Jump to content
raptorf22

TS-11 Iskra

Recommended Posts

Zdobyłem kilka zdjęć Iskry 1714 z Bydgoszczy z 1990 r. Widać obie strony, są nawet podwieszone bombki. Nie ma godeł.

 

Grześ, wyszło coś z Twojego zagłębiania?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fotki wprawdzie nie mam, ale pewnym jest, że:

- Końcówka statecznika czerwona.

- Samolot nie posiadał godeł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za odpowiedź. Skąd masz te informacje i jakiego okresu dotyczą? Zdjęcia je potwierdzają, ale chciałbym wiedzieć, czy później (po 1990 r.) coś się zmieniło. Dodam jeszcze, że anteny pod kadłubem były zielone.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak, o tych jaskrawo-zielonych osłonach zapomniałem.

Malowanie z czasów służby w 3 Pułku w Bydgoszczy.

Oj, zdaje mi się, że mamy informacje z tego samego źródła.

Ja zasięgnąłem informacji u źródła, czyli autora zdjęcia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poszukuję zdjęć Iskry nr 522, stacjonującej w Tomaszowie Mazowieckim w 1985r. Z tego co udało mi się ustalić obecnie znajduje się w Stanach Zjednoczonych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak numer trzycyfrowy to śmiało możesz malować cały samolot w naturalnej barwie duralu, osłonę na nosie srebrzanką i pas przeciwodblaskowy na jej wierzchu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wczoraj przeszukałem swoje materiały i 522 nie znalazłem. Ale o ile czegoś nie przeoczyłem, to V seria miała numery czterocyfrowe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W monografii Aeromax jest zdjęcie 519 z trzycyfrowym numerem. Jest też i foto samolotów z 7 serii, w locie parą samoloty z trzy i czterocyfrowym numerem ;) Do 9 serii można znaleźć zdjęcia z trzycyfrowymi numerami więc moim zdaniem będzie ok.

 

Opcje bez żadnych godeł są dwie - przed remontem, jka pisałem wyżej i poremontowe - całe w srebrzance w jednolitym kolorze. I w tym drugim przypadku zapewne numery będą już czterocyfrowe, z zerem z przodu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ale o ile czegoś nie przeoczyłem, to V seria miała numery czterocyfrowe.
Sprawa jest bardziej pogmatwana, bo o ile z jednej strony były 0512, 0515 i 0523 i to były też 521, 524 i 527 no ale było też coś takiego: 0517 i 517

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za pomoc, to na pewno był numer trzycyfrowy bo tak został wpisany w osobisty dziennik lotów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS-11_524_zpsubqc8mjc.jpg

TS-11 Iskra, Aeromax Monografie lotnicze No.1, Wydawnictwo LAF ISBN 83-915217-0-2

 

Zdjęcie powie więcej niż tysiąc słów ;) Samolot z tej samej serii, co prawda z 66 LPSz.

 

A z informacji o Tomaszowie da się wyniuchać o takie o:

 

7534.jpg

 

8237.jpg

 

 

Foty z okresu 1980-1981. Samoloty wyglądają na naturalny dural, nosek w srebrzance, na nim pas w kolorze zapewne tradycyjnie szarym i góra statecznika pionowego na ciemno - pewnie w równie tradycyjnym, czerwonym kolorze. Numery czterocyfrowe w obu przypadkach, ale przynajmniej widać jaki krój.

 

Ajabym go malował właśnie w taki sposób i sumienie miałbym spokojne. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
góra statecznika pionowego na ciemno - pewnie w równie tradycyjnym, czerwonym kolorze.
Tu może być różnie. Na okładce monografii 66.LPSz jest 5 samolotów, 1 ma końcówkę czerwoną, a pozostałe są ciemno-zielone lub ciemno-niebieskie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taaa, zależnie jaka eskarda, jaki klucz, etc. ;) Na coś się trzeba zdecydować jak się chce zrobić model

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam wszystkich. Robię przymiarki do sklejenia iskry BR200 (jednomiejscowej) z Choroszy Modelbud. W związku z tym mam prośbę: Czy ktoś z Was posiada może zdjęcie wnętrza kabiny? Instrukcja z modelu nie jest dokładna a nie mogę znaleźć nic w internecie z racji chyba tego, że to niezbyt ciekawy temat modelarski

Piotr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Był tylko jeden egzemplarz BR200, który obecnie stoi w muzemu. Ponieważ to prototyp, myślę, że spokojnie można założyć, że kokpit wyglądał prawie tak samo, jak w dwuosobowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ponieważ to prototyp, myślę, że spokojnie można założyć, że kokpit wyglądał prawie tak samo, jak w dwuosobowych.

Odważne założenie. Równie dobrze mogły się w nim znaleźć jakieś nietypowe urządzenia, zamontowane w celach badawczych. Dzisiaj mogą po nich zostać tylko ślady w postaci np. nadliczbowych otworów na śruby.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No właśnie. Ja zakładam, że skoro to była wersja szturmowa to w jednej kabinie powinno się znaleźć to wszystko co w innych iskrach bojowych było w Dwóch kabinach. A to jak wróżenie z fusów... Dlatego poszperam bardziej bo ten temat jest arcyciekawy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam trochę zdjęć egzemplarza muzealnego, ale bez wnętrze kabiny. Nigdzie takich nie znalazłem, a kiedyś też tematem się interesowałem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Witam wszystkich. Robię przymiarki do sklejenia iskry BR200 (jednomiejscowej) z Choroszy Modelbud. W związku z tym mam prośbę: Czy ktoś z Was posiada może zdjęcie wnętrza kabiny? Instrukcja z modelu nie jest dokładna a nie mogę znaleźć nic w internecie z racji chyba tego, że to niezbyt ciekawy temat modelarski

Piotr.

 

Istotnie, nic nie ma na ten temat, ale BR200 zapowiada ArmaHobby, wprawdzie tylko w 1/72 jednakże może warto zaczekać i ew. coś z niego podpatrzeć.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
W monografii Aeromax jest zdjęcie 519 z trzycyfrowym numerem. Jest też i foto samolotów z 7 serii, w locie parą samoloty z trzy i czterocyfrowym numerem ;) Do 9 serii można znaleźć zdjęcia z trzycyfrowymi numerami więc moim zdaniem będzie ok.

 

Opcje bez żadnych godeł są dwie - przed remontem, jka pisałem wyżej i poremontowe - całe w srebrzance w jednolitym kolorze. I w tym drugim przypadku zapewne numery będą już czterocyfrowe, z zerem z przodu.

Iskry pierwszych wersji i serii produkcyjnych (do IX włącznie) miały numery burtowe czterocyfrowe z zerem z przodu do pierwszych remontów w WZL-2 w Bydgoszczy, gdzie wersje bisA przerabiano na bisB. Po tym remoncie wychodziły z zakładów z numerem trzycyfrowym(bez zera z przodu). Tak przynajmniej jest w Aeromaxie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy mają może Koledzy jakąś wiedzę na temat służby Iskier w Babich Dołach? W kontekście Marynarki Wojennej wszędzie pojawiają się tylko informacje o Iskrach R, a wiem, że pucki dywizjon MW miał na stanie przynajmniej dwie DF-ki, 1411 i 1413:

 

7052_sm.jpg

 

Na belkach ogonowych mają symbole eskadr A i B, więc pewnie była jedna na eskadrę, ale skąd wzięły się w Gdyni i gdzie je później wcięło...

Share this post


Link to post
Share on other sites

34.PLM (późniejszy 1.DLMW) miał na stanie samoloty o n/b:

1226, 1410, 1411, 1413.

Przekazane zostały do WZL-2.

Nie ma nic dziwnego w tym, że były w 34.PLM skoro praktycznie każdy pułk lotniczy miał na stanie Iskry.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.