Jump to content

Arsenal VG 33 Azur 1:48


Recommended Posts

Jeszcze ciepły modelik ,dopiero co sklecony (żeby nie było że podkładam jakieś inne fotki dwie fotografie z krzaczkiem:))

Oglądając galerię muszę stwierdzić że dominują tu modele z II sw a w szczególności Spitfiry,Messery,Mustangi itp.(jak dla mnie to już troszkę to nudne ,chociaż przyznam sie że i ja mam pare tych "sztandarowcow do sklecenia .)Tak że bez urazy ale teraz to po prostu oglądam je bez entuzjazmu(przejadły mi sie te konstrukcje ) A przecież jest tyle innych ciekawych samolotów w przedziale od początków lotnictwa do współczesnych czasów,które nie były produkowane w dużych ilościach ale jednak były(przykładem tego może byc kolega Jacek Sznajder który takie modele wykonuje ).Takim właśnie samolotem był francuski myśliwiec Arsenal VG33

Zawiodę sympatyków modeli wyeksploatowanych ,ale uważam że ten samolot raczej takich nie posiadał a to za sprawą tego że nie zdążył w pełni byc użyty bojowo .A sam model pokazuje malowanie bez uwzględnienia jednostki .Tak że wnioskuje że pochodzi z okresu przekazania go z fabryki na lotnisko jakiejś eskadry.Są to oczywiście moje gdybania ,gdyż naprawdę to nie mam o tym zielonego pojęcia .Ot zrobiony jako ciekawa konstrukcja

Parę informacji na temat tego samolotu zaczerpnięte z Wikipedii

Samolot VG-30 miał konstrukcję drewnianą, której technologię Galtier doprowadził do wysokiego poziomu. Koncepcja lekkiego samolotu myśliwskiego o konstrukcji drewnianej miała wówczas we Francji wielu zwolenników, w tym samego ministra lotnictwa Pierre Cote'a. Ponieważ jednak w tym samym czasie do produkcji seryjnej zakwalifikowano konkurencyjny samolot C.713 firmy Caudron, więc prace nad VG-30 - mimo pozytywnego wyniku prób w locie - zawieszono. Prototyp latał bez uzbrojenia, a proponowane uzbrojenie miało się składać z jednego działka kalibru 20 mm w osi śmigła i czterech karabinów maszynowych kalibru 7,5 mm w skrzydłach. Próby w locie, prowadzone od 24 marca do 17 lipca 1939 roku w Centre d'Essais du Matérial Aérien (CEMA), potwierdziły wysokie spodziewane osiągi samolotu, lepsze niż standardowego francuskiego myśliwca tego okresu Morane-Saulnier MS-406. Np. podczas jednego z lotów w lipcu 1939 roku samolot osiągnął w locie nurkowym prędkość 805 km/h !

 

Dla polepszenia osiągów swojego myśliwca w kolejnym wariancie - oznaczonym VG-31 - Galtier postanowił zastosować mocniejszy silnik typu Hispano-Suiza HS-12Y-31 o mocy 632 kW (860 KM), zmniejszyć powierzchnię nośną skrzydeł z 14,00 do 12,00 m2, przesunąć chłodnicę cieczy w stronę tyłu kadłuba, a także zredukować uzbrojenie do jednego działka i dwóch karabinów maszynowych. Badania w tunelu aerodynamicznym wykazały jednak, że taka powierzchnia nośna będzie niewystarczająca ze względu na zbyt duże obciążenie powierzchni, skutkujące m.in. zbyt małą zwrotnością, zbyt dużą prędkością minimalną i pogorszeniem własności pilotażowych. Ostatecznie prototypu VG-31-01 nigdy nie oblatano, jego skrzydło wykorzystano do prób statycznych, a kadłub zastosowano później w trzecim prototypie wersji VG-33 (o którym dalej).

 

 

 

SAMOLOTY ARSENAL I POLSCY PILOCI

 

Z samolotem VG-33 związany jest też krótki epizod z historii polskiego lotnictwa wojskowego. W dniu 15 czerwca 1940 roku polski tzw. I Klucz Kominowy "Kr" (m.in. w składzie: mjr Zdzisław Krasnodębski, ppor. Jan Zumbach, ppor. Mirosław Ferić, plut. Marian Bełc, plut. Stanisław Karubin i plut. Stefan Wojtowicz) przeleciał z Etampes do Orleanu, skąd - po uzupełnieniu braków sprzętowych - miał polecieć do Bordeaux, aby dołączyć do francuskiego dywizjonu myśliwskiego obrony terytorialnej kraju GCD I/55 (Groupe de Chasse et de Defence). W Orleanie, po otrzymaniu nowych rozkazów, klucz "Kr" podzielił się na dwie grupy, które natychmiast wystartowały do miejsc swojego przeznaczenia, lądując po drodze w Châteauroux. Jedną z grup, dowodzoną przez ppor. Jana Zumbacha, wyposażono w znajdujące się tam cztery samoloty Arsenal VG-33 (zobacz przypis 1). Obie grupy przebywały w Châteauroux tylko jeden dzień, ale właśnie wtedy ppor. Jan Zumbach wykonał swój 35-ty lot bojowy w obronie francuskiego nieba, lecąc na samolocie Arsenal VG-33C1 ("Arsenal V.G." - jak nazwał samolot w swoim raporcie). Na wysokości 4500 m patrolował rejon Châteauroux, ale nieprzyjaciela nie napotkał. Jeszcze tego samego dnia wieczorem grupa ppor. Zumbacha przybyła do Clermont-Ferrand, a następnego dnia do Bordeaux. Z Bordeaux ppor. Zumbach wykonał w dniu 17 czerwca swój ostatni, 36-ty lot operacyjny we Francji, ponownie na myśliwcu Arsenal VG-33. Również tym razem do spotkania z samolotami Luftwaffe nie doszło

P716sepia.jpg

P7160447.jpg

P7160448.jpg

P7160449.jpg

P7160450.jpg

P7160451.jpg

P7160452.jpg

P7160453.jpg

P7160454.jpg

P7160455.jpg

P7160456.jpg

P7160457.jpg

P7160458.jpg

P7160459.jpg

P7160460.jpg

Link to post
Share on other sites
niewiele mogę powiedzieć więcej o modelu niż - o znowu tu i znowu mi się podoba:)

a co do nudy to tak z ciekawości zerknąłem na 30 tematów jeden Spitfire, jedna 109 i jeden mustang:)

 

Więc zarzut nudy jest trochę chybiony:)

 

A mam takie pytanie z tzw ciekawości: O twój RH stosunek do wykonanych modeli? bo robisz ich sporo a co potem? pytam bo być może jest to dziwne ale ja tracę kompletnie zainteresowanie modelem na półce ( to czy trafi w trybie nagłym na wysypisko jest bez znaczenia - w kontekście ilości pracy i ilości pieniędzy wydanych)

być może po prostu nie mam żyłki kolekcjonera:)

 

a pytam dlatego że masz ich sporo i czy w takim natłoku to cieszy może jakoś bardziej?:)

 

Temat pisze na na różne fora ,a że nie chce mi się zmieniac tekstu to wszędzie jest ten sam .Więć jeżeli chodzi o Spity i tym podobne to tyczy sie innych for.

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.