Jump to content
Jacek Kryszak

[warsztat] PANAVIA TORNADO IDS Revell 1/32

Recommended Posts

W sumie mój pierwszy model który zacząłem budowac na poważnie w 2003 r.

27ec20be1363538fm.jpg 9dbee6cf713f0d16m.jpg 324d26305a485f4bm.jpg da09bc43e07437e6m.jpg 8a34f8fbc8fdc4f0m.jpg 2e1deb9ff2b60b4em.jpg 765bc7b4529d4d0am.jpg 85d8a73252a18d7cm.jpg

 

Spód kadłuba fabrycznie pozbawiony faktury: 802a0efb466dc129m.jpg

Mój model z naciętymi nowymi liniami podziałowymi:

375a2c95ab15bf7bm.jpg 997f049cd6c36ec6m.jpg 31e992bb874ea839m.jpg

 

Również boki kadłuba fabrycznie pozbawione są w tym zestawie faktury:

7071c3deb5a72d67m.jpg

Tu tez naciąłem linie podziałowe oraz brakujące owale. Owale nacinałem przy pomocy szablonów Eduarda:

 

873169dd04fc9982m.jpg f2945867fcff02a6m.jpg

Pocienione stateczniki poziome. Fabryczne są zbyt grube. Nalezy je sporo pocienic. Po lewej statecznik pocieniony, po prawej prosto z pudła:

3f0dcdb948d30116m.jpg

 

Wyrzeźbiony od podstaw luk awioniki. Załuje że pociąłem kadłub bo otwarty luk zdeformuje mi sylwetkę samolotu:

039ef58487553cb7m.jpg

Pozostałe fotki. Oś obrotu usterzenia płytowego wykonana ze szprychy rowerowej. W kadłub modelu wkleiłem na CA wymyty wkład od długopisu który stanowi prowadnicę dla osi. W stateczniki tez powklejałem kawałki wkładu pod odpowiednim kątem, aby zachować charakterystyczny dla samolotu Tornado ujemny wznios usterzenia:

85deeb56ef889e4dm.jpg daed0c4c5233e7afm.jpg 1822c06c433dfeddm.jpg fea9d7e7f1964461m.jpg

 

Podstawa statecznika pionowego nie jest wykonana tak jak w oryginalnym samolocie. Element z pudełka:

 

HPIM1945.jpg

 

Po mojej korekcie:

 

HPIM1944.jpg

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie no łeb z kablami zrywa... A ja głupi chciałem się za samoloty brać

 

A tak poza wszystkim to Tornado ładnym samolotem jest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faktycznie ten zestaw prosty nie jest. To stosunkowo duzy model i nawet zrobienie go prostu z pudła wymaga odrobiny roboty, ale w sumie to nic trudnego. Dla mnie ten model jest wspaniałym poligonem dla róznych nieznanych dotąd dla mnie sposobów modelowania, nacinanie linii, szpachlowanie CA, nacinanie linie na CA itd.

 

A Tornado najbardziej mi się podoba w tym ujęciu:

 

tornado_4539_030824.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie no............."FULL WYPAS" czekam na efekto koncowe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ładny kawał roboty i kawał ładnej roboty.

Jakie wrażenia po trasowaniu linii podziału na CA? Nie ma jakiś większych problemów przy tym?

 

Czym są te niebieskie i czarne prostokąciki, coś zabezpieczają, ale co i dla czego?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widać że się solidnie przyłożyłeś do Mo delu

Życzę powodzonka w dalszej budowie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolorowe paski to tasma izolacyjna zapezpieczajaca drobne elementy przed uszkodzeniem. Cały model jest szpachlowany klejem CA Kropelka. Dlatego Kropelka bo jest twarda i daje się ładnie szlifować. Nie mam zaufania do szpachlówek typu np tamiyowska bo mają tendencje do zmiany objętosci po wyschnieciu i obrobieniu co z czasem powoduje dziuru na modelu. CA tez łatwiej sie nakłada. Linie podziałowe na CA trzeba nacinac delikatnie aby nie porobic w polistyrenie obok miejsca szpachlowanego CA dziur. CA jest twardszy niz użyty w modelu polistyren i rysak lub igła lubi się smyknąc po CA. W kazdym razie CA jest najodpowiedniejszy do nacinania lini moim zdaniem.

 

Malowanie. Przede wszystkim ma to byc samolot w malowaniu Luftwaffe. Mam co najmniej kilka opcji:

 

- malowanie z pudełka, samolot nr 45+91 z pułku rozpoznawczego AG-51 " Immelmann" - malowanie pudełkowe:

 

ewwdas.jpg

hvgfnhvf44.jpg

 

Lub samolot z tej samej jednostki ale inna maszyna:

 

674431.jpg

 

W tym celu w kalkach Revella trzeba zamienić miejsce przyklejenia godła i oczywiscie numer burtowy.

Inną coraz bardziej kuszącą mnie opcją jest równiez maszyna z AG-51 45+91 jednak juz w nowym malowaniu szaro-szarym. Dlatego takie malowanie, bo nietypowe, kilka takich modeli w malowaniu pudełkowym przewineło się przez polskie imprezy modelarskie, poza tym szare Tornado 45+91 smigało podczas NAM 2003 nad moim domem poniewaz mieszkam w strefie lotów lotniska na Krzesinach:

 

nam03_0060.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

AG-51 to jednostka rozpoznawcza, czy ich Tornada nie różnią się zewnętrznie od używanych przez JBG?

Share this post


Link to post
Share on other sites
AG-51 to jednostka rozpoznawcza, czy ich Tornada nie różnią się zewnętrznie od używanych przez JBG?

 

Nie, nie róznią się. Rozpoznawcze maszyny przenoszą jedynie zasobnik rozpoznawczy pod kadłubem. Taki sam zasobnik mogą przenosic tez samoloty z pułków uderzeniowych.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inną coraz bardziej kuszącą mnie opcją jest równiez maszyna z AG-51 45+91 jednak juz w nowym malowaniu szaro-szarym.

 

 

To daj się skusić temu szaro-szaremu

Prywatnie sądzę że to najładniejsze malowanie Luftwaffe'owskich Tornad

 

Pozdrawiam i powodzenia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Całkiem nieźle zapowiada się Twój modelki. Czekam na koniec

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zgadzam się z Rafałem, daj się skusić na szaro - szare malowanie. Przynajmniej Tornado będzie wyglądało inaczej niż dziesiątki innych modeli Tornad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inne niż pozostałe to Tornado Bundesmarine z początku lat osiemdziesiątych w szaro-białym malowaniu.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest

Melduje się , jeszcze raz witam , fajnie że fotki nie przepadły , z chęcią poobserwuję dalszą budowę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tym szarym malowaniem to jest niejaki problem. Mój model został wydany w 1996 r. i ma tablice w kokpicie jak samoloty z tamtego okresu. Wg moich dociekań na przełomie wieków dokonano modernizacji niemieckich Tornad i w tylnej kabinie pojawił się po lewej stronie tablicy niewielki monitor. Mój model tego monitora nie ma tak wiec szare malowanie nie wchodzi w grę niestety. Modeli Revella w 1/32 mam w sumie aż 6, a wśród nich mam wersję ECR zawierającą dwa komplety tablic, w tym tylną z owym monitorem i kalkami umożliwiającymi po drobnych korektach wykonać szary samolot z AG-51. Szare samoloty przenoszą też inny zasobnik rozpoznawczy. Pod koniec lat 90-tych wprowadzono do eksploatacji zasobniki DASA które zastąpiły zasobniki MBB, a taki własnie zasobnik starego typu mam w zestawie. Nowy zasobnik musiałbym wykonac od podstaw, co nie było by aż takie trudne gdyby były do niego dobre rysunki. Ale rysunków nie ma i jest kwas

Ale szare niemieckie Tornado wygląda swietnie i kiedys takie zbuduję ale raczej w wersji ECR. Jak ten model. Fotki chyba z któregoś z konkursów na Węgrzech. Adresu www skad pochodzą niestety nie pamiętam.

d8f492402f7f40bam.jpg 6c11c30f37d69b56m.jpg 0f32e5434e19baadm.jpg

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jak zasobnik rozpoznawczy to chyba dla ECR czy sie myle Bedziesz zmienial wersje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jak zasobnik rozpoznawczy to chyba dla ECR czy sie myle Bedziesz zmienial wersje

 

Trochę sie mylisz. Generalnie zasobniki rozpoznawcze mogą nosic wszytkie samoloty wersji IDS. W praktyce noszą tylko samoloty z AG-51 oraz z pułku Marineflieger ( który zdaje się rozwiązano a maszyny wcielone do AG-51). Czy ECR-y tez mogą go przenoscic to nie wiem, ale to było by bez sensu bo wersja ECR ma niektóre elementy zasobnika rozpoznawczego wbudowane w kadłub. ECR-y porzenoszą dwie lub cztery rakiety Harm. IDS tak samo mogą noscic Harmy zeby było ciekawiej...

Share this post


Link to post
Share on other sites

No wlasnie napisalem - ze moge sie mylic Cienias jestem w tym temacie ale staram sie cos wyszukac . Jak narazie doszedlem do tego , ze te nowe zasobniki nazywaja GAF lub RECCE a same samoloty wlasnie od zasobnika Tornado Recce ( nie IDS ). Zasobniki dziela sie na dwa rodzaje: GAF Recce Pod oraz GAF Telelens Pod. Stosowane w zaleznosci od wysokosci lotow. AG-51 ma na stanie 41 sztuk Tornado Recce.

 

Zasobnik

 

http://www.jetjournal.net/images/stories/Fototag/2003/AG51Schleswig/hpim2833.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawa informacja. Tak sobie właśnie kombinowałem, że te zasobniki sa jakieś dziwne... Czasami sie na fotkach róznią przodem i tak sobie myślałem, że może sa podwieszane przodem lub tyłem do kierunku lotu ale nie wpadłem na to że mogą byc dwa rodzaje

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to wrocmy juz teraz do modelu. Jak tam postepy w pracach Musze dopisac, ze wiernie bede sledzil relacje . Sam mam w planie ten samolocik i to w tej skali ale o tym to juz wiesz . Mam tez IDS-a i chce go przerobic na ECR-a bo udalo mi sie dorwac z Revella dodatkowo tygrysie kalki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale IDS-a wcale nie trzeba przerabiać na na ECR. Revell robi tę wersję również. Zestaw ten posiada dodatkową ramkę z odpowiednimi częsciami, nowe tablice, rakiety HARM wraz z prowadnicami, a największym atutem tego zestawu jest duzy arkusz kalek umozliwiajacy zbudowanie Tornado ECR z JBG-32 z Tigermeet z 2001 r., czyli tej maszyny:

 

4644_06.jpg

 

Mieszkając poza granicami Polski masz przecież większe mozliwosci zakupu tego zestawu niz w kraju. Ta wersja to rzadkość w Polsce. Ja swojego upolowałem dośc drogo w sumie, bo dałem za model aż 190 zł, ale warto było bo to dobry zestaw. Oprócz wersji ECR można z niego zrobic też IDS, a użyty jasno szary polistyren i brak jamek skurczowych (które są mankamentem zwłaszcza edycji odlanych z zielonego plastiku) sprawia że ECR to najlepszy zestaw Tornado Revella jaki widziałem.

 

W kwestii zasobników rozpoznawczych to jak napisałem wcześniej zauważyłem ze maja dwa rózne przody.

Takie:

 

Recce038.jpg

 

I takie:

 

Recce055.jpg

 

Postępów prac w modelu niestety na razie nie będzie bo muszę się zając w koncu zakonczeniem mojej pracy mgr, a mam czas tylko do końca roku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jacku ja wiem o tym ale nie chce dodatkowo wydawac kasy. Mam IDS-a i kalki do tego ECR-a i chce to jakos wykorzystac. Kurna bedzie troche roboty, chyba, ze zamowie brakujace czesci u Revella

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobry pomysł. Napisz do nich że ta ramka jest wypaczona i moze przyslą nową. Ja Ci moge podac oznaczenia tej ramki. A jak nie to moze jak opanuję technikę robienia form z silikonu i odlewania z zywicy to Ci skopiuję tą wanne pod kadubem i tablice w kabinie. Prowadnice do HARM ów sa tez w zestawie IDSa brakowało by Ci tylko rakiet chyba ze te tez bym umiał skopowac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie musze pisac. Wystarczy telefon. Juz nie jedno od nich wyskomlalem. Np.wlasnie te kalki Ale w razie czego ( moga juz nie miec na stanie czesci zapasowych do tego modelu ) zglosze sie do Ciebie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.