Jump to content

meser262

Members
  • Content Count

    1,895
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Posts posted by meser262


  1. W dniu 30.12.2019 o 08:04, kryspacz napisał:

    Białe cammo wygląda na nakładane doraźnie w warunkach frontowych, jaki natomiast kamuflaż powinien znaleźć się pod nim, jako baza?

    Pantery dostarczone do jednostki w 22/23/27 grudnia 1944 roku - czyli produkcja z połowy grudnia.

    Kamuflaż składał się z trzech kolorów - Dunkelgelb RAL 7028 ; Olivgrün RAL 6003 ;  Rotbraun RAL 8017 - takie same kolory stosowały wszystkie montownie Panter w tym czasie.

    Jednak jedna tylko malowała znak narodowy - krzyż (Balkenkreuz) z przodu pojazdów - to M.A.N. 

    Kamuflaż powinien być zgodny z klasycznym kamuflażem stosowanym przez M.A.N.'a od 28/29.11.1944 roku. Dokładniej mówiąc jest to kolejna jego odmiana. Jest on charakterystyczny dla tylko tej montowni. Dominujący kolor to Olivgrün RAL 6003.

    W dniu 30.12.2019 o 08:04, kryspacz napisał:

    Litery na wieży czerwone?

     NUMER taktyczny - 310 - na wieży czarny - ładnie domalowany na białej farbie zmywalnej.1506969943_aciatez3i4kompanii.thumb.jpg.48339a8ff6e354e9c81584b39c557ec7.jpg

    Życzę wszystkim  SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU.

    Pozdrawiam

    Krzysztof


  2. W dniu 19.12.2019 o 19:37, lukee82 napisał:

    Czy to jest już z drewna czy metalowe?

    Jest to końcówka pierwszego elementu z gwintem  - popatrz na fotki.

    4dff666f0db09935c472ee85974ff31f.thumb.jpg.f0520a481842702465d8ea956c252906.jpg

    NQrKv.jpg.8957f8d4a6553831da162d8e136f4c6e.jpg

    0003.thumb.jpg.e0845f2d4c625dad1165f9cd7ce113a8.jpg

    W dniu 19.12.2019 o 19:37, lukee82 napisał:

    Nie wiem również czy korba cała była metalowa czy może miejsce do trzymania miało inne wykończenie.

    Miejsce do trzymania - tuleja metalowa - w kolorze korby.

    Pozdrawiam
    Krzysztof


  3. W dniu 2.10.2019 o 16:28, lukee82 napisał:

    Czy włazy w wieżyczce dowódcy od środka też malować na ivory.

    Przeoczyłem to :sorry: - tak w kolorze wnętrza.032.thumb.jpg.b74758b1ae72e7ee1305c65f3168eb3d.jpg

    3 godziny temu, lukee82 napisał:

    ... ale sama antena?

    Pręt anteny raczej nie malowany, a jeśli już to kolor bazowy.

    3 godziny temu, lukee82 napisał:

    Jak pomalować tłumik?

    Farba na tłumiku szybko ulegała spaleniu/stopieniu/wypaleniu. Jak się topiła to schodziła i łuszczyła się. Następnie jak trochę popadało na "surową blachę" to pojawiał się nalot rdzy. I teraz w interpretacji wykonującego dany element zależy w jakim stadium chce przedstawić to w swoim modelu. Tłumik jeszcze wymalowany w kolorze bazowym, czy lekko spalony z łuszczącą się farbą z lekką rdzą lub jeszcze bez - i tak dalej, aż do bardzo zardzewiałego z dziurami od rdzy gdzieś na pobojowisku. Popatrz na ten etap raczej pomijany przez modelarzy. Pojazd który raczej niedługo wojował z tym tłumikiem.109751180_Tumik2.jpg.a21ffad4ee72e103b17c8be4b2c96d53.jpg

    1649442398_Tumik.thumb.jpg.0d3e4f93160638b0028e545df00ee287.jpg

    Pozdrawiam

    Krzysztof

     

    • Thanks 1

  4. 10 godzin temu, zipster napisał:

    To we Francji też jeszcze powinny śmigać dwubarwne?

    We Francji już raczej NIE. Spore straty po wrześniu i remonty zapewne wyeliminowały je z użytku.

    10 godzin temu, zipster napisał:

    (dziwne, że nikt nie zauważył :))

    Był to model wykąpany - sklejony  - i przeznaczony do nauki. Ja to tak odebrałem. :sorry: W samo malowanie z zasady nie wnikam, a dopiero na tym etapie okazało się że docelowe malowanie to front wrześniowy.

    Pozdrawiam

    Krzysztof 


  5. W dniu 4.12.2019 o 12:23, Dudzio napisał:

    A w jakim temacie?

    Z tego co pamiętam kilka razy o tych kolorach wspominałem, więc zapewne będę się w wielu miejscach powtarzał. :sorry:

    W dniu 4.12.2019 o 13:12, Greif napisał:

    ... jak chcesz wytyczne poczekaj na Krzyśka ( meser 262 )

    Jak to mówił klasyk "Sie spóźniłem" - ale już nadrabiam :roll:

    Armia niemiecka w latach 1933/39 była w zasadzie bardzo różnorodna kolorystycznie.
    Trzeba pamiętać że wszystkie zmiany kolorów - kupowanie farb i innych materiałów - miały pokrywać jednostki wojskowe ze swoich budżetów.
    Dlatego nie ma się co dziwić że każda zmiana tak się przeciągała w czasie.

    16 maja 1922 roku - Reichswehra przyjęła tzw. "Buntfarbenanstrich" - wielokolorowe wykończenie kamuflażu składające się z trzech kolorów, - które było już używane w I wojnie światowej.
    Pierwsze ograniczenia zostały sformułowane w czerwcu 1922 roku - "Buntfarbenanstrich" powinien być stosowany w pojazdach oraz w wyposażeniu jednostek frontowych, wyłącznie. 
    Wszystkie inne pojazdy powinny otrzymać jednokolorowy kamuflaż w kolorze - RAL 840 B Nr.3 Feldgrau - szary-polny.

    Zasady malowania - w kolorach "Buntfarbenanstrich" - rozporządzenie zostało określone w HDV 488/1 z dnia 20 kwietnia 1933 roku.
    Zastosowane kolory zostały wybrane z "Farbkarte" - (karty kolorów) -  840 B2 z czerwca 1932 roku : 
    - Nr.17 Erdgelb-matt   -   ziemia-żółty  Nr. 17 
    - Nr.18 Braun-matt      -   brązowy        Nr. 18 
    - Nr.28 Grün-matt       -   zielony           Nr. 28 
    Dozwolone było wykonanie łączenia kolorów wykonane farbą Nr.5 Schwarz. Łączenie kolorów/granica to paski od 1 do 3 cm. 
    Między innym Pz.Kpfw.I były produkowane w trójkolorowym schemacie malowania.001.thumb.jpg.6d10cdc5a6ad207dc7e436b4b4ebe151.jpg

    003.thumb.jpg.e26dfa2a00e26e8e4ee80364c0248507.jpg

    002.thumb.jpg.06e813e47f3bd420ec50110d0a4725ab.jpg

    Począwszy od 1937 roku, kolor Nr. 3 Feldgrau nie był już używany w pojazdach. Kolor ten powinien być stosowany tylko do elementów wyposażenia.

    H.M. 1937, nr 340 z dnia 12-07-1937 roku
    W rozkazie tym w pkt.1 - wymienione są farby jako Dunkelgrau i Dunkelbraun i nie mogą być między nimi ostre przejścia. Na małych powierzchniach używać tylko jednego koloru.
    W pkt.2 - nakazuje się używać tych nowych barw tylko na sprzęcie po remontach lub gdy wymaga odnowienia.

    Nowe "Buntfarbenanstrich" - czyli dwukolorowe malowanie - Zweifarbigen Anstrich
    Zaznaczyć trzeba że dotyczy to pojazdów już używanych przez jednostki wojskowe.

    H.M. 1938, nr 687 z dnia 02-11-1938 roku
    W rozkazie tym w pkt.1 - H. M. 1937 s. 137 nr 340 ust. 2 zdanie 2 ust. 4 zdanie 1 i ust. 5 zostały anulowane. 
    Sprzęt malowany na ciemnoszary / ciemnobrązowy ma być wykonywany przez żołnierzy, niezależnie od stanu istniejącej wcześniej kolorowej farby.
    W pkt.2 po raz pierwszy wymienione są pełne nazwy kolorów wraz z oznaczeniami kolorów :
    - dunkelgrau Nr. 46 der Farbenkarte 840 B 2 RAL,
    - dunkelbraun Nr. 45 der Farbenkarte 840 B 2 RAL,
       
    W pkt.7 - pojazdy pomalować kolorem  Dunkelgrau i na nim plamy Dunkelbraun.
    Nowe "Buntfarbenanstrich" - czyli dwukolorowe malowanie - Zweifarbigen Anstrich
    Zaznaczyć trzeba że dalej dotyczy to pojazdów już używanych przez jednostki wojskowe.

    A.H.M. Nr. 105 z dnia 07-02-1939 roku
    W Kraftfahrtechnischen Anhang - załączniku samochodowym - do H.M Nr. 105 z 7 lutego 1939 roku podano dalsze szczegóły dotyczące wykończenia kamuflażu.
    Określono jakie pojazdy powinny być jednokolorowe - Dunkelgrau Nr. 46 wraz z wyposażeniem.
    Dotyczy to samochodów osobowych wyższych oficerów - i powinna być określona indywidualnie w momencie składania zamówienia. 
    Motocykle (włącznie z bocznymi wózkami bocznymi) i samochody osobowe dla personelu i stacji obsługi powinny otrzymać jeden kolor.
    Wszystkie inne pojazdy mechaniczne powinny otrzymać Zweifarbenanstrich - dwukolorowe wykończenie - Dunkelgrau Nr. 46 i Dunkelbraun Nr. 45.
    Wyposażenie wewnętrzne w jednym kolorze Dunkelgrau.
    Tutaj po raz pierwszy nowy system kolorów dotyczy nowego - zamawianego sprzętu z fabryk/montowni z adnotacją powinny.
    Nowe "Buntfarbenanstrich" - czyli dwukolorowe malowanie - Zweifarbigen Anstrich należy zastosować do wyposażenia do 30-06-1939 roku.

    Dopiero od 01-07-1939 roku sprzęt do jednostek ma być dostarczany jako nowy "Buntfarbenanstrich" - Dunkelgrau Nr. 46 i Dunkelbraun Nr. 45.

    Potem jeszcze nakazano przemalować sprzęt oddziałów mobilizujących w nowy kamuflaż do 01-10-1939 roku.
    Wątpliwe jest, czy ten rozkaz został zrealizowany z powodu ataku na Polskę - 01 września 1939 roku.

    H.M. Nr.864 z dnia 31-07-1940 roku
    W rozkazie tym w pkt.1 - wprowadzono jednokolorowe malowanie Dunkelgrau Nr.46 zamiast dwukolorowego.
    Ciekawostką jest zaprzestanie od dnia ukazania się tego rozkazu - malowania farbą drutu kolczastego i zwykłego.(Taka ciekawostka)

    Zgodnie z pismem - Heer / Vorläufige Bedingungen für Anstrich TL 6303 B - Anhang 2: Farbtöne (Armia / Wstępne warunki malowania TL 6303 B - dodatek 2 : kolory-odcienie )
    z 10-02-1941 - Dunkelgrau Nr.46* wpisany do tabeli kolorów RAL i zapisany jako RAL 7021** Schwarzgrau (Black grey).
    *  - Farbtöne RAL 840 B  Farbenkarte fur Fahrzeug-Anstriche - 
    **- Farbtöne RAL 840 R  RAL-Farbtonregister

    W przeciwieństwie do armii, lotnictwo używało jaśniejszego koloru RAL 7016. Istnieją przypuszczenia, że armia używała jaśniejszego odcienia szarości niż RAL 7021 Schwarzgrau. 
    Może to był w efekcie RAL 7016 / RAL 7015. Możliwe są również inne odcienie szarości, ale dokładne charakterystyki kolorów dla tych jaśniejszych szarych kolorów są czystą spekulacją.
    Mieszanie ciemnoszarego koloru RAL 7021 Schwarzgrau z tańszymi białymi pigmentami zapewne było praktykowane - no choćby ze względu na koszty/oszczędności.
    I w efekcie kolor końcowy używany w warsztatach polowych mógł odbiegać od oryginalnego koloru.
    Zaznaczam jeszcze raz w warsztatach polowych - czyli wszystkie starsze wersje pojazdów.

    Jeśli chodzi o malowanie pojazdów to popatrzmy na atak na Francję 10-05-1940 roku.
    Czyli jeszcze przed wprowadzeniem jednokolorowego kamuflażu, a w ataku już śmigały niektóre maszyny całe szare.
    Polecam :CaseYellow-1.jpg.4ad627b8e35a84aa08cba554feb58a22.jpg

    To już było, ale do kompletu jeszcze raz dodam - jak trudno ocenić czy to cały "szary" czy w "łaty":
    1.jpg.af763509ae968716d5f0af718c41998a.jpg

    i w wykonaniu kolorowym - polecam - "Firefly Collection No.05" - rysunek i zdjęcie tylko w celach dyskusji.2.thumb.jpg.16dda77c601a05bb9efc0442c02d563b.jpg

    Pozdrawiam

    Krzysztof

    • Like 1
    • Thanks 1

  6. 20 godzin temu, krzy65siek napisał:

    Pytanie - czy to ja nie mogę znaleźć, czy w zestawie nie ma zegarów?

     

    3 godziny temu, zipster napisał:

    ... ani w instrukcji ani na wypraskach ich nie widzę...

    Niestety producent ich nie przewidział w tym zestawie.

    Pozdrawiam

    Krzysztof


  7. Tak ponieważ ten element wtedy był już spawany z wanną. Pod pastą nie widać czy był spawany czy nie.

    Miejsca ścięcia zamaskuj imitacją pasty - jeśli będą widoczne.

    Pozdrawiam

    Krzysztof

    Dodam bo zapomniałem - odbojnik na włazie D-cy zamocowany na płasko - właz się otwiera całkowicie. Po otwarciu jest w pozycji poziomej.


  8. 3 godziny temu, gustlik napisał:

    Pytanie do mesera, czy ppwinna być podpora pod lufą ??

    TAK - Alkett wprowadza podporę od lipca 1944 roku, wraz z trzema mocowaniami "Pilze".                                                                                                                                                                                  Od czerwca 1944 roku wprowadzono też haki typ.C teraz Masz typ."S".
    Przypominam - do wymiany czołowa płyta radiotelegrafisty na taką bez śrub.

    Pozdrawiam

    Krzysztof


  9. Przepraszam za post pod postem, ale szukając coś innego znalazłem potwierdzenie moich wywodów na temat kolorów Tygrysów na "Czarnym Lądzie".
    W książce - "Germany's Tiger Tanks - D.W. to Tiger I: design,production & modification" autorzy Thomas L.Jentz & Hilary L.Doyle
    na samym końcu książki na stronie 190 (Appendix F - dodatek F) - opisują kolory malowania i zastosowania "zimmeritu" w Tygrysach. 
    Nigdy przedtem chyba tam nie zaglądałem, do dzisiaj.
    Autorzy opisują zastosowane kolory dla Tygrysów "Tropikalnych" - Tunezja oraz na front południowy w Rosji.
    Zastosowane kolory do tych pojazdów to - dwie trzecie powierzchni to Braun (RAL 8020) i jedną trzecią powierzchni to Grau (RAL 7027).
    Tygrysy z południowego odcinka frontu w Rosji to pojazdy dla Grossdeutschland, SS-LAH, SS-Das Reich i SS-Totenkopf.
    Kolory dla południowego frontu w Rosji stosowane od grudnia 1942 roku do lutego 1943 roku.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

    • Like 2

  10.  

    2 godziny temu, TAW napisał:

    Uznaję, że zostało sfabrykowane na potrzeby potwierdzenia zastosowania go na swoim modelu.

    Niestety to najbardziej prawdopodobna przyczyna. Jest to jeden z elementów pojawiania się w przestrzeni internetu sfabrykowanych zdjęć, aby coś /komuś udowodnić. Niestety powielane dalej i nie dementowane stają się powiedzmy "uwierzytelnione". Dlatego w dzisiejszych czasach najwiarygodniejsze stają się książki "dobrych" autorów. Nigdzie nie ma numeru 131 widocznego z boku jarzma na tej Panterze. 

    Podobnie wygląda sprawa zastosowanego koła napinającego - ktoś takie koło zastosował i reszta - że tak powiem - poszła w siną dal.

    2 godziny temu, TAW napisał:

    ... nie zamierzam nawet wchodzić w polemikę.

    No właśnie trzeba się dopytywać :czytaj: i w miarę możliwości likwidować oszustwa, fabrykowanych za pomocą fotografii cyfrowej.

    Pantera Nr.131 bez numeru i Pantera Nr.124 z widocznym numerem na bokach jarzma została pokazana no i koło napinające, to może parę innych numerów na potwierdzenie w/w tez.235792661_Zespoowa.thumb.jpg.51fb905ac41daf21ce87a1f424bdc851.jpg

    Pokazałem na zdjęciach te pojazdy (część z nich) co do których nie może być żadnych - wątpliwości.

    Pozdrawiam

    Krzysztof

    • Thanks 1

  11. W dniu 7.12.2018 o 13:08, Markuz napisał:

    Pozostaje chyba przylepić krzyż na burcie i ewentualnie na wieży bez numeru.

    Ta opcja chyba by była najlepsza - najmniej kontrowersyjna.
    Ostatnio jak tu zaglądałem to najpierw miał być zdobyczny - w rękach sowietów, później trójbarwny - niemiecki.
    Teraz widzę że jest pięknie wymalowany w kamuflażu "Ambusch" typ DYSKOWY , a było to już prawie rok temu - niestety.
    Piszę niestety bo dopiero wczoraj ponownie tu zaglądnąłem.
    Widzę że w/w pojazd jest identyfikowany jako (zresztą chyba zgodnie z zamysłem autora) - Pantera ausf.G z Kampfgruppe Peiper - zniszczony 18 grudnia 1944 roku.
    Oczywiście patrząc tylko na system malowania i numer na wieży (131). 

    I może zacznę od tego numeru - 

    15 godzin temu, TAW napisał:

    Swego czasu na jakimś forum ktoś wyłuszczył ten konkretny numer na zdjęciu archiwalnym.

    Na szybko udało mi się znaleźć takie zdjęcie pojazdu z Kampfgruppe Peiper gdzie jest widoczny ten numer.

    Faktycznie niektóre "wozy" tej jednostki miały wymalowany swój numer z boków jarzma.
    Miał takowy numer wymalowany na przykład pojazd - Nr.002 ; Nr.111 ; Nr.124
    NIE miał go - Nr.131 ; Nr.114 ; Nr.221 ;1304468927_Naforum131.thumb.jpg.41cb73c9099c3aae0ff29571918280c3.jpg

    Na fotce widok na prawą stronę i lewą stronę jarzma. Fotki świetnej jakości są w książce - Duel in the Mist vol.2 na stronie 110 i 112.

    Co nie pasuje - do tej Pantery Nr.131 - 


    System "Ambusch" typ DYSKOWY - stosowany od połowy sierpnia 1944 roku do początku października 1944 roku przez fabrykę M.N.H.
    Pantera ta Nr.131 była wyprodukowana przez fabrykę M.N.H we wrześniu 1944 roku - i tu pierwsza moja uwaga - M.N.H nie malował krzyży na bokach z przodu.
    Kolejna sprawa to zły format/krój cyfr - 131.Tak jak autor pisał w poprzednim poście (07-12-2018) nie było w zestawie innych.Właściwy krój miał tylko numer 221 - dla tej jednostki. 
    No, ale Pantera Nr.221 to produkcja M.A.N wrzesień 1944 roku.

    Niestety do tego pojazdu nie pasuje jarzmo działa typu "Kinn" wraz z mocowaniami dla IR.
    Na dachu wieży miał przyspawane haczyki dla zapasowych ogniw gąsek - jak inne Pantery tej jednostki.
    Nie miał zamontowanego nowego typu koła napinającego co widać na zdjęciu powyżej - Większość "malunków" / kolorowanek i wykonanych modeli - ma to koło w wersji późnej - (samo oczyszczające). 
    Pantera Nr.131 nie miała zamontowanego uchwyty dla MG na włazie d-cy.
    Nie ma na fotkach zamocowanych bocznych osłon "Schurzen".
    Nie ma zamontowanych blaszek gazowych (3 szt.) mocowane na wieży tzw. Lost Erkennungstafein - panele wykrywania gazu trującego.
    Nie ma osłony przeciwdeszczowej na peryskopie kierowcy.
    Prawdopodobnie nie posiadała też podstawy pod kompas nawigacyjny - "Der Orterkompass Ok 38".
    Przedni MG miał zaślepkę.

    Przepraszam że tak późno tu zerknąłem. :sorry:

    Pozdrawiam
    Krzysztof
    Zdjęcia zamieszczone tylko w celach dyskusji.

    • Thanks 1
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.