Jump to content

F6F3 hellcat [eduard 1/48 weekend]


Recommended Posts

Witam,

rozpocząłem pracę nad tym modelem, niedługo postaram się zamieścić pierwsze zdjęcia, mam jednak pytanie co do malowania. Czy kupić dedykowany zestaw Gunziego czy korzystać z farb które posiadam. efekt malowania widać na F4-u1 w galerii. Z góry dziękuję za radę.

Link to post
Share on other sites

corran_horn - widzialność kolorów jest zawsze zależna od różnych rzeczy jak kalibracja monitora, balans bieli aparatu podczas robienia zdjęć i umiejętność postrzegania barw, najłatwiej będzie, jak podasz jakich farb użyłeś.

Link to post
Share on other sites

Nie są złe.

Czy to będzie "białą dziewiątka" z VF-1?

Przyglądałem się jej kiedyś ciut bliżej i wiem, że cyfry 9 w kalkomanii należy rozciąć. Sę przynajmniej dwa znane zdjęcia tej maszyny - służę w miarę potrzeby.

Link to post
Share on other sites

Zgadzam się moimi dwoma szanownymi przedmówcami

Kiedyś przez parę tygodni dyskutowaliśmy problem malowania trójkolorowego US Navy.

Doszliśmy wtedy do wniosku, że każdy z proponowanych zestawów kolorów jest "dobry". Bo słońce, wiatr, woda i inne czynniki powodowały dość szybkie zmiany w nakładanych wówczas farbach.

 

Poniżej zdjęcie z trzema próbkami tego malowania. Praktycznie nie ma żadnej różnicy pomiędzy dedykowanymi Gunze, a Pactrą; mówię tu o kolorach (od góry) FS15042, FS35164 i FS37875 - czyli Sea Blue, Intermediate Blue i Insignia White. MM4769 = A47

Ostatnia próbka pokazuje farbki których ty użyłeś (za wyjątkiem OffWhite) i dla mnie jest to po prostu wersja malowania bardziej wypłowiałej maszyny. Z tego co pamiętam to ten zestaw kolorów jest proponowany przez Eduarda do malowania F6F.

Pewne zastrzeżenia można jedynie mieć do C072, który jest zdecydowanie ciemniejszą wersją koloru FS35164 przy porównaniu ze wzornikiem FS.

 

Zdjęcie robione z lampą błyskową.

IMG_1738.jpg

Link to post
Share on other sites

Zagłówek czarny - TAK.

 

Który konkretnie samolot będziasz robił?

Zapewne 19 Vraciu z VF-6?

Jakie kalki nabyłeś?

 

Podaj trochę danych co do egzemplarza to wspólnie zastanowimy się nad szczegółami. W hellcacie na pozór wszystko jest oczywiste, ale detale to frapujący temat.

 

Wojtek, miło wrócić do tematu. Pamiętasz, że właśnie Intermediate Blue uznaliśmy wówczas za kolor najbardziej problematyczny również w naturze? Rozkaz SR-2c zalecający dwie metody malowania bocznych powierzchni "graded tones" - mieszanie góry z dołem itd. Nie każdy samolot musiał mieć taki sam niebieski na burtach.

Link to post
Share on other sites

Tak, Intermediate Blue, to duża gama odcieni

 

W oryginalnym rozkazie o którym wspominasz było zalecenie, żeby łączenie górnej (Sea Blue) i dolnej części (Insignia White) burty wykonywać stosując "przejście tonalne" - czyli cieniowanie. W praktyce jednak okazało się, że fabryki zamiast "graded tone" zaczęły bardzo szybko używać Intermediate Blue di tego łączenia. Pierwotnie Intermediate Blue miało być używane tylko do malowania ogona.

 

Poniżej pozwalam sobie przedstawić rekonstrukcję rozkazu SR-2c-1/2/43 ze stycznia 43, który wprowadzał malowanie zwane trójkolorowym o którym właśnie wspomina MikeP. Właśnie na tym rozkazie opierały się fabryki.

W zasadzie należałoby je nazwać pięciokolorowym, ale jak pokazuje praktyka nie zawsze rozkazy dotyczące malowań - z przyczyn technicznych - były traktowane literalnie.

 

Udanych malowań

 

IMG1997_1_cr.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeśli zgadłem co do egzemplarza ("Gadget" Alexa Vraciu) powinieneś zaszpachlować wziernik instalacji wtrysku wody za kabiną, wybrać osłonę bez wybrzuszenia na rury wydechowe i bez klapek na jej dolnej części. Według mnie powinno też być widać rury systemu odpowietrzania instalacji paliwowej przez tylne okienka w kabinie. Odpuściłbym za to te skośne wzmocnienia przewidziane przez Edka.

Wnętrze kadłuba (z wyjątkiem kabiny) jasnoszare.

Intermediate Blue faktycznie mógłby być troszkę jaśniejszy niż to co na Corsairze, chociaż ten z próbek Pilexa wydaje mi się troszkę za jasny (być może to wina światła lub ustawień monitora).

Link to post
Share on other sites

hellcat5.jpg

 

hellcatinstalacjapaliwowa.jpg

Chodzi o dwie wygięte rurki widoczne przez szyby za kokpitem. Nie rób wzmocnień widocznych na pierwszym zdjęciu - to nie był standard.

Co do samych rurek, to dostępne mi źródła nie wyjaśniają dlaczego w niektórych egzemplarzach są dobrze widoczne a w innych nie. Być może wprowadzenie instalacji ADI (wtrysku wody do cylindrów) wymusiło konieczność innego poprowadzenia instalacji paliwowej. Skoro Twój samolot nie miał jeszcze ADI to ja obstawiam, że ma widoczne rury odpowietrzenia - znane mi zdjęcia "19" Vraciu nie rozstrzygają tej kwestii.

Egzemplarz ze znanego zdjęcia innego Hellcata ma widoczne rury. Zwróć uwagę na malowanie wnętrza osłony silnika i przestrzeni za kokpitem na kolor Grumman Grey (jasnoszary)

Hellcats_F6F-3_May_1943.jpg

Dwa pierwsze zdjęcia pochodzą ztego wątku: http://modelwork.pl/viewtopic.php?t=19640&postdays=0&postorder=asc&start=30 , warto przejrzeć.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Wolno idzie, ale z pozytywnym skutkiem, tablica przyrządów wymiata Jedyne co zauważyłem to drobiny kurzu które osiadły po polakierowaniu, i trochę za gęsta farba.

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Oczywiście, że jest zainteresowanie. Ja proszę administratorów o pozostawienie tematu. Póki nie ma się do czego przyczepić to nie gadamy po próżnicy.

Wręgi od F-5 i w F-3 były podobne - tylko po co Ci one? Będziesz coś jeszcze otwierał? Widać przecież tylko wręgę- ścianę za kabiną, a tę już zrobiłeś.

Nitowanie wyszło bardzo dobrze - mnie ani pierwsza, ani kolejne próby nie wychodzą tak równo.

 

Ale, ale...

Jednak chyba nie zaszpachlowałeś wziernika ADI. Samolot Vraciu jeszcze nie miał tego systemu i nie powinien mieć klapki w tym miejscu.

th_DSC02776.jpg

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.