Jump to content

Zła Osa: Bf-109 G-6/R6/Trop Regia Aeronautica | Revell 1:32


Hubert Kendziorek
 Share

Recommended Posts

Od listopada 1942 roku do kwietnia 1943 roku Regia Aeronautica otrzymała tylko 160 nowych bombowców i 758 myśliwców z własnych linii produkcyjnych. Nawet przy uwzględnieniu zdobycznych samolotów (francuskich, brytyjskich), było to zdecydowanie zbyt mało, aby realnie myśleć o obronie Włoch przed ofensywą Aliantów. Z tego powodu, włoskie siły powietrzne zdecydowały się na zakup samolotów od niemieckich sojuszników. Gen. Kesselring wyraził zgodę na dostawę 30 Bf-109, które zostały przydzielone do 150 ° GCT oraz do 3 ° GCT.

 

Pierwsza jednostka pod dowództwem Maggiore Antonio Vizzotto była gotowa do walki w kwietniu 1943 roku i ostatecznie przebazowana została do Sciacca, na Sycylii. Tuż przed tym, jak Alianci wylądowali na Sycylii, 150 ° Gruppo (363ª, 364ª, 365ª Squadriglia) miała 25 Bf-109 zdolnych do lotu, podczas gdy 17 innych Bf-109 było przydzielone do 3 ° Gruppo (153ª, 154ª, 155ª Squadriglia) na lotnisku Comiso, także na Sycylii. Większość z nich zostało zniszczone przez alianckie bombowce.

 

Do 12 lipca 1943, który był czwartym dniem walk o Sycylię, obie GCT utraciły niemal wszystkie samoloty.

W połowie lipca 1943, 150 ° Gruppo CT została przeniesiona na lotnisko Ciampino, na obrzeżach Rzymu, wraz z ostatnimi trzema Bf-109.

 

Nieco wcześniej, 18 maja 1943 4. Stormo C.T. otrzymał swoje pierwsze dwa Bf 109 na lotnisku Ciampino. Rozpoczęły się przygotowania do przezbrojenia pułku na niemiecki myśliwiec, chociaż ostatecznie do tego nie doszło i Messerschmitty przekazano do 23. Gruppo CT (70ª, 74ª, 75ª Squadriglia) 3 ° Stormo, bazującej na lotnisku Cerveteri, w regionie Lacjum, do której dotarły one w lipcu 1943 r. w liczbie 11 Bf-109G, które miały zastąpić, czy może raczej uzupełnić, stany Macchi MC.202 Folgore (skoro w dniu 8 września 1943 roku kilka sztuk nadal znajdowało się na stanie 23 ° Gruppo).

 

Do dnia zawieszenia broni z 11 Messerschmittów nie został prawdopodobnie ani jeden (choć niektóre źródła wykazują, że na początku września jeden jeszcze był), albowiem dostępne wykazy sprzętowe RA na dzień 8 września 1943 roku wykazywały dla 23 ° Gruppo tylko samoloty włoskiej produkcji:

70 ª Squadriglia (2 MC.205, 2 MC.202)

74 ª Squadriglia (3 MC.202)

75 ª Squadriglia (3 MC.202)

 

Źródła podstawowe wykorzystane przy budowie modelu i opracowaniu wprowadzenia do galerii:

1. Alegi 2002, p. 32.

2. http://xoomer.virgilio.it/ramius/Militaria/regia_aeronautica_8_settembre_1943.html

3. http://stormomagazine.com/phpbb2/viewtopic.php?p=7268

4. http://wojna-mussoliniego.pl/?tag=bf-109-w-regia-aeronautica (świetna strona internetowa dla osób interesujących się udziałem Włoch w II Wojnie Światowej),

i oczywiście cała masa książek i stron internetowych, jak i informacji i podpowiedzi od użytkowników forum, za które serdecznie dziękuję.

 

Model:

Prezentowany przeze mnie model nosi barwy Bf-109 G-6/R6/Trop W.Nr. 18 ... "5-70 Nero", 70 ª Squadriglia, 23 ° Gruppo CacciaTerrestre "Vespa Arrabiata", 3 ° Stormo, Rzym-Cerveteri, lato 1943.

Dostępne jest prawdopodobnie jedno tylko zdjęcie tego samolotu.

 

l5YYmh.png

Źrodło: domena publiczna

 

Mimo starań nie udało mi się ustalić pilota, do którego samolot ten był przydzielony. Zakładam jednak, że był to jeden z gentelmanów, których widać na zdjęciu wykonanym na tle innego samolotu tej Squadrigli, mianowicie "4-70 Nero", którą widać także na poprzedniej fotografii, za bohaterem tej galerii.

 

P3jI8i.jpg

Źródło: domena publiczna

 

Model to zestaw Revella, z dodatkiem:

1. żywicznych luf kadłubowych k.m. od Airesa

2. żywicznego filtra powietrza od Airesa

3. działek z gondolami Eduarda

4. wydechów Eduarda

5. koła ogonowego mieszkiem z zestawu Hasegawy

 

Malowanie farbami Gunze seria H oraz Grigio Azurro Chiaro Italeri (którym zamalowano krzyże na skrzydłach), oznakowanie za pomocą masek Montexu (moim zdaniem doskonały produkt), reszta to kalkomanie z zestawu, z którymi było trochę gimnastyki.

 

Wiem, że trudno jest wykonać model Bf-109 tak, aby wyróżnił się wśród wielu wspaniałych modeli tego samolotu, które można zobaczyć na tym i innych forach internetowych, zwłaszcza gdy nie sposób uznać, żeby wyróżniał się warsztatowo. Mam jednak nadzieję, że to malowanie uznacie za ciekawe.

 

Zapraszam do galerii.

 

tUbDne.jpg

 

N2GZuJ.jpg

 

VmWjom.jpg

 

a8Xd10.jpg

 

HQwZ9B.jpg

 

PmxHno.jpg

 

KTJAQB.jpg

 

YVjcPT.jpg

 

bFlzXC.jpg

 

lltqwX.jpg

 

6aNiVJ.jpg

 

wzob4p.jpg

 

DeAKON.jpg

 

2sm6AB.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dodatkowo SUPER-PLUS za wątek historyczny

Osa po prostu zasługiwała na ten krótki wstęp, a poza tym poszukiwanie informacji na temat tego samolotu było tak pasjonujące, że chciałem się tym co znalazłem podzielić, choć w dostępnych mi źródłach nie było tego zbyt wiele.

 

Dzięki za komentarze

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.