Jump to content

Supermarine Spitfire Mk.I AIRFIX 1:48


Recommended Posts

W dniu wczorajszym stałem się szczęśliwym posiadaczem dwóch najnowszych produktów firmy AIRFIX tj. Hawker Hurricane Mk.I oraz wspomnianego w tytule Spitfire Mk.I. Pierwsze oględziny wprawiły mnie w zachwyt nad tymi wyrobami, precyzja, duże zdetalowanie, czystość wykonania wyprasek, jakość kalkomanii czy chociażby bardzo czytelny sposób przekazania instrukcji montażu.

Na pierwszy "ogień" poszedł spitfire ponieważ mam świeżo w pamięci prace nad modelem z firmy TAMIYA i pozwoli mi to na porównanie wyrobów tych producentów.

A więc:

 

6f8210ef.jpg

 

33caa521.jpg

 

00308332.jpg

 

bc3affb9.jpg

 

b2dc00a0.jpg

 

fb1c8e18.jpg

 

model można wykonać w dwóch wariantach, wczesnej wersji

 

35613ed3.jpg

 

oraz późniejszej:

 

26ce9d82.jpg

 

ce588d7f.jpg

 

1665c0cc.jpg

 

zaopatrzyłem się wcześniej w zestaw "blach" z Eduarda i masek do malowania kabiny

 

96db9e9c.jpg

 

ale patrząc na wypraski nie wiem czy będę korzystał z całości czy tylko z niektórych elementów.

Malowanie jak zwykle planuję któregoś z naszych dywizjonów ale nie jest to jeszcze ustalone

cdn.

Link to post
Share on other sites

W dniu dzisiejszym dzięki uprzejmości kolegi Slawek_26869 ( jeszcze raz serdecznie dziękuję ) otrzymałem zestaw kalek z wydawnictwa "Kagero" do wykonania tego modelu w oznaczeniu dywizjonu 303 RF K imię własne - "Krysia".

Proszę bardzo o pomoc w zdobyciu jakichkolwiek zdjęć tego samolotu, przeglądałem różne fora i spotkałem się z informacją, że był to jeden z najbardziej obfotografowanych samolotów ja jednak nie trafiłem w sieci na żadne zdjęcie tej maszyny. Mało tego Wikipedia w wykazie samolotów należących do dywizjonu 303 nie podaje samolotu o oznaczeniu kodowym RF K a przynajmniej nie wersji Mk.I czy Mk.IIa dopiero 7 października 1941 roku pojawia się w składzie samolot "W3893 -K" i była to wersja Mk.Vb .

W wydawnictwie "Kagero" samolot figuruje jako maszyna przydzielona Wojciechowi Kołaczkowskiemu podczas gdy w życiorysie wymienione są tylko samoloty na których odniósł zwycięstwa:

Zestrzelenia pewne

Bf-109 - 17 czerwca 1941 (pilotował Spitfire IIb nr P8336 RF-W)

Bf-109 - 2 lipca 1941 (pilotował Spitfire IIb nr P8522 RF-W)

Bf-109 - 13 marca 1942 (pilotował Spitfire Vb BL670, RF-K)

Ponieważ już przy poprzednim modelu strzeliłem gafę, jeszcze raz proszę o pomoc w zdobyciu zdjęć tej maszyny innych niż rycina z Kagero czy wykonane na jej podstawie inne modele

Link to post
Share on other sites

Temat mi znany, bo zbieram materiały do wszystkich K-Krysia.

W 303 na maszynach RF-K latał Kołaczkowski. Znane są cztery:X4828 RF-K, W3765 RF-K, BL432 RF-K i BL670 RF-K. Pierwsza to Mk. Ia, natomiast pozostałe to Mk. Va. Tu musisz zwrócić uwagę, bo miały różne kołpaki (Rotola, De Havillanda) i osłony kabin (stare i nowe). Różniły się też wielkością imiona Wojtek w okolicy kolektora spalin i napisami "Ever ready".

Polecam materiały Wojtka Matusiaka w Model Hobby o samolotach Kołaczkowskiego.

Pozdrawiam

AMO

Link to post
Share on other sites
Pisałem o I i II-kach (a te miały skrzydło A) i tak jakoś serią poszło.

Nie "miały", a "miewały" (w sensie "niektóre miały"). Podobnie jak Mk.V. Chyba za dużo uogólniasz i upraszczasz.

Link to post
Share on other sites

RAV - czepiasz się nie mając racji. Temat dotyczy Spitów RF-K, a te MIAŁY, a nie MIEWAŁY skrzydła w wersji A i w omawianych Mk V wersję B. Tak więc, wymienione przeze mnie z seriali MIAŁY skrzydła B.

Tyle, chyba, że chcesz zabłyszczeć i robić wykład na temat całej rodziny Spitfire'ów.

Link to post
Share on other sites

Powoli ruszyły prace nad modelem, jak zwykle na pierwszy ogień poszedł cockpit

 

9accddfc.jpg

 

f04b99f5.jpg

 

4cd1b960.jpg

 

e153e30b.jpg

 

0bf87267.jpg

 

a48d8756.jpg

 

zestaw klei się jak na razie całkiem przyzwoicie, nie ma większych problemów ze spasowaniem części. Oczywiście wymaga uwagi, precyzji i trochę cierpliwości jak ( na razie ) przy składaniu wszystkich elementów kabiny ale jej wygląd jest nagrodą

Ponieważ kabina została "pobrudzona" olejami i musi trochę wyschnąć przed nałożeniem matu zabrałem sie za skrzydła gdzie postanowiłem pootwierać kilka paneli:

 

ca062194.jpg

 

da9a7c5c.jpg

 

cdn.

Link to post
Share on other sites

kabinka prawie gotowa

 

3b79c24a.jpg

 

7697a255.jpg

 

c471ab66.jpg

 

jeszcze nie zamykam drugiej połowy ponieważ zastanawiam sie nad zrobieniem przedziału radiowego

 

pokleiłem i podmalowałem trochę też wnętrza skrzydeł a więc komory uzbrojenia i wnęki podwozia

 

a580036e.jpg

 

pomalowałem również pokrywy komór oraz elementy km-ów

 

97abd1de.jpg

 

cdn..

Link to post
Share on other sites

Słowo się rzekło kobyłka u płota - zmontowałem coś jak przedział radiowy:

 

3e76116b.jpg

 

wydłubałem z kawałka żywicy coś co ma przypominać radio R1147B:

 

bdb302e5.jpg

 

261baa39.jpg

 

i zamknąłem to w kadłubie

 

f1275fc7.jpg

 

cdn

Link to post
Share on other sites

Przymiarka skrzydeł do kadłuba wskazała na pewne problemy ze spasowaniem. Konieczne było zeszlifowanie dolnej części wklejonej wcześniej kabiny pilota i zastosowanie rozpórki

 

50300c11.jpg

 

dzięki tym operacjom skrzydła spasowały się prawie idealnie i tylko niewielki fragment wymagał odrobiny szpachli

 

06d4c28c.jpg

 

podobnie ma się sprawa z częścią zamykającą kabinę pilota od góry, dopasowanie jej wymaga dość intensywnej ingerencji pilnika na wskazanych elementach

 

5b7987a4.jpg

 

Pomimo tego w dalszym ciągu uważam, że model ten wyprzedza produkt TAMIYI

 

cdn..

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

po pewnej przerwie udało mi się wreszcie ruszyć dalej z pracami. Poskładałem model i przygotowałem go do malowania, położyłem podkład Mr Surfacer 1500 i po stwierdzeniu że nie potrzeba dodatkowego szlifowania zacząłem "męczyć" powierzchnię:

 

528ab8cb.jpg

 

w tym wypadku jest to malowane pędzlem, próbowałem zrobić to przy pomocy kawałka gąbki ale uznałem, że pędzlem mam nad ty większą kontrolę

 

2263a922.jpg

 

dfe9eb8b.jpg

 

następnie w ruch poszedł klasycznie - aerograf

 

1d2e0a71.jpg

 

jak widać jedno ze skrzydeł postanowiłem pomalować pierwotnym kamuflażem a to z tego względu, że uznałem że po takim malowaniu jedna ze stron będzie miała ciemniejszy odcień niż druga

 

c7dffeb1.jpg

 

teraz jeszcze rozjaśnienia białym, metalik w miejscach gdzie planuję zrobić otarcia farby oraz szlifowanie papierem ściernym dla złagodzenia plam

 

cdn...

Link to post
Share on other sites
A co to za osobliwe zestawienie kolorów? Jakie będzie malowanie?

 

RF-Krysia malowanie jest takie ponieważ kokarda oraz litera "K" widać że są na podkładzie brązowym i przy przemalowywaniu samolotu na nowy schemat były tylko przesłonięte a część imienia własnego K"rysia" wogóle jest na tle brązowym

 

afc63368.jpg

Link to post
Share on other sites

trochę podgoniłem prace przy modelu a więc:

 

model gotowy do przyjęcia drugiego koloru kamuflażu

 

320824e0.jpg

d2d28ab4.jpg

 

no i tak to wyszło po zdjęciu masek

 

40c7c7f1.jpg

8ee4140f.jpg

a586e9f3.jpg

 

i po domalowaniu pasów na skrzydłach

 

c3af4b6f.jpg

 

pozostają drobne poprawki, modulacje kolorów, filtry i wreszcie lakier pod kalki

 

cdn...

Link to post
Share on other sites

A tak przedstawia się stan obecny po naklejeniu kalek i naniesieniu właściwego kamuflażu

 

e1494cff.jpg

4232eef0.jpg

f2d7252e.jpg

748126c3.jpg

 

teraz tylko musze uzupełnić numer samolotu a następnie brudzenie, obtarcia i do galerii

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.