Jump to content
Sign in to follow this  
SebastianS

1/48 Tamiya Spitfire MK V B tropic

Recommended Posts

Witam serdecznie.

 

O to mój drugi model który pokazuję na tym forum.

Model przezdstawia samolot, którym latał M. Drecki z 145 Dywyzjonu RAF Lipec 1943 roku.

 

Do zrobienia modelu użyłem:

- blaszki od Eduard

- farby akrylowe Vallejo oraz Tamiya

- Kalkomania Techmod

- Lakier matowy akryl Vallejo

 

Proszę o komentarze oraz porady nad czym muszę jeszcze popracować.

 

Pozdrawiam

Sebastian

 

IMG_0008.JPG

 

IMG_0009.JPG

 

IMG_0010.JPG

 

IMG_0013.JPG

 

IMG_0014.JPG

 

IMG_0015.JPG

 

IMG_0017.JPG

 

IMG_0021.JPG

 

IMG_0022.JPG

 

IMG_0023.JPG

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oto moje uwagi:

- śmigło - za płytko i źle osadzone łopaty śmigła

- wydech - "afrykańskie" Spity przeważnie pozbawiane były przewodu gorącego powietrza do ogrzewania uzbrojenia biegnącego przez wydech, ale nie zweryfikuję tego dokładnie z braku zdjęcia

- maszt anteny - krzywy i jakiś krótki

- antena drutowa - niestety w tym czasie Spitfire nie miały już drutu między masztem a sterem kierunku

- filtr przeciwpyłowy - Nie wiem , czy Vokes... Na ilustracji Aero Plan 4/97 jest filtr Aboukir choć Techmod (niezbyt miarodajne źródło nt wariantu - wybaczcie przy pełnym szacunku dla firmy) pokazuje EE781 ze standardowym chwytem, co jest raczej bardzo wątpliwe.

- wzmocnienia nad lukami podwozia - może ich nie być , ale to też weryfikacja zdjęciowa.

- dziwny kamuflaż osłon luf działek...

- łom w drzwiach - jak mi kiedyś zwrócono uwagę łomy na czerwono zaczęto malować po wojnie... powinien być w kolorze naturalnym, czyli stalowy...

Jeśli ktoś z Was Szlachetni skieruje mnie na lub podeśle zdjęcie EE871 będzie miło...

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites
samolot, którym latał M. Durecki
Nie słyszałem o takim pilocie...

 

Model OK, choć mnie akurat rażą przerysowane osmalenia od km-ów, natomiast brak ich przy działkach. Karykaturalnie to wygląda. Ach, i co to za biała łata na spodzie prawej opony???

Share this post


Link to post
Share on other sites
samolot, którym latał M. Durecki
Nie słyszałem o takim pilocie...

 

Model OK, choć mnie akurat rażą przerysowane osmalenia od km-ów, natomiast brak ich przy działkach. Karykaturalnie to wygląda. Ach, i co to za biała łata na spodzie prawej opony???

 

A o Dreckim?

Tylko, że Drecki nie latał w 145 Sqn chyba, tak przynajmniej wynika z jego biografii na polishairforce.pl

 

 

Oto moje uwagi:

- maszt anteny - krzywy i jakiś krótki...

 

Moim zdaniem jest też zamontowany odwrotnie.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

fiedotow - dziękuję za krytykę, wiem nie jest perfekcyjny i wcale tak nie twierdzę. Wszystko co wymieniłeś to się z tym zgadzam. Co do łomu to nie wiedziałem o zmianie koloru. Dziękuję

 

Maszt anteny krótki bo dorobiłem oryginalny zagubiony podzcas "operacji" sprzątania przeprowadzoną przez moją lubą.

 

samolot, którym latał M. Durecki
Nie słyszałem o takim pilocie...

 

Model OK, choć mnie akurat rażą przerysowane osmalenia od km-ów, natomiast brak ich przy działkach. Karykaturalnie to wygląda. Ach, i co to za biała łata na spodzie prawej opony???

 

Drecki już porawione, moja wina z roztargnienia przekręciłem nazwisko. Napisałem jak podał Techmod na kalkomanii.

To nie łata to resztka z ręcznika papierowego musiała się przykleić.

Wiem mi się również nie podobaja te osmalenia jak na razie to ucze się od nowa wszystkiego i jak pracować z aergrafem oraz z pastelami Tamiya. Więc błędy są i będą.

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites
samolot, którym latał M. Durecki
Nie słyszałem o takim pilocie...

 

Model OK, choć mnie akurat rażą przerysowane osmalenia od km-ów, natomiast brak ich przy działkach. Karykaturalnie to wygląda. Ach, i co to za biała łata na spodzie prawej opony???

 

A o Dreckim?

Tylko, że Drecki nie latał w 145 Sqn chyba, tak przynajmniej wynika z jego biografii na polishairforce.pl

 

No latal, we Flight C czyli Polish Fighting Team w tym 145 Sq RAF. Zanim Polacy dostali swoje IX latali na V oraz V ze stanu Flight A i B tegoz Squadron'u.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tylko, że Drecki nie latał w 145 Sqn chyba, tak przynajmniej wynika z jego biografii na polishairforce.pl

 

Letalin, cytat z podanej przez Ciebie strony:

"..Od połowy marca do połowy maja 1943 r. latał bojowo w składzie PFT...", z tą drobną różnicą że raczej na "...Spitfire IX, ZX-8 (EN286).." również z powyższej strony.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tylko, że Drecki nie latał w 145 Sqn chyba, tak przynajmniej wynika z jego biografii na polishairforce.pl

 

Letalin, cytat z podanej przez Ciebie strony:

"..Od połowy marca do połowy maja 1943 r. latał bojowo w składzie PFT...", z tą drobną różnicą że raczej na "...Spitfire IX, ZX-8 (EN286).." również z powyższej strony.

 

Autor modelu pisze:

Model przezdstawia samolot, którym latał M. Drecki ze 145 Dywyzjonu RAF Lipec 1943 roku.

 

Pilot ten został w rejonie MTO po rozwiązaniu PFT i poległ w składzie 152 sqn we wrześniu 43.

Jak zrozumiałem, maszyna ma przestawiać samolot tego pilota już po zakończeniu działań w Tunezji, gdzie Drecki oczywiście był w składzie 145 sqn a raczej PFT, ale potem już nie. A w lipcu na pewno nie.

15 czerwca 1943 r. wraz z 244 Skrzydłem Myśliwskim przeniósł się na Maltę, gdzie został przydzielony, razem z pozostałymi dwoma polskimi pilotami, do 601 squadronu. Wkrótce potem Skalski objął dowództwo tej jednostki.

 

8 sierpnia Drecki został oddelegowany do 152 squadronu,

 

 

 

Niech może autor zdecyduje rzeczywiście z jakiego miesiąca ma to być maszyna. W lipcu na pewno nie mógł ten pilot latać w 145 sqn.

Według Śliżewskiego i Sojdy , Drecki wykonał loty na Mk.Vb w składzie PFT ( eskadry C 145 Sqn) na maszynie o serialu ER590, BP 959, ER208, ES214, Cztery loty, cztery różne samoloty. O EE781 nie ma wzmianki.

 

Spitfire MK V B tropic

Ja bym napisał Mk.Vc trop

 

To powinna być maszyna ze skrzydłem w wersji "c"

http://www.spitfires.ukf.net/p033.htm

 

Fin flash nie powinien wchodzić na ster kierunku.

Znaki na spodzie skrzydeł mają niestandardowe położenie, na taką anomalię trzeba znaleźć jakieś poparcie.

Wiatrochron jest starego typu, raczej niespotykany na maszynach z tak późnej produkcji.

 

 

Najbardziej intensywne wycieki na spodzie kadłuba masz z miejsc, gdzie było gniazdo lewara. Czyli nie było tam żadnego wycieku...

Klasyczny błąd, wiele razy wytykany kolegom na forach...

 

Model ma więc wiele błędów merytorycznych, a jego przypisanie temu konkretnemu pilotowi jest niepewne.

Spitfire jest jednym z najlepiej opisanych maszyn, ma tak dużą literaturę i tak dużo można znaleźć w sieci, że przed zbudowaniem modelu można się o nim dowiedzieć rzeczywiście wszystkiego. Polecam pogrzebać trochę w papierach i necie, zanim zabierzesz się do następnego modelu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faktycznie... Przeoczyłem, że to Mk. Vc... Tylko jeszcze ten filtr nie daje mi spokoju...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajnie zrobiony "Spit" , podoba mi się .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Przeoczyłem, że to Mk. Vc... Tylko jeszcze ten filtr nie daje mi spokoju...

Dzięki modelowi Sebastiana zainteresował mnie ten egzemplarz. Mam dwa Swordy Mk.Vc i jeden ma być "brodaty", a drugi zwykły. Na razie padło na "B" z 318 Sqn i "Qqwcę" z 303, ale może to się zmieni... W sprawie ZX-A widziałem zdjęcie EE781 od tyłu, gdzie trudno zgadnąć, jaki tam był filtr, oraz kolorowe zdjęcie ZX-A z niewidocznym serialem, ale widoczną "brodą" Vokesa - z tym, że nie wiem, czy to EE781. Po pobieżnym przejrzeniu Googla doszedłem do wniosku, że "Piątki" ze 145 Sqn miały Vokesy, ale czy wszystkie?

 

Mam prośbę do Sebastiana: Czy mógłbyś zrobić zdjęcie swojego modelu pod dokładnie takim samym kątem jak na tym zdjęciu? Chciałbym się dowiedzieć, czy w takim ujęciu Vokes byłby widoczny, czyli czy jego niewidoczność oznacza jego brak w samolocie.

 

No i czy w końcu Drecki latał na tym egzemplarzu, czy nie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm... No jakość zdjęcia kiepska. Ale przód jakby wydłużający się w dół. Czy mnie wzrok nie myli, ca widać rury ogrzewania uzbrojenia?

P.S.

Baaardzo stary model piątki, co prawda Airfix i 1:72, ale może to coś nam da...

imgp3064h.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za zdjęcie. Widać na nim filtr, ale ZX-A jest sfotografowany jeszcze bardziej z tyłu. Lewa lotka powinna częściowo wystawać zza steru kierunku. Zdjęcie modelu powinno też być zrobione bardziej płasko - powinno być widoczne całe lewe koło, a góra fin flasha powinna niemal zgrać się z krawędzią natarcia skrzydła. Zachowanie tych warunków jeszcze bardziej schowa filtr. Czy będzie go wtedy widać?

Share this post


Link to post
Share on other sites

W sprawie ZX-A widziałem zdjęcie EE781 od tyłu, gdzie trudno zgadnąć, jaki tam był filtr, oraz kolorowe zdjęcie ZX-A z niewidocznym serialem, ale widoczną "brodą" Vokesa - z tym, że nie wiem, czy to EE781. Po pobieżnym przejrzeniu Googla doszedłem do wniosku, że "Piątki" ze 145 Sqn miały Vokesy, ale czy wszystkie?

 

Ja się skłaniam do przyjęcia, że to te same samoloty, tyle, że ten na kolorowym zdjęciu jest w fazie przemalowania i stąd różny rozkład plam na przodzie kadłuba.

 

 

large.jpg?action=e

http://www.iwm.org.uk/collections

 

zxa1qt.jpg

Skan użytkownika PWM "Paweł Wymysłowski" z artykułu z Lotnictwa 11/2004 "Kolory śródziemnomorskich Spitfire'ów" autorstwa Wojtka Matusiaka , dyskusja na tamtym forum miała miejsce 7 lat temu. To zdjęcie jest też w archiwum IWM, ale nie mogę go teraz odszukac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.