Jump to content
spiton

PZL-Brewster "Byczek" Airfix 1/72 konwersja SF

Recommended Posts

Polska komisja wojskowa poszukująca myśliwca dla polskich sił zbrojnych trafiła również do zakładów Brewster. Buffalo wzbudził zainteresowanie Polaków, jednak bardzo ograniczone moce przerobowe stanęły na przeszkodzie zawarcia umowy. Polacy myśliwców potrzebowali od ręki ! Takie są fakty, o których można przeczytać w monografii.O ile mnie pamięć nie myli ,-)). I tutaj zaczyna sie historia SF. Polacy kupują licencje. Inżynierowie z PZL widząc tego brzydala postanawiają go nieco zmodyfikować. Samolot dostaje nowy silnik, itp. Zresztą widać zakres zmian na załączonym obrazku.

 

2502f5ad1f8e49c7.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fajny, ale jakość montażu w PZL wyraźnie gorsza niż w Ameryce. Szpara na łączeniu połówek lewego skrzydła bije po oczach. Mam też wrażenie, że polscy inżynierowie nie mieli dostępu do technologii tłoczenia takich dużych osłon kabiny z jednego arkusza.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Letalin. To co widać na zdjęciu to pierwsze złożenie elementów. Teraz jest model szpachlowany i sa ryte linie podziału. Co do technologii tłoczenia ... zawsze można taka technologie wynaleźć. Pracował w PZL jeden bardzo dobry technolog, który po wojnie współpracował z Sołtykiem. Tak, że sprawa jest jak najbardziej możliwa. Potrzebny był tylko pomysł zrobienia takiej kroplowej osłony. żeby było wiadomo dan czym pracować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zapowiada się ciekawie.

_________________________________________________________________________________________

Na warsztacie:

Typhoon Mk Ib - Academy + lufy działek Master Model 1/72

Share this post


Link to post
Share on other sites

Popsułeś grubaska tym silnikiem :(

Z ciekawostek-ta maszynka ma najlepszy stosunek zestrzeleń do strat własnych, bodaj coś około 15:1. No ale Sowieci...

Share this post


Link to post
Share on other sites
postanawiają go nieco zmodyfikować

Ta maszyna świetnie wyglądałaby z silnikiem rzędowym.

Share this post


Link to post
Share on other sites
postanawiają go nieco zmodyfikować

Ta maszyna świetnie wyglądałaby z silnikiem rzędowym.

Niezły żart...

Z tym beczkowym kadłubem????

Ale może...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Greatgozno, odpowiedź na pytanie, którego nie zadałeś jest : Wright Cyklone R-2600. Skoro jankesi ożenili ten silniczek sowietom, to znaczy, ze był to towar eksportowy ,-))

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. W skrzydłach sa dwa 20mm działka i po 200 nabojów na lufe. Pękaty kadłub zapewnia mnóstwo miejsca na zbiorniki paliwa. W przykadłubowej części skrzydła również umieściłem 4 zbiorniki. Za kabina zamontowałem drzwiczki do luku bagażowego, w którym śmiało można przewieść mechanika. Takie rozwiązanie było w P-35.

 

74a20080429d3e80.jpg

 

96cc60542ad35ebf.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Greatgozno, odpowiedź na pytanie, którego nie zadałeś jest : Wright Cyklone R-2600. Skoro jankesi ożenili ten silniczek sowietom, to znaczy, ze był to towar eksportowy ,-))

 

Czemu nie BMW 801?

Pękaty kadłub zapewnia mnóstwo miejsca na zbiorniki paliwa.

Eskorta nalotów na Moskwę?

Share this post


Link to post
Share on other sites

P-35 i spółka to w ogóle był pomysł na udanego Wilka-to jest takiego, który dostałby normalny napęd

Z uzbrojeniem to ja bym raczej w kaemy poszedł-jeżeli to ma być na 1939, to działka raczej odpadają... USA nie wyprodukują, u nas nie ma, WB czy Francja nie mają nadmiarów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak u nas nie ma. Mieliśmy świetne własne działko. Jest opisane w książce "Polskie uzbrojenie lotnicze". A panowie z PZL lubili montować działka w skrzydłach (P-24) A silnik to Wright Cyklone 2600 bo osłona silnika jest z B-25 ,-)))) To przynajmniej jest gwarancja, że się zmieści. Samolot według tej koncepcji dostosowany jest bardzie do niemieckiej taktyki. I faktycznie duży zasięg pewnie by powodował, ze byłby dobrym myśliwcem eskortowym( vs Sowiety)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tego naszego świetnego działka wyprodukowano całe 50 sztuk, a według niektórych źródeł nieco mniej Fk.38 dopiero wchodziła do produkcji-chyba, że robisz dodatkowe s-f z jego historią. Jak dasz maila, to ci podeślę bardzo dobry artykuł o tym, jak z tymi działkami u nas było

Co do P-24, to to nie był któryś ze słabych Oerlikonów (F/FF?)? Marnie, jak dla nadziei naszego lotnictwa

Share this post


Link to post
Share on other sites
Greatgozno, odpowiedź na pytanie, którego nie zadałeś jest : Wright Cyklone R-2600.

 

Nie zadał, bo i potencjalnych problemów tu nie widział. A pomysł ciekawy. Sam się zastanawiam, dlaczego amerykanie nie wsadzili później tego silnika do Wildcata. Sądzę, że po prostu było za drogo, bo chyba te dodatkowe 35cm jakoś by upchnęli.

 

Limuzyna spokojnie do ogarnięcia. Sporo alianckich myśliwców z późniejszego okresu latało z osłonami robionymi 'na piechotę' podobnie jak robią to sobie modelarze. Projektowanie samolotów wyposażonych w niedoskonałą, albo trudno dostępną broń również miało ugruntowaną tradycję w dużo bardziej rozwiniętych krajach, toteż myślę, że i naszym twórcom myśliwców można dać szansę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Gonzo ,-))

Zrobiłem taki rysunek

6405c4db2f6a6c15.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liecncyjny "byczek" otrzymał wzmocnione skrzydło ,-))

"Byczek" ma pod skrzydłami dwa podwieszenia zrobione prawie na gładko. Nie bede tam nic podwieszał, ale są przewidziane na dwie bombki.

Teraz mam problem, jak dziada pomalować.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kamuflaż łaciaty taki jak na jednym z P11c. Był on dopiero testowany, a jak ta maszyna jest SF to dobrze się będzie w takim wdzianku prezentować: 1921pzl3333.jpg

34d7007725aa5705455eabff9a97ceeb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liecncyjny "byczek" otrzymał wzmocnione skrzydło ,-))

Jak stryjenka uważa

"Byczek" ma pod skrzydłami dwa podwieszenia zrobione prawie na gładko. Nie bede tam nic podwieszał, ale są przewidziane na dwie bombki.

Tyle to wiem, znam samolocik. Szkoda-ta beczułka z piwem wygląda nader uroczo

Teraz mam problem, jak dziada pomalować.

Panie, ś'tego, dziejaszku... A jakby go tak marynarce Najjaśniejszej podesłać, zamiast planowanych hydroplanów myśliwskich? Sądzę, że malowanie mogłoby być analogiczne do Lublinów Hydro...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kamuflaż łaciaty taki jak na jednym z P11c. Był on dopiero testowany, a jak ta maszyna jest SF to dobrze się będzie w takim wdzianku prezentować: 1921pzl3333.jpg

34d7007725aa5705455eabff9a97ceeb.jpg

 

Fajne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mysle o czyms takim :

 

1b7d343ee42a46dc.jpg

 

Czemu ?

1. Jednobarwne malowanie podkreśla kształty samolotu, a na tym mi zależy.

2.Jasny kamuflaż pozwala łatwiej pobawić się w ślady eksploatacji.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.