Jump to content

Polskie okręty podwodne


Jacko
 Share

Recommended Posts

  • 11 months later...

Wilk - "Wilk" , "Żbik" , "Ryś" tylko 1/700

Orzeł - "Orzeł" , "Sęp" mirage 1/400

U - "Sokół" , "Dzik" mirage 1/400

S-1 - "Jastrząb" yanke żywica 1/350 już nieprodukowany

613 - "Orzeł" , "Sokół" , "Kondor" , "Bielik" 1/350 żywica Bilmodel lub plastik MikroMir

M-XV (96) - "Ślązak" , "Kaszub" , "Kurp" , "Krakowiak" , "Kujawiak" , "Mazur" 1/350 żywica BIlmodel

641 - "Wilk" , "Dzik"1/350 żywica Bilmodel lub plastik MikroMir

877E - "Orzeł" 1/350 żywica Bilmodel

207 - "Sokół" , "Sęp" , "Kondor" , "Bielik" 1/350 żywica Bilmodel

Link to comment
Share on other sites

42 minuty temu, filipsg napisał:

Ja wciąż trzymam kciuki za kontynuację serii przez Bilmodela, typ U wykonany na poziomie ich żywic mógłby stać się międzynarodowym hitem :D 

Dobrze by było....      tak samo jak z amerykańskim typem S    ------> myślę że też miałby potencjał exportowy

niestety obawiam się że problem mógłby być z porządną dokumentacją techniczną by wykonać sensowny model 3D jednostki a nie SF. Kiedyś sporo grzebałem w tym temacie łącznie z szukaniem u źródeł (w dostępnych zasobach archiwalnych US) i na żadne oficjalne plany nie trafiłem albo chociaż na "kwity" z liniami teoretycznymi kadłuba. A bez takich danych ciężko o rzetelny model. Niestety ogólnodostępne materiały "internetowe" w tym temacie to jest wesoła twórczość grafików "od sasa do lasa" którzy coś tam zobaczyli na zdjęciach a resztę sobie "domyślili"....

Mimo że do obecnych czasów nie zachował się żaden egzemplarz S-ki  (żeby chociaż można było wziąć jakieś pomiary z natury) to co ciekawe cały kadłub jednego okrętu był bardzo długo dostępny po wojnie - mam tu na myśli S-29   który przez II WŚ służył u angoli pod oznaczeniem  P-556. Po wycofaniu okręt przez wiele lat po wojnie zalegał na złomowisku firmy Pounds Shipowners & Shipbreakers Ltd w Portsmouth. Na pewno w pełni zachowany (choć mocno zdemolowany) kadłub rdzewiał tam jeszcze na początku lat 80tych bo są potwierdzające to zdjęcia. Co dalej z kadłubem się stało, nie wiadomo - wg danych jakie udało mi się uzyskać w w/w firmie (bo istnieje ona i działa do dziś) kadłub został sprzedany w 1986 wraz z innymi "wielkogabarytowymi elementami" jako złom do Hiszpanii.

Edited by M.A.V.
Link to comment
Share on other sites

Obawiam się iż hitem to byłby jakiś kolejny u-boot - to staje się chore 😞 Szkoda że nikt się porwał dotąd 1/350 na Wilka & spółka rozumiem iż to nasz Polski temat niszowy ale to takie smutne iż o wszystkim decyduje kasa, zwłaszcza o naszej historii. Co do Jastrzębia może coś ciekawego zostanie zawarte w tomie Okręty poświęconemu temu okrętowi, fotki plus model yankee (moim zdaniem całkiem przyzwoity) mogły by być dobrym punktem wyjścia do opracowania tego modelu.

Edited by neronek22
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, neronek22 napisał:

Obawiam się iż hitem to byłby jakiś kolejny u-boot - to staje się chore 😞 Szkoda że nikt się porwał dotąd 1/350 na Wilka & spółka rozumiem iż to nasz Polski temat niszowy ale to takie smutne iż o wszystkim decyduje kasa, zwłaszcza o naszej historii.

Tu się akurat nie zgodzę, okręty podwodne to bodaj jedyny obszar, gdzie niemiecka technika nie jest nadreprezentowana, wręcz przeciwnie. Wciąż czekam na porządne U-Booty typu IX w 1:350, podczas gdy MikroMir czy OKB Grigorov sięgają po bardzo egzotyczne i niszowe tematy. 

Link to comment
Share on other sites

5 minut temu, neronek22 napisał:

Szkoda że nikt się porwał dotąd 1/350 na Wilka & spółka rozumiem iż to nasz Polski temat niszowy...

to już bardziej realne do wykonania, tym bardziej że w zasobach archiwalnych MMW w Gdyni znajdują się zachowane dokładne plany naszych przedwojennych stawiaczy min (dokumentacja stoczniowa Chantires et Ateliers Augustin-Normand) - fragmenty owej dokumentacji zostały zresztą pokazane przez p.Nowaka czy p.Borowiaka w swoich publikacjach 

Link to comment
Share on other sites

Tu się akurat nie zgodzę, okręty podwodne to bodaj jedyny obszar, gdzie niemiecka technika nie jest nadreprezentowana, wręcz przeciwnie. Wciąż czekam na porządne U-Booty typu IX w 1:350, podczas gdy MikroMir czy OKB Grigorov sięgają po bardzo egzotyczne i niszowe tematy. 

17 minut temu, filipsg napisał:

Tu się akurat nie zgodzę, okręty podwodne to bodaj jedyny obszar, gdzie niemiecka technika nie jest nadreprezentowana, wręcz przeciwnie. Wciąż czekam na porządne U-Booty typu IX w 1:350, podczas gdy MikroMir czy OKB Grigorov sięgają po bardzo egzotyczne i niszowe tematy. 

Zapewne kolega ma rację sugerowałem się dominacją U-Botów w ofercie Mirage a trochę na zasadzie analogi z bliskiego mi podwórka modelarstwa lotniczego

Link to comment
Share on other sites

10 godzin temu, filipsg napisał:

Tu się akurat nie zgodzę, okręty podwodne to bodaj jedyny obszar, gdzie niemiecka technika nie jest nadreprezentowana, wręcz przeciwnie. Wciąż czekam na porządne U-Booty typu IX w 1:350, podczas gdy MikroMir czy OKB Grigorov sięgają po bardzo egzotyczne i niszowe tematy. 

Dokładnie tak! Pisałem swego czasu do MikroMira aby pomyśleli nad ogarnięciem  typu XXIII w 1/350 ale cisza póki co... 😞

 

Sensownego Orła w 1/350 można  spróbować wykonać przy pomocy zestawu Podwodnego Holendra O-16 PacificCrossRoads (niestety to dość droga żywica). Co do typu U  RN 1/350 – kolejna żywica, tym razem ze słonecznej Italii – HMS Upholder E.V.A. Models ale też będzie wymagać przeróbek. W miarę dobre Kilo było również dostępne w skali 1/400 – zestaw proj.877 Modelist/Maquette/EE/Ark/... oraz w 1/350 – chińskie proj.636 HobbyBoss i Bronco.

 

Pozdrawiam, Marek

Edited by donalyah00
Link to comment
Share on other sites

11 godzin temu, filipsg napisał:

MikroMir czy OKB Grigorov sięgają po bardzo egzotyczne i niszowe tematy. 

ja tam nie narzekam.....

dzięki OKB mamy w 350 świetne modele izraelskich okrętów Gal i Delfin.... można sobie zbudować też argentyńskiego San Juan, który zatonął w 2017....  szkoda tylko że ostatnimi czasy pan Grigorov skupił się na 700 i jeszcze mniejszych mikrobach w 1250 które są w zasadzie wydawane jako gotowe miniatury tylko do pomalowania bo w jednym elemencie....

no a z MikroMira to ja ciągle czekam na Zulusa czy Echo....  a jakby Lenoczkę wydali wraz z maluchami na grzbiecie to już w ogóle byłby hit  :mrgreen:

 

21 minut temu, Szydercza Gała napisał:

Jest też Kilo w 1/144 od trumpka, także ten....

no i Czesi robią do niego gotowe bebechy pod RC  :mrgreen:

 

53 minuty temu, donalyah00 napisał:

Dokładnie tak! Pisałem swego czasu do MikroMira aby pomyśleli nad ogarnięciem  typu XXIII w 1/350 ale cisza póki co... 😞

myślę że dla nich w tej skali za mała drobnica... prędzej by poszli w 144 no a w tej skali już jest i Revell i ICM.....   23-ka w 350 to lepszy temat na żywice, więc obstawiałbym iż pojawi się najszybciej pod ta postacią, no tylko kto by ją zrobił....   Orange Hobby?   Albo może Sven z Modellbau by się skusił :szczerbol:

Edited by M.A.V.
Link to comment
Share on other sites

26 minut temu, M.A.V. napisał:

myślę że dla nich w tej skali za mała drobnica... prędzej by poszli w 144 no a w tej skali już jest i Revell i ICM.....   23-ka w 350 to lepszy temat na żywice, więc obstawiałbym iż pojawi się najszybciej pod ta postacią, no tylko kto by ją zrobił....   Orange Hobby?   Albo może Sven z Modellbau by się skusił :szczerbol:


Ja wiem  czy za mała? Robią przecież typ XVII w 1/350 i 1/144. Być może właśnie fakt, że ICM wypuścił już ten model w 144-ce ich hamuje? MikroMir lubi powtórzyć temat z 350-ki w 1/144.  Żywica typu XXIII  w 1/350 już kiedyś była ale egzotyczna dość i przeleciała jak meteor...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
W dniu 19.07.2021 o 22:31, neronek22 napisał:

S-1 - "Jastrząb" yanke żywica 1/350 już nieprodukowany

Nie tylko Yankee - jest jeszcze całkiem niezła żywica od BlueWaterNavy :

BWN-1.jpg.e2474827b5f96c7fca3b36171aa1163c.jpg

 

BWN-2.jpg.3ed37a0b1bc1ffe5eeebe7db7ab98bdc.jpg

niestety cholernie ciężko dostępna, ale czasem się trafia na jejbaju   :szczerbol:

 

EDIT ------------------------

a tak w ogóle to w najnowszym numerze MSiO nr 205  (7/8-2021) jest b.ciekawy artykuł p.Rochowicza o Orle "trzecim" czyli jedynym okręcie powojennej historii DOP, który gdy wchodził do służby pod naszą banderą był w miarę nową jednostką a nie wyeksploatowaną z drugiej ręki

Edited by M.A.V.
Link to comment
Share on other sites

W dniu 16.08.2021 o 23:41, M.A.V. napisał:

o Orle "trzecim" czyli jedynym okręcie powojennej historii DOP, który gdy wchodził do służby pod naszą banderą był w miarę nową jednostką a nie wyeksploatowaną z drugiej ręki

 

Whiskey były z drugiej ręki, ale czy wyeksploatowane...? 🤔

Link to comment
Share on other sites

26 minut temu, filipsg napisał:

 

Whiskey były z drugiej ręki, ale czy wyeksploatowane...? 🤔

Z drugiej ręki - może nie jakoś mocno wyeksploatowane ale "przechodzone" były....  wszystkie weszły do służby u sowietów w 1955, a u nas dopiero w latach 1963-65.

Za to Orzeł był funkiel nówka - dostaliśmy go w tym samym roku kiedy zakończono na nim postoczniowe próby odbiorcze, zresztą w uwagi na jego "nowoczesność" był kłopot z obsadzeniem załogi  - w ówczesnych czasach obsługę części urządzeń elektronicznych na okręcie musieli prowadzić wyłącznie oficerowie wojsk "lądowych" bo ci z marynarki jeszcze nie byli odpowiednio przeszkoleni i nie mieli doświadczenia. Przez co w tej pierwszej załodze Orła była kuriozalna sytuacja, że ze wszystkich oficerów na pokładzie służbę wachtową mogło prowadzić tylko 4....  (bo przepisy wymagały że musiał to być absolwent szkoły morskiej po kursie nawigacji)

 

Edited by M.A.V.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.