Jump to content

Polska armato-haubica KRAB


Recommended Posts

Witam

Przeglądając wszystkie dostępne fora modelarskie, zauważyłem, że żaden z kolegów nie podjął jeszcze tematu polskich współczesnych dział samobieżnych. A konkretnie KRABA.

 

Posiedziałem, pomyślałem i po przejrzeniu dostępnych w sieci modeli oraz zdjęć doszedłem do wniosku, że jednak da radę.

 

Model składał by się z dwóch zasadniczych części:

wieży od AS90 trumpetera

oraz zmodyfikowanego podwozia PZH 2000 revella

do tego jakieś koła od T72

 

W związku z tym że zaczynam projektowanie działa prosiłbym o wsparcie merytoryczne w postaci jakiś planów i szczegółowych zdjęć naszej armato-haubicy.

 

Postaram się dawać na bieżąco relacje z postępu prac.

 

Pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Co do modelu to zapomniałem napisać, że będzie on w skali 1/72

 

Przeglądałem zdjęcia modelu AS90 i doszedłem do wniosku że wieża nad się bez większych przeróbek.

Co do kół to zastanawiam się między ACE a Revelem, które będą bardziej poprawne.

Gąski pewnie zostaną z zestawu revela bo są zbliżone do tych co na naszym pojeździe.

Poszukuję też wymiarów podwozi zarówno KRABA jak i PZH2000

 

 

 

Czekam na jakąś merytoryczną pomoc

Link to post
Share on other sites

Tomku co do wymiarów dostępnych na necie to widziałem obie strony

Chodzi o bardziej szczegółowe dane.

 

Porównanie wymiarów kadłubów w mm

Parametr/działo KRAB PZH2000

 

wysokość ? ------------- ?

kadłuba

 

szerokość 3480------------ 3600

 

długość 8100----------- 7920

kadłuba

 

długość 11640------------11700

całkowita

 

wysokość 3800 3100

całkowita

 

Tu powstał mały problem bo długość i szerokość kadłuba naszego wozu jest odpowiednio o 18 cm większa i o 12 cm mniejsza niż PZH2000. Rożnicę w tej skali raczej nie będą aż tak razić. Po przeliczeniu wychodzi 2,5 oraz 1,6 mm

Co radzicie w tej kwestii ?

 

 

przemekgksw3 dzięki za propozycje, potrzebne będą ośmio-śrubowe tak na oko 14 sztuk

Pisz na priv to omówimy szczegóły

 

 

Jako, że rzeczony pojazd będzie w skali 1/72, to pewnie wiele szczegółów wymagać sporych uproszczeń lub pominięcia.

Link to post
Share on other sites

No i po kolejnej nocy przeglądania zdjęć i skanów.

Zakres zmian w podwoziu revelowskiej haubicy będzie dość spory.

Przesunięciu będzie na przykład wymagać układ drążków skrętnych.

 

Co ciekawe w internecie na większości stron oraz w modelu kartonowym szerokość pojazdu jest podawana na 3480mm, natomiast na stronie producenta wynosi ona 3580mm. Ciekawe kto ma rację ?

 

Jak ktoś ma zbędny komplet kół do T72 Revela to chętnie przygarnę.

Oczywiście chodzi o koła 8 śrubowe.

 

pioter jak możesz to podeślij te rysunki

 

Dziękuję za duchowe wsparcie. Na pewno będzie potrzebne w dużej ilości

 

A co do skali. Z tego co mi się zdaje to w 1/35 też są oba modele a dodatków znacznie więcej.

Może ktoś podejmie równoległy projekt tyklo w większej skali.

Miałbym się z kim konsultować

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Mam sporo dokumentacji do Kraba, ale niestety nie mogę jej udostępnić. Ale w razie czego piszę się na konsultanta merytorycznego Aha, trzymam kciuki

Link to post
Share on other sites

Witam

 

Co do postępów projektu to przyszły mi modele t72 i pzh2000, natomiast co do as90 to w sklepie którym zamówiłem model nie mają go na razie na składzie i czekają na dostawę.

 

Myślę że nie długo wezmę się za podwozie wozu a na wieże niestety przyjdzie poczekać.

Niestety skończył się urlop i wszelkie prace nad tym projektem będzie trzeba ograniczyć do nielicznych godzin w weekendy.

 

Dzięki panowie za wsparcie.

 

Mam sporo dokumentacji do Kraba, ale niestety nie mogę jej udostępnić. Ale w razie czego piszę się na konsultanta merytorycznego Aha, trzymam kciuki

 

To jakaś tajna ta dokumentacja, czy po prostu nie masz możliwości przesłania drogą elektroniczną jakiś skanów ?

Link to post
Share on other sites

Szczerze mówiąc nie wiem, czy ta dokumentacja jest tajna, chociaż wydaje mi się, że nie. Po prostu otrzymałem ją do użytku własnego i obiecałem nie rozpowszechniać.

Zwróć uwagę na ilość kół. T-72 ma sześć par, Krab ma siedem. Bez odlewu żywicznego się nie obędzie.

Z wieżą też uważaj, różni się duperelami od tej z Bravehearta, zwróć uwagę na tył, inne granaty dymne itp. Postaram się jutro popytać co i jak zmieniono.

Link to post
Share on other sites

Warto też zwrócić uwagę na lufę, docelowa wersja Kraba ma mieć najnowszą wersję brytyjskiego działa którego lufa jest dłuższa od standardowej stosowanej dotychczas w AS-90. Dla porównania

AS-90

AS-90_DVD_2005_UK_01.jpg

Krab

krab_l3.jpg

plus zdjęcia Gerda z posta nad moim.

W modelu Trumpetera w skali 1/35 jest opcja przedłużenia lufy jednak w 72ce lufa jest odlana jako jedna część i takiej opcji już nie ma.

Powodzenia z projektem życzę

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Witam po dłuższej nie obecności.

Projekt powoli i nie bez oporów posuwa się naprzód.

 

Jednemu z kolegów stokrotne dzięki za koła. Przydały się i to bardzo.

 

Zawieszenie PZH2000 dostosowane i odrobinę poprawione, góra kadłuba także nabiera powoli kształtu.

Niedługo powinienem wstawić jakieś zdjęcia.

 

Jednak pomimo sukcesów nad pracami zawisło widmo klęski lub nie wiadomo jak długiego przestoju.

Mianowicie w żadnym polskim sklepie niema od przeszło miesiąca żadnego modelu AS90.

 

Jak ktoś posiada na swoim modelarskim składzie ten model to z wielką radością odkupię.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.