Jump to content
maciek3

PZL P.11g "Kobuz"

Recommended Posts

Rozgoryczony stanem "azurowej" jedenastki sięgnąłem po nie nowy już model Kobuza. In Box gdyż był już na forum i pokaże co udało mi się wyskubać z żywicznych nadlewek.

 

fdf55112ebcc17ca.jpg

 

c5f193e8e021e0d6.jpg

 

a63022953e30f6d7.jpg

 

9b547db772499198.jpg

 

80de7ed1efbddf43.jpg

 

Jak na razie po pryśnięciu szpachla wygląda obiecująco. Brak bąbli i niedolewek Części dobrze pasują. Cienkie ścianki.

Co interesujące i zasługujące na pochwałę, to instrukcja montażu. Dobry gatunkowo papier i kolorowy druk. Jak na kompletnie niszową produkcje zupełnie nie spotykane i godne pochwały.

 

53ec35e6a0a33fa0.jpg

 

d66f6f899a1d86cd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako fan konstrukcji p.11 chętnie popatrzę A na marginesie - jaka to skala? zgaduję, że 1:72 bo nie ma w wątku tego ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam!

Też mam ten zestaw i chętnie popatrzę jak to się będzie koledze składało. Jak na 1/72 to faktycznie odlewy prezentują się świetnie. Obawiam się tylko o montaż delikatnych goleni podwozia czy przypadkiem nie będzie trzeba ich wzmocnić w jakiś sposób. W sumie w żywicy jestem zielony, więc zasiadam i kibicuję.

Pozdrawiam

Krzych

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krzysiek, planujesz w końcu jakiś warsztat? Czekam z niecierpliwością bo nie ma u nas jakoś szczególnie tłumów dłubiących we wrześniowych samolotach

 

Myślałem o tym bo zacząłem He 70 wrześniowego, ale robota idzie tak mozolnie z braku czasu, że zastanawiam się czy to ma sens. Ale dla cierpliwych mogę założyć, a co mi tam.

 

A wracając do Kobuza to planujesz robić k-my w kadłubie i skrzydłach czy 4 szt. w skrzydłach? Właściwie nie wiadomo jak to było w oryginale co głowa to inna teoria. I kwestia owiewek na kołach też sporna. Sam się zastanawiam jak u mnie to będzie, może jeszcze pojawią się przekonujące głosy do jakiejś ostatecznej wersji wyglądu Kobuza.

 

Pozdrawiam

Krzych

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blach w zestawie

 

8378f54e2d7d8e75m.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

I ja proszę o wątek warsztatowy! Żywica to dla mnie temat nieznany ale jak chcę robić modele samolotów polskiego lotnictwa z przed 1939 to w plastiku wielkiego wyboru nie mam !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przepraszam za tak długą przerwę w warsztacie ale pochłonął mnie temat jedenastki stąd opóźnienie. Nie był to jednak czas zmarnowany gdyż dyskusja ta zmusił mnie do zweryfikowania mojej wiedzy o jedenastce a to z kolei pozwoliło na bardzo wnikliwe przyjrzenie się kobuzowi. Wnioski są bardzo pozytywne gdyż model, to znaczy jego kadłub, doskonale "leży w planach", inne wymiary są równie poprawne.

Imponująco przedstawia się blacha

 

8378f54e2d7d8e75.jpg

 

Zacząłem oczywiście od kratownicy

 

3c47727e49bf527f.jpg

 

Poszło nie źle i to natknęło mnie by otworzyć pokrywy karabinów i pokazać w ten sposób wnętrze, ale o tym w następnym odcinku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maciek 3 napisał -

,,Rozgoryczony stanem "azurowej" jedenastki sięgnąłem po nie nowy już model Kobuza.''

A tymczasem jak by nie ,,Azur'' to nowego ,,kobuza'' by nie było Hi hi hi !!!!!!!!!!!!!!!

 

W związku z pojawieniem się na rynku żywicznego modelu myśliwca Kobuz, będącego jedynie lekko zmodyfikowaną nieautoryzowaną kopią modelu myśliwca PZL P.24, firma MPM Production wydała następujące oświadczenie:

 

Firma MPM Production czuje się urażona kopiowaniem modelu PZL P.24. Uznajemy takie postępowanie za nieetyczne i w związku z tym postanowiliśmy wypuścić limitowaną edycję naszego własnego modelu myśliwca PZL P.11g Kobuz. Model będzie zawierał elementy plastikowe, żywiczne i fototrawione. Jego cena będzie znacząco niższa, niż cena żywicznej kopii.

 

Źródło: MPM Production

No to ja sobie kupię tego ,,legalnego'' od MPM i mam nadzieję że nie będę rozgoryczony

Share this post


Link to post
Share on other sites

To raczej post nie do mnie. Ja go po prostu sklejam i gdy pisałem rok temu in-box po jego zakupie zaznaczyłem ze modele są podobne. Tobie i sobie życzę by dzięki Yellow Box'owi model z MPM się ukazał bo tylko korzyść. Plastikowe modele są chętnie kupowane a dzięki kilkutysięcznemu nakładowi znajdzie się na pułkach całego świata, sławiąc polskie konstrukcje. Choć tak naprawdę uważam że MPM nigdy go nie wyda, a oświadczenie wydano tylko po to by zablokować sprzedaż. Po prostu poczuli się urażeni bo wątpię by nakład 120 sztuk mógł w czymś zagrozić MPM.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wśród zawieruchy, prawie wojennej, Kobuz powoli powstaje.

Luźno wstawiona kratownica wydaje się dobrze pasować do kadłuba. Teraz zacznie się zabawa z jej wypełnieniem a części kilkanaście

 

84e1f6712fe9ecef.jpg

721b800ca02078ba.jpg

624204a5dd05cc8a.jpg

e7695ebb6f50d7c6.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to podglądnąłem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Problem z Kobuzem jest taki, że więcej jest legend na temat jego wyglądu niż faktów. Gdzieś słyszałem, że kadłub był z P-11c, był podany nawet numer seryjny, czyli 8.???, co wydaje się prawdopodobne, zatem ten kadłub z zagłówkiem podobnym do P-24 jest mało prawdopodobny. Najprawdopobniejsza jest wersja, że różnił się on od P-11c tylko silnikiem i jego obudową, oraz tym co jest z tym związane (śmigło, wydech itp.) oraz zakrytą kabiną, nie w 100%, bo jak wiadomo P-24 nie miał szyb z boku (tych większych od strony zagłówka). Ale ten model YB ma najlepsze skrzydła i jak pisałem w innym wątku dałem je do klonowania dla własnych potrzeb, do P-11c Azura.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, wszysto jasne. Tylko czy miał te km-y w kadłubie, czy nie? Czy cztery szt. w skrzydłach jak proponuje YB? Na to pytanie nigdzie nie znalazłem odpowiedzi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silnik nie był w układzie podwójnej gwiazdy więc możliwość zastosowania kadłubowych k.m-ów była...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety jedyne materiały jakie mam to opracowania Panów Morgały i Glassa. Obaj są zgodni że prototyp miał skrzydło od P.24 i był uzbrojony w cztery km. Morgała jednoznacznie stwierdza ze były to km. skrzydłowe. Podaje również ze prototyp miął owiewki na koła i osłonę z pleksiglasu jak w P.24 co sugeruje że fragment kadłuba przed jak i za osłona (zagłówek) były zbliżone wyglądem do P.24

Share this post


Link to post
Share on other sites
...Silnik nie był w układzie podwójnej gwiazdy więc możliwość zastosowania kadłubowych k.m-ów była...

Tak, ale zamontowanie 4 sztuk broni w płacie czyniło uzbrojenie w kadłubie niepotrzebnym. Czysto teoretycznie, bo nie ma chyba żadnych na ten temat pewnych danych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.