Jump to content
Grzes

Ił-14 Amodel 1/72

Recommended Posts

To która to będzie nasza wersja wojskowa (w większości zakupiona w NRD), M, late M czy T?

Aż sięgnąłem do książki A. Morgały "Polskie Samoloty Woijsklowe 1945-1980".

 

W 1955 roku kupiliśmy dla PLL LOT Ił-14P (z trzech źródeł).

W wojsku były salonki (to chyba będzie wersja P) oraz transportowo-desantowe Ił-14T

 

Ił-14M (kadłub przedłużony o 1 metr) zaczęli robić od 1956 roku więc ta wersja raczej odpada. W tekście bynajmniej nie ma o niej mowy

Edited by Guest

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

W 1955 roku kupiliśmy dla PLL LOT Ił-14P (z trzech źródeł).

W wojsku były salonki (to chyba będzie wersja P) oraz transportowo-desantowe Ił-14T

 

W tym cały problem, że S, P, T i M to oznaczenia radzieckie. W NRD produkowano samolot który u Rosjan nie ma jednoznacznego oznaczenia. Taki T co można przerobić na P. Czy ten N jak NRD był już na bazie M-a, czy jeszcze nie?

Te NRD-dowskie 14 nie miały u nas odmiennego oznaczenia. Traktowano je jak T i w tym cały problem. Radziecki T miał drzwi towarowe z lewej strony a NRD-owski z prawej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Masz rację Jarku.

Myślę, że cokolwiek można by powiedzieć dopiero na podstawie wyprasek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myślę, że dla wielu ważną informacją będzie którą wersję (P czy T) kopić planując budową naszych transportowców.

Nie jestem pewien czy ilość okiem nie jest też tu istotna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na Okęciu w bazie LOTu wycinano w poszyciu miejsca na ósme okna, także łatwo sie pomylić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Clipboard01jj_zpso4ohpexi.jpg

 

To jest ładne zdjęcie NRD-owskiego Ił-14 P/T. W salonce tylne drzwi otwierane były na zewnątrz. W transportowcach do środka.

Ładnie tu widać te towarowe duże drzwi z małymi w środku.

W radzieckich transportowcach drzwi towarowe dzielone były na pół i otwierane na boki. Tu drzwi towarowe podnosiły się w całości do góry. Mam chyba tylko jedno zdjęcie tak otwartych drzwi.

 

Według moich zapisków mieliśmy:

18 Iłów-14, tym:

4 - Ił-14P z CCCP ( w tym na pewno dwa (cztery?) były 18-to miejscowe)

2 - IŁ-14P z NRD (te były 26 miejscowe)

2 - Ił -14S z NRD (salonki 7 miejscowe)

2 - Ił -14 S z NRD (salonki 9 miejscowe)

8 - Ił - 14 P/(T) z NRD (to te wielozadaniowe)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Masz rację Jarku.

Myślę, że cokolwiek można by powiedzieć dopiero na podstawie wyprasek.

 

Mam już w domu. Drzwi są tylko małe z prawej strony, a okien jest osiem. Myślę, że chyba da się zrobić z niego salonkę z Krakowa. Jak wyjdą następne wersje to i tak kupię jeszcze jednego.

Chyba kolejne wersje będą miały inne drzwi i mniejszą ilość okien ?.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli masz M-kę to nie najważniejsze są okna a długość kadłuba.

M-ka jest chyba dłuższa o ponad 1m.

Wg numerów seryjnych (te które mam) żaden z naszych Iłów nie był M-ką.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeśli masz M-kę to nie najważniejsze są okna a długość kadłuba.

M-ka jest chyba dłuższa o ponad 1m.

Wg numerów seryjnych (te które mam) żaden z naszych Iłów nie był M-ką.

 

Zawsze można skrócić . Będzie trzeba chyba zmierzyć i porównać z jakimiś planami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeśli potrafisz to szukaj Авиация и время 6/2012.

Monografia IŁ-14 z planami.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeśli potrafisz to szukaj Авиация и время 6/2012.

Monografia IŁ-14 z planami.

 

Dziękuję

Share this post


Link to post
Share on other sites

Walkaround cz.1 + plany był w Aeroplanie 5/2000

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przyjrzałem się z bliska wypraskom i niestety się zawiodłem. Linie podziałowe wyglądają jakby były trasowane ręcznie i wszędzie w nich nadlewek. Będzie trzeba to wszystko poprawić. W modelu An 28 wygląda to o wiele lepiej. No cóż, ale to przecież Amodel, a nie Eduard czy Tamka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki karambolis8 za wydzielenie tematu.

 

A tak z ciekawości - Grześku, a możesz podać długość kadłuba w tym modelu?

Wg planów Ił-14 ma jakieś 29,5cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aby nie usuwać drzwi towarowych, przymierzę się do zakupu wersji P. I tak wyjdzie z tego wersja E.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dzięki karambolis8 za wydzielenie tematu.

 

A tak z ciekawości - Grześku, a możesz podać długość kadłuba w tym modelu?

Wg planów Ił-14 ma jakieś 29,5cm

 

Na mojej metrówce wychodzi 31 cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ił-14 P/T - długość - 21,31 m / 72 = 29,6 cm

Ił-14M - długość - 22,31 m / 72 = 31 cm cm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ił-14 P/T - długość - 21,31 m / 72 = 29,6 cm

Ił-14M - długość - 22,31 m / 72 = 31 cm cm

 

W takim razie zrobię wersję M w innych barwach. Poczekam jak wyjdą P i T i zrobi się polskiego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.