Jump to content

Supermarine Spitfre MK VIII, CMR Models (żywica), 1/72


Recommended Posts

Przedstawiam model Spite'a, j.w., na którym latał latem 1943 roku Squadron Leader Stanisław Skalski, kiedy dowodził 601. Dywizjonem RAF na Sycylii. Kalkomanie indywidualne maszyny z broszury KAGERO o tym typie.

dsc05389u.jpg

dsc05371b.jpgdsc05378j.jpg

 

dsc05379um.jpg

dsc05382d.jpg

dsc05390j.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

 

 

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

Link to post
Share on other sites

Na plus ciekawe i rzadko spotykane oznakowanie, ale wykończenie trochę nonszalanckie... Sztucznie wyglądające przetarcia spodu nie są w stanie zastąpić washa. Kalkomanie błyszczą. Kółka podpiłowane, ale już nie zamalowane od spodu. Kółko ogonowe nieprawidłowo wklejone. A zbliżenie przodu bezlitośnie odsłania fakt pozostawienia szwów na wydechach, nieobrobioną skleinę na natarciu skrzydła i niezbyt równe maskowanie przejścia barw spodu i kamo w okolicy silnika. No i to kolejny model Spitfire na forum, który ma osmalenia tylko od km-ów na skrzydłach, jakby z działek w ogóle nie strzelał! Jakaś epidemia?

 

PS Ale podziwiam, że autorowi chciało się brać za żywice, kiedy bez problemów mozna znaleźć całkiem niezłe modele wtryskowe tej wersji!

Link to post
Share on other sites

PS Ale podziwiam, że autorowi chciało się brać za żywice, kiedy bez problemów mozna znaleźć całkiem niezłe modele wtryskowe tej wersji!

 

Tia, ale zanim pojawiły się Swordy i AZ to te żywice były najlepszymi modelami Mk.IX w tej skali. Nadal nic im nie brakuje.

Link to post
Share on other sites

Zanim pojawiły się shorty, to od wielu lat była dostępna Hasegawa, z której po paru drobnych poprawkach (jak pamiętam głównie śmigło + garb nad silnikiem) można zbudować znakomitą 8ke... Nawet obecnie chyba bym wybrał Hasę do budowy wersji 8/9 ze względu na składalność.

Link to post
Share on other sites

Nie wiem czy jest sens co kolwiek wytykac ,bo Wojtek nie reaguje w temacie Fulcruma ,ale jak juz zacząłem :

 

w większości kalek strasznie sie swieci i sprawiaja wrazenie jak by były na mat kładzione

"okopcenia" za wydechami w kolorze "brązowym-rudym " ?

krawędz natarcia nie dopracowana szpary

 

co do kwestii merytorycznych to sie nie znam

 

dsc05378j.jpg

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

No to spieszę z wyjaśnieniami:

1. Kalkomanie przy takim powiększeniu rzeczywiście trochę nie tak, postaram się to naprawić różnymi płynami lub nowymi, mam ich trochę.

2. Na krawędziach natarcia skrzydła kolory często były niechlujnie nanoszone tzn. nie oddzielała je równiutka prosta linia = mam na dowód mnóstwo zdjęć.

3. Okopcenia były baaaardzo różne, czasami były to nie okopcenia ,a starcie farby powierzchniowej. Też różne zdjęcia Spitów to potwierdzają.

4. Kołpak być może był czerwony, ze znanego mi zdjęcia to nie jest tak jasne - ostatecznie można przytoczyć wiele odstępstw od reguł. W ostateczności przemalowanie to żaden problem.

5. Największym błędem wszystkich zwolenników pre-,postshadingu, weatherigu, przetarć jest to, że myślą, że powstały one na oryginalnych samolotach wskutek działania modelarzy i aby pasowały do ich wyobrażeń i metod ich uzyskiwania (?!). Proszę się przypatrzeć spodom choćby tylko Spitfire'ów, jak to BARDZO różnie wyglądało!

5. Jeśli plagą jest brak okopceń za działkami, to jest to plaga słuszna (o ile można mówić o słusznej pladze). Wyloty działek były o wiele za daleko od skrzydeł i osad omijał skrzydła, choć oczywiście mogło się zdarzyć, że na którymś egz. jednak powstały.

 

Pozdrawiam wszystkich modelarzy w Nowym Roku,

 

Wojciech Butrycz

 

P.S. Spitfire Hasegawy to szmelc przy modelach CMR Models!

Link to post
Share on other sites
4. Kołpak być może był czerwony, ze znanego mi zdjęcia to nie jest tak jasne - ostatecznie można przytoczyć wiele odstępstw od reguł. W ostateczności przemalowanie to żaden problem.

 

Zdjęcie jest czarnobiałe, więc każda interpretacja może byc obarczona błędem.

Ja jednak skłaniam się do tego, że czarny kołpak jest niemal nieprawdopodobny.

Wiesz, chodzi o regulaminy i inne zdjęcia samolotów z tego czasu i rejonu, które potwierdzają to co co zaproponowało Kagero dla tego konkretnego samolotu.

Jeśli Ci się chce, to przemaluj. Będzie i ładniej i zgodniej z oryginałem.

Link to post
Share on other sites
Kalkomanie przy takim powiększeniu rzeczywiście trochę nie tak, postaram się to naprawić różnymi płynami lub nowymi, mam ich trochę.
Jeśli są zawerniksowane, to nic się juz nie da zrobić z tą sprawą...

 

Na krawędziach natarcia skrzydła kolory często były niechlujnie nanoszone tzn. nie oddzielała je równiutka prosta linia = mam na dowód mnóstwo zdjęć.
Raczej chodziło mi o szpary widoczne na krawędzi skrzydeł...

 

Jeśli plagą jest brak okopceń za działkami, to jest to plaga słuszna (o ile można mówić o słusznej pladze). Wyloty działek były o wiele za daleko od skrzydeł i osad omijał skrzydła

Co prawda to nie Spitfire, ale wyloty działek w podobnej odległości od krawędzi natarcia. Mamy tu aż 4 przykłady i na żadnym osad jakoś nie "omija" skrzydeł!

hurricaneIIC_below.jpg

 

Spitfire Hasegawy to szmelc przy modelach CMR Models!
Tym bardziej Twoje wykonanie wydaje się być dalekie od doskonałości.
Link to post
Share on other sites

Zdjęciami możemy się przerzucać, jednak Hurricane ma duże grubsze skrzydło, a po za tym to naprawdę różnie wyglądało - przy okazji proszę zobaczyć "dobrą robotę" malarską jak chodzi o pasy inwazyjne. Do doskanołosci droga daleka i nikt do niej nie dochodzi raczej, "no nada striemlitsa".

80814134.jpg

 

Uploaded with ImageShack.us

Link to post
Share on other sites

Wojtek się już w zasadzie obronił (miałem się rozpisać że łatwo punktować i przy okazji obnażać swoje braki w wiedzy... ale w stwierdziłem po co), co do krawędzi natarcia dodam tylko krótko - zapraszam wszystkich do krakowskiego muzeum na oględziny Spita, mocno się zdziwicie jak wygląda krawędź natarcia (dla niecierpliwych/nie mogących samemu zobaczyć - skrzydło ma szpare jak by było składane z górnej i dolnej połówki! może nie na całej długości ale jest to od razu widoczne, ot taka ciekawostka).

 

pozdrawiam!

Link to post
Share on other sites

Generalnie każdy błąd wykonawczy można spróbować jakoś wytłumaczyć (sam tak nieraz robię), ale dzięki uwagom, szczególnie tym krytycznym, można poprawić wykonanie modeli i o to w tym chodzi.

 

Szew łączenia blachy na natarciu skrzydła w Mk VIII wygląda tak i chyba różni się od tego co widać na modelu?

 

spitfire_viii_08_of_31.jpg

 

Przy okazji świetnie widać "ordynarnie" spawane wydechy!

Link to post
Share on other sites
(dla niecierpliwych/nie mogących samemu zobaczyć - skrzydło ma szpare jak by było składane z górnej i dolnej połówki! może nie na całej długości ale jest to od razu widoczne, ot taka ciekawostka).

 

Dla niecierpliwych, albo nie mogących sobie zrobić wycieczki do Krakowa, skrzydło Mk.XVIII:

 

DSC08529.JPG

Link to post
Share on other sites

Żeby nie było żadnych wątpliwości, nie obrażam się na krytykę-jestem krytyczny do wszystkich swoich modeli - ok. 160 zbudowanych. Nigdy nie jestem zadowolony w 100%. A co do rur wydechowych Spite'ów typu "Fish Tail" i "Pipe" to były różne. Jestem budowlańcem, to wiem co to "ordynarny spaw".

48b7675ca3734576med.jpg

4a179cb62c340837med.jpg

Link to post
Share on other sites

Cześć.

Ciekawy model - mi sie ogólnie podoba.

Mam zastrzeżenie co do godła na ogonie - oznaka dywizjonu jest chyba w złej pozycji? Choć wzrok już nie ten i może się mylę.

Powinno być jak tu:

http://www.raf.mod.uk/bbmf/theaircraft/silverspitfire.cfm

Pozdrawiam

Radek

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.