Jump to content
K.Barcz

Stearman PT-13D SILVER WINGS 1/32

Recommended Posts

Długo oczekiwana nowość. Chciałbym dodać ( to moje przemyślenia) , że to jeden z piękniejszych samolotów w historii lotnictwa, a po konstrukcji widać , że również prosty w obsłudze i za pewne w pilotażu.

Oto pudełko i zawartość tylko częściowo :

SA1.jpg

Zwraca uwagę bardzo czytelna i doskonale wydrukowana instrukcja

SA2.jpg

Elementy w woreczkach i jest ich bardzo dużo , wiele tak drobnych, że aż strach przed utratą, zgubieniem dlatego warto przygotować pudełeczko. Producent daje cały komplet elementów w tym i blaszkę fototrawioną z tablicami, pasami i drobnymi elementami wyposażenia.

SA3.jpg

Warto zwrócić uwagę na druty wzmacniające płat przed naturalnym opadem żywicy oraz wzmocnienia podpieraczy płatów

SA4.jpg

I kalki, duży arkusz i fajny pomysł element flagi w postaci prostokąta , nie będzie problemów z zakryciem krawędzi spływu steru kierunku.

SA5.jpg

Kratownica podczas montażu - łatwo prosto i przyjemnie

SA6.jpg

SA7.jpg

SA8.jpg

SA9.jpg

I pomalowana z wklejonymi tablicami , jak widać tablica na też puszki przyrządów z tylnej części . Niestety po sklejeniu kadłuba nie widoczne.

SA10.jpg

Prowadnice na nogi pokryte drewnem to moja inicjatywa, po przejrzeniu wielu fotek oryginałów zastosowałem ten manewr aby trochę ożywić wnętrze.

SA11.jpg

SA12.jpg

SA13.jpg

Producent nie zapomniał o linach sterów na lewej burcie

SA14.jpg

Fotele z pasami

SA15.jpg

I przymiarka na "sucho" wszystko pasuje ok .

SA16.jpg

SA17.jpg

Można kleić- żal ...

Trochę szpachli w aerografie ( GUNZE White Baze 1000) na pokrycie linii łączenia, zresztą cały model będzie pokryty "Biała Bazą" dla ułatwienia nałożenia koloru żółtego. Mój będzie w malowaniu - żółty płat niebieski kadłub czyli US ARMY , jest też opcja NAVY - cały żółty z z czerwonym pasem.

SA18.jpg

SA19.jpg

Wczoraj cały dzień spędziłem na montażu silnika -9 cylindrów - 18 popychaczy, 17 przewodów łączących cylindry, 9 wydechów z przodu i 9 z tyłu i pierścień wydechowy i jeszcze kilka bardzo drobnych elementów, ale efekt jest powalający, teraz czas na malowanie i przewody do świec .

DSC073631600x1200.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapowiada się bardzo ciekawa relacja-samolot ciekawy jak i warsztat budującego ten model-z przyjemnością będę obserwował tą relację

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biały podkład Gunze Mr. Baze white 1000 na całej powierzchni , nie tylko pozwala na malowanie jasnymi kolorami, ale uwidacznia drobne nierówności do poprawki. Można go używać jako szpachla w spraju.

saa4.jpg

Pomalowane płaty i kadłub . Kolor żółty jest w palecie GUNZE C329, natomiast niebieski to mieszanka granatowego i jasnoniebieskiego z odrobiną szarości. Oglądając zdjęcia prawdziwych egzemplarzy uważam , że dobrze dobrałem, ponieważ kolor ten jest nieco magiczny, ma inne odcienie w słońcu, a inne w cieniu bardziej granatowe.

saa5.jpg

saa6.jpg

Malowanie silnika w 4 etapach. Malowany aerografem dysza cienka 0,2mm

1. Podkład czarny błysk.

2. Kolor stalowy kierowany na wierzch cylindrów

3. Cylindry przetarte suchą srebrzanką, pomalowane przewody i świece. Pomalowany wewnętrzny pierścień kolektora wydechowego w nieco jaśniejszy odcień

4. Rury wydechowe dostały rudawy odcień . zdjęcie nieco przekłamuje, to wina lampy błyskowej robi za duży kontrast.

Na koniec silnik przetrę suchymi pastelami kolor rdzawy i szaro -srebrny.

Beznazwy-11600x1200.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szczena opada..tak samo jak patrzy się na Catalinę

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jako jednopłat też wygląda ciekawie , w takim stanie ( bez wiatrochronów) pojechał do Bytomia i wzbudził zainteresowanie.

SB2.jpg

Silnik jak widać skończony , lekko okopcony i "osmarkany" olejem dostał szare wnętrze

SB4.jpg

Na płatach wykonałem otwory i pod zastrzały -tu ważny był kąt wiercenie i dodałem malutkie oczka pod linki naciągowe.

SB3.jpg

I teraz najważniejsze , jeśli dobrze dopasuję się kąt wzniosu skrzydeł dolnych i kąt skrzydła górnego oraz powierci otwory pod zastrzały pod dobrym katem to wprowadzenie w nie zastrzałów jest dziecinnie proste.

Najpierw wkleiłem zastrzały na skrzydłach typu 'N' , a te kadłubowe po niewielkim ugięciu płata do góry same wskoczyły i praktycznie nie potrzebowały kleju, tak mocno osiadły pod dość ciężkim górnym płatem.

Dla pewności lekko dałem kleju, aby w przyszłości nie było problemów. Montaż płata górnego zajął mi tylko około 20 minut, co jest nie lada wyczynem przy modelach z żywicy.

SB5.jpg

SB6.jpg

SB1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

I czas na kalki -doskonała jakość bardzo cienki film pod spodem, na błyszczącej powierzchni nie widoczny po położeniu.

Nastał czas na olinowanie -zabrało mi to kilka wieczorów. Liny to żyłka wędkarska i naciągi wykonane metodą W. Fajgi. Po nałożeniu podgrzane suszarką i uwaga słuchać było jak się naciągają

Kolek usztywniający chciałem wykonać nawiercając odpowiednio otwory i przewlekać po kolei linki lecz jest to nie wykonalne ze względu na odstęp linek i wybrałem nieco inną metodę . Po naciągnięciu linek wykonałem w pręciku plastikowy pół otwory i po wciśnięciu tam linki zalałem klejem CA.

Przewody paliwowe wykonałem z drutu cynowego doskonale się układa i bez malowania symuluję paliwowy przewód aluminiowy.

DSC074941600x1200.jpg

DSC074921600x1200.jpg

DSC074911600x1200.jpg

Dzisiejszy wieczór chyba będzie finał.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i nastał finał. Cóż na koniec powiedzieć , model dla wtajemniczonych w budowaniu tego typu konstrukcji, ale czy trudny nie powiedziałbym. Zaskakująco dobrze dopasowane skrzydła na zastrzałach, pasujące jak ulał wnętrze, może trochę za grube "krokodyle" amortyzatorów, ale w tej technice cienkie z blaszki by nie pasowały do skali modelu. Ogólnie dostępną dokumentacja na pewno pozwoli Wam , a moim naśladowcą dokonać wielu modyfikacji ,a nawet otwarcia luków silnika czy choćby bagażnika. Ja skupiłem uwagę na bryle i sklejalności zestawu- sami oceńcie jak to wyszło. Osobnej galerii nie robię chyba to wystarczy aby wyrobić sobie opinie o modelu. Model na żywo będzie prezentowany w najbliższym czasie we Wrocławiu na zawodach . Dziękuje za ciepłe słowa podczas budowy.

gg1.jpg

gg2.jpg

DSC075081600x1200.jpg

sF1.jpg

sF8.jpg

sF7.jpg

sF6.jpg

sF5.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.