Jump to content

Star 266 gaśniczy Bonex 1:24 wg projektu Mariusza Kity


Recommended Posts

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kiedyś widziałem czeskie/słowackie wydawnictwo PWMT, albo coś podobnego z zeszytem modeli kartonowych właśnie z wyposażeniem straży. Jak chcesz to mogę poszukać gdzie to widziałem.
Coś takiego mam. Jeśli masz coś innego to z wielką chęcią. Każdy materiał jest cenny.

 

cover_zpsmikuqzf4.jpg

Link to post
Share on other sites

Skora moze byc niewarta wyprawki. Jak masz dostep do oryginalnej zawartosci to lepiej sobie obfotografowac i zrobic od zera. Poza tym w biurze powinni miec materialy po zakupie, czasami sa tam nawet rysunki techniczne.

Link to post
Share on other sites

Obiecałem jakiś czas temu, że pokażę, jak przerobiłem cyrkiel Olfy do wycinania mniejszych kółek.

Słowa dotrzymuję:

 

Cyrkiel tnący CMP-1 to świetne narzędzie, ale ma pewne ograniczenia. Pozwala wycinać kółka powyżej 10 mm średnicy.

Nie można zbliżyć igły do noża bliżej niż ok. 5 mm.

 

003_zpspllmvooq.jpg

 

Zeby to zmienić wywaliłem oryginalną ośkę mocowania noża. Zastąpiłem ją takimi elementami (śruba M3 z opiłowanym łbem, dwie podkładki, nakrętka M4 jako dystans):

 

004_zpsrun1pi6u.jpg

 

Po zmontowaniu wygląda to tak:

 

002_zpskv6ee31r.jpg

 

Efektem jest zbliżenie ostrza do igły cyrkla:

 

001_zpskzhiejlf.jpg

 

Teraz można wycinać kółka o średnicach od 5 mm.

Mniejsze kółka robię przyrządem do robienia dziurek w paskach do spodni.

Należy zwrócić uwagę, żeby podkładki dystansowe nie były zbyt grube. Ostrze musi być blokowane przez wybranie w ramieniu cyrkla (to żółte). Jeżeli przesadzimy, ostrze będzie się ruszać przy wycinaniu i kiszka ......

I to by było na tyle.....

 

Mam nadzieję, że to się komuś przyda.

Link to post
Share on other sites

Czas na drobną kontynuację:

Obiecałem jakiś czas temu, że pokażę, jak przerobiłem cyrkiel Olfy do wycinania mniejszych kółek.

Słowa dotrzymuję:...

Dzięki Jacku.

Cyrkiel przerobiłem. Wycinam kółka o śrenicy ok. 7 mm. Przy mniejszych zaczynają się duże niedokładności. Wyglada to tak, jakby ostrze straciło jednak powierzchnię podparcia i wygina się w zależności od sposobu prowadzenia. Spróbuję z blaszki dopiłować podkładkę o kształcie ostrza.

Tak wygladają wycięte kółka z polistyrenu 0,5 mm (Przepraszam, że zapomniałem zdmuchnąć opiłki).

 

Star266_15-11-26_01_zpspptgpvd0.jpg

 

A tak sklejony przedni most

 

Star266_15-11-26_02_zpsfkcq5g4v.jpg

 

Przerwałem robotę, bo myślę jak tu zrobić przednie koła skrętne i kręcące się. W oryginale wyglada tak:

 

Star266_15-11-26_03_zpskrqekle4.jpg

 

Myśląc jak to zrobić zająłem się sklejaniem silnika. W kartonowym opracowaniu autor w miarę porządnie opracował tylko dół silnika, ponieważ góra jest niewidoczna. Chyba zrobię tak samo.

 

Star266_15-11-26_04_zps98x0je6v.jpg

 

Star266_15-11-26_05_zps9efruk2t.jpg

 

Star266_15-11-26_06_zpspfbaid5j.jpg

Link to post
Share on other sites

Do przegubu kulowego odpowiednią kulkę powinieneś znaleźć w sklepie dla domowych wytwórców bransoletek i naszyjników (dość popularne ostatnio hobby). Można poszukać też w sklepach dla plastyków, korali w chińskich sklepach i ozdób świątecznych do demontażu. Kołnierz to w razie co wyrzeźbisz np. z kilku posklejanych krążków.

Link to post
Share on other sites
Do przegubu kulowego odpowiednią kulkę powinieneś znaleźć w sklepie dla domowych wytwórców bransoletek i naszyjników (dość popularne ostatnio hobby). Można poszukać też w sklepach dla plastyków, korali w chińskich sklepach i ozdób świątecznych do demontażu. Kołnierz to w razie co wyrzeźbisz np. z kilku posklejanych krążków.

Dzięki za podpowiedź. Będę szukał. Póki co mała dłubanina przy silniku.

 

Star266_15-11-30_02_zpsalftkk7c.jpg

 

Star266_15-11-30_03_zps9ffno6tj.jpg

 

Pisałem kiedyś o dużej przydatności przyśpieszacza do klejów CA. Dla tych co używają kleju jako szpachli kolejny przykład.

Ja dozuję klej wyciskając parę kropli do listków po tabletkach. Niezużyty klej zasycha sobie swobodnie. Jedną dziurkę potraktowałem przyśpieszaczem. Którą? Chyba łatwo się domyślić.

 

Star266_15-11-30_01_zps7jqs6m03.jpg

Link to post
Share on other sites

silnika cd.

 

Star266_15-12-07_02_zpsp6rpt44s.jpg

 

Star266_15-12-07_03_zpsaqc8xztp.jpg

 

I prawie skończony, tryśnięty lekko podkładm, aby wyłapać nierówności.

 

Star266_15-12-07_05_zpssm4sqdgp.jpg

 

Star266_15-12-07_04_zpsf76stetf.jpg

 

Star266_15-12-07_06_zpsxwfiooiv.jpg

 

Małe pytanie. Ma ktoś dobry pomysł, z czego zrobić paski klinowe. Najprościej byłoby z gumy, ale obawiam się czy takie paseczki z gumy po dwóch latach nie rozlecą się (ze starości).

Link to post
Share on other sites

Ja robię z taśmy samoprzylepnej. Takiej chropowatej z Castoramy. Szeroka na ok. 4 cm. Jest fajna, bo nie jest tak do końca czarna..... Antracytowa bardziej. Przynajmniej tak twierdzi moja Druga Połowa

Zwykła taśma izolacyjna też chyba może być, tylko nie ta błyszcząca

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Coś ostatnio chroniczny brak czasu. Niewiele zrobiłem, to nadrabiam ilością zdjęć.

Udało się zrobić 1 sworzeń pseudokulowy - ale obraca się.

 

Star266_15-12-16_03_zps97rcpjdi.jpg

 

A poza tym zbiorniki: paliwa i powietrza. I to narazie wszystko.

 

Star266_15-12-16_01_zps4bxy0qmt.jpg

 

Star266_15-12-16_02_zpskes68g6q.jpg

 

PS. Trochę zawiodłem się na kupionym aparacie Nikon L340. Ma tylko tryby automatyczne i nie umiem zmusić go do większej głębi ostrości.

Link to post
Share on other sites

Ciąg dalszy.

"Trening czyni mistrza" brzmi znane powiedzenie. Drugi przegub kulowy wyszedł mi znacznie lepiej. Piasty też wyszły nienajgorzej. Koła się kręcą.

Star266_15-12-20_01_zpsjyenw6d7.jpg

 

Kompletna przednia oś.

 

Star266_15-12-20_02_zpsqw0ewc0f.jpg

 

Po przyklejeniu do ramy, a właściwie do resorów.

 

Star266_15-12-20_03_zpsenknzpcj.jpg

 

A tu zestawienie wykonanych elementów.

 

Star266_15-12-20_04_zps6ljezsfu.jpg

 

I byłbym szczęśliwy gdyby nie to, że wyszły dwa grube błędy:

 

Star266_15-12-20_05_zpsktfooznd.jpg

a) tylne osie są o 6 mm za krótkie - moja wina, zawierzyłem autorowi i zdjąłem wymiar z rysunku montażowego, który nie trzyma skali. Trzeba będzie odciąć wszystkie piasty i przedłużyć wały.

b) jak widać na zdjęciu, przód ramy mocno idzie do góry. Odejmując różnicę wynikłą z różnych średnic bębnów i tak wychodzi, że tył siedzi o 3,5 mm za nisko. Różnica bardzo duża i mówiąc szczerze, nie wiem z czego wynika. Przemierzyłem wszystkie elementy zawieszenia i błędu raczej nie popełniłem. Trzeba będzie dać podkładki między resor tylne mosty. Trochę to jednak może głupio wyglądać

Link to post
Share on other sites

A z błędem b, przypadkiem nie powinno tak być? Zawsze wydawało mi się że przód w starze idzie trochę do góry (wystarczy wpisać star 266 w google i połowa z nich jest zadarta do góry). Najpierw bym sprawdził to dokładniej, zanim zaczniesz coś przerabiać. bo może tak ma być.

 

Powodzenia w dalszych pracach i poprawkach. Będę zaglądał bo jest na co popatrzeć.

Link to post
Share on other sites
A z błędem b, przypadkiem nie powinno tak być? Zawsze wydawało mi się że przód w starze idzie trochę do góry (wystarczy wpisać star 266 w google i połowa z nich jest zadarta do góry). Najpierw bym sprawdził to dokładniej, zanim zaczniesz coś przerabiać. bo może tak ma być.

Problemem jest, że w tym układzie to środkowe koła będą wisieć ponad 1 mm w powietrzu. Poza tym nie wiem, czy mi się koła zmieszczą pod nadwoziem itp.

Marak, 3,5 mm to dużo. Nawet bardzo dużo... Z podkładkami głupio będzie rzeczywiście wyglądać...

Też masz rację. Tylko nie wiem co robić. Na razie wiem tyle. Według powiększonego rysunku p. Mariusza...

 

Star266_15-12-21_01_zps72btflzg.jpg

 

Od górnej krawędzi ramy do dolnej krawędzi resoru powinno byc 18 mm - i ten wymiar się zgadza z modelem.

Od górnej krawedzi ramy do osi kół powinno być 24,5 mm - u mnie jest 21 mm

 

Z tego wynika, że od resoru do osi kół powinno byc 6,5 mm, a u mnie jest 3,5 mm

 

Star266_15-12-21_02_zpsj3xav9ih.jpg

 

Ale patrząc na zdjęcie oryginału to proporcje są prawidłowe.

 

Star266_15-12-21_03_zps8yelmpah.jpg

 

Jak pisze Grubyjg trzeba zagrzebać się w Google i szukać jakiejś podpowiedzi

Link to post
Share on other sites
Podpowiedź chyba jest prosta. Z przodu w skali 1:1 jest ciężki silnik i zawieszenie zawsze się robi że siada po jego zamontowaniu. U Ciebie jest problem, że silnik jest lekki...

 

Wniosek:

przytrzymaj z tyłu i naciskaj z przodu, aż się wyrówna

Link to post
Share on other sites
Andrzej,

pewnie już to widziałeś, ale znalazłem relację z budowy tego modelu z kartonu: tutaj

Może jakieś pytanko do Autora pomoże

I tu Cię zaskoczę. Mam relację z budowy bezpośrednio przez autora planów p. Kitę, a tej relacji nie widziałem. Wieczorem się jej przyjrzę. Na szybko odczytałem, że jest jeszcze Star opracowany przez Modelika. Też trzeba się będzie z nim zapoznać.

Dzięki wszystkim za zainteresowanie i pomoc.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.