Jump to content

Su 20 1:48


Recommended Posts

Witam wszystkich przy nowym wyzwaniu.

Ponieważ mam małą przerwę techniczną przy budowie jednego modelu, postanowiłem zabrać się za temat, o którym myślałem od dłuższego czasu. Dawno chodziło mi po głowie zrobienie modelu Su 20. Tym większe wyzwanie, że przecież nie ma w 1:48 tego zestawu. Jako baza do cięcia, wycinania i przerabiania wykorzystam zastawy Su 7 i Su 22 Kopro. Z góry zakładam, że jeśli uda się jakoś wykombinować kadłub, to będzie trzeba zrobić od nowa linie podziału nity itp. Z resztą powinno być prościej, bo będzie to trochę powtórki z Su 22. Na tą chwilę jeszcze nie wiem, który konkretnie samolot będę robił. Ale chcę zrobić któryś z samolotów z ostatniego lotu z Powidza do Bydgoszczy, z tymi okolicznościowymi napisami robionymi przez techników. Oczywiście trzeba będzie zrobić wszystkie kalki. Praktycznie czeka mnie praca od podstaw.

Tyle wstępu. Teraz konkrety. Pracę zacząłem od analizy jak zabrać się za wykombinowanie kadłuba.

Przyłożyłem do planów kadłuby Su 7 i Su 22.

d4pb.jpg

Postanowiłem wytyczyć linię cięcia, i zaznaczyłem je taśmą.

hrss.jpg

Raz kozie śmierć. Piłeczka poszła w ruch

qeh5.jpg

Z kadłuba po Su 22 trzeba było usunąć resztki garbu

17yf.jpg

Z cięciem nie było problemu i otrzymane połówki skleiłem w całość. Zaczyna to trochę przypominać kadłub Su 20.

or5h.jpg

Z polistyrenu wkleiłem wycięte fragmenty po garbie

heo8.jpg

Korekty wymagają fragmenty kadłuba przed kabiną i pod statecznikiem pionowym. Tym razem postanowiłem zrobić to metodą nakładania kleju CA. Dla ułatwienia i skrócenia czasu pracy postanowiłem wypróbować specyfik, który ostatnio nabyłem. Przyspieszacz do kleju CA, działa rewelacyjnie. Na zalany fragment klejem, spryskujemy to specyfikiem i po kilku sekundach mamy twardą skorupę. Możemy nakładać następną warstwę, lub możemy to piłować, szlifować, obrabiać.

3gsh.jpg

l4v3.jpg

bvq9.jpg

Korekty wymaga między innymi statecznik pionowy. Ten od Su 22 jest za wysoki i trochę niewymiarowy.

bdf4.jpg

Ale to nie jest wielki problem. Statecznik obcięty, i teraz dalsze prace.

im1r.jpg

To na początek tyle. Zobaczymy co uda się wyskrobać z tej materii.

C.D.N.

Link to post
Share on other sites
  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Proponuję od razu wrzucać co wazniejsze fragmenty prac w zywicę , bedzie paru chętnych choć ja na razie próbuję dostac choc su-22 w dobrych pieniądzach .

Podpisuję się obydwoma rękami pod tym. Pamiętam zapowiedzi tego warsztatu na forum sprzed długiego czasu, czekałem cierpliwie i się doczekałem Będzie co oglądać, jestem tego pewien.

Link to post
Share on other sites

Również podglądam i kibicuję, szczególnie że widziałem ich nalot koszący na bydgoskie lotnisko. Piękny pokaz dali chłopaki

Link to post
Share on other sites

Na marginesie- nakładanie warstw CA powoduje miejscowe nagrzanie się powierzchni plastiku i przy większej powierzchni szczególnie gdy grubość plastiku jest niewielka może powodować odkształcenia dlatego zalecane jest stosowanie cieńszych warstw CA. .

Link to post
Share on other sites
Na marginesie- nakładanie warstw CA powoduje miejscowe nagrzanie się powierzchni plastiku i przy większej powierzchni szczególnie gdy grubość plastiku jest niewielka może powodować odkształcenia dlatego zalecane jest stosowanie cieńszych warstw CA. .

 

Lepszym rozwiązaniem, moim zdaniem, jest naklejanie cienkiego plastiku poniżej 0,5 mm lepiej sie obrabia i trasuje.

Link to post
Share on other sites

Dziękuję za pierwszy odzew i słowa otuchy.

EM dziękuję bardzo za skany.

Jeśli chodzi o zastosowanie kleju CA to w moim przypadku ścianki kadłuba są na tyle grube, że nakładając klej cienkimi warstwami i stosując przyspieszacz nic się nie dzieje. Na cienkich ściankach trzeba bardzo uważać, bo faktycznie klej potrafi zniekształcić element. A jeśli chodzi o kopiowanie w żywicy to zobaczymy. Jak będzie, co klonować to wtedy zobaczę.

Link to post
Share on other sites

Codziennych aktualizacji nie obiecuję, mam teraz parę dni urlopu, więc mogę trochę popracować. A poza tym jak wróci do mnie Wilga to w pierwszej kolejności ją wykończę.

Link to post
Share on other sites

Nowe plany przeskalowane można działać dalej. Korekty wymaga przednia część kadłuba w okolicy kabiny pilota do stożka. Aby to sprawdzić zrobiłem negatywy wręg i przyłożyłem do modelu. Pokazała się straszna niedokładność.

phcp.jpg

a84i.jpg

Trzeba było to nadłożyć. Praktykowaną już wcześniej metodą nałożyłem kilka warstw kleju CA.

nclq.jpg

Przeszlifowałem to wszystko. Wyprofilowałem i pokazały się piękne krągłości suczki.

l0md.jpg

Nie są jeszcze obrobione krawędzie przy kabinie, na to jeszcze przyjdzie czas.

Link to post
Share on other sites

Witam mistrza.

 

Mam pytanie dotyczące planów z których korzysta kolega.

Mozna wiedzieć co to za publikacja bo widzę polski jezyk ewentualnie czy mozna prosic jakis skan czy cos takuego bo sprzedało by sie do niełatwej Pantery Su-20 w 1:72

 

 

piotrprzepiora@vp.pl

 

Dzieki

Link to post
Share on other sites
Witam mistrza.

 

Mam pytanie dotyczące planów z których korzysta kolega.

Mozna wiedzieć co to za publikacja bo widzę polski jezyk ewentualnie czy mozna prosic jakis skan czy cos takuego bo sprzedało by sie do niełatwej Pantery Su-20 w 1:72

 

 

piotrprzepiora@vp.pl

 

Dzieki

 

 

Autor planów Grzegorz Skowroński, publikacja Model Hobby 2/2002 (numer 12)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.