Jump to content

meser262

Members
  • Posts

    2,535
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Posts posted by meser262

  1. Moje trzy "grosze". 
    Muszę zacząć od historii - tylko troszkę.
    502 BCC zastał wyposażony w Tygrysy I jako pierwsza jednostka bojowa. 
    Otrzymał pojazdy z najwcześniejszej produkcji - Fgst.250002 ~ Fgst.250010.


    Ten Tygrys I z oznaczeniem na wieży No.3 to już LUTY 1943 roku. Pozostało wtedy w 502 BCC tylko pięć Tygrysów.
    Wśród tych pięciu tylko dwa pozostały z pierwszej dostawy najwcześniejszych pojazdów. 
    Był to No.2 na początku oznaczony jako No.111  jest dość dobrze obfotografowany. Drugi to właśnie No.3 na początku oznaczony jako No.122.
    Jego zdjęć jest jak na lekarstwo i w większości kiepskiej jakości. 

    Wszystkie początkowe pojazdy miały od początku (za wyjątkiem Fgst.250001) rozmieszczone elementy wyciora i łomy na dachu nadwozia - zgodnie z rysunkiem J2802 z dnia 22 lipca 1942 roku. 
    Cała reszta narzędzi była mocowana różnie - na No.111 jest na tylnej płycie pancerza co widać na fotkach.246555892_meser262@No_111.thumb.jpg.068d0079e2b318b2ec003db04081f557.jpg
    Dopiero od Fgst.250011 zdecydowano o ujednoliceniu montażu tego dodatkowego wyposażenia. 
    Na fotografii Tygrysa No.3 widać rozmieszczenie narzędzi na przedniej płycie dachu nadwozia. Co świadczy o tym że przeszedł modyfikację. 1868423293_meser262@No.3-a.thumb.jpg.bd52cd058449787fd30597ed806c349d.jpg
    Zapewne część tych wczesnych pojazdów była bazą testową. No znów się rozgadałem - dalej do rzeczy - przepraszam długi wstęp.
    Od sierpnia 1942 roku wprowadzono też montaż tuby na zapasowe pręty anteny. I tu jest właśnie mój pierwszy "grosz" do modelu.
    Z tym elementem też bywało różnie, ale No.3 ma tę tubę zamontowaną na miejscu.849933350_meser262@No.3.thumb.jpg.905505d030a134c6afa21d14bab5d1fd.jpg

    Drugi grosz to godło białe na przednim pancerzu. Godło malowane na farbie kamuflażowej. Więc w miejscu nałożenia białej farby powinien być niewidoczny.1053753367_meser262@502godo.thumb.jpg.bfbd8bf462984ab6d6062a6e17d2678e.jpg

    Trzeci "grosz" to malowanie. Pojazd jest w malowaniu zimowym czyli na kamuflaż naniesiono białą zmywalną farbę.
    Kamuflaż w tym czasie stanowiła farba RAL 7021 Schwarzgrau - bardzo ciemna. Na modelu jest to po prostu szara lub jasno szara.

    Na fotkach przechwyconych Tygrysów (No.100 i No.121) widać że to bardzo ciemny kolor.345181584_meser262@No_100.thumb.jpg.115ae668485279f3ae3a0d9ee9ae02fc.jpg

     

    2022103532_meser262@No_121.thumb.jpg.3b76a09488d55a5100db53edddb5889f.jpg

     

    Na koniec dodam że Tygrys I - No.3 (poprzednio No.122)  zaginął w marcu 1943 roku. 

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

    • Like 3
  2. 36 minut temu, lukee82 napisał:

    Zaznaczyłem na czerwono to jasne na zdjęciu miejsce. Dlatego zapytałem czy to nie jest może spaw samej tej tylnej części nawet jeśli nie była ona przyspawana do tej górnej.

    Od góry to jasne miejsce nie jest spawem. Dlatego też dałem fotkę poprzednio z drugiej strony. Teraz obydwie razem - meser262@Spaw.thumb.jpg.1b22f1bd68a88980afa79dc0616c9ffd.jpg

    Dokładnie mówiąc spaw jest - ale widoczny gdyby zdjąć przedział załogi - od tyłu - 199883498_meser262@Detale11-1-35.thumb.jpg.569a38353c2db60f7bb099c39909c8aa.jpg

    - widok od tyłu

    - przedział załogi od tyłu

    - przedział załogi od środka - tył.

     

    FOTKI TYLKO W CELACH DYSKUSJI.

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

    • Thanks 1
  3. Godzinę temu, lukee82 napisał:

    Patrząc jednak na to zdjęcie mam wrażenie jak by coś tam było 😉 

    Ktoś coś tam wcisnął. Dlatego poprzednio dałem fotkę z drugiej strony. Popatrz - 1408474044_meser262@Bok.thumb.jpg.3bd3cd8143cec0a4cadbd01229cd412e.jpg

    W środku od spodu jest jeszcze jedna płyta przyspawana - która jest przymocowana do błotnika śrubą. Spaw widoczny jest od środka. Od zewnątrz jest schowany pod spodem.

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

  4. Faktem jest że nic nie pisałeś o wiernym odwzorowaniu, ani o niwelowaniu błędów. Ale czy na prawdę tak to chcesz zostawić - ?1776266786_meser262@112bdy2.thumb.jpg.b1e2a1cb9b4addd080efe7b43bbe43ee.jpg

    Wiem że trzeba do użytych materiałów co nieco dodać. Coś za coś. Imitacje "głów" śrub i szpachla + trochę pracy. Osłona pancerna wentylatora wklejona krzywo.

    Z założenia to ma być pojazd z montowni Nibelungenwerk. Błędów tego modelu w tej kwestii nie wskazuję. Wszystkie mocowania osłon i te na wieży i te kadłubowe były przykręcane (mocowane) śrubami do dachu wieży i kadłuba bez względu na montownię. Szpachla do ... zaszpachlowania.

    Jeszcze jedna różnica między tym co było w tych pojazdach , a tym co w tym modelu "Tamki" - 587493806_meser262@IV-bdy1.thumb.jpg.d8593db87b0fa85eb0d70046b735892d.jpg

     

    2 godziny temu, czak45 napisał:

    A co tu pokazywać. Model bardzo prosty w sklejaniu.

    No niby prawda - pod warunkiem że te błędy Ci nie przeszkadzają.

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

  5. W dniu 6.10.2021 o 20:11, TAW napisał:

    No to Meser262 będzie miał wyzwanie. Będzie musiał pooglądać parę odcinków i ustalić która wersja, fabryka i czy produkcja wczesna czy późna 🤪

    Warsztat pooglądam bo model jak model - ale reszta ... . :sorry:  

     

    W dniu 6.10.2021 o 21:22, DamianosPL napisał:

    Manga którą posiadam opisuje kazdy czołg.

    Ht8Pga6.jpg

    No wiedza że aż - chce się płakać. 😂  Szkoda czasu.  

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

  6. W dniu 7.09.2021 o 10:38, Markuz napisał:

    Mam na stanie ten model więc chętnie popatrzę co i jak.

    No i po warsztacie z budowy pojazdu. - Wstęp i koniec.

     

    5 godzin temu, czak45 napisał:

    Model sklejony. W sumie to Tamiya więc lekko i przyjemnie.

    Wersja Ausf.H - nie miała uchwytów do mocowania dźwigu na dachu wieży. W instrukcji jest to zaznaczone - 1132409773_meser262@Pilz.jpg.9a98a5ade649f6238018b4e31cfcd186.jpg

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

  7. W dniu 7.10.2021 o 01:28, Greif napisał:

    20211007_002558.thumb.jpg.ad31339cdb97949495a7781678d55062.jpg

    zdjęcie w celach dyskusji, ebay - Krzysztof proszę o ocenę co my tu mamy 😉

    Produkcja najpóźniej z końca marca 1943 roku - od kwietnia nie montowano skrzynek pod tylnymi błotnikami.

    Brak mocowań na dodatkowe koła jezdne z przodu wskazuje na pojazd po wczesnej modyfikacji. 

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

    • Thanks 1
  8. 17 godzin temu, lukee82 napisał:

    Na tyle przy kołach gdzie zaznaczyłem. Nie jestem pewny czy w tych miejscach było spawane ale wygląda mi to na takie drobne spawy.

    Proszę bardzo -

    161105729_meser262@spawy1.thumb.jpg.720269442e360dcdfe2db9ad5b5b4083.jpg

     

    17 godzin temu, lukee82 napisał:

    Na tym zdjęciu zaznaczyłem spaw na górnej części. Wydaje mi się, że miejsce gdzie zaznaczyłem na zielono jest widoczny spaw natomiast dolna jego część zaznaczona na czerwono jest zasłaniana przez element tyłu. Czy dobrze rozumuję?

    Dokładnie tak większość spawu w dolnej części jest zasłonięta.138586370_meser262@spawy2.thumb.jpg.d482b712e7576a0f259568af49eb1e1b.jpg

     

    17 godzin temu, lukee82 napisał:

    Zaznaczyłem też na dole na zielono miejsce, które nie wiem czy jest spawem. Poproszę o potwierdzenie.

    632298596_meser262@spawy2a.thumb.jpg.b7296fc72f53609c4f321a766a8e32b6.jpg

    Nie to jakiś kawałek czegoś? Widać tylko częściowo spaw który jest pod spodem.

    17 godzin temu, lukee82 napisał:

    Ponieważ nie robię pojazdu z tym zasobnikiem na tyle muszę jeszcze zapytać o to miejsce zaznaczone na zielono. Czy tam było spawane?

     

    683846559_meser262@spawy3.thumb.jpg.a914010815b5fa516164129c7b6c4b6d.jpgNie ma tam spawu. Za to jest koło kratki.

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

  9. W dniu 2.10.2021 o 15:51, patrykd napisał:

    1) Na tłumiku w wersji wczesnej Hornisse jest blacha osłonowa. Czy ktoś wie jak była ona przymocowana do tłumika?

     

    Mocowanie do śrub w czterech miejscach.1328599111_meser262@mocowanieosony.thumb.jpg.dfb2153b442bee3c677cc868e2237983.jpg

    Popatrz na obejmy - zielone oznaczenia.

    W dniu 2.10.2021 o 15:51, patrykd napisał:

    2) do czego służył ten gadżet? 

     

    W dniu 2.10.2021 o 16:33, Evildead napisał:

    ... tylne światło konwojowe

    Dokładnie.

     

    W dniu 4.10.2021 o 21:28, patrykd napisał:

    Otóż wielu modelarzy w wersji wczesnej tych pojazdów dodaje do tych skrzynek błotniki i bardzo mnie kusi by to zrobić. Mimo iż wzoruję się na fotce tyłu z postu powyżej. Co o tym sądzicie.

    Na fotkach widać że są mocowane - ALE już w pojazdach w wersjach po modernizacyjnych. Twój jest nie modernizowany.

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

  10. 2 godziny temu, lukee82 napisał:

    To rozumiem jakiś zamek od klap?

    Dokładnie. Część nr.59 to mocowanie zamka z wkrętami lub były ze śrubami (zielona strzałka) , a część nr.56 to zasłonka - zaślepka (pomarańczowa strzałka) jest tylko na jednej fotce. Czarna strzałka wejście na "klucz".1956871533_meser262@Zamknicia-zamki.thumb.jpg.51c76d6363cf31c8398a13e4cee66307.jpg

    2 godziny temu, lukee82 napisał:

    Nie wiem również w ilu miejscach ma być ten "zamek".

    Zaznaczone na rysunku w pięciu miejscach i pamiętaj jeszcze - 1 sztuka na włazie D-cy.

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

    • Like 1
    • Thanks 1
  11. W dniu 30.09.2021 o 08:02, Gregory napisał:

    Polecicie jakiś sposób na wycinanie kół w polistyrenie?

    Kółka malutkie 

    :arrow:  RP TOOLZ RP-PD Punch and die set - 0,5 do 2 mm

    209582977_meser262@RPToolz-BIG05-2mm.thumb.png.737e978090da84c9fcb1376df58dc674.png

    https://www.mojehobby.pl/products/Punch-and-die-set.html

     

     

    :arrow:  RP TOOLZ RP-BPD Big Punch and die set - 2,0 - 4,5 mm1618544318_meser262@RPToolz-BIG2-45mm.thumb.png.4850e8940abbb7c34dc063f7043c4436.png

    https://www.mojehobby.pl/products/Big-Punch-and-die-set.html

     

    są też i takie

    RP TOOLZ RP-HPD Hexagonal Punch and die - 0,7-2 mm

    2094023716_meser262@RPToolz-Hexagonal-07-2mm.thumb.png.d89cdbc9b4a163a7b52bbe7515dbd039.png

    https://www.mojehobby.pl/products/Hexagonal-Punch-and-die.html

    - i inne - lub sklep w UK

    https://www.historexagents.com/#RPTBPD

     

    Pozdrawiam
    Krzysztof

    • Thanks 2
  12. W dniu 20.09.2021 o 21:48, patrykd napisał:

    Rozumiem, że w drugiej połowie marca nie zmieniono jeszcze tłumików zatem te z najwcześniejszej wersji są nadal montowane wraz z skrzynkami pod błotnikami jak ze zdjęcia poniżej?

    Tak.  

     

    W dniu 20.09.2021 o 21:48, patrykd napisał:

    Czy wygląd tej skrzynki to taki jak na pojeździe z Kubinki? Do czego ona służyła tak przy okazji?

    Dokładnie tak. Tego nie wiem.

     

    W dniu 20.09.2021 o 21:48, patrykd napisał:

    Aczkolwiek na tym zdjęciu jest opisane, że to pojazd z  drugiej połowy marca 43r. , a koła napędowe są jesze z wersji najwcześniejszej a nie zPz3 E

     

    W dniu 20.09.2021 o 18:44, meser262 napisał:

    4. Od marca 1943 roku  koło zębate pierwotnie zaprojektowane dla ZW38 (Pz.Kpfw.III Ausf.E) było montowane z przerwami na Hornisse zamiast odlewanego koła zębatego z 6 otworami zaprojektowanego dla ZW39 (Pz.Kpfw.III Ausf.H)

    Podkreślam - "było montowane z przerwami na Hornisse." Nie montowali go cały czas na wszystkich pojazdach.

     

    W dniu 20.09.2021 o 21:48, patrykd napisał:

    Czy ten otwór o którym wspominasz w burcie lewej w kadłubie to ten poniżej poz. 8 na rysunku?

    Dokładnie tak - OKRĄGŁY.

     

    Niestety pojazdy wczesne z widokiem na wydech są rzadkością. Podglądam dalej. :super:

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

    • Thanks 1
  13. 19 godzin temu, patrykd napisał:

    To są wszystkie wersje tłumików zewnętrznych mocowane w tych niszczycielach. Zorientować tutaj się w tym to mały kosmos :)

    Z tymi rysunkami spotkałem się tylko w publikacji Wydawnictwo Militaria 334 Nashron - podpis pod rysunkami - "Różne typy błotników i tłumików". ???. Nigdzie, w żadnej innej publikacji takiego czegoś nie spotkałem. W tych rysunkach moim zdaniem nie uwzględniono wczesnych pojazdów które nie miały w ogóle błotników. Tylko małe skrzynki nad kołem napinającym. 

     

    21 godzin temu, patrykd napisał:

    Napisano, że zmieniono w marcu 43 ogółem pięć rzeczy. Pierwszy to ten wlot powietrza, drugie widzę układ haków pod linkę. Trzecie strzelam, że ten tłumik. A czwarte i piąte nie mam pojęcia.

    0.  Zakrzywiona tarcza pancerna zamontowana na cylindrze rekuperatora została dodana w lutym 1943 roku
    1.  Odlew pancerza otworów wentylacyjnych zmieniono z projektu Pz.Kpfw.III Ausf.F na odlew pancerza z większym otworem w marcu 1943.
    2.  Od marca 1943 roku przeniesiono wsporniki przyspawane do płyty czołowej do przechowywania kabli holowniczych i dodano wspornik w kształcie litery U, aby przytrzymywać końce.
    3. W lewej burcie kadłuba wycięto otwór (zasłonięty osłoną pancerną okrągłą - później standardową), począwszy od marca 1943 roku.
    4. Od marca 1943 roku  koło zębate pierwotnie zaprojektowane dla ZW38 (Pz.Kpfw.III Ausf.E) było montowane z przerwami na Hornisse zamiast odlewanego koła zębatego z 6 otworami zaprojektowanego dla ZW39 (Pz.Kpfw.III Ausf.H)
    5. Wsporniki z tyłu kadłuba (do przechowywania prętów do wyciora) zostały przyspawane bliżej siebie, a od marca 1943 roku nie montuje się już palików celowniczych.

     

    Co do wersji tłumika w tych bardzo wczesnych to trzeba popatrzeć na transport pojazdów do jednostki z montowni Alkett - podpis pod zdjęciem1117170777_meser262@Transport560.thumb.jpg.b55cac3d159146eb9e97bd81d8fab5ab.jpg

    "Cztery z pierwszych 30 Hornisse (ukończone przez Alkett w lutym/marcu 1943) wydane dla s.Pz.Jg.Abt.560, ... ."

    Te pojazdy nie mają żadnych błotników tylko te skrzyneczki nad kołem napinającym.

    21 godzin temu, patrykd napisał:

    Reasumując wszystko bez zmian wlotu powietrza mógłbym próbować bawić się w wersję z 2 połowy marca 1943r. 

    Tak - zgadza się, :super: 

     

    20 godzin temu, bulik58 napisał:

    czy te pojazdy to jest wczesna wersja czy tez juz modyfikowana ?

    1 i 2 zdjęcie to wersja wczesna - koła zapasowe z przodu - produkcja koniec marca początek kwietnia 1943 roku.

    3 i 4 zdjęcie wersja wczesna skrzynki nad kołami napinającymi - produkcja luty/marzec 1943 roku - mogą to być wersje bardzo wczesne. Maksymalnie koniec marca 1943 roku.

    5 zdjęcie pojazd modyfikowany ma tłumik, ale ma już zamocowane tylne haki holownicze. Nie ma skrzynek nad kołem napinającym i ma błotniki.

     

    Pozdrawiam

    Krzysztof

     

    Fotka tylko w celach dyskusji.

    • Like 2
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.