Jump to content
sojomail

Northrop Grumman B-2 Spirit 1:1000 od podstaw

Recommended Posts

Witam,

 

Na warsztacie ledwo rozpoczęty P-51B:

http://www.modelwork.pl/viewtopic.php?f=86&t=32023

 

a w międzyczasie jak coś schnie, postanowiłem zrealizować coś, co mi chodziło po głowie

od wielu, wielu lat: mikromodel od podstaw, w skali 1:1000.

 

Inspiracja: Panowie Andrzej Brożyna i Grzegorz Terpiński. Panów

www: http://www.warshipreplika.com

 

Dlaczego taka skala ?

 

Ponieważ:

1. małe jest piękne

2. niemałe wyzwanie

3. skala bardzo wygodna w przeliczaniu: 1m=1mm

4. model zajmuje mało miejsca

5. możliwość postawienia obok siebie w jednej skali praktycznie wszystkiego co pływa, lata, jeździ (no powiedzmy, pojazdów większych jak 10 metrów "in real" na początek ).

6. odkąd zobaczyłem wspomnianych Panów modele okrętów a także sterowców... cóż... miłość od pierwszego wejrzenia

 

Jako że nigdy nie robiłem niczego takiego - to sam jestem ciekaw co wyjdzie za pierwszym razem.

B-2 z uwagi na dosyć prosty kształt (tak mi się wydaje przynajmniej) będzie pierworodnym dzieckiem.

 

Na aukcji internetowej zaopatrzyłem się w różnej grubości hipsy.

 

Kilka warstw sklejonych, wycięty zarys i już gotowe do obróbki:

 

img8219crs.jpg

img8221crs.jpg

img8224crs.jpg

img8225crs.jpg

 

Wczoraj wyciąłem i troszkę poszlifowałem, dzisiaj dalsza część szlifowania + dodatkowo silniki (jeszcze przed szlifem).

 

img8227rs.jpg

img8231crs.jpg

img8233crs.jpg

img8234crs.jpg

 

Oczywiście to dopiero pierwsze szlify i jeszcze długa droga do końca.

Niedługo kolejne szlify, pewnie troche szpachli i znowu szlif (gołym okiem widać niedoskonałą geometrię).

 

Model planuję zrobić z wypuszczonym podwoziem.

Jakimiś blaszkami wykończyć krawędzie skrzydła (skrzydeł ?), aby zachować kształt i ostre krawędzie.

 

No, cała zabawa dopiero przede mną

Pozdrawiam !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Słodziak! Będę patrzył na warsztacik (w skali 1:1000 nie ma warsztatów ). A to otwarte podwozie to zapowiedz z miesiąc wcześniej. Pozdrawiam

Share this post


Link to post
Share on other sites

A właśnie, miałem przy okazji się spytać szanownych kolegów:

nie potrafię znaleźć na necie żadnych planów B-2. Podobno w którymś z modelarzy były. Posiada ktoś jakieś informacje - albo coś co można udostępnić ?

Na razie opieram się na zdjęciach, książkach:

- Biblioteka Lotnictwa Wojskowego 5 - B-2A Spirit

- Squadron-Signal - Boeing B2 Spirit - In Action N°178

- B-2 książka wydawnictwa BGW

- internet...

 

Dzięki !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam ponownie,

 

ostatnimi dniami sobie troszkę szlifowałem mojego mini B-2

 

Czekam aż mi przyjdzie zamówiony na allegro arkusz blaszki 0,1mm,

wtedy będę mógł się zająć kolejnymi etapami.

 

Czyli ostre krawędzie płata, wloty i wyloty powietrza do silników itd.

 

Mam już w miarę pomysł na kabinę (a raczej same okna), ale muszę jeszcze to sobie przemyśleć.

Chciałbym wyciąć linię i wkleić pleksi w to miejsce barwione a ostatniecznie kształt okien nadać malowaniem.

 

Będę próbować różnych pomysłów - ale w pierwszej kolejności blacha i kształty ogólne bombowca.

 

Tymczasem kilka fotek poglądowych.

 

img8237crs.jpg

img8238crs.jpg

img8239crs.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam - jeszcze przed świętami

 

Dłubię sobie mojego B-2, nabiera powoli kształtów

Zaczynam rzeźbić wyloty z silników. Klej cyjanoakryl UHU robi za szpachlę na szpachli Tamiya. Już jest prawie dobry kształt "kadłuba" i "gondoli" (?) silników, ale po szpachli wyszły mikrodziurki i muszę je zlikwidować, stąd UHU.

 

Poza tym przyszła blaszka 0,1mm więc po świętach rozpocznę obkładanie modelu

 

img8245crs.jpg

 

Jeszcze raz spokojnych Świąt !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Na razie opieram się na zdjęciach, książkach:

Hej.

Dodałbym jeszcze:

[AerofaxExtra] 004 Northrop B-2 Stealth Bomber.pdf

[MagnumX NowaTechnikaWojskowa] 1996-09..11

[OspreyCombatAircraft] 064 B-2A Spirit units in combat.pdf

 

Natomiast co do blaszki - rozejrzyj się za ... puszkami po piwie (0.5l) i puszkami po napojach energetycznych (0.2l):D

(puszki po coli/pepsi się NIE NADAJĄ)

 

Pozdrowionka

ZzB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

dzięki za nazwy plików - zaraz pogrzebię w necie

 

Natomiast co do blaszki - rozejrzyj się za ... puszkami po piwie (0.5l) i puszkami po napojach energetycznych (0.2l):D

(puszki po coli/pepsi się NIE NADAJĄ)

 

zgodnie z Twoją sugestią - skorzystałem z piwa Tyskie

choć ostatnio za złotym napojem jakoś nie przepadam i od pół roku liczy się dla mnie tylko burbon

 

Blaszka z puszki po piwie ma bardzo dobrą grubość, jeszcze lepszą dostępność i cenę za 2zł można posiąść ładny arkusz + wartość dodana w postaci napoju.

 

Jedyna wada - blaszka się bardzo łamie przy zgięciu 180 stopni, gdy chcę zawinąć - zrobić klin, niestety od razu pęka.

I w takim przypadku potrzebny jest miękki metal - blaszka miedziana jednak nie do zastąpienia.

 

Natomiast - wiem gdzie wykorzystam aluminiową: wszelkiej maści płaskie powierzchnie - gdzie nie ma większej potrzeby modelowania kształtu. Czyli lotki, klapy od podwozia etc.

 

Zresztą sam materiał - a raczej jego źródło czyli puszka po piwie - dla zastosowań modelarskich jest mi znany z liceum

Próbowałem swego czasu zrobić ORP "Burza" od postaw, wykorzystując blaszkę + karton. Pomysł wyczytany w jakimś Modelarzu z lat 70 czy 80. Powstał nawet kadłub, ale jakoś bardziej człowiek za imprezami ganiał i temat upadł

 

Wracając do B-2: z wykorzystaniem Distalu, poobklejałem krawędzie skrzydła blaszką 0,1mm miedzianą odpowiednio ugniecioną, następnie cyjanoakryl jako szpachla, szlif, kolejny raz cyjanoakryl i jutro szlif (bo teraz schnie )

 

Fotki po obepieniu blaszką i pierwszym zalaniem cyjanoakrylem UHU - przed pierwszym szlifem:

 

img8246crs.jpg

img8247crs.jpg

 

Po pierwszym szlifie wygląda bardziej obiecująco - nic nie odstaje, blaszki się ładnie poddały papierowi ściernemu

 

Juz jest w miarę gładko - niedługo prześlę kolejną fotkę.

 

Dzisiaj kupiłem farbki Humbrola, które mi brakowały do tego modelu, a zwłaszcza Humbrol 1 GREY PRIMER - jako podkład. Wtedy będzie widać gdzie są niedoróbki.

 

W płacie wyciąłem już miejsce pod "krokodylki", czyli lotki, albo sterolotki, które planuję zrobić w pozycji "średnio-otwartej"

jak np. na tej fotce:

 

1156247053.jpg

 

W następnej kolejności modelowanie silników, wylotów z silników, później dziobu, krawędzie natarcia - i pierwsza warstwa podkładu żeby zobaczyć jak wygląda kształt

 

To na razie tyle chyba

 

pozdrawiam !

Share this post


Link to post
Share on other sites

No ciekaw jestem, czy będzie to wyglądało schludnie na końcu. Liczę na Ciebie!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki !

Dużo szlifowania jeszcze

Niedługo będę mieć aerograf to psiknę delikatnie podkładem, żeby się zorientować jak to wygląda.

Powoli gubię się w kształcie bo cyjanoakryl jest przezroczysty !

Wydaje się gładkie pod palcem, a pod światło już jakby nie.

 

Dzięki za kibicowanie - jest mi bardzo potrzebne

 

PS.

"Modelarska Strona Lucasa" z Twojej stopki coś nie działa... ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak :(. Była już baaardzo dobrze rozwinięta, kiedy darmowy serwer nagle padł. Dziesiątki godzin ślęczenia poszły się... na spacer :(. Brakło motywacji, żeby wszystko napisać od nowa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

uh, wiem co to znaczy niestety

kiedyś miałem podobną sytuację no i teraz korzystam z hostingu (parę złoty rocznie) no i oprócz tego trzymam u siebie na dysku wszystko dla pewności.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co do blaszki kolego co ci pękała po zgięciu o 180 st. to próbowałeś podgrzać miejsce zagięcia aluminium?? Ja tak robiłem z drutem aluminiowym i ładnie się wyginał.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wystarczy konkretnie wygrzać blaszkę z puszki nad chociażby palnikiem kuchenki gazowej potem od razu do zimnej wody i jest jak plastelina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam serdecznie,

 

@paczek1981 i Czesio

 

nie, nie podgrzewałem wezmę to pod uwagę następnym razem.

póki co mam taką metodologię: w miarę płaskie kształty, ewentualnie wyoblone - aluminium z piwa,

skomplikowane, bardziej pogięte - blaszka miedziana.

 

Tymczasem wrzucam kolejne fotki.

 

Trochę się nagimnastykowałem, żeby coś było widać na zdjęciu.

Blaszki się błyszczą i jest duży kontrast - ciężko fotkę zrobić, albo się blaszka za bardzo błyszczy, albo zdjęcie zupełnie ciemne... uh.

 

Wyloty z silników:

 

img8248rs.jpg

 

modelik stoi swoją drogą na docelowej farbie

 

No i wloty do silników:

 

img8249crs.jpg

 

Wygląda to strasznie zapaćkane. O wiele bardziej niż jest w rzeczywistości. Zdjęcie robione w trybie "supermakro", no i uwidocznione pod światło wszystkie pyłki i kropki.

 

Tak naprawdę nie jest tak tragicznie, po szlifowaniu jest gładziutko pod palcem.

Nie mogę się doczekać aerografu - psiknę podkładem i mam nadzieję że zacznie to wyglądać porządnie.

 

Postanowiłem też wrzucić małą fotkę - aby zobrazować jakiej to jest wielkości (mniej-więcej oczywiście, nie wszyscy mają taką rozdzielczość ekranu jak ja).

 

Model na długość ma 2 cm

 

img8250crss.jpg

 

Nastęny etap (po szlifowaniu i doszpachlowaniu cyjanoakrylem silników) to "kadłub", krawędzie natarcia i komory podwozia.

 

Pozniej zobaczymy

 

Pozdrawiam !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super pomysł z tym 1:1000, wykonanie też git.. Jestem ciekaw efektu końcowego..znalazłbym zastosowanie dla niego jako breloczek do kluczy

Share this post


Link to post
Share on other sites
(..) A to otwarte podwozie to zapowiedz z miesiąc wcześniej.

 

Witam,

on to zapowiadam

 

na razie wyryłem i obkleiłem blaszką komory na podwozie,

niedługo fotka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

mała aktualizacja wątku.

 

Komory na podwozie (same wnęki na razie), plus pierwszy etap dziobu.

 

img8251crs.jpg

img8257crs.jpg

img8258crs.jpg

 

Komory - alu po piwie, dziób - miedź, wszystko distalem.

 

Proszę nie brać kształtu miedzianych wstawek jako punktu odniesienia - czy model jest symetryczny itd.,

Miedziane wstawki nie są symetrycznie przycięte - mam na myśli ich krawędzie od wewnątrz modelu. Stąd może złudzenie że model jest krzywy. Jednak wstawki mają prawidłowy kształt krawędzi od strony, które są obrysem samolotu. Natomiast krawędzie "od środka samolotu" blaszek są przycięte nierówno. Niem wiem czy się jasno wyraziłem

 

Teraz formowanie, szpachlowanie, szlifowanie i tak w kółko aż dojdę do wniosku, że więcej nie będę w stanie nic już poprawić

 

Później "sterolotki" i próba podkładu - żeby zobaczyć co tak na prawdę wyszło po tych wszystkich zmaganiach.

 

Trochę szpachli jest z cyjanoakrylu i bardzo mnie to myli, no bo jest przezroczysta i rzuca refleksy jakby miejscami coś odstawało.

Optycznie niby na skrzydłach jest pofałdowany od szpachli lub chropowaty - a pod palcem z kolei gładziutko (szlifowane nie raz).

 

Tak więc mam nadzieję, że po podkładzie wszystko wyjdzie.

 

Acha, napisałem:

 

B-2 z uwagi na dosyć prosty kształt (tak mi się wydaje przynajmniej) będzie pierworodnym dzieckiem.

 

większej bzdury palnąć nie mogłem

 

pozdrawiam,

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to na końcu jak skończysz rozumiem że porobisz odlewy i sprzedasz kilka sztuk jako breloczki Na pewno chętni się znajda na te arcydzieło.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj,

 

powiem Ci szczerze, że myślałem żeby porobić odlewy - ale nie w celach handlowych, tylko dla siebie do nauki

 

Tzn. na pewnym etapie - jak już będzie dobry kształt (mam nadzieję że niedługo) - zrobić sobie odlew i rzeźbić w żywicy. Mógłbym zrobić małą dioramkę z kilkoma obok siebie, no i w ten sposób doskonalić przy okazji warsztat w dłubaniu, malowaniu itd.

 

pozdrawiam !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam,

podsyłam kolejne fotki, po kolejnych szlifach.

Już niedługo - myślę - będę zadowolony z kształtu.

Z grubych rzeczy to jeszcze muszę jedno skrzydło poprawić.

Jeszcze troszkę silniki i "kadłub" i czas na podkład czyli nareszcie zacznie jakoś wyglądać !

 

Dziub już też niedługo będzie całkiem ukształtowany.

Ładnie się poddawała dolepiona blaszka miedzi pilnikom. Już prawie wogóle nie da się wyczuć pod palcem przejścia między blaszką a tworzywem.

 

Tymczasem stan na dziś.

img8262crs.jpg

img8261crs.jpg

img8263crs.jpg

 

pozdrawiam !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siema,

dzięki

jutro jadę w delegację - ale w ten weekend, mam nadzieję że wypróbuję aerograf (wczoraj kurier paczkę przyniósł) - i walnę podkładzik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.