Jump to content

Focke-Wulf Fw 190 A-3 1:72 Matchbox


Recommended Posts

Dziękuję za tę wypowiedź Danio, jest bliska także i mojemu podejściu. Wyrzucenie żadnego zestawu nie wchodzi w grę. Też - mimo wszystko ciepło - wspominam czasy ich zdobywania, myślę, że ówczesna radocha nie do osiągnięcia dziś przez młodzież młodszą, która musi się zadowolić klikiem.

Działaj dalej, kwestie manualne są do wytrenowania

Link to post
Share on other sites

Witam.

 

No, to rozpoczęło się malowanie...

Po pierwsze - podkład ( Mr.Surfacer 1000 z puszki), o dziwo, prawie nie trzeba było niczego poprawiać (!)

 

 

G7NzttH.jpg

 

 

lOCEHRf.jpg

 

 

Po drugie - malowanie na biało (jako podkład pod słabo kryjący, żółty kolor) steru kierunku i dolnej części osłon silnika

 

 

EfhjayA.jpg

 

 

Po trzecie - maskowanie wąskimi paskami Tamiyi żeber steru kierunku

 

 

P3E69eL.jpg

 

 

Po czwarte - preshading steru kierunku i dolnej części osłon silnika (pod żółty kolor) farbą Mr.Color 369 Dark Earth.

 

Zdjąłem paski, po czym przeszlifowałem i wygładziłem powierzchnie między nimi ( z naciskiem na miejsca, które mają być jaśniejsze)

 

 

PVC4MKZ.jpg

 

 

No i na koniec malowanie na żółto kolorem Mr.Hobby H329 Yellow - efekt poniżej:

 

 

9EkVCg6.jpg

 

 

lyaIjrn.jpg

 

 

J5f3790.jpg

 

 

Kolejny raz przepraszam za kiepskie zdjęcia, ale moja kamerka uszkodzona i posiłkuję się nie najlepszym i nie najnowszym aparatem. Proszę o wyrozumiałość...

 

Ponieważ jestem zadowolony z efektu, postanowiłem podobnie potraktować stery wysokości i lotki.

 

 

oknDtgo.jpg

 

 

Tuż, tuż, malowanie białych pasów, preshading i barwy końcowe...

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Witam

 

Śmiało możesz jeszcze wycieniować ster kierunku Tamiya Smoke.

 

 

Dzięki, skorzystam - tyle, że mam Mr.Color 101 Smoke Gray, ale to zdaje się prawie to samo (transparentna i błyszcząca).

 

No,to zaczęło się... malowanie.

Pierwszy krok to niezbyt udany preshading - malowanie wybranych paneli na niebiesko kolorem MrHobby H45 Light Blue, a następnie zaznaczenie linii podziału i zacienionych miejsc Mr.Color 137 Tire Black.

Kolejną czynnością było malowanie białych pasów - Mr.Color 62 White z kropelką Mr.Color 21 Middle Stone, celem uzyskania lekko podniszczonej bieli. Po natryśnięciu mieszanki biel wydała mi się jednak zbyt spracowana, a ponadto doszedłem do wniosku, że w oryginale biel nie powinna wypłowieć, bo - jako, że białe pasy malowano w śródziemnomorskim teatrze działań wojennych - maszyna Dickfelda kilka dni wcześniej przyleciała na Sycylię znad kanału La Manche. Pasy wymalowano dopiero co, no chyba, że starą farbą... Na koniec psiknąłem więc mgiełkę czystej bieli.

 

 

iFaCwUv.jpg

 

 

fP8y1ny.jpg

 

 

Następnie malowałem spód i boki kadłuba Mr.Hobby H417 RLM76 Hellblau. Z odrobiną bieli rozjaśniłem środki niektórych paneli, a także górne części wypukłych osłon silnika oraz zewnętrzne strefy wypukłych osłon działek MG FF/M na dolnej powierzchni skrzydeł. Na koniec dodałem kroplę Mr.Hobby H416 Schwarzgrau i zaciemniłem dolne części wspomnianych wyżej osłon silnika, strefy przy skrzydłach i statecznikach i wewnętrzne części osłon na dolnej powierzchni płatów. Niejako przy okazji zasymulowałem delikatne (a może nie? ) smugi od działek MG 151/29E.

 

 

Y3ZW2Gd.jpg

 

 

Malowanie górnej powierzchni skrzydeł i kadłuba Mr.Hobby H69 RLM75 Grau. Z dodatkiem kropli bieli rozjaśniłem środki paneli, zewnętrzną część wypukłej osłony działek MG 151/20E i nos kadłuba. Z odrobiną czerni przydymiłem linie podziału i przykadłubowe fragmenty skrzydeł.

Przy okazji maskowania miałem debiut użycia masy plastycznej UHU Patafix. Nakładałem ją z duszą na ramieniu (po lekturze niektórych komentarzy w internecie - a zwłaszcza sposobu użycia i przeznaczenia, zamieszczonego na opakowaniu), jednakże mogę już zdradzić, że ściąga się rewelacyjnie. Nie zostawia żadnych tłustych plam, a co najważniejsze - nie zabiera z sobą lakieru...

 

 

pdoyBT3.jpg

 

 

zenMKcf.jpg

 

 

Malowanie ostatniej barwy kamuflażu - Mr.Hobby H68 RLM74 Dunkel Grau. Analogicznie do barw poprzednich - rozjaśnione środki paneli odrobiną bieli, linie podziału przyciemnione (tym razem z kroplą Mr.Color RLM70 Black Green.

 

 

CPbt8ki.jpg

 

 

fsVRuxz.jpg

 

 

Na koniec pomalowałem na czarno (Mr.Color 33 Flat Black) fragmentów burt za rurami wydechowymi, a kolorem Mr.Color 18 RLM70 Black Green śmigła i kołpak. To ostanie ujawniło (ponieważ nie użyłem podkładu) nierówności na tych elementach, w związku z czym wymagają one poprawy

 

 

ZHyqEbT.jpg

 

 

cGdvWnm.jpg

 

 

JKamhpn.jpg

 

 

bAbBVkB.jpg

 

 

Ostatnie fotki przedstawiają efekt moich zmagań. Jak widać jest to stan tuż po zdjęciu maskowania, przed myciem, poprawkami i nakładaniem smug i plam w kolorze RLM 75 Grau.

 

W tym miejscu mam kolejną prośbę: może komuś zostały zbędne, walające się po warsztacie belkowe krzyże wielkości 900 mm w skali 1:72, takie jak na górnej powierzchni płatów:

 

 

4tc8WNN.jpg

 

 

Mam w zapasie kilka zestawów kalek, ale bez takich krzyży, zakupiłem więc zestaw kalkomanii Techmodu "German Balkenkreuze" 72112. Są tam znaki wszelakiego rodzaju i wielkości, ale oczywiście brak tego, który jest mi potrzebny. Jeżeli ktoś ma na zbyciu - chętnie przygarnę...

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Witam.

 

Wrócę na chwilę do śmigieł:

Obydwa (Matchbox i Zvezda) mają prawidłową szerokość, ale Matchbox ma za małą średnicę, wybrałem więc Zvezdę

 

 

DeLFypx.jpg

 

 

Jak pisałem poprzednio, malowanie śmigieł ujawniło nierówności na łopatach, które postanowiłem wyrównać...

 

 

5zbunt7.jpg

 

 

Porównując kołpaki stwierdziłem, że obydwa są za małej średnicy, jednakże Matchboxa jest również za krótki - wybór także padł na Zvezdę:

 

 

cYEhZfY.jpg

 

 

Po umyciu i wysuszeniu modelu, naniosłem smugi i plamki w kolorze RLM75 Grau, po czym wszystko pokryłem bezbarwnym błyszczącym podkładem pod kalki Mr.Color GX100 Super Clear II. Żeby nie było za łatwo, wyskoczyły mi na spodniej stronie dwa babole, które udało mi się jednak delikatnie zeszlifować i skutecznie zlikwidować.

 

Kalki nakładałem przy użyciu płynów Aero Master: Aero Set II i Aero Sol II. Zacząłem od naniesienia wąskich białych pasków odgraniczających czarne panele za wydechami. Użyłem do tego arkusza białego papieru do drukowania kalkomanii na drukarce atramentowej. Nie za dokładnie udało mi się je położyć, ale znaczny ich fragment zniknie pod okopceniami...

Pozostałe nakładały się relaksacyjnie i bezproblemowo.

 

 

zZQnjSL.jpg

 

 

u3rBi1G.jpg

vPSFYzh.jpg

 

 

 

qotJuiQ.jpg

sI0qf8N.jpg

 

 

 

Na koniec zostawiłem sobie brakujące krzyże z górnej powierzchni skrzydeł. Początkowo planowałem na krzyże bez czarnych obwódek, nanieść je przy użyciu taśmy maskującej, jednak zauważyłem (jeszcze przed malowaniem), że kalka przykleja się do taśmy odchodząc od papieru. Następnie przyciąłem większe znaki, dostosowując ich wysokość do właściwego wymiaru, jednakże efekt końcowy był mizerny - straciły proporcje...

Ostatnim pomysłem było wyrzeźbienie znaków z kilku egzemplarzy: z krzyży prawidłowego rozmiaru 900 mm (w oryginale) o szerokich białych polach z czarnymi obwódkami pozostawiłem czarne wnętrza z białymi obwódkami odciętymi w połowie ich szerokości (celem uniknięcia prześwitywania szarego tła w przypadku niedokładnego położenia reszty znaku). Na to nałożyłem wycięte z krzyży o szerokości 1100 mm (w oryginale) białych pól z czarnymi obwódkami. Po dopasowaniu ich długości zewnętrznej do właściwych rozmiarów, nałożyłem je stycznie do czarnych wewnętrznych krzyży. Pomimo, że wcześniej wszystko zwymiarowałem, wydaje mi się, że jeszcze coś nie gra... Coś mi nie pasi... Zostawić jak jest? Sam już nie wiem.

 

 

cPDAigI.jpg

shEA8n0.jpg

 

 

Kolejny etap - wash

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

No zdecydowanie te krzyże odpadają. Czy to błąd producenta kalkomanii czy zły wybór kalki z arkusza?

Link to post
Share on other sites

Witam.

 

Dzięki za opinie, teraz wiem, że sprawa jest nie do przyjęcia (moje modelarskie sumienie też dawało mi się we znaki)

 

 

Czy to błąd producenta kalkomanii czy zły wybór kalki z arkusza?

 

 

Model powstał głównie w oparciu o miniTOPCOLORS nr 35 wydawnictwa Kagero, gdzie załączone były kalkomanie do tej foczki. Niestety zawierają one tylko oznaczenia indywidualne pilota (numer seryjny na stateczniku, szewron z belkami), bez krzyży i napisów eksploatacyjnych. Te ostatnie pozyskałem z zestawu Zvezdy, natomiast krzyże nabyłem w zestawie kalkomanii Techmod. Zestaw ten zawiera ok 60 belkenkreuzów, różnych postaci i wielkości. Niestety krzyże w wariancie moich górnych powierzchni skrzydeł są albo za duże, albo za małe. Mego rozmiaru brak. Taki kaprys losu... Wymyśliłem więc kilka "mądrych" sposobów, które opisałem poprzednio. Z wiadomym efektem...

Górnych kalek świadomie nie zabezpieczyłem jeszcze lakierem bezbarwnym, mając nadzieję na opinie kolegów... Dzięki, będę kombinował dalej...

Link to post
Share on other sites

Witam

 

 

 

 

 

 

 

 

Ale jestem GUPI !

Pisząc ostatnio, że świadomie nie zabezpieczałem kalek, myślałem, że by je usunąć, wystarczy odpowiednio namoczyć i już... A właśnie, że nie... Nie pomogło - nawet obfite użycie płynów do kalkomanii. Jedynym wyjściem pozostało ich zeszlifowanie. Niestety razem z lakierem

 

 

lCy3bbV.jpg

 

 

Udało mi się przywrócić stan wyjściowy, a po szczegółowym przeglądzie swoich zapasów, odkurzeniu strychu i otwarciu pudełek z modelami niemieckich letadel, ODKRYŁEM (!!!) kalkomanię do Me 110 (a jakże -Matchboxa), z "moim" krzyżem. Byłem wniebowzięty... Na tyle, że nie zastanawiając się specjalnie, wziąłem i nakleiłem...

Dopiero w tym momencie porównałem ze wzorem i zdębiałem

 

 

4tc8WNN.jpg

10DdT8K.jpg

 

 

Byłem już skłonny podejrzewać, że w publikacji jest błąd (skoro w arkuszu Techmodu brak tego wzoru, Matchbox zamieścił krzyż o innych proporcjach - coś tu jest nie tak). Wkurzyłem się na cały świat...

Kiedy już mi przeszło, postanowiłem zagłębić się w przepastne zasoby internetu, i oto co znalazłem:

 

 

AirfixLuftwaffeCamop39_zps3dad189d.jpg

 

 

balkenkreuz1_zps176583b1.jpg

 

 

Czyżby więc Matchbox strzelił takiego byka? Czarny krzyż w środku ma szerokość nie 1/4 B, lecz ok 1/5 B.

Początkowo chciałem zapytać letalina, czy może ta wersja przejdzie przegląd, ale teraz nie pytam, tylko biorę się za druk kalki na własnej drukarce.

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Bardzo mi się ta relacja podoba. Bardzo mi się podobają zdjęcia modelu skonfrontowane z rysunkami pokazującymi malowanie. I w ogóle wychodzi z tego piękny model !

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Witam

Odpuściłem sobie na jakiś czas, bo górne krzyże doprowadzały mnie do pasji...

Zgodnie z postanowieniem wydrukowałem kalki na drukarce, ale te - jak na złość - nie chciały się nakładać. Poza tym nie wyszły najlepiej (jakoś wyjątkowo duże ziarno). Pewnie pora na nowy sprzęt... Zmarnowałem kupę tuszu i połowę arkuszu do kalek.

Po tym, jak już ochłonąłem, zacząłem kombinować z fabrykowaniem masek z taśmy Tamiyi. Bez większego entuzjazmu próbowałem coś powycinać, ale... jakoś wychodziło "jakoś". Dałem sobie spokój...

W ramach wolnego od modelu, podczas przeglądania magazynów internetowych sklepów dla modelarzy, przypadkowo natrafiłem na maski Montexu MM 03 dedykowane Bf 109G/K. Natychmiast je kupiłem...

Mimo, że pierwszy raz korzystałem z tej metody, wyszło prawie znakomicie. Martwiło mnie trochę wyzierające z boków białe tło (podobnie jak podzczas przygody z kalkami), ale miałem nadzieję, że zastosowanie washa ten efekt stonuje.

 

 

xkc5o1w.jpg

 

 

dUX3RFV.jpg

 

 

olGKMrJ.jpg

 

 

Nareszcie mogłem popchnąć robotę do przodu...

Delikatnie przeszlifowałem krzyże i natrysnąłem na nie błyszczący bezbarwny.

Okopcenia za wydechem pomalowałem aerografem mieszaniną Flat Earth XF-52 Tamiyi, Dark Earth 369 Mr.Color oraz Flat Black 33 Mr.Color. Zacząłem od najjaśniejszego odcienia, stopniowo dolewając ciemniejszy, a w końcu czarny... Wyszło zadowalająco...

Washa położyłem korzystając z AK interactive AK 045 Dark Brown, a efekt jak poniżej:

 

 

DTUHzVU.jpg

 

 

FsRslsR.jpg

 

 

vsuAX9I.jpg

 

 

z0Yqqgi.jpg

 

 

5RdSTAV.jpg

 

 

WS6qmvE.jpg

 

 

KUyA4y4.jpg

 

 

KS5VeWj.jpg

 

 

Mam nadzieję, że z "łoszem" nie przesadziłem. Brudzenie też chciałbym tylko delikatnie zaznaczyć, wszak to Niemcy słyną z czystości i "Ordnung mus sein"...

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Witam.

 

Nadejszła kolej na bezbarwny mat Hobby Color H20 Flat Clear. Na końcu dolałem troszeczkę Super Clear III i tą mieszanką natrysnąłem krawędzie natarcia skrzydeł, stateczników i łopat śmigła.

Z kawałeczka odpowiednio przyciętej i wyprofilowanej izolacji przewodu, średnicy ok. 0,7 mm, wykonałem izolator na antenie linkowej. Udało mi się wreszcie przeciągnąć ją zgodnie z planem przy pomocy drucika, wkleić kółko ogonowe i odsuwaną owiewkę. Na swoje miejsce trafiły również karabiny MG 17 13mm, wentylator, śmigło i kołpak. Foczka zaczyna nabierać kształtów...

 

 

jdqrxnk.jpg

 

 

ndr7aJG.jpg

 

 

lkW4ui2.jpg

 

 

f0ff1wK.jpg

 

 

HpQC2O9.jpg

 

 

SyA6wJx.jpg

 

 

bPjtmT9.jpg

 

 

Tyle na dziś...

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Prawdę mówiąc, rzeczywiście nie byłem pewien tego momentu. Większość zdjęć A-3 nie pokazuje samolotu od przodu na tyle czytelnie, by mnie przekonać do jakiegoś wariantu. Do pewnego stopnia sugerowałem się niedbałością malowania widoczną na tym zdjęciu:

 

 

BvPdrGN.jpg

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Witam.

 

Model powoli zmierza ku końcowi...

Ostatni okres poświęciłem podwoziu. Skoro zainwestowałem we wnęki, postanowiłem dodać jeszcze parę elementów.

Najpierw jednak wkleiłem golenie z osłonami, zwracając uwagę i kontrolując właściwe kąty (pod względem obu osi). Do zastrzałów goleni dorobiłem przewody i druciane odciągi od nich. Pomalowałem je metalizerem.

Z cienkiego miedzianego druciku nawinąłem sprężynkę, którą z kolei nałożyłem na pręcik rozciągnięty z fragmentu ramki. Tym sposobem udało mi się dorobić kolejny element podwozia (jeszcze jeden zastrzał ?), zaobserwowany na niektórych zdjęciach. Ośkę pomalowałem na kolor wnęki, sprężynkę na szaro.

Po tym wkleiłem wewnętrzne osłony kół, do nich dokleiłem kolejne dorobione wsporniki. Także one widoczne są wyraźnie na fotkach, natomiast w zestawie ich brak. Zrobiłem je z kawałka cienkiego miedzianego przewodu wraz z fragmentem izolacji. Miedziane druciki odpowiednio powyginałem, a całość również pomalowałem na szaro.

No koniec wkleiłem 20mm działka MG 151/20E.

 

Efekt przedstawiam na poniższych zdjęciach... Dopiero po ich obejrzeniu zauważyłem, że czeka mnie jeszcze więcej pracy niż sądziłem. Poprawki wymagają wszystkie krawędzie wnęk, a ponieważ zdjęcia robiłem tuż po klejeniu, konieczne są podmalowania łączeń i czyszczenie całości... Na koniec dojdzie jeszcze delikatny wash AK interactive AK 2029 Landing Gear...

 

 

3t3xJKo.jpg

 

 

uuPY6q4.jpg

 

 

d2uza06.jpg

 

 

2c4q1nM.jpg

 

 

VCBn0TT.jpg

 

 

G0lrgxi.jpg

 

 

Czyżby to już prawie finisz? Pozostało wklejenie kół, stopnia wejściowego i dolnej anteny prętowej. No i jakaś podstawka...

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Witam

 

Dzięki, Panowie...

 

To już koniec.

 

 

Na finał prac poprawiłem malowanie okolic wnęk podwozia, wkleiłem stopień wejściowy oraz dolną antenę spreparowaną z zeszlifowanej szpilki.

Delikatne pobrudzenie powstało dzięki washom AK-interactive: AK 046 Light Rust, AK 045 Dark Brown, AK 2029 Landing Gear i ich mieszaniną. Użyłem też AK 025 Fuel Stains i AK 84 Engine Oil. Na samiutkim końcu zaznaczyłem zewnętrzne światła na skrzydłach.

No i skomponowałem podstawkę, mającą przedstawić fragment lądowiska na San Pietro.

Z całości prac i efektu jestem nawet zadowolony. Z podniesionym czołem poddaję się krytyce...

 

Galerię znajdziesz Tutaj.

 

 

IBETVCf.jpg

 

 

A2zSQeb.jpg

 

 

kmvrapj.jpg

 

 

4XYBqC5.jpg

 

 

gxzZ2uA.jpg

Edited by Guest
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.