Jump to content

Star 266 gaśniczy Bonex 1:24 wg projektu Mariusza Kity


Recommended Posts

  • Super Moderator

Może się mylę ale wydaje mi się że błąd masz w wieszaku resoru na ramie, w modelu kartonowym góra resoru jest niżej a w twoim prawie na równo z ramą http://s470.photobucket.com/user/dizel2834/media/Star%20266%20bonex/zdj44.jpg.html

ale może to tylko na zdjęciu aczkolwiek stawiał bym na ten element...

Link to post
Share on other sites
  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Pierwsze dni Świąt poświęciłem na studiowanie planów, które koledzy mi podrzucili.

 

Star266_16-01-01_01_zpsuus10lx0.jpg

 

i doszedłem do wniosku że, owszem, sylwetki są podobne ale w szczegółach to całkiem różne auta. Więc kolejny wniosek, iż nie ma co

kombinować tylko trzeba podnieść tył o te 3,5 mm. Rozciąłem więc tył w kilku miejscach i wydłużyłem zawieszenie, oraz dałem podkladki pod resory. Nie chciałem obniżać przodu bo: po pierwsze to trudniej, po drugie narobiłbym sobie kłopotu gdyby koła się potem nie mieściły.

 

Star266_16-01-01_02_zps6sm9v95c.jpg

 

Ponieważ często popełniam ten błąd, że kleję za dużo elementów i potem jest kłopot z dojściem aerografem, tym razem pomalowałem już wstępnie ramę oraz zamocowałem silnik i reduktor.

 

Star266_16-01-01_03_zpskkfxkluc.jpg

 

Star266_16-01-01_04_zpsicegzz1x.jpg

 

Star266_16-01-01_05_zpswaudxo4d.jpg

 

Teraz czeka mnie wykonanie wałów, których w tym modelu jest w sumie 9. Trzeba więc zrobić 18 przegubów Cardana, które postanowiłem wykonać z wyginanych blaszek. Nie wiem, czy realizm będzie odpowiedni, ale nic innego nie potrafię wymyślić. Nie da się jednak iść na zbyt duże uproszczenia bo każdy wał jest zamontowany ukośnie (to chyba duża słabość tej konstrukcji) więc Cardany muszą być wychylone. W planach z modelarza belki mostów są zamontowane ukośnie, co prostuje cardany. Podejrzewam, że jest to jakaś późniejsza wersja samochodu bo na moich zdjęciach oryginału mosty są zamontowane poziomo.

 

Tak wygląda zestaw elementów do jednego cardana.

 

Star266_16-01-01_06_zps7nnl0yjq.jpg

 

Przy okazji wychodzi bezsens zbierania złomu modelarskiego. Jak każdy z kolegów mam wielkie pudło niewykorzystanych elementów z poprzednich modeli.

I właściwie to jeszcze nic mi nie podpasowało do tego Stara. Różnych Cardanów też mam z 10, ale każdy albo za duży albo za mały.

Link to post
Share on other sites

Z podwoziem sobie pięknie poradziłeś

Decyzja o podniesieniu tyłu moim zdaniem była słuszna.

 

Napisz proszę coś więcej o tych blaszkach do cardan'ów (grubość, materiał itp.). Nie lepiej było zrobić je z miedzi lub mosiądzu i polutować ?

Miałbyś możliwość je porządnie obrobić i wykończyć. No i oczywiście byłyby trwałe

 

Druga możliwość to PS. Przecież do tej pory rzeźbisz w nim z niezłym skutkiem

Link to post
Share on other sites

Napisz proszę coś więcej o tych blaszkach do cardan'ów (grubość, materiał itp.). Nie lepiej było zrobić je z miedzi lub mosiądzu i polutować ?

Miałbyś możliwość je porządnie obrobić i wykończyć. No i oczywiście byłyby trwałe

Druga możliwość to PS. Przecież do tej pory rzeźbisz w nim z niezłym skutkiem

Widoczny na zdjęciu element wyciąłem z blaszki aluminiowej 0,15 mm. Wybrałem taki z uwagi na łatwość cięcia, wiercenia itp.

Z PS próbowałem rzeźbić w pręcie, lecz nie wychodziło.

Do lutowanie nie mam wprawy, ani precyzyjnej lutownicy. Ale podsunąłeś mi myśl aby zamówić blaszki fototrawione. Wysłałem już zapytanie do Melius Manu bo twierdzili, że uruchamiają produkcję blaszek. Mogę jeszcze spróbować kupić cienkościenną rurkę mosiężną fi 4 mm i spróbować wyszlifować odpowiedni kształt.

Link to post
Share on other sites

Chyba za Tobą nie nadążam

Nie możesz wyciąć takiej samej kształtki z PS, jak wyciąłeś z blaszki ?

Dlaczego kombinowałeś z prętem PS ?

Co chcesz zrobić z rurki mosiężnej ?

 

Andrzej masz może pod ręką fotkę tego, co chcesz uzyskać ? Mam dziwne przeczucie, że piszemy o różnych sprawach .....

Link to post
Share on other sites

Jacku, masz rację, że chyba za bardzo zapatrzyłem się na wersję papierową.

W starze są różne cardany. Wyglądają tak.

 

Star266_16-01-01_11_zps71wc20wl.jpg

 

W modelu powinny mieć ok. 4 mm średnicy. Max 0,5 mm grubość scianki. Szerokość ramionka max 2 mm, a otwór pod krzyżak 1,4 mm. Po wywierceniu otworu zostaje więc (2-1,4) : 2 = 0,3 mm ścianki. Z PS nie jestem w stanie tego zrobić bo rozleci się.

 

Tu kolega Sushi w poście z 18.12.2015 (3 zdjecie od góry) robił je wyfrezowując pręty. Dlatego pisałem o pręcie i rurkach.

http://modelwork.pl/viewtopic.php?f=88&t=51677

 

Nie mam takiej rurki, ale chciałby spróbować tak. Z rurki mosiężnej (miedzianej) FI 3 mm zrobić takie 2 elementy i połączyć je krzyżakiem.

 

Star266_16-01-01_12_zpse5y30fhn.jpg

Link to post
Share on other sites

Znalazłem w domu kawałek rurki miedzianej, więc na próbę zrobiłem jeden odcinek wału.

Kilka godzin pracy i wałek gotowy. Pozostało jeszcze 9.

Jak sądzę więcej na budowę modeli od podstaw nie będę się porywał.

 

m_Star266_16-01-03_01_zpszii79uyz.jpg

 

Farba jeszcze świeża, więc daje duże odbłyski światła.

 

m_Star266_16-01-03_02_zpsjgqrc9yd.jpg

Link to post
Share on other sites

Znalazłem w domu kawałek rurki miedzianej, więc na próbę zrobiłem jeden odcinek wału.

Kilka godzin pracy i wałek gotowy. Pozostało jeszcze 9.

Jak sądzę więcej na budowę modeli od podstaw nie będę się porywał.

..........

 

Nie przesadzaj. Idzie Ci świetnie, a model będzie jedyny w swoim rodzaju. Tego nie kupisz za żadne pieniądze.

Dawaj do przodu i nie marudź

Link to post
Share on other sites

Dzięki wszystkim za słowa mobilizacji. Na razie jeszcze mam chęci. Czasem tylko śmieję się sam z siebie, że wystraszyłem się STARa-21, bo ma nietypowe (mniejsze) kółka i wydawało mi się, że STAR-266 będzie łatwiejszy. O tym, że to auto ma napęd na wszystkie koła to nie pomyślałem.

Nie wiedziałem też, że w dziale wojskowym forum są tak dokładne fotki STARa. Do wojskowości z założenia nie zaglądam.

 

Na dziś mała aktualizacja. Wizualnie niewiele przybyło, ale godzin spędzonych sporo.

Zrobiłem wszystkie wały od napędu kół. Teraz biorę się za drugie tyle od napędu wyciągarki i autopompy.

 

Star266_16-01-07_01a_zpsdfsguasz.jpg

 

Przy okazji roboty od podstaw zdobywa się też dużo wiedzy. Nigdy nie myśłałem o tym, że każdy wał musi wysuwać się teleskopowo (jak antena), bo koła uginają się na resorach i wał zmienia swoją długość. Dlatego na wałach są takie przewężenia.

Link to post
Share on other sites
..........

 

Przy okazji roboty od podstaw zdobywa się też dużo wiedzy. Nigdy nie myśłałem o tym, że każdy wał musi wysuwać się teleskopowo (jak antena), bo koła uginają się na resorach i wał zmienia swoją długość. Dlatego na wałach są takie przewężenia.

 

Jak to działa ? Na wieloklinie ?

Link to post
Share on other sites
..........

 

Przy okazji roboty od podstaw zdobywa się też dużo wiedzy. Nigdy nie myśłałem o tym, że każdy wał musi wysuwać się teleskopowo (jak antena), bo koła uginają się na resorach i wał zmienia swoją długość. Dlatego na wałach są takie przewężenia.

 

Jak to działa ? Na wieloklinie ?

 

 

v2016010802494188959777.jpg

Link to post
Share on other sites

Kolejne 2 dni zabawy i doszedł wałek napędu wciągarki. Podobno jest to słaby punkt STARa. Jak przeczytałem w opiniach wałek ten ukręca się przy próbie samowyciągnięcia auta np. z błota. Nie dziwię się, że tak się dzieje skoro wałek nie dość, że cieńki to jeszcze powyginany we wszystkie możliwe strony.

 

Star266_16-01-09_02_zpsizqgom5d.jpg

 

Star266_16-01-09_01_zpsbcplylry.jpg

 

W ramie zaczyna robić się ciasno. Parę szczegółów.

Reduktor. Tarcza hamulca ręcznego. Brak jeszcze linki.

 

Star266_16-01-09_03_zps6eqtvn0e.jpg

 

Podpora dzielonego wału wyciągarki. W głębi wały napędowe.

 

Star266_16-01-09_04_zpsppfhxbq9.jpg

 

Wyciągarka czy chyba raczej wciągarka (nie wiem jaka jest prawidłowa nazwa).

 

Star266_16-01-09_05_zpscswf4qad.jpg

 

Jak widać na zdjęciach - starłem sporo farby, ale i tak jeszcze całość będzie malowana. Teraz przechodzę do linek i przewodów.

Link to post
Share on other sites
Elegancka robota, bardzo mi pasuje, bo mam się na czym wzorować

 

To jako ciekawostkę podam, że ja zrobiłem na wciągarce dwa bębny na linę po obu stronach ramy, bo tak miałem na zdjęciach auta na którym się wzoruję.

Ale jeden bęben jest pusty. Potem zobaczyłem, że wszystkie inne auta mają tylko jeden bęben po prawej stronie auta. Dopiero w rozmowie z mechanikiem ze straży dowiedziałem się, że im wciągarka się spaliła i wykombinowali taką z wojska, z auta w wersji do stawiania mostów pontonowych. I tylko takie auta mają po 2 liny po obu stronach.

Link to post
Share on other sites

Kolejne małe uaktualnienie, ale najpierw pytanie do kolegów. Czy ma ktoś schematy instalacji hamulcowej, pneumatycznej i ewentualnie schemat elektryuczny STARA 266? Hamulcowej nie mogę znaleźć wcale. Pneumatyczną mam w bardzo niskiej rozdzielczości. Elektryczny schemat mam, ale taki stricte elektryczny, a interesowałby mnie rysunek jak są ciągnięte kable. Okazuje się, że odtworzenie inastalacji ze zdjęć sprawia mi sporą trudność, bo przewód idzie, potem coś go zasłania i dalej nie wiadomo co się z nim dzieje.

 

A teraz to co tygryski* lubią najbardziej, czyli robienie pierdółek do zamocowania linek.

 

Star266_16-01-12_01_zpsjun1qldi.jpg

 

I tak to wygląda na modelu

 

Star266_16-01-12_02_zpsrspzywvs.jpg

 

Prowadnice do liny wciągarki

 

Star266_16-01-12_03_zpsorrv8gn3.jpg

 

I zaczęta instalacja hamulcowa (przewody w oryginale też są kładzione od ręki).

 

Star266_16-01-12_04_zpscicl1nsn.jpg

 

* - to słowo pochodzi z języka Zulu-gula i jest połączeniem dwóch słów: tyg - idiota, ryski - całkowity

Link to post
Share on other sites

Marak nie przejmuj się tak tymi kablami i linkami. Zrób je w bardzo widocznych miejscach i gdzieś po ramie zgub. Ja tak robię po tym jak usłyszałem kiedyś od sędziego że otwarta maska, i kompletna instalacja i tak na nikim nie robi wrażenia. Liczy się bryła, i to co na niej widać. Poradzili też żeby maski nie otwierać na zawodach bo psuje wizualny odbiór , a przez to obniża punktacje.

Link to post
Share on other sites
Marak Liczy się bryła, i to co na niej widać. Poradzili też żeby maski nie otwierać na zawodach bo psuje wizualny odbiór , a przez to obniża punktacje.
Bardzo budująca opinia "sędziego".

 

Dla mnie CZAD! Zaglądam i nie mogę wyjść z podziwu.

Link to post
Share on other sites
... otwarta maska, i kompletna instalacja i tak na nikim nie robi wrażenia...

Pewnie tak samo ma na żywo - otworzy maskę w samochodzie i nic nie robi na nim wrażenia bo się zna jak świnia na gwiazdach

 

Speców od siedmiu boleści nie ma co słuchać, piękna robota z detalami

Link to post
Share on other sites

Dzięki za słowa uznania. Sam z siebie nie jestem aż tak bardzo zadowolony. Przydałaby się mała tokarka.

Wiele rzeczy byłoby o wiele ładniejszych. W latach 80' Składnica Harcerska sprzedawała takie całkiem niedrogie zabawki.

Nie miały za dużo dokładności, ale tłumik i regulator obrotów do silnika spalinowego 5,6 ccm wytoczyłem.

 

A teraz idąc za modą, kupilem dzisiaj pigmenty rdzy, błota i ziemi. Jak mi coś nie wyjdzie to zasypię i nie będzie widać.

Dzisiaj zrobiłem chłodnicę i wentylator. Jutro będzie zdjęcie.

Link to post
Share on other sites
... otwarta maska, i kompletna instalacja i tak na nikim nie robi wrażenia...

Pewnie tak samo ma na żywo - otworzy maskę w samochodzie i nic nie robi na nim wrażenia bo się zna jak świnia na gwiazdach

 

Speców od siedmiu boleści nie ma co słuchać, piękna robota z detalami

 

Do mnie jedziesz z tymi boleściami ? Marak zrobi co zechce , więc hamuj piętą.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.