Jump to content
Deco

[projekt grupowy] Messerschmitt Bf-109 i jego pochodne

Recommended Posts

Ten z drugiej fotki wygląda jak E-4 (mimo że to E-3). Właśnie o ten schemat malowania mi chodziło. Dzięx wszystkim za okazaną pomoc.

 

Bf-109 E-3a od Bf-109 E-3 nie różni się niczym poza tym, że ma "a" w nazwie i został wyprzedany zagranice. A E-3 od E-4 różni się typem owiewki i dodatkowym pancerzem za głową pilota w owiewce oraz za fotelem, a przed zbiornikiem paliwa. Chyba da się zrobić

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzień dobry!

Bf-109 E-3a od Bf-109 E-3 nie różni się niczym poza tym, że ma "a" w nazwie i został wyprzedany zagranice. A E-3 od E-4 różni się typem owiewki i dodatkowym pancerzem za głową pilota w owiewce oraz za fotelem, a przed zbiornikiem paliwa. Chyba da się zrobić

Obawiam się, że ktoś kolegę źle poinformował. Wbrew pozorom różnic między niemieckimi Bf 109 E-3 a szwajcarskimi Me 109 E-3a było całkiem sporo. Podstawowe to:

- inny silnik

- zupełnie inne okaptowanie slinika

- inne uzbrojenie

- inne wyposażenie kabiny z pętlową sterownicą na czele

- kilka innych rzeczy w zależności od egzemplarza i okresu

 

E-4 od E-3 różnił się innym typem działek: MG FF zamiast MG FF/M - zewnętrznie nie do odróżnienia. Opancerzenie montowano w obu. Kanciate osłony kabiny wpowadzono w trakcie produkcji E-4, ale sporo z nich posiadało stary typ osłony. Nie mówię już o konwersjach z E-3 na E-4. Wtedy wymieniano same działka, nie bawiąc się w bezsensowne wypruwanie osłony kabiny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

 

Przed napisaniem tego co kolega zacytował, zajrzałem do Monografii Lotniczych nr 8 autorstwa Janusza Ledwocha i Adama Skupiewskiego.

 

Istnieje możliwość, że to źródło wiedzy jest mało wartościowe zatem zapytuję:

 

-Jakie to silniki w swych Messerschmittach montowali Szwajcarzy ?

-Jakie to inne uzbrojenie montowali?

-Czym się różnią MG FF od MG FF/m, że je tak namiętnie wymieniano ?

-Dlaczego jak niemiecki to nazywa się jeszcze Bf-109, a jak szwajcarski to już Me-109 ?

 

- kilka innych rzeczy w zależności od egzemplarza i okresu

Zdaje się kolega sam stwierdził, że trudno w 100% stwierdzić wszystkie różnice pomiędzy wersjami.

Zatem rozpatrywanie przypadków innych jak pojedyncze samoloty mija sie z sensem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jakie to silniki w swych Messerschmittach montowali Szwajcarzy ?

Nie Szwajcarzy tylko Niemcy sprzedawali ne eksport samoloty z DB 601Aa dla siebie zatrzymując DB 601A-1 (koniec końców DB 601Aa i tak trafiły pod maski niemieckich Emili ale to długa historia).

 

Jakie to inne uzbrojenie montowali?

Działka Oerlikon FF vel Oe 37 w skrzydłach oraz Mg. Fl. 29 w kadłubie.

 

Czym się różnią MG FF od MG FF/m, że je tak namiętnie wymieniano ?

Te ostatnie mogły strzelać amunicją Minengeschoss o dużo większej sile rażenia (wysoki współczynnik wypełnienia materiałem wybuchowym). Właśnie do tego niezbędne były pewne modyfikacje w samym działku.

 

Dlaczego jak niemiecki to nazywa się jeszcze Bf-109, a jak szwajcarski to już Me-109 ?

Bo w Szwajcarii pod taką nazwą funkcjonowały, a ja nie mam w zwyczaju przeinaczać historii.

 

Zdaje się kolega sam stwierdził, że trudno w 100% stwierdzić wszystkie różnice pomiędzy wersjami.

Zatem rozpatrywanie przypadków innych jak pojedyncze samoloty mija sie z sensem.

Nie, akurat Szwajcarzy kupili eksportowe E-3a z zaokrąglonymi kabinami. Potem samodzielnie je modyfikowali jednak wersji na E-4 nie zmienili (nie mieli rzeczonych działek MG FF/M). Różnice pomiędzy poszczególnymi egzemplarzami dotyczą właśnie tych szwajcarskich modyfikacji, które wprowadzano stopniowo w zależności od okresu eksploatacji.

 

Jeśli chodzi o Szwajcarów to Monografie Lotnicze są pozycją nieco starawą i niezbyt dokładną. Mam nadzieję, że niedługo coś się zmieni w tym temacie ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za wyjaśnienie. Ogólnie rzecz biorąc widzę, że inaczej wyglądał dalszy rozwój E-3 w niemieckiej służbie, a inaczej E-3a w Szwajcarii.

 

I jeszcze pytanko. Co jest różnicą pomiędzy DB 601Aa, a DB 601A? Czy przypadkiem literka "a" tak samo jak w nazwie samoloty nie oznacza wersji eksportowej ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
I jeszcze pytanko. Co jest różnicą pomiędzy DB 601Aa, a DB 601A? Czy przypadkiem literka "a" tak samo jak w nazwie samoloty nie oznacza wersji eksportowej ?

Na ogół tak się sądzi, ale ja niespecjalnie w to wierzę. Uważam raczej, że "a" w silniku oznacza modyfikację sprężarki. Dzięki zmodyfikowanej sprężarce DB 601Aa miał wyższą moc startową, więc nadawał się do napędu samolotów obciążonych przy starcie bombami. Dlatego pierwotnie montowano go w He 111P, które nie szły na eksport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

 

Jeżeli można włączę się do tej niezwykle interesującej dyskusji. Faktycznie, silnik DB 601 Aa miał nieco większą moc od DB 601 A - o 75 KM.

 

Pozdrawiam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No tak, a może ktoś jeszcze wie jaka jest różnica w mocy zależnie od stopnia nagromadzonego ciepła oraz zużycia silnika. To dało by jakiś pogląd na znaczenie tych 75KM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bez przesady, jakieś parametry silnik jednak trzymał. Owszem motor zużywał się szybciej, ale też częściej trzeba go było remontować. W DB 601A-1 resurs do pierwszego remontu wynosił 100h pracy, a w bardziej obciążonym DB 601Aa coś koło 40h.

 

P.S.

Najwyraźniej układ chłodzenia posiadał jakieś "wolne moce przerobowe" bo nie został zmieniony nawet po wprowadzeniu jeszcze potężniejszego DB 601N.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to czas pokazać co narobiłem przez rok. Wprawdzie nie odróżniam wersji moich 109-tek tak więc nie napiszę jakie to są.

 

pa040202jc9.th.jpgthpix.gif pa040203iu1.th.jpgthpix.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

raczej nie G-14...

1. to G-6 albo G-10 a 2. to F-2 albo F-4

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

ooo... to chyba tu wstawie mojego Night Fightera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Patrząc na modele typu Mastercraft to tu nie wiele brakuje do Fw-190.

 

Ale pierwszy to na pewno nie jest G-10, ani G-14. Za wczesną osłonę kabiny ma tak na pierwszy rzut oka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

no właśnie wydawało mi się że G-10 miał jeszcze tą wczesną...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak załadujesz drugie zdjęcie, to prawdziwego samolotu to przy adresie jest dopisane "replica". To dosyć zdradliwe jest biorąc pod uwagę, że czasem i "oryginal" ma sporo z repliki.

 

Generalnie wydaje mi sie, że z tej kratownicy na rzecz Erla zrezygnowano gdzieś w okolicach późnych G6. Oczywiście dochodzi cała masa składaków i samolotów które były modyfikowane do standardu wyższej wersji. Można se zgadywać w nieskończoność.

 

Edit:

Model pierwszy ma łamaną linię podziału steru kierunku. A z tego co widziałem to G-10 jak i G-14 miały prostą. Do tego G-10 ma inną osłonę silnika. Najpewniej jest to po prostu G-6 i tyle :P

 

Drugi to na pewno coś pomiędzy F, a G-4. Chcecie to kombinujcie

Share this post


Link to post
Share on other sites

racja, nie ma o co się kłócić i tyle :P

co do repliki też się zastanawiałem przez moment, ale spojrzałem na swoją G-14 i stwierdziłem że jest niemal identyczna zresztą nieważne

Share this post


Link to post
Share on other sites

to nie G-14 ta replika... bez kitu kto to robił :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.