Jump to content
Michal_G

T-34-85 UM 1:72

Recommended Posts

W najbliższych dniach zaczynam prace nad modelem z zestawu

765e62423a2ea42dc7d90446bb41e165.jpg

(fotka ze strony sklepu Exito)

Będzie to pojazd z 1BPanc z numerem taktycznym 217, Gdynia 1945

T34%2085%201bp%20%23217.jpg

Z tego co widzę na odcinku zgodności modelu z oryginałem:

- wieża właściwa (tzw. spłaszczona"), kopułka dowódcy z pojedynczym włazem

- koła do wymiany (w zestawie są pełne, oryginał miał żebrowane) - mam od innego modelu UM

- orła podbiorę z Topshots-a poświęconego T-34-76

- numer taktyczny albo też z Topshots-a (jest 217 dla wozu z armatą 76 mm) albo sklecę z pozostałości kalkowych - zależy co będzie lepiej pasowało krojem cyfr i ich wielkością. Czy 2 batalion 1 BPanc malował trzeci numer taktyczny z tyłu wieży?

- przednie błotniki- na zdjęciu jest bez (typowa sytuacja frontowa) i pewnie tak zrobię. W związku z tym bardzo by się przydała fotka jakiegoś T-34 bez błotników, żeby dopatrzeć gdzie dokładnie odciąć.

Czy są znane inne zdjęcia 217-ki poza tym które wkleiłem (pochodzi ono z pogrzebu poległych czołgistów)?

 

Jako podstawowy kolor zastosuję Pactrę A-112 Russian Armour Green.

 

Fotki pojawią się w miarę postępu prac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajny temat

 

Błotniki możesz ciachnąć tak jak ja, czyli na równo z kadłubem:

8_2.jpg

 

Z tego co pamiętam nawet nie musisz ciąć bo w UM ta część jest chyba doklejana osobno

 

Będziesz go jakoś upgrade'ował?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za poradę w sprawie błotników. Wykonanie planuję pudełkowe, z niedużymi uzupełnieniami. Jak zwykle dorobię belkę do wyciągania z błota. Jak znajdę sensowną fotkę to może zrobię bez zewnętrznych zbiorników paliwa za to z uchwytami na nie? Uchwyty dla desantu zostawię z zestawu, UM daje fantastycznie cienkie. Może ew. jakieś bambetle na pancerz dołożę, jak poszperam w składzie modelarskiego złomu to coś się podchodzącego znaleźć powinno.

Teraz zauważyłem - a tak właściwie to gdzie 217-ka ma kuricę? Przed numerem taktycznym czy za? Na fotce widać jakąś białą plamę między nogami stojącego przy przodzie wieży, ale to trochę chyba za blisko numeru taktycznego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Błotniki możesz ciachnąć tak jak ja, czyli na równo z kadłubem:

Czy ja dobrze widzę czy mi się zdaję że zostało kawałek błotnika? Taki strzęp blachy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

kub- końcówka tego co zostało z lewego błotnika jest mocno powyginana, to masz na myśli?

Ciąć będzie jednak trzeba, mianowicie UM ma w tym miejscy utrudniający życie podział części - boczna ściana wanny wystaje przed przednią płytę pancerną przechodząc w błotnik. Osobnym elementem jest za to góra błotnika. Potrzebne będzie cięcie wzdłuż linii połączenia przedniej płyty pancernej z boczną ścianą wanny. Myślę że jak po sklejeniu wanny przyłożę "na sucho" to co zostaje z błotników i górną część kadłuba a następnie zaznaczę ołówkiem linię cięcia to dam radę obciąć skalpelem. Zwłaszcza że nie musi być idealnie równo, wojenne wozy cudem dokładnego wykonania nie były.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Michał ma rację, prawy błotnik jest mocno zdewastowany, ale poza tym na płycie kadłuba jest pozostałość po mocowaniu przedniej sekcji błotnika.

Zerknąłem do pudełka z UM'iakami, rzeczywiście trzeba amputować kawałek kadłuba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prace ruszyły. Wanna sklejona, wstępnie pomalowana. Błotniki przycięte do stanu ze zdjęcia oryginału. Górna część kadłuba przyłożona w celu przymiarki, jeszcze nie malowana i nie przyklejona do wanny - wolę wcześniej skleić koła i gąsienice, błotniki utrudniały by do nich dostęp.

wannapoczatek01.jpg

wannapoczatek02.jpg

wannapoczatek03.jpg

wannapoczatek04.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koła zamontowane. Gąsienice pomalowane mieszanką czarnego i gun metalu, schną w ramkach. Fotki zrobię po założeniu gąsienic. Wash i wytarcia na gąsienicach zrobię przed ich sklejeniem - będzie lepszy dostęp. Jaki kolor radzicie na washa gąsienic - brąz van Dycka będzie dobry?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Podwozie zmontowane. Wytarcia na gąsienicach - szara kredka i ołówek. Górna część pancerza nie przyklejona, tylko poglądowo położona do zdjęć. Blaszka robiąca za grill wygięta by pasowała do kształtu pancerze i również na razie nie przyklejona. Pytania przed kolejnym etapem:

1) gniazdo anteny radiostacji na prawej burcie do zaszpachlowania - 85-ki miały radiostację w wieży a UM poszedł "na skróty" i daje ten sam element co do 76-ek?

2) gril - blaszkę pomaluję od zewnątrz przed przyklejeniem. Jakim kolorem radzicie pomalować plastik pod nią żeby uzyskać dobry efekt - czarnym, brązowym, szarym?

gasienice01.jpg

gasienice04.jpg

gasienice06.jpg

gasienice08.jpg

gasienice09.jpg

gasienice13.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dłubię przy górnej części kadłuba i wieży. W wieży wyszła koszmarna szpara z tyłu między połówkami - tak jak by dach był trochę za duży i rozpychał wieżę. Zaszpachlowane. Zastanawiam się nad wymienieniem płaskiego elementu nad jarzmem armaty na blaszany - uważacie że warto? Właz mechanika - kierowcy zostawić otwarty tak jak jest w tej chwili (trzeba by wtedy dorobić uchwyt do zamykania włazu z drutu - żaden problem) i otworzyć właz ładowniczego (włazu dowódcy w kopułce otworzyć się nie da) czy dać zamknięte włazy? Z jednej strony nie robię wnętrza to włazy powinny być zamknięte. Ale z drugiej strony przez otwarte i tak praktycznie nie widać że w środku pusto... Jeżeli otwarte to wnętrze na biało warto by pomalować? Poradźcie... Pytanie o kolor "podkładu" pod blaszkę grilla nadal aktualne.

zwieza14.jpg

zwieza04.jpg

zwieza07.jpg

zwieza08.jpg

zwieza12.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Element nad jarzmem armaty wymieniony na własnej produkcji blaszano - druciany. Uchwyty dla desantu wymienione na druciane. Myślę że widoczne otwory po wierceniu pod uchwyty znikną pod farbą. W celu spasowania górnej i dolnej części kadłuba tak by z tyłu nie było szpary trudnej do zaszpachlowania (śruby!) nastawiłem się na dopasowanie z tyłu, co spowodowało powstanie sporej szczeliny z przodu. Ale tą dało się bez problemu zaszpachlować.

odrutowanyp3290007.jpg

odrutowanyp3290008.jpg

odrutowanyp3290009.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

witam

Na wstępie powiem że fajnie Ci wychodzi ta T-34. Szkoda że nie dopasowałeś wiertła do grubości drucika z którego robiłeś uchwyty. Obawiam się że jeżeli teraz są wyraźnie widoczne na zdjęciach to zamaskowanie farbą będzie kłopotliwe, będziesz chyba musiał podziałać szpachlówką po pozostałościach otworów. Tak poza tym na razie jest spoko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Michał, może tą blachę nad jarzmem lepiej było "przetłoczyć" od spodu?

Fajnym miękkim materiałem do takich prac są blaszki z "świeczko-podgrzewaczy".

 

Otwory przy uchwytach potraktowałbym zestawem szpachla/debonder, z zalaniem samą farbą może być ciężko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Szkoda że nie dopasowałeś wiertła do grubości drucika z którego robiłeś uchwyty. Obawiam się że jeżeli teraz są wyraźnie widoczne na zdjęciach to zamaskowanie farbą będzie kłopotliwe, będziesz chyba musiał podziałać szpachlówką po pozostałościach otworów. Tak poza tym na razie jest spoko

 

Myślę, że lepszy efekt osiągnie się klejem CA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuję za rady! Otwory przy uchwytach spróbuję zalać odrobiną Microscale Flat-a. Nie rozcieńczany ma konsystencję bardzo rzadkiej szpachlówki czy kleju CA a nie smaruje powierzchni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lufa wymieniona na metalową od RB. Model pomalowany Pactrą A-114. Oprócz retardera dodałem do niej trochę Microscale Flat - zdecydowanie lepiej wtedy się kładzie pędzlem (bez smug, równiej). Do poprawki jest malowanie końcówki lufy, dopiero na fotkach zauważyłem. Otwory w siatce na grilu miejscami zalały się farbą - przed washem usunę nadmiar farby igłą. W kolejnym etapie dojdą drobiazgi typu skrzynki na pancerzu, zaczepy lin holowniczych czy uchwyty do siatki maskującej na wieży. Przymierzam się do zrobienia modelu bez dodatkowych zbiorników paliwa, za to z własnej produkcji blaszanymi zaczepami do nich - jakoś tak bardziej "bojowo" będzie wyglądał. Dobre zdjęcia uchwytów do zbiorników są np. na http://www.primeportal.net/tanks/paul_adamson/t34-85/.

pomalowany14.jpg

pomalowany04.jpg

pomalowany05.jpg

pomalowany07.jpg

pomalowany08.jpg

pomalowany10.jpg

pomalowany11.jpg

pomalowany12.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jednak zdecydowałem się zamontować beczki. Trochę dopracowałem ich mocowania - podciąłem gdzie trzeba, dołożyłem pręt przy górze mocowania. Doszło parę drobiazgów. Do zrobienia została belka do wyciągania z błota (odpowiedni patyk przyniosłem wczoraj ze spaceru) i antena (ale to na końcu, bo jak znam moje szczęście to kilka razy bym ją urwał przy naklejaniu kalek). Wstępnie przymierzyłem liny holownicze (produkt Eureki). I chyba są sporo za długie... Zestawowe (gumowe) sięgają mniej więcej pomiędzy beczki na paliwo, a te od Eureki aż na tylny pancerz (jak na fotkach widać). Jaka powinna być długość, kto dał właściwą - UM czy Eureka?

W kolejnym etapie sido na wieżę i kalki. Oglądając zdjęcia innych T-34-85 z 1 BPanc zdecydowałem że przykleję trzeci numer taktyczny z tyłu wieży. Lokalizacja orła będzie "na wyczucie i analogię z innymi czołgami 1 BPanc" - na fotce z pierwszego posta nie widać gdzie go 217-ka miała.

zbeczkami03.jpg

zbeczkami06.jpg

zbeczkami07.jpg

zbeczkami08.jpg

zbeczkami09.jpg

zbeczkami14.jpg

zbeczkami17.jpg

zbeczkami21.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodaj jeszcze ten element przy mocowaniu beczek.

 

t34-85_18_of_54t.jpg

 

Zwróć również uwagę na rurki do przewodów do reflektora i trąbki

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Ten element" czyli konkretnie który? Pręt idący wzdłuż beczki dorobiłem, resztę UM na moje oko dał - chyba że coś dzisiaj niedowidzę, co jest całkiem możliwe...

Pytanie o długość liny holowniczej nadal aktualne...

"Rurki do przewodów" chyba odpuszczę, nie bardzo mi się widzi dobre zrobienie ich w tej skali

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liny holownicze skróciłem. Belka do wyciągania z błota dorobiona ze znalezionego na spacerze patyka. Kalki z Topshotsa o T-34/76. Wash - oleje dla artystów, czarny i brąz van Dycka. Brudek - suche pastele (przykurzone szarą, błoto mieszanka brązowych i żółtych). Wytarcia i obicia - srebrna kredka i ołówek. Zacieki na zbiornikach paliwa - czarny olej dla artystów. Fotki "przedgaleryjne" - jak coś do poprawki znajdziecie to oczywiście poprawię, za parę dni do galerii wrzucę.

brudzony02.jpg

brudzony10.jpg

brudzony12.jpg

brudzony13.jpg

brudzony14.jpg

brudzony16.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dałbyś jakieś druty na tej belce, przecież nie leżakowała sobie tam jak gruziński koniak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.