Jump to content
milczacy

Airbus A350-900, Revel 1:144 + oświetlenie

Recommended Posts

Witam kolegów, tym razem podchodzę do nieco ambitniejszego projektu - oprócz oświetlenia chcę spróbować sił i wypuścić w modelu klapy oraz pomniejsze modyfikacje.

 

Oświetlenie będzie (mam nadzieję) wyglądać jak tu:

 

Sam model jest jednym z najnowszych produktów Revell'a w skali 1:144 i ma bardzo dobre opinie jeśli chodzi o jakość wyprasek, są bardzo ładnie spasowane.

 

Poniżej skrócony in-box

 

A87470f.jpg?1

 

wWHgCAh.jpg?1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Widzę, że brniesz coraz szybciej co mnie bardzo cieszy!

 

Wpycham się do pierwszego rzędu i obserwuję po cichaczu

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mydlo

Zawstydzasz mnie, Twoje modele są dla mnie niedoścignionym wzorem ;)

Najprawdopodobniej będzie w malowaniu fabrycznym, choć to "odległa" przyszłość, zanim dotrę do tego etapu. Dostęp kalek do tego modelu jakiś jest, więc kwestia ta wykluje się z czasem.

 

@Drozdek

Dzięki za doping

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś praca tylko umysłowa. Planowanie obwodów oświetlenia, na razie mam to:

 

1. Kabina pilotów - ciepły biały SMD (może inny kolor?)

2. Przestrzeń pasażerska - kilka ciepłych białych, większe SMD

3. Strobo skrzydła - 2x zimny biały SMD

4. Pozycyjne - czerwony + zielony SMD

5. Strobo/pozycyjne ogon - zimny biały, tylko jedna dioda SMD (podwójna funkcja)

6. Lądowanie skrzydła - 2x biały

7. Beacon - 3x (2x ?) czerwony

 

Sterowanie i zasilanie, podobnie jak w B747-8F, umieszczę w podstawce. Tym razem rezygnuję z oświetlenia przedniej goleni, gdyż podwozie będzie w fazie chowania/składania.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy kolory nie powinny być odwrotnie? Tzn ciepłe na zewnątrz a zimne w kadłubie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mówisz?

Wiem, że oświetlenie kabiny w A350 to w ogóle całkowita nowość, gdyż jest w całej palecie RGB - odwzorowuje nawet efekt "zorzy", ale aż tak nie będę szalał. W każdym razie ciepłe białe wydaje mi się przyjemniejsze dla człowieka i dlatego 'widzę' je w środku, a na zewnątrz zimne - jest takie bardziej 'techniczne'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wykorzystując arduino nano w zasadzie wykorzystujesz 5% możliwości bo pwm wykorzystujesz głównie do "migania" diodą Dioda smd rgb to nie jest w sumie szalenstwo bo to w sumie 3 diody w jednej obudowie. Ale zawsze mozesz uzyc "inteligentnych" WS2812 w szeregu i odpowiednio wysterować aby uprościć ilość kabelkologii i uniezaleznić się od ilości pwm w mikrokontrolerze A efekty -- nawet tęcza w kabinie pilotów jakbyś sobie zażyczył ;P Możliwe, że raz zaprojektowany układ elektroniczny byłbyś w stanie wykorzystać we wszystkich swoich modelach WS2812 posiadają własny sterownik wbudowany w diodę, jeśli nie znasz tych diód warto się zainteresować. Materiałów jak to oprogramować w sieci jest sporo a i pewnie są gotowe biblioteki do arduino bo to popularny temat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interesowałem się kiedyś elektroniką, ale mimo wszystko to forum modelarskie i Arduino wykorzystam najwyżej w tych 5% - trudno ;-)

Mam aktualnie prostsze "problemy" do rozwiązywania - ale dzięki wielkie za chęć pomocy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Praca posuwa się bardzo powoli, ostatnio popracowałem dalej nad silnikami oraz zabrałem się za elementy mechanizacji skrzydeł. Choć nie wiem, czy nie porwałem się z 'motyką na słońce'

 

6iFLst2.jpg?1

 

7y8KGDz.jpg?1

 

Model najprawdopodobniej będzie przedstawiał samolot w trakcie startu, więc klapy będą wysunięte na mniej więcej 2/3.

 

Coś jak poniżej

 

xldcYcI.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Popracowałem trochę nad slotami i klapami

 

WbePE8Y.jpg?1

 

TiqJhpY.jpg?1

 

krlGDG8.jpg?1

 

a potem dla odmiany zacząłem oklajać wnętrze kadłuba metalizowaną taśmą, która ma zatrzymać przenikanie światła na zewnątrz z jednej strony, a z drugiej stanowić pewnego rodzaju 'odbłyśnik' dla oświetlenia części pasażerskiej.

 

SIuoRJ2.jpg?1

 

0xwTOzo.jpg?1

 

Dziś też zamówiłem diody świecące w kolorze bursztynowym - takie planuję dać do kabiny pilotów, a może i dla pasażerów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No i nie 'pochwaliłem' się maskami, które wczoraj dotarły (razem z kalkami do B777) z 26decals. Liczę, że bardzo ułatwią malowanie

 

1xTYtcd.jpg?1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Praca idzie powolutku. Powstrzymuje mnie Embraer 170, którego zacząłem przed Airbusem, a robota przy nim idzie bardzo 'pod górkę'

 

Przy A359 też coś tam się dzieje, ostatnio polutowałem LEDy, więc będę mógł skupić się na lewym skrzydle, które wciąż rozgrzebane i na diody czeka.

Dziś wkleiłem diodę w kokpicie, który mogłem dzięki temu wkleić w połówkę kadłuba.

 

lT5Vfp6.jpg?1

 

Pn1Dna8.jpg?1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze LEDy w końcówce skrzydła udało się wczoraj umieścić

 

0NVW0Zr.jpg?1

 

x6hlLbm.jpg?1

 

Tym razem klosz lampy mam zamiar zrobić z przezroczystego kleju epoksydowego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W dzisiejszym odcinku serialu podzielę się dylematami na temat oświetlenia wnętrza

Przeprowadziłem próby na złożonych za pomocą gumek połówkach kadłuba i wnioski są takie, że albo redukuję prądowo jasność LED albo wzmacniam/pogrubiam wyklejenie wnętrza. Bardziej skłaniam się ku pierwszej opcji - to ewidentnie mniej pracy

 

Efekty oceńcie sami (przepraszam za jakość zdjęć, ale nie miałem czasu na zabawę w dobieranie optymalnych parametrów i pojechałem z trybu automatycznego)

 

Oświetlenie kokpitu

ZLV7EVm.jpg?1

 

Oświetlenie kokpitu - widok z lewego profilu, wnętrze kadłuba nie wyklejone folią

4GiECgh.jpg?1

 

Symulacja oświetlenia przestrzeni pasażerskiej, jedna dioda

Ubx4agO.jpg?1

 

J.w. - zbliżenie (przy okazji widać, odkrytą przez przypadek, imitację przysłonięcia okna)

xQLSAOG.jpg?1

 

Ostatnie ujęcie, wyraźnie widać miejsca, gdzie nie ma folii

9yr4NFV.jpg?1

 

W sumie, to jeśli LED będzie prądowo przyciemnione, to może nie ma nawet sensu zabawa w wyklejanie folią a wystarczy pomalowanie grubszą warstwą ciemnej emalii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kurcze nie znam się ale jak dla mnie trochę za mocno - za intensywnie

Wygląda jakby wewnątrz szalał pożar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czołem

Powinieneś kupić 6500K white zamiast warm white i jak dasz opornik powinno być ok...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przekonaliście mnie - część pasażerską oświetlę na biało.

Celem powyższych przymiarek był właśnie wybór koloru, ale przede wszystkim ocena, czy wyklejenie wnętrza kadłuba (cienką) metalizowaną taśmą będzie wystarczające, aby światło nie przenikało tam, gdzie nie trzeba. I widzę, że cienka taśma powinna być OK pod warunkiem, że natężenie światła (regulowane wypełnieniem PWM) będzie odpowiednio słabe.

Kokpit zostanie bursztynowy, bo chcę aby odróżniał się od części dla pasażerów.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bursztynowy bardzo źle wygląda, jeśli chcesz żeby się odróżniało to kabina pasażerów 6000K a kokpit pilotów 4000K już na upartego 3600K, ale nie bursztynowy!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przekonaliście mnie - białe ciepłe już wklejone do kadłuba i kokpitu. Wczoraj trochę podłubałem w programie. Będą, poza wyłączeniem, 4 tryby świecenia: start, lot, lot + ośw. przestrzeni pasażerskiej, lot + pasażerowie + kokpit.

Jutro przyjedzie paczuszka z kabelkami do doprowadzenia zasilania do LEDów, więc mam nadzieję, że w weekend skleję połówki kadłuba oraz połówki lewego skrzydła.

 

Po głowie zaczęła mi chodzić myśl, że będę musiał pociąć kalki, aby dopasować je do wychylonych części modelu

 

Dziś tylko jedno zdjęcie - w lewym kółeczku dioda oświetlająca kokpit a w prawym - jedna z oświetlenia 'pasażerów'.

di9Q0yq.jpg?1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziś troszkę podłubałem, przede wszystkim w kadłubie. Poprowadziłem i polutowałem przewody do LEDów, co pozwoliło mi wykonać testy oświetlenia kabiny. I niestety nie wypadły pomyślnie. 'Metalizowana' taśma jest zbyt cienka, i światła przebija się przez kadłub. Będę musiał pomalować całe wnętrze ciemną farbą, aby tego uniknąć. Cała zabawa z wyklejaniem była więc niepotrzebna.

W następnym modelu pasażerskim 'oświetlenia wnętrza' muszę dopracować.

 

Na pocieszenie jednak mogłem wreszcie skleić połówki lewego skrzydła, co pozwoli mi na zajęcie się jego 'mechanizacją'.

Zdjęcia może jakieś jutro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.