Jump to content
Marcinkedziak

Wypukłe linie podziału

Recommended Posts

Witam

 

Mam pytanie dotyczące odwzorowania linii podziału blach

w modelu z wypukłymi liniami. To dość stary model firmy ESCI, MiG-27 w skali 1/48.

Trochę zabawy ze szpachlowaniem no i niektóre linie (szczególnie te na kadłubie ) się niestety i zatarły.

 

Pozdrawiam

Marcin

Share this post


Link to post
Share on other sites
No tak, zapomniałem zadać pytania

 

Jak je odtworzyć?

 

Trudna sztuka. Najprostszym sposobem jest nacięcie, a raczej wygniecenie skalpelem w taki sposób, żeby powstało wybrzuszenie udające linię i potem ewentualna obróbka uzyskanej blizny. Potrzebne do tego ostrze o łagodnym łuku prowadzone pod pewnym kątem, żeby podważało materiał na jedną stronę. Nie przesuwasz ostrza tak żeby wybierało materiał, tylko przyciskasz stycznie do powierzchni. Sprawdza się względnie dobrze przy uzupełnianiu linii np. po szlifowaniu połączenia połówek kadłuba.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Polecam baaaaaaaaaaaaaaardzo cienki drucik lub pręcik z plastiku (http://www.mojehobby.pl/products/PRET-OKRAGLY-Gr.-0-3-25-cm.html) i naklejanie. Zależy to też od skali. Czasem jak rozciągasz kawałek ramki nad świeczką i zrobisz to szybko to powstaje bardzo cienki włosek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

robiłem kiedyś takiego Ju87 z airfixa - jakoś wybrnąłem ale gdybyś wszystko zapaskudził powyższymi sposobami (nie twierdzę że są złe - lecz wymagające wprawy) do zeszlifuj wszystkie i zrób rylcem wklęsłe

Share this post


Link to post
Share on other sites
robiłem kiedyś takiego Ju87 z airfixa - jakoś wybrnąłem ale gdybyś wszystko zapaskudził powyższymi sposobami (nie twierdzę że są złe - lecz wymagające wprawy) do zeszlifuj wszystkie i zrób rylcem wklęsłe

 

To jest droga na skróty - bardzo dobra. Ale kolega pytał o odtworzenie wypukłych linii, temat kiedyś był poruszany. Niestety nie mogę go znaleźć :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moim zdaniem najlepszym sposobem na odtworzenie wypukłych linii podziałowych jest użycie dwóch kawałków taśmy maskującej naklejanej z obu stron brakującej linii i wypełnienie tak powstałej szczeliny podkładem np Mr.Surfacer 1200 a po przeschnięcia zdjęcie obu kawałków i ostateczne wygładzenie nierówności za pomocą bardzo drobnoziarnistego papieru ściernego i płótna polerskiego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam.

Zatarte miejsca musisz przeryć delikatnie rylcem. Następnie nad świeczką, rozciągasz ramkę w bardzo cieniutki drucik. Jest to możliwe tylko trzeba poćwiczyć. W miejsca wcześniej przeryte, wklejasz odpowiednio docięte rozciągnięte ramki. Jeżeli po wklejeniu ramek, linie są zbyt wypukłe, możesz je delikatnie zeszlifować.

Według mnie, jest to najlepszy sposób.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie, to kolejny Marcina odgrzeb, tym razem z 2015r...

Metoda jawkersa bardzo klasyczna i jak najbardziej sprawdzona. Imho najlepiej a) unikać modeli z wypukłymi liniami, b) jeśli już taki jest - przeryć komplet na nowo. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Odgrzeb, ale w 2015 mnie tu nie było a skoro wraca temat to dodam tylko:

4 godziny temu, Staryfajter1954 napisał:

Moim zdaniem najlepszym sposobem na odtworzenie wypukłych linii podziałowych jest użycie dwóch kawałków taśmy maskującej naklejanej z obu stron brakującej linii i wypełnienie tak powstałej szczeliny podkładem np Mr.Surfacer 1200 a po przeschnięcia zdjęcie obu kawałków i ostateczne wygładzenie nierówności za pomocą bardzo drobnoziarnistego papieru ściernego i płótna polerskiego. 

Metoda bardzo niepewna do odtwarzania prostej jednolitej linii. Przećwiczyłem ją i nie daje dobrych rezulatatów. Natomiast do odtworzenia szerszych pasów (jak pasy poszycia i linie spawów w okrętach) prędzej.

2 godziny temu, mbrnnr napisał:

Metoda jawkersa bardzo klasyczna i jak najbardziej sprawdzona

Zgadzam się.  Trzeba tylko uważać by klej za bardzo nie stopił nitki. Tu co prawda 1/700 i okręt dla przykładu. Linie ryflowanego pokładu odtworzone z ramki.

IMG_20190223_005407.thumb.jpg.6be61b7cad20e8d2376b22ffd71aa25b.jpg

 

Na koniec, samo rozciąganie ramki

2 godziny temu, jawkers napisał:

Następnie nad świeczką, rozciągasz ramkę w bardzo cieniutki drucik. Jest to możliwe tylko trzeba poćwiczyć.

Wiele lat się męczyłem w dosłowne "rozciąganie ramki". Uzyskuje się dość losową i niestałą średnicę.  Mój sposób jest taki (audio domowników można wyciszyć:mrgreen:)  Daje lepszą kontrolę średnicy i długości. Niżej efekty.

 

IMG_20190212_172010.thumb.jpg.9905afea15fbfc5a9c3e950e7246ff9e.jpg

Pozdrawiam! :piwo:

Edited by Super_Hans
  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znaczy w ten sposób wyciągasz plastik o zaplanowanej, konkretnej średnicy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grubość takiej rozciąganej nitki łatwo wyczuć, zależy to od prędkości z jaką się rozciąga plastik.
Najprostsza metoda: roztopić ramkę tak aż zacznie się sama wyginać i wtedy ją rozciągać - bardzo szybko to nitka będzie cienka, jeśli powoli, to można wtedy kontrolować grubość z jaką się ją rozciąga.
Trzeba kilka razy spróbować i szybko łapie się wyczucie jak to robić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ciekawa metoda @Super_Hans. Na pewno łatwiej w ten sposób nagrzać plastik. Nikdy nie miałem problem robić tak jak pisze Darek, ale spróbuję. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dokladnie tak. Ramka jest dużo lepiej roztopiona. Kartonik robi za 3 rękę po prostu. Na stojącą można z półtora metra rozciagnac włosa cienkiego, że ledwie widać, o względnie stałej średnicy. 

Jim Bauman robi z tego olinowanie w 1/700.  To tyle dygresji. Temat wątku był inny. 27-09-2008-164.thumb.jpg.689f2c702591f291639504554bca7ce0.jpg

Foto: HMS Scylla 1/700 by Jim Bauman. 

Edited by Super_Hans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spróbowałem, działa. Prawdopodobnie zostanę przy starej, bo jakoś jestem przyzwyczajony i nie mam problemów z wyciąganiem nitek grubości włosa (ważna jest jakość plastiku niż metoda imho), ale jak najbardziej polecam spróbować. 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Super_Hans,

Dzięki. Mnie chodziło o coś troszkę innego. Czy jesteś w stanie wyciągnąć pręt o stałej, zadanej średnicy? Nie musi być 1,5m, 10cm wystarczy. Ale powiedzmy ćwierć milimetra, pół milimetra, milimetr... . Oczywiście mniej więcej, ale takie grubsze. Mikrośrednice to nie jest szczególny problem.

Edited by greatgonzo

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Do pół milimetra dasz radę. Ramka najlepiej z czegos japońskiego ( hase, tamka) koniecznie szara - białe, czarne srebrne źle się ciągną. . Trzeba delikatnie rozgrzac na odcinku ok 1.5 cm az będzie miękkie - lekko zwisa, nie przypalić. Ogrzewasz cały czas obracając w palcach walec ramki nad ogniem. Lekko do środka także by zrobiło się zgrubienie, chwilke poczekać - 3-4 s żeby troszke się schłodziło - nie było lejące  i jednostajnym powolnym ruchem wyciągasz.  Pół milimetra spokojnie zrobisz z  jednakowa grubością na 10-15 cm problem jest przy grubszych, 5 cm to już wyczyn.

Ale i tak łatwiej kupić plastructa  - masz na gotowo średnice i stabilnie zroione elementy. Evergreen ma koszmarny rozrzut średnic i poniżej 1mm bardzo często jajko na przekroju a nie koło.

Edited by Qz9

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czasem świeczka jest pod ręką, a po pręty trzeba wstać z fotela. Lenistwo rules! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Dokladnie jak pisze Qz9. Do większych średnic lepsze gotowce. Do 0.5 mm obiema metodami da radę. Ja topie z reguły hasagawe.

Edited by Super_Hans

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Qz9 napisał:

Ale i tak łatwiej kupić plastructa  - masz na gotowo średnice i stabilnie zroione elementy. Evergreen ma koszmarny rozrzut średnic i poniżej 1mm bardzo często jajko na przekroju a nie koło.

Cienkie profile Plastructa, bodajże 0,3 mm najcieńsze, nie za bardzo nadają się do co bardziej precyzyjnych waloryzacji. Raz że są za grube, dwa że są zbyt kruche do zbyt mocnych zagięć i tutaj rozciągane wypraski wygrywają bezapelacyjnie. Można je bez problemu wiązać w supełki i nie pękają, inna sprawa to że z reguły są one dość płaski, trudno je wyciągnąć tak żeby miały idealnie okrągły profil.

2 godziny temu, greatgonzo napisał:

Czy jesteś w stanie wyciągnąć pręt o stałej, zadanej średnicy?

Z definicji rozciągania się nie da. :) Inna sprawa to że jak rozciągniesz taką wypraskę w nitkę długości 1,5 m, to zawsze wyjdzie z tego 20-30 cm odcinek, który ma w miarę równą średnicę, ale jak się to zmierzy to niestety zawsze będą drobne różnice w grubości. Po prostu plastik stygnąc sprawia że średnica wyciąganej nitki zmienia się. Ale mniej więcej, plus/minus jak sobie założysz że potrzebujesz nitkę 0,2 mm to taki kawałek zawsze sobie znajdziesz na rozciągniętej wyprasce, te kilkanaście centymetrów da radę.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

pytanie było o to czy da sie wyciągnąć grubsze niż 0,5 mm...🤣🤣🤣

zaginanie plastructów jest możliwe tylko na gorąco, na zimno prostują się a do tego są twardsze od plastiku z ramek i nie zaginaja sie tak łatwo. 

 

Edited by Qz9

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Qz9 napisał:

pytanie było o to czy da sie wyciągnąć grubsze niż 0,5 mm...

 

6 godzin temu, greatgonzo napisał:

Czy jesteś w stanie wyciągnąć pręt o stałej, zadanej średnicy? Nie musi być 1,5m, 10cm wystarczy. Ale powiedzmy ćwierć milimetra, pół milimetra, milimetr...

Tak czy inaczej, to co napisałem dotyczy zarówno grubości ćwierć jak i milimetra naturalnie, choć w przypadku grubszych nitek rzecz jasna te odcinki będą krótsze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 mm to faktycznie trochę trudniej, ale 0,7 i cieniej: żaden problem moją metodą. Stosunkowo długie nitki o stałej grubości:

image.thumb.png.7c1cb0151d3aab777ad490bc7e89af77.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.