Jump to content

Recommended Posts

Hej! W tym temacie prosiłbym wklejać swoje sposoby na robienie wody na dioramach.

 

Ja zacznę od tego, który właśnie testuje:

Szkło wodne sodowe

DSC_7629.JPG

Kiedyś rzuciło mi się w oczy w markecie budowlanym, potem w internecie sprawdziłem, że jest całkiem często używane przez modelarzy kolejowych. Koszt 4,50 za pół litra (dla porównania Vallejo Still Water 200ml - 38zł).

Porobiłem więc trochę testów.

Szkło wodne sodowe to krzemian sodowy rozpuszczony w wodzie. To że woda jest medium, pozwala nam dodawać do tego ustrojstwa farby akrylowe w celu barwienia. Barwi się nawet dobrze, w miarę jednolicie, bez większych wytrąceń, zachowując połysk i transparentność.

W butelce ma postać dosyć gęstej cieczy, ale dobrze rozprowadza się na powierzchni dioramy, jeżeli wspomagamy się pędzlem (nie ma potem problemów z jego umyciem). Szybko i ładnie się samopoziomuje, tylko przy krawędziach warto "pogmerać", żeby nie było menisku wypukłego. Nie zastyga zbyt szybko, potrzeba dobrych parunastu godzin, żeby było twarde i niesprężyste. Najlepiej wylewać cienkie, paromilimetrowe warstwy. Pomiędzy poszczególnymi warstwami nie widać granicy.

Vallejo Still Water mocno zapada się w momencie schnięcia tworzący brzydki "menisk wklęsły", który trzeba korygować kolejną warstwą - a szkło wodne sodowe zdaje się niemal nie wykazywać tej niemiłej cechy.

Parę dni temu zacząłem przeprowadzać próby na starej dioramce.

Poniżej większa kałuża wylana w dwóch warstwach:

DSC_7622.JPG

DSC_7624.JPG

DSC_7626.JPG

DSC_7628.JPG

A tu mała kałuża barwiona Vallejo MC Flat Earth.

DSC_7627.JPG

Niestety szkło wodne sodowe nadaje się raczej tylko do zbiorników o bardzo stałej powierzchni, czyli kałuże albo nieduże stawki. Nie widzę sposobu zrobienia nim fal (na razie).

 

EDIT

Uwaga, ważne dla entuzjastów Szkła Wodnego Sodowego.

BIELEJE. Po miesiącu stało się na wierzchniej powierzchni matowe, a od krawędzi bieleje intensywnie.

Wniosek - nie nadaje się.

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites
Ciekawe jak sprawdziłby się do mniejszych rzeczy typu reflektory.

Właśnie nałożyłem na próbę w reflektor czołgu w 1/35. Wieczorem wrzucę zdjęcie jak podeschnie.

Link to post
Share on other sites

Obejrzyj sobie tą dioramę za miesiąc czy dwa - ze szkła wodnego będzie odparowywać woda pozostawiając biały nalot. Sprawdzałem u siebie. Po drugie, jak woda woda odparuje, zmniejszy się pojemność cieczy i też będzie się tworzył menisk wklęsły. Przynajmniej u mnie się tak działo przy wylaniu jednej większej warstwy...

 

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Cóż, ciągle jest to w fazie testów... Nakładałem na parę innych rzeczy bardzo cienkie warstwy, które wydaje mi się już całkiem wyschły i nadal są przejrzyste. Pozostaje czekać ;)

Link to post
Share on other sites

Pozwólcie Panowie, że dodam coś z własnego doświadczenia.

Do tej pory stosowałem preparat o nazwie „Realistic Water” firmy Woodland Scenics

 

wodau.jpg

 

To link do strony producenta:

http://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/Item/C1211/page/1

 

Butelka o pojemności 473.2ml (16oz). Jej zawartość i pozwala na pokrycie powierzchni o średnicy 14 cali (ok.35cm) przy grubości powierzchni do 1/8 cala (ok. 3mm). Jest to gesty płyn o konsystencji syropu. Łatwo rozprowadzający się po powierzchni i szczelnie wypełniający wszystkie szczeliny oraz nierówności dna. Tężeje po kilkunastu minutach od wylania z butelki, jednak czas całkowitego schnięcia wynosi według producenta 24 godziny.

 

w praktyce wygląda to tak:

 

woda1p.jpg

 

Dopiero po tym czasie można nakładać kolejną warstwę. Na zdjęciu poniżej jest ich trzy.

 

woda3.jpg

 

Dodatkową zaletą jest fakt, że na ani pod powierzchnią nie pozostają bąble powietrza. Instrukcja stosowania zabrania malowania wody oraz stosowania klejów na jej powierzchni. Substancja powoduje niewielkie „puszczanie” niektórych barwników (np. modelarskiej posypki) może to jednak dawać pożądany efekt.

 

woda225.jpg

 

 

Nie ma konieczności zużywania całości butelki za jednym razem wystarczy zakręcić ją w taki sposób, aby w butelce nie pozostało powietrze. Mam go od 2003 roku zostało pół butelki i wszystko gra. Fakt woda jest realistyczna lecz statyczna z falami się nie próbowałem. Po latach (7)żadnych śladów pękania, zmiany faktury itd. jeśli się przykurzy mokra szmatka przywraca dawny blask.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Uwaga, ważne dla entuzjastów Szkła Wodnego Sodowego.

BIELEJE. Po miesiącu stało się na wierzchniej powierzchni matowe, a od krawędzi bieleje intensywnie.

Wniosek - nie nadaje się.

Link to post
Share on other sites
Uwaga, ważne dla entuzjastów Szkła Wodnego Sodowego.

BIELEJE. Po miesiącu stało się na wierzchniej powierzchni matowe, a od krawędzi bieleje intensywnie.

Wniosek - nie nadaje się.

A mówiłem (znaczy się pisałem):
Obejrzyj sobie tą dioramę za miesiąc czy dwa - ze szkła wodnego będzie odparowywać woda pozostawiając biały nalot. Sprawdzałem u siebie.

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Musiałem przekonać się naocznie, szczególnie, że parę innych głosów mówiło, że nie bieleje.

Zawsze jakieś doświadczenie.

Link to post
Share on other sites

Można użyć żywicy poliestrowej, Tutaj jest przykład. Wadą jest to, że dosyć śmierdzi, nawet parę tygodni po zaschnięciu. Zaletą jest efekt, jaki można osiągnąć i niskie koszty.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Zakładam że jesteście doświadczonymi modelarzami więc zakładam że o żywicy epoksydowej słyszeliście.

No cóż żywicy nie praktykowałem, natomiast polecam dwa bądź też trzy odcienie farb wodnych "Tamiya" rozrabianymi z sylikonem bezbarwnym.

Owszem po wyschnięciu też troszeczkę matowieje ale nie aż tak. Zachowuje estetykę i piękno.

Super efekt.

Link to post
Share on other sites
a nie można polakierować szkła wodnego, aby nie traciło wody? Chodzi mi o jakiś nieagresywny lakier bezbarwny.
Nie można. W momencie wylewania szkło wodne jest płynne, więc lakierowanie nie ma sensu, gdyż lakier wymiesza się ze szkłem i nie utworzy warstwy ochronnej. Natomiast jak szkło stwardnieje na tyle, by móc je lakierować, to już większość wody wyparuje (o to w tym chodzi). Trzeba wymyślić inny sposób...

 

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

drożej ale bez problemów po to są chemie dedykowane właśnie do dioram

Link to post
Share on other sites

Ostatnio kombinowałem z żywicą przy naprawie mojego EAG i muszę przyznać, że nadaje się to całkiem nieźle też do wykonania wody. Miałem co prawda utwardzacz o czerwonym zabarwieniu więc ten się nie nadaje. Przy bezbarwnym powinno być ok. Do tego chciałbym tutaj zwrócić uwagę, że co innego wykonywać dioramę np. w skali 1:35 (kawałek lądu i jakiś potok etc...), a co innego to dioramy morskie gdzie w większości przypadków modele są na tyle małe w skali, że woda traci swoją wizualną przezroczystość. W przypadku morskich podstawek chyba najlepiej spisuje się wykonanie kształtu z jakiejś masy i malowanie. Do lądowych zastosował bym żywicę. Było kilka filmików na Youtube jak Japończycy wykonują dioramki z wodą jednak specyfiki z jakich korzystali (głównie Tamiya) są dosyć drogie i nieraz dostępne tylko w zagranicznych sklepach. Pozostaje nam kombinować bo przecież nikt raczej nie podejrzewał przy opracowywaniu sidoluxu, że tak doskonale będzie się spisywał w modelarstwie .

 

Pozdrawiam

Piotrek

Link to post
Share on other sites

Odnośnie lodu-nie mój pomysł, ściągnięty z jakiegoś modelarskiego Forum, dla zainteresowanch.Trzeba przyznac że wygląda realistycznie :

 

obraz1u.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Lód to połamana szczypcami płyta pleksi zmatowiona na papierze ściernym, którą przykleiłem przeźroczystym silikonem. Następnym etapem będzie zalewanie szczelin w lodzie cieńkimi warstwami still water.

ldtaflelodu.th.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

lód możesz zrobić dobierając kawałki tworzywa sztucznego z podświetlanych reklam ( uważaj na straż miejską ) albo jakiegoś przezroczystego , które pomaluj na biało a później kilkoma warstwami lakieru bezbarwnego.

Na zdjęciach wyszło chyba dość dobrze. Straży miejskiej się nie trzeba bać , są chyba firmy zajmujące się tworzeniem reklam , banerów , szyldów i chyba za niewielką opłatą mozna od Nich coś wycyganić.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.