Jump to content

KFORowiec

Members
  • Content Count

    70
  • Joined

  • Last visited

Posts posted by KFORowiec


  1. Co do 50-tki to szczerze to nie miałem co wsadzić, w przyszłości się zmieni. Na razie brak takowego karabinu w moim przepastnym magazynie.

     

    Generalnie to zawsze istniała taka możliwość, bo przecież w warunkach frontowych załogi raczej starają się zwiększyć siłę ognia pojazdu. Sam zaobserwowałem taką tendencje na wieżach MRAPów w Afganie.


  2. Witam

    Tak odprężająco postanowiłem zrobić sobie kilka modeli prezentujących izraelską grupę bojową z lat 60-70.

    Modele przeznaczone do wargeimingu tak więc nie ma przy nich zbyt wiele pracy.

     

    Na pierwszy ogień poszedł M48 Patton z serii "Czołgi Świata"

    Zmieniona lufa, dodane uchwyty na bokach wieży, uchwyty do podnoszenia wieży, przerobiona wieżyczka dowódcy, dodane km-y, oraz bambetle.

    Model fajnie i szybko się przerabia, a biorąc pod uwagę jego niewielki koszt jest fajnym materiałem dla takich przeróbek.

    dsc07996w.th.jpg

    dsc07997zd.th.jpg

    dsc07998z.th.jpg

    dsc07999p.th.jpg

     

    Kolejne na warsztacie wylądowały halftracki z zestawów Italieri oraz dwa stare modele airfixa po uprzedniej kąpieli w krecie.

    Nie miałem wcześniej do czynienia z produktem Italieri i otwierając pudełka miałem spore obawy co do jakości wykonania. Zostałem mile zaskoczony zestawy mimo, że do szybkiego montażu ( można je złożyć nawet bez kropli kleju) w niczym nie przypominały podobnych modeli Hata.

     

    W wozach wprowadzone zostały przeróbki upodabniające je do pojazdów wykorzystywanych przez Izraelczyków.

     

    dsc08000j.th.jpg

    dsc08001w.th.jpg

    dsc08002f.th.jpg

    dsc08003xo.th.jpg

    dsc08005fu.th.jpg

    dsc08006w.th.jpg

     

    Wiem że modele mogą zawierać pewne błędy merytoryczne, które fachowcy od sprzętu IDFu natychmiast wychwycą. Podkreślam że są to raczej modele do gier bitewnych niż na wystawę i stanowią niejako poligon doświadczalny.

     

    Pozdrawiam


  3. Witam po sporej przerwie.

    Jak to w życiu bywa trzeba było przerwać miłe hobby i zająć się pracą i rodziną, do tego jeszcze raz przeprowadzka z powrotem do Dębicy. Generalnie rok pełen wrażeń.

    W każdym razie udało się w końcu uruchomić warsztat modelarski w nowej lokalizacji, oraz powrócić do zaczętych lub nowych projektów.

     

    Co do T-54 on też miał trochę przygód. Model został pomalowany, dostał cieniowania itd. Ale po pokryciu lakierem matowym wyszły bąble i pęcherze na farbie.

    Nie mam pojęcia czemu. Zawsze stosuje taką samą procedurę i te same techniki nakładania poszczególnych warstw.

    Załamany tym chcąc nie chcąc wykąpałem model w krecie, a po kilku dniach pomalowałem od nowa.

    A oto efekt

    dsc07985wz.th.jpg

    dsc07986l.th.jpg

    dsc07987k.th.jpg

    dsc07989d.th.jpg

    dsc07993ws.th.jpg

    dsc07994q.th.jpg

    dsc07995b.th.jpg

     

    Mam nadzieję że nie wyszedł koszmarnie.

    Do pomalowania zostały jeszcze bandaże kół i kilka elementów.

    Co do brudzenia to zastosuje jakieś lekkie kurzenie tylko, ewentualnie jakieś lekkie zacieki, okopcenia.


  4. Uchwyty muszą zostać, zostały na amen przyklejone za pomocą ca. A i tak nie mam cieńszego drutu by je wykonać.

    Przy następnym będę o tym pamiętał. Spróbuję je zasłonić w ten sam sposób co na zdjęciu

     

    dsc06400p.th.jpg

     

    Ktoś wie w jaki sposób była mocowana ta plandeka?


  5. Roboty przy modelu ciąg dalszy

    dsc06485u.th.jpg

    dsc06482tv.th.jpg

    dsc06470r.th.jpg

    dsc06484e.th.jpg

    dsc06483to.th.jpg

    Całość z podładowana surferem 1200, dorobione osłony przednich reflektorów. Zdecydowałem się zamontować dużą beczkę na paliwo ( pochodzi z zestawu trumpetera), oraz mocowania pod mniejsze.

     

    dsc06487v.th.jpg

    dsc06486k.th.jpg

    dsc06490a.th.jpg

    dsc06492z.th.jpg

    dsc06489i.th.jpg

    A tu już po malowaniu. Malowany humbrolami 155 i 159 w proporcji 3 do 1. Zdjęcia robione tuż po malowaniu.


  6. HURAGAN wielkie dzięki za linki, bardzo pomocne. Jutro zrobię przymiarki i się skonsultuję która wersja jest lepsza.

     

    A wracając do sprawy numerów taktycznych to mam informacje od znajomego który rozpoczął tam służbę w 71roku.

    Numeracja w 68 pułku czołgów wyglądała wtedy następująco:

    1 kcz dca komp. 3410 - 1pl 3411,3414,3415,3454,3455,

    2 pl -3412, 3416,3417,3456,3457

    3 -pl 3413, 3418,3419,3458,3459,

    2 kcz 3420 1pl-3421,3424,3425, 3464,3465

    2 pl-3422,3426,3427,3466,3467,

    3 pl 3423,3428,3429,3468,3469,

    3 kcz d-ca komp. 3330, 1 pl 3331 ,3334,3335,3374,3375,

    2 pl 3332,3336,3337,3366,3367,

    3 pl-3333, 3338,3339, 3378,3379,

    4 kcz d-ca komp. 3340 , 1pl 3341,3344,3345,3384,3385,

    2pl- 3342,3346,3347,3386, 3387 ,

    3pl -3343,3348,3349,3388,3389,

    5 kcz d-ca komp 3350, 1pl -3351,3354,3355,3394,3395,

    2pl-3352,3356,3357,3396,3397,

    3pl-3353,3358,3359,3398,3399

     

    Strasznie się zdziwiłem jak zobaczyłem te numery. Byłem pewny, że numery występowały w jakimś porządku a tu galimatias straszny.

    Nie zdziwiłbym się gdyby podobny występował w interesującym mnie okresie. Chyba zdecyduję się więc na jakąś kombinacje tych numerów które posiadam. Oczywiście sam kontur numeru bez wypełnienia.

     

    Kwestią otwartą pozostaje tylko kiedy nastąpiła zmiana numeracji z 2xxx na 3xxx. Ale podejrzewam, że mimo naszych wysiłków nie uda się chyba więcej nic ustalić. Oczywiście zachęcam dalej do dyskusji w tym temacie, bo przecież modelarstwo nie polega tylko na składaniu samych modeli.

     

    Bym był zapomniał

    Zrobiłem w nocy mały przegląd swoich kwitów. I wyszło dość ciekawie. W Budowie jako pomniki stoją trzy czołgi . T-55 o numerze1696 i dwie kaczuszki o numerach 1013 1744. W moich czasach czyli lata 70-mte to numeracje początkowa 17 miał 1 Warszawski Pułk

    Czołgów w Elblągu Na 10 1 Praski zmech.Kaczek raczej pułk nie miał bo cala dywizja była dość późno zakładana wiec startowała od początku na T-54. A przynajmniej pułk w Budowie.

     

    Numery na czołgach odnoszą się do numerów jednostek wojskowych jakie stacjonowały w Budowie

    JW 1744 12 Złocieniecka Brygada Kawalerii Pancernej

    JW 1013 68 Pułk Czołgów Średnich

    JW 1697 2 Brygada Zmechanizowana


  7. Tu akurat nie trzeba wiele szukać

    http://pl.wikipedia.org/wiki/20_Dywizja_Zmechanizowana

    http://pl.wikipedia.org/wiki/20_Warszaw ... a_Pancerna

    w omawianym okresie na pewno była już mowa o dywizji pancernej .

     

    Ciekawostka. Dowiedziałem się od ojca, że w Budowie stacjonował dywizjon rakiet taktycznych początkowo na zestawach FROG 7 potem jako jedyny w Polsce otrzymał na wyposażenie Toczki.

    w 92 dywizjon przeniesiono do Choszczna.

    .........................................

    http://pl.wikipedia.org/wiki/7_Dywizjon_Rakiet_Taktycznych

    Faktyczne.

     

     

    Wychodzi na to, że pod koniec lat 80tych Budowo było jednym z najsilniejszych garnizonów w kraju.


  8. Co do przekazywania pojedynczych wozów się zgodzę, że to może wprowadzić w błąd. ale za dużo wypływa czołgów z lat 60tych i później z numerami zaczynającymi się na 2xxx. Wszystkie z omawianych tu czołgów wchodziły w skład 20 DPanc. Co do numeracji zaczynającej się na 32xx do 34xx to ona również dotyczy tej samej dywizji. Problem pewnie bierze się stąd, że w latach 80tych zmianie uległa struktura pułków w dywizjach. Z pięcio-kompanijnej przechodzono na trzy-batalionową. ludzie którzy piszą na forach militarnych pamiętają znacznie lepiej ten ostatni okres. Reszta to już prehistoria.

    Po za tym nie zapominajmy że omawiana dywizja była jedną z nielicznych utrzymywanych w pełnych stanach osobowych. Była jednostką pierwszoliniową która miała torować nam drogę do Danii.

    To do takich jednostek trafiał w pierwszej kolejności najnowocześniejszy sprzęt i technika bojowa, więc w związku z tym były to jednostki tajne.

    Myślę, że właśnie dlatego w Budowie znalazł się T54 sprowadzony bezpośrednio z ZSRR, jeszcze przed rozpoczęciem ich produkcji w kraju. A, że nie ma za wiele zdjęć i informacji. Cóż tajne najwyższego znaczenia, przed przeczytaniem zniszczyć

     

    Po długiej rozmowie z ojcem udało mi się zebrać listę nazwisk ludzi którzy służyli z nim w pułku i powinni coś więcej wiedzieć na temat sprzętu używanego przez jednostkę w Budowie jak i inne garnizony wchodzące w skład dywizji.

    Postaram się do nich dotrzeć i porozmawiać na ten temat. Jaki będzie efekt jeszcze nie wiem. Ale na pewno rezultatami podzielę się z zainteresowanymi tym tematem.

     

    HURAGAN w pełni popieram. Oby jak najwięcej modeli z 20 DPanc.


  9. Tu obiecane zdjęcia z postępów prac.

    dsc06464n.th.jpg

    dsc06456b.th.jpg

    dsc06457o.th.jpg

    dsc06463it.th.jpg

    dsc06459r.th.jpg

    Troszkę za duże mi wyszły te uchwyty z tyłu wierzy ale nie będę już tego zmieniał.

     

    Co do numerów to znalazłem u Magnuskiego takie zdjęcia.

    dsc06455c.th.jpg

    dsc06454u.th.jpg Tu jest taki jak pisałeś bez wypełnienia same kontury.

    Jedyne zdjęcie jakie się udało znaleźć tego typu malowania.

    dsc06453a.th.jpg

    Wszystkie z 2 z przodu czyli prawdopodobnie wszystkie z 20 DPanc.

     

    Co do tych numerów bez wypełnienia to kalki mam do 2301,2321,2320, tak więc mam sporo kombinacji do zastosowania.

     

    Zastanawiała mnie ta zmiana numerów taktycznych i po nocy spędzonej na poszukiwaniach nie wiele znalazłem. ale dochodzę do wniosku, że zmiana ta musiała nastąpić przy przechodzeniu w pułkach ze struktury kompanijnej na batalionową.

     

    Szachownice od 65 ok dzięki. Czyli do tego okresu były orły.


  10. Wkurza mnie strasznie, że to niby najnowsza historia a nie ma informacji o jednostkach i sprzęcie przez nie używanym.

     

    To jeżeli numeracja w latach 60tych była inna niż w latach 80tych, to jaka była rozpiętość numerów jednostce w Budowie albo w całej 20 Dpanc.


  11. Ten 2267 to 54 na starych kołach dobrze zrozumiałem ?

     

    To co napisałeś o numeracji to ciekawe, bo w takim razie oznaczało by to zmianę numeracji w kilku związkach taktycznych jak nie w całym WP.

    Tylko kiedy ta zmiana nastąpiła? Jak pamiętam z Budowa i ojca też wypytywałem, to numery na wozach były z tego segmentu co podawałem. Tyle że było to w latach 80-tych.

    Rebus mam straszny z tą numeracją.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.