Jump to content
Solo

Szpachlówka samoróbka

Recommended Posts

W poradniku pierwszym jaki w google wyskoczył była metoda jak zrobić szpachlę samoróbkę z ramek rozpuszczając pocięte drobno ramki w nitro w małym zamykanym pojemniczku,żeby nitro nie wyparowało. Nitro rozpuszcza plastik, więc nakaz był,żeby małe ilości stosować. Czas rozpuszczania do 24h podano. Samo nitro można używać(wg. poradnika) do rozpuszczania oryginalnych szpachli humbrol lub tamka.

Nie podano ani czasu schnięcia, ani proporcji w jakiej mieszać itp. Kiedyś tak się robiło szpachlę i są ludzie, którzy wciąż tak robią.

O szpachlowaniu klejami CA też jest sporo w poradnikach.

Podejrzewam że to jak z malowaniem. Dziś bez aero nikt modelu sobie nie wyobraża a dawniej był tylko pędzelek i to taki jaki się w sklepie trafił.

PS: 15 lat temu kleiłem papierowe modele klejem Budapren i do dziś się go stosuje, ale śmierdzi jak diabli i jest toksyczny. Klej wikol też znany od 20 lat i do dziś bardzo popularny. Stare metody nie znaczy,że gorsze Tylko uczyć się ich stosować już znacznie dłużej

A przepraszam, że spytam. Myjesz się mydłem, czy tak jak kiedyś biegniesz do strumyka i szorujesz piaskiem z dna? Przecież stare metody są dobre (żeby nie napisać wyśmienite)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tylko z tymi szpachlówkami (samoróbka, czy humbrol) na nitro jest taka heca, że czasem potrafi i plastik w modelu rozpuścić, przetestowałem własnoręcznie, zapłaciłem frycowe Są plusy dodatnie i plusy ujemne, jak mówił klasyk

Share this post


Link to post
Share on other sites

A szpachlowanie klejem CA ktoś przerabiał? Dużo o tym czytałem i metoda praktycznie nie ma wad. Będę próbował

Share this post


Link to post
Share on other sites
A szpachlowanie klejem CA ktoś przerabiał? Dużo o tym czytałem i metoda praktycznie nie ma wad. Będę próbował

Kilka razy to opisywałem. Wadę jednak ma. Idealna szpachlówka powinna być nieco bardziej miękka (bardziej ścieralna) niż materiał rodzimy czyli plastik.

Klej CA po całkowitym wyschnięciu jest znacznie bardziej twardy od plastiku. Dlatego trzeba umieć wyczuć moment kiedy powierzchnia jest najlepsza do szlifowania. Druga wada to ta, że powierzchnia kleju po wyschnięciu jest bardzo chropowata i szlifowanie jest zawsze potrzebne.

Zalet jest jednak znacznie więcej. Kupując dodatkowo przyśpieszacz do CA, nawet bardzo duże dziury masz po 2-3 minutach gotowe do malowania.

Ponadto przyśpieszacz powoduje, że powierzchnia jest znacznie bardziej równa i trochę mniej twarda. Przyśpieszaczem tryskałem już na goły plastik jak i na większość popularnych farb - nie dzieje się nic złego. Natomiast nie należy tryskać na szyby.

W praktyce (poza płynną szpachlą Gunze którą jeszcze czasem stosuję) inne szpachle grzecznie leżą na półce, bo wszystko robię klejem CA.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dziękuje za odpowiedź i poradę. Kleiłem klejem CA do tej pory tylko metal z papierem itp. Z plastikiem jeszcze nie wiem jak reaguje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.