Jump to content
drabik

Maskowanie oszklenia

Recommended Posts

Cześć!

Mam pytanie: czy ktoś przećwiczył maskowanie oszklenia na zasadzie krawędzi maski z taśmy i wypełnieniem przestrzeni maskolem? Sprawdza się to? Przyznam, że przemawia przeze mnie lenistwo i zastanawiam się, czy można dać mu się porwać...

Pozdrawiam

Krzysiek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bardzo długo stosowałem tę technikę. Teraz staram się od niej odchodzić na rzecz pasków kalkomanii pomalowanych stosownym kolorem.

 

Technika, o której piszesz, jest fajna, kiedy nie ma zbyt wielu ramek. Dlatego kiedy robiłem np. F-16 czy Spitfire, to nie myślałem o zmianie, ale jak wziąłem się za Defianta i Zero, z lenistwa wypróbowałem paski kalki. Każda z tych metod ma swoje zady i walety. W starej technice zdarzało mi się uzyskać poszarpane brzegi ramek, co było widoczne zwłaszcza przy jasnych warstwach dolnych (kolor wewnętrznej strony ramki, podkład) i ciemnym kamuflażu. Pewnie pomogłoby przeciągnięcie nożykiem po krawędziach przed odrywaniem masek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

RAV - czyli co, malujesz kalkę i nakładasz? Bo chyba raczej nie odwrotnie... Farba na kalce nie pęka, czy kalkę kładziesz jeszcze z "mokrą" farbą? Hmmm... Trzeba będzie popróbować... Teraz maskuję owiewkę w Aircobrze, więc akcja z Maskolem raczej jest uzasadniona. Z w miarę cienkich pasków tamki układam krawędzie i "wewnętrzne" powierzchnie chciałbym właśnie Maskolem pociągnąć, żeby nie bawić się w docinanie kolejnych, większych kawałków taśmy...

Share this post


Link to post
Share on other sites
RAV - czyli co, malujesz kalkę i nakładasz? Bo chyba raczej nie odwrotnie... Farba na kalce nie pęka, czy kalkę kładziesz jeszcze z "mokrą" farbą?

Właśnie tak - podkład Techmodu maluję farbami Gunze C (często dwiema warstwami, żeby od spodu mieć kolor wnętrza kabiny), na odwrocie opisuję, jaki to kolor (przyda się w przyszłości), wycinam ostrym nożykiem i naklejam jak zwykłe kalki. Taki pasek kalki jest początkowo dość sztywny, ale po podlaniu płynami Gunze mięknie i da się się nawet układać po łuku bez fałdek. Podwójna warstwa kalki na skrzyżowaniach ramek jest niewidoczna gołym okiem (można to wypatrzeć jedynie na niektórych zbliżeniach). Aby ujednolicić kalkowe ramki z resztą kamuflażu, po naklejeniu ramek i zabezpieczeniu kabiny Sidoluxem wypełniam szyby Maskolem (już bez obwódek z taśmy), dzięki czemu przebarwienia i lakierowanie bezbarwne dotyczą kabiny tak samo jak reszty.

 

1562.jpg

Pierwsza próba z ramkami z kalek - na wieżyczce Defianta. Kabina pilota maskowana "po staremu" - taśma i Maskol.

 

1677.jpg

1665.jpg

Jasne i ciemne ramki z kalkomanii.

 

Z w miarę cienkich pasków tamki układam krawędzie i "wewnętrzne" powierzchnie chciałbym właśnie Maskolem pociągnąć, żeby nie bawić się w docinanie kolejnych, większych kawałków taśmy...

Ja na tę okoliczność kupiłem taśmy o szerokości 0,5 i 0,75 mm:

IMG_0400.jpg

 

1961.jpg

Ramki maskowane taśma i Maskolem dwuwarstwowo: Najpierw zamaskowałem same części przezroczyste i pomalowałem całość na czarno, a potem nieco (mniej więcej o szerokość taśmy: 0,5 mm) szerzej i namalowałem szary kamuflaż. W ten sposób powstały czarne ramki kabiny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.Zeby nie zakladac osobnego watku podczepiam sie z pytaniem o uzycie sido do przezroczystych elementow-kapiemy caly element czy tylko przyszczemy z aero sidem dla uzyskania polysku? A jesli kapiemy to czy maskowanie z tasmy tamki nie zerwie mi powloki?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.