadzony od 19 sierpnia 1944 roku.

 

... pokrywę na płycie nadsilnikowej -dałeś wczesny typ. KT, które jeździły w Ardenach miały takie coś na tej płycie:

Tygrys II - No.222 ma zamontowane mocowanie na klocek pod lewar co może wprowadzać w błąd ponieważ w październiku też takowe mocowanie było montowane na pojazdach.

Natomiast co jest najważniejsze że nie ma już mocowania samego lewara na tylnej płycie co wskazuje na produkcję co najmniej z października 1944 roku.

 

14268hz.jpg

 

Autorzy książki (*) określili datę produkcji tego wozu na październik/listopad 1944 roku (* str.127).

Więc - TAK - Tygrys II - No.222 powinien mieć pokrywę pancerną na wlocie powietrza.

 

Gdyby ktoś chciał zrobić pojazd z początku września 1944 roku to powinien pamiętać - że :

Fgst.280215(* str.117) wyprodukowany 02 września 1944 roku - ma siatkę na wlocie powietrza.

Fgst.280243 (* str.121) - wyprodukowany 11 września 1944 roku - (No.332) już ma pancerną osłonę na wlocie powietrza.

Natomiast Tygrys II - No.213 - Fgst.280273 (** str.141) - wyprodukowany początek października 1944 roku oczywiście też ma pancerną osłonę na wlocie powietrza.

 

* - Germany's Tiger Tanks VK45.02 to TIGER II Design, Production & Modifications - Hilary L. Doyle, Thomas L. Jentz

** - Panzerkampfagen Tiger Ausf.B - Construction and Development - Alexander Volgin

 

Podklejam tutaj swój warsztat z tym pojazdem

Aby uniknąć powielania błędów (przepraszam >>madeira<< warsztat pierwsza klasa, ale diabeł tkwi w szczegółach) pozwolę sobie na małe sprostowania.

 

Teraz o tym kole napędowym - stosowanym od października 1944 roku ( - nie we wszystkich pojazdach - )

Na początek koło standardowe - wersji z wieżą Henschel lub jak kto woli - Serien - Turm.

Koło napędowe - standardowe - Tiger II z muzeum w Saumur

 

20161306231959.jpg king-tiger-II-ausf-b-heavy-tank-german-track.jpg

 

Koło napędowe - standardowe - Tiger II z muzeum w Kubince

 

PzKpfw_VIB_Kubinka_060.jpg PzKpfw_VIB_Kubinka_059.jpg

 

Koło napędowe - standardowe - Tiger II z muzeum w Munster

 

PzKpfw_VIB_Munster_107.jpg PzKpfw_VIB_Munster_106.jpg

 

A jak na złość właśnie ten No.222 ma wersję późną

 

5c7715f8bff03d719a8773b50d6dac17.jpg

 

Takie samo koło napędowe ma No.213 - Fgst.280273

 

0_a04a3_3a5aa2dd_orig.jpg

 

Właśnie takie

 

5416705233_3e348a138b_b.jpg

 

I tu proszę >>KLIK<< fotka bardzo duża i doskonale widać różnicę w budowie tego koła.

tank-la-gleize.jpg

 

Tygrysy II - miały dwa rodzaje mocowań błotników -

- wczesne (które niestety zrobił w swoim modelu kolega >>madeira<<) - fotka z Jego warsztatu

 

DSC_0915.jpg

 

Tiger II z muzeum w Kubince - wczesna wersja

 

PzKpfw_VIB_Kubinka_052.jpg PzKpfw_VIB_Kubinka_049.jpg

 

Tiger II z muzeum w Saumur - późna wersja mocowania osłon -

 

20161306232013.jpg 20161306232019.jpg

 

I taką wersję mocowania osłon powinien mieć Tiger II No.222

 

Czekam jeszcze na Messera.

Jestem jestem. Jak zwykle litania - przepraszam - ale jeszcze w trakcie budowy co nieco podpowiem.

 

Pozdrawiam

Krzysztof

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Messer, skoro już zajrzałeś, to pewnie znasz liczne spory dotyczące koloru i kształtu tych cyfr "222" na wieży.

 

Chodza słuchy, że były tylko na jednej stronie wieży, namalowane jedynie do kroniki filmowej - nigdzie nie zatwierdzone i totalnie niestandardowe.

Widziałem wersje niebieską, żółtą i czerwoną. Na foto ze Stavelot ukazującej prawą stronę wieży widać inny krój cyfr(y) 222.

 

Wypowiesz się w temacie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.