Jump to content
Kazik

Yamaha YZF-R1 Taira Racing - Tamiya 1:12

Recommended Posts

Pomęczyłem stopkę.

Oto wersja prosto z pudełka

 

IMG_41261.jpg

 

a tak wygląda w realu

 

1998_R1_stopka.jpg

 

a jak się ją rozłoży

 

stopka.jpg

(zdjęcie z ebaya)

 

postanowiłem na bazie tego co dała Tamiya troszkę podbajerzyć temat

1. Dorobiłem wsporniczek służący do składania podpórki.

Początkowo nie miałem pomysłu z czego zrobić tą kuleczkę na końcu ale mnie olśniło i po paru podgrzaniach małych kawałeczków cyny wstrzeliłem się mniej więcej z rozmiarem (chyba ;o) ). Dokleiłem do pręcika polistyrenowego nawierciłem otworek w stopce i gotowe. Będzie trzeba jeszcze zrobić u nasady lekką imitację spawu.

2. Kolejna rzecz to mocowanie stopki.

Śruba z Tamiya wygląda średnio.

Wygrzebałem z zapasów mosiężną śrubę z Scalehardware. Miałem wybór pomiędzy taką co będzie pasować do otworków albo taką której główka nie będzie za wielka. Wybrałem tą z odpowiednim łbem. Otwory zakleiłem kawałkami pręcików polistyrenowych a następnie nawierciłem otworki o mniejszej średnicy pasującej do śrubki.

3. Mocowanie sprężynki.

Z blachy nowe srebro o gr. 0,2mm wyciąłem dwa elementy podobne do tych w oryginalnej podpórce.

 

stopka9.jpg

 

Jeden element, blaszka została przez otworek włożona pod łeb śruby jak podkładka i przylutowana na stałe. Do tej też blaszki na fragmencie wystającym na obrysie dolutowałem mniejszą śrubkę ze Scalehardware której wcześniej obszlifowałem łeb na okrągły.

Drugi element, blaszka to w kształcie taki pozaokrąglany banan z dwoma otworami. Jak widać wyżej za jeden większy otwór blaszkę zaczepia się o wspornik przy stopce czyli u mnie mniejszą śrubeczkę za drugi mniejszy otworek zaczepia się sprężynkę. Sprężynkę wziąłem z TopStudio z zestawu do wydechów.

4. Wkleiłem jeszcze w stopkę zagięty stalowy drucik za który zaczepiłem drugi koniec sprężynki.

Opis zawiły ale myślę że zdjęcia rozjaśnią temat.

 

Całość po próbnym złożeniu o dziwo zadziałało

 

IMG_4131.jpg

 

IMG_4126.jpg

 

i nawet w miarę wygląda

 

IMG_41301.jpg

 

trochę się jeszcze zastanawiam czy ten wspornik do składania nie jest za duży ale znalazłem sztuki gdzie ten fragment też wyglądają potężnie. Po za tym jak wszystko będzie w jednym kolorze to też będzie inaczej wyglądać

 

stopka5.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam pytanie, jak obrabiasz te elementy z blachy, pilnik i jazda, czy może jakieś inne metody? mocujesz je w jakiś sposób ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Większe, zgrubne kawałki odcinam szczypcami lub piłką jubilerską tzw. gesztelką. Im bliżej pożądanego kształtu szlifuję papierem ściernym na krążku zamocowanym w mini szlifierce mechanicznej (na baterie) Tamiya lub pilniczkami.

Przytrzymuję jak jest za co takim małym imadełkiem z tworzywa

 

IMG_9955.jpg

 

nie pamiętam gdzie kupiłem. A jak nie ma za co złapać to trzymam pęsetą lub w paluchach.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mam zawsze problem z utrzymaniem, pstryk i ucieka:) Fajne to imadło, coś trzeba będzie pokombinować. A jak się ma to "nowe srebro" w porównaniu do blachy aluminiowej w obróbce?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jest twardsze niż blacha mosiężna i dużo twardsze niż blacha aluminiowa tej samej grubości którą posiadam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cześć,

Projekt fajny i mam takie szczęście, że mam pokazy tego gościa na DVD. Co do modelu koło mnie koleś ma taką Yamahę z płaskim bakiem, więc jak coś to mogę coś podejżeć

 

Powodzenia

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrobiłem podejście do chyba jednej z ostatnich rzeczy które musiałem zrobić od podstaw i to na dodatek w dość trudnym kształcie.

Mam na myśli zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego

 

IMG_1505zbiorniczek.jpg

 

Tamiya go nie zrobiła bo montując owiewki wcale go nie widać.

W serii zbiorniczek jest zamontowany przy chłodnicy

 

yamaha-r1-1998-017.jpg

 

yamaha_r1_streetfighter.jpg

 

ale Raptowny zamontował go jak widać wyżej bezpośrednio do ramy.

Wszelkie zbiorniczki znajdujące się gdzieś przy silniku mają najczęściej dość złożone kształty tak by mogły się dopasować do wolnej przestrzeni. Tak jest i tutaj

 

KGrHqNHJC8E922V2wBmBPjLWeih60_3.jpg

 

fotki z aukcji na ebayu

 

KGrHqVHJEYE92YmIgoBPjLBYOlg60_3.jpg

 

Na początek przy budowie elementu od podstaw trzeba dobrać wymiary. Nie przepadam za tym etapem ale w tym przypadku miałem szczęście, trafiło mi się takie pomocne zdjęcie

 

KGrHqVHJFE915bJrPBPjLBotw60_3.jpg

 

miarka w barbarzyńskich jednostkach ale i tak bardzo pomocna.

Zacząłem od sklejenia trzech warstw kawałków polistyrenu o gr. 1mm

 

IMG_4163.jpg

 

później mniej więcej narysowałem kontury zbiorniczka

 

IMG_4164.jpg

 

a następnie cięcie i szlifowanie

 

IMG_4168.jpg

 

słabo widać na białym tle ale na czarnym też nie wiele lepiej bo jest zbyt duży kontrast. Muszę sobie zorganizować coś pośredniego.

W każdym razie przy nadaniu kształtu było sporo zabawy bo jak widać na fotkach zbiorniczek od przodu ma płaszczyznę ściętą pod trzema różnymi kątami. Starałem się również zeszlifować powierzchnię w podobny sposób.

Postanowiłem że uchwyty mocujące wykonam z blaszki. Do tego przydała się alpaka o gr. 0,2mm

Aby wykonać dwa mocowania które są w dolnej płaszczyźnie podkleiłem blaszkę pod cały zbiorniczek. Doszedłem do wniosku że i tak muszę zrobić uproszczenie i spłaszczyć tylną ściankę zbiorniczka bo inaczej nie zmieści się przy silniku.

Trzecie mocowanie jest przy górnej płaszczyźnie

 

KGrHqMOKnE6KF1MlzBPjLDU2Gw60_3.jpg

 

tutaj zrobiłem blaszkę wygiętą w L i doklejoną do bocznej ścianki

 

IMG_41781.jpg

 

Króciec zbiorniczka dorobiłem z pręta polistyrenowego średnicy 0,3mm który stoczyłem do średnicy ok. 0,21mm zostawiając na końcu krótki odcinek średnicy pierwotnej który będzie imitował korek zbiorniczka.

Później poszpachlowałem ubytki i szparki, powierciłem otworki w blaszkach i zapodałem pierwszy podkład by wychwycić niedoskonałości.

Nie mogłem się oprzeć i zrobiłem sobie przymiarkę

 

IMG_4176.jpg

 

IMG_4177.jpg

 

jest kilka rzeczy które postaram się jeszcze poprawić ale generalnie jestem zadowolony.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heh, Kazik ja to lubie tu zaglądać, aż mi sie banan na twarzy maluje jak widzę Twoje poczynania, piknie jest:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki chłopaki.

 

Te "czarne płomienie" na owiewkach - jak je nazywam - nie dawały mi spokoju. Zastanawiałem się jak będzie najprościej je zrobić.

Zacząłem od dolnej owiewki.

Na początek kupiłem arkusz czarnej kalki i próbowałem je wyciąć

 

IMG_4208.jpg

 

IMG_4209.jpg

 

Jednak tam jest sporo krzywizn, załamań i do tego te wloty powietrza. Może jak bym podzielił na więcej niż dwie części było by łatwiej a tak po 3 niesatysfakcjonujących próbach spasowałem.

Przeszedłem do planu B.

Kupiłem taśmy czy może tasiemki AIZU i zabrałem się za maskowanie

 

IMG_4210.jpg

 

0,4mm nadawała się w sam raz

 

IMG_4211.jpg

 

maskowanie reszty, fukanie czarnym połyskiem z Gaia.

 

IMG_4216.jpg

 

IMG_4219.jpg

 

potem ostrożne zdjęcie masek tak aby nie zerwać taśmy 0,4mm

 

IMG_4220.jpg

 

i zabrałem się za cieniowanie. Nigdy nie robiłem takich rzeczy i bałem się że spaskudzę

 

IMG_4223.jpg

 

wyszło jak wyszło

 

IMG_4225.jpg

 

teraz warstwa bezbarwnego pod kalki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ej, ej, ej.....cienie wyglądają świetnie. Same płomienie też robią wrażenie. Moim zdaniem, po uzbrojeniu całości będzie rewelka.

 

pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

efekt tych cieni normalnie rozwala...

to jest "rozmazane" jakimś wacikiem zanim zaschło, czy jak?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dłubię dalej i powoli przechodzę do malowania.

Przy ramie wyczaiłem jeszcze jeden detal do dorobienia

 

IMG_1505_spawy2.jpg

 

pompka hamulcowa opiera się prawym końcem na takim słupku wychodzące od seta. Tamiya go sobie odpuściła więc dorobiłem

 

IMG_4252.jpg

 

IMG_4249.jpg

 

Po tym zabiegu ramę potraktowałem czarnym połyskiem z Gaia a następnie Gunze SM01

 

IMG_4280.jpg

 

Rama docelowo ma być czarna ale w miejscach gdzie jest obdarta świeci się aluminium. Mogłem te miejsca potraktować jedynie suchym pędzlem na czarnym wydaje mi się jednak że lepszy efekt będzie gdy teraz potraktuję obdarcia maskolem i polecę czarnym semi glosem. Przy okazji załatwiłem malowanie wspomnianych setów.

 

Fuknąłem również silnik

 

IMG_4244.jpg

 

IMG_4245.jpg

 

i zacząłem go powoli składać do kupy

 

IMG_4272.jpg

 

maluję też poszczególne dekle w taki specyficzny sposób

 

IMG_4273.jpg

 

IMG_4274.jpg

 

Każdy element oprócz malowania dodatkowo dostaje ślady użytkowe.

Morduje się też z malowaniem klatki osłaniającej silnik.

Jest to malowanie bliżej stylu pancernego niż cywilnego i działam totalnie na czuja.

Niebawem więcej fotek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piękna sprawa. Świetne detale takie jak np "opaski" zaciskowe na wężach, czy spawy na ramie. Ubytki farby prezentują się równie miodnie - zdradzisz jak były robione?

 

pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki.

Opaski będę jeszcze zmieniał. Właśnie zmówiłem dwa zestawy i czekam aż przylecą. Te które widać teraz są z Abera i jak na złość są albo za krótkie albo za długie. Na dwa węże przy pompie wodnej udało się wcisnąć na styk.

 

Ubytki farby prezentują się równie miodnie - zdradzisz jak były robione?

Na szary podkład dmuchnąłem czarny połysk, potem Gunze SM01, maskol na gąbkę i podotykałem w miejscach gdzie mają być obtarcia a następnie czarny połysk.

Tam na jednym deklu jeszcze nie wszędzie zdjąłem maskol po malowaniu. Od góry widać takie zgrubienie

 

IMG_42731.jpg

 

zauważyłem dopiero na fotce

Rysy które widać na deklu wykonałem jeszcze przed malowaniem pilnikiem i bardzo grubym papierem ściernym.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wspomniana klatka.

Zdaje się że nie wrzucałem żadnych fotek z robienia spawów

 

IMG_3876.jpg

 

IMG_3877.jpg

 

tam te spawy są strasznie posmarkane. Starałem się uzyskać podobny efekt.

Malowanie to szary podkład, czarny połysk i Gunze SM03.

Później to już totalna improwizacja z emaliami Tamiya smoke, bronze, hull red oraz suche pastele Tamiya zestaw B głównie rust i trochę soot

 

IMG_4275.jpg

 

IMG_4276.jpg

 

IMG_4277.jpg

 

IMG_4278.jpg

 

IMG_4279.jpg

 

obdarcia to chrom silver MM.

Będą jeszcze poprawki bo w paru miejscach mi się nie podoba.

No i na pewno te crash pady do poprawy bo powinny być bardziej białe.

Bardzo źle czy da się przeżyć?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla mnie bomba. Wygląd spawów - smarków odwzorowałeś genialnie. Przypalenia i rdzawy nalot również na 10.

 

pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A może warto pokusić się jeszcze o delikatne retusze tych płomieni? Wiesz, żeby dopełnić do ideału ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
A może warto pokusić się jeszcze o delikatne retusze tych płomieni? Wiesz, żeby dopełnić do ideału ;-)

Ideału i tak nie będzie

 

Tym razem wydech.

Poszczególne rury skleiłem w kolektor

 

IMG_4284.jpg

 

IMG_4285.jpg

 

ma trochę "kwadratowy" kształt i już myślałem że to jakieś uproszczenie Tamki ale okazuje się że nie

 

102899-1.jpg

zdjęcia zapożyczone z jakiegoś sklepu z częściami

 

na kikucie rury biegnącej do tłumika spróbowałem odtworzyć zagięcie rury

 

IMG_4286.jpg

 

IMG_1505_wydech.jpg

 

końcówkę wydechu postanowiłem dorobić z rurki polistyrenowej o średnicy ok. 5,5mm

 

IMG_4287.jpg

 

IMG_4288.jpg

 

próbowałem też zrobić zagniecenia u wylotu rury

 

IMG_4289.jpg

 

IMG_1504_wydech.jpg

 

trochę słabo, może zrobię podejście "na gorąco"

 

W między czasie ;o) przygotowałem ramę do malowania czarnym semiglosem

 

IMG_4290.jpg

 

IMG_4291.jpg

 

po malowaniu przymiarka z wydechem

 

IMG_4292.jpg

 

IMG_4293.jpg

 

mocowanie końcówki zrobione z blaszki z nowego srebra

 

IMG_4294.jpg

 

IMG_4296.jpg

 

na ramie jak widać znów powstało trochę obić i zadrapań

 

IMG_4295.jpg

 

Przy rurach kolektora dorobiłem jeszcze takie wypustki na końcu których będą śrubki

 

IMG_4301.jpg

 

IMG_4305.jpg

 

nie mam zielonego pojęcia po co to jest ale wypatrzyłem w oryginale

 

KGrHqZHJCoE-v8DQDFJBPwTP-OwwQ60_57.jpg

 

oprócz tego zaznajomiłem się z systemem EXUP

 

IMG_4303.jpg

 

i dorobiłem mu trochę otworków pod śrubki a także dwie linki które będą dochodzić z boku

 

silnik_man_98.jpg

 

końcówka przyklejona i przymiarka ze sprężynkami

 

IMG_4306.jpg

 

nie wiem po co te sprężynki skoro widać tam spaw na połączeniu z tą końcową rurą, ale skoro już są

Na koniec pochwalę się że czekam już na kalki od Miguela

 

mr3.jpg

 

STUNT2copia.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie kalk wyszły "Raptowny" . Rejestracja też dość dobrze wygląda. Kolektor wyszedł bardzo dobrze. Najbardziej mi sie podoba wgniecenie w wydechu . A takie pytanie : gdzie kupiłeś te rurki polistyrenowe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można dostać w sklepach modelarskich w kraju np. martola.com.pl ale ja najczęściej kupuję na hobbyeasy.com

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bym chciał odnotować fakt że tu byłem. Obejrzałem. Komentarz: hmmyyyy.... taki jak poprzednie... CZAD!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niesamowita robota. Mam nadzieje, że Twoje -trochę zapomniane - projekty jak Ford z expendables, doczekają się finiszu.

 

 

pzdr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.