Jump to content

Recommended Posts

Jak tłoczysz np. błotniki? Właśnie muszę wytłoczyć półokrągłą szybkę i za cholerę nie chce mi wyjść... Próbowałem ,,samolotowych" patentów na owiewki; z gorącym olejem, podgrzewaniem suszarką, zapalniczką, jednak nic nie daje dobrego efektu. Gdy przykładam zapalniczkę, folia podgrzewa się w jednym miejscu i topi się, z kolei gdy podgrzewam suszarką lub wkładam do gorącego oleju plexi staje się miękka, lecz nie na tyle by można było coś z niej wytłoczyć, przy próbie naciągnięcia jedynie marszczy się...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Przede wszystkim nie plexi - jest za gruba... Potrzebujesz twardej folii PVC lub PET. Butelka po Coca-Coli, blistry w które pakuje się np słuchawki czy jakieś złącza komputerowe itp - świetnie się nadają żeby z nich pozyskać materiał.

 

Załóżmy, że użyjesz butelki. Wytnij jak największy kawałek, złap krawędzie i przytrzymaj nad palnikiem gazowym. Uważaj żeby się nie poparzyć (może złap krawędzie metalowymi klamrami - są takie biurowe bulldog clip). Nie zbliżaj folii do ognia. Poczekaj chwilę aż folia zmięknie i wtedy szybko naciągnij ją na kopyto. Zamocuj je dobrze zawczasu, bo jak folia ostygnie, to już nic nie zrobisz, a ponowna próba nie da takich efektów jak pierwsze podejście (bo folia już się trochę skurczy).

 

Może

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj pomyliłem się, kupiłem taką folię którą binduje się dokumenty (myślałem, że to też się nazywa plexi). Z kuchenką gazową to będzie problem, bo w domu mam elektryczną:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Znam się trochę na foliach i wiem, że ta do bindowania może nie mieć odpowiednich właściwości. Znaczy ona nie jest przeznaczona do termoformowania może za to mieć więcej modyfikatora udarności i lepszą odporność przy sztancowaniu... Butelki i blistry owszem mają sporą rozciągliwość. Napisz mi na PW co dokładnie chcesz zrobić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A jakie syfy mogą się przykleić? Żadna firma termoformująca nie używa oleju. Kto chciałby mieć kanapki, tabletki, albo cokolwiek innego pakowanego w taką folię?

 

Uważam, że takie komplikowanie technologii służy jedynie utrzymaniu monopolu wiedzy...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem co robię źle, ale mi się zawsze jakiś kurz przyklei :/ A warstwa oleju te syfki wyłapie, można to potem przecież zmyć. Nie wiem jak robią firmy, ale na butelkach, blistrach tabletek czy kanapek zawsze jakieś skazy znajdziesz. A na owiewce w modelu nie chcę tego mieć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niezależnie czy folia jest wytwarzana w procesie kalandrowania, czy wytłaczania zawsze pojawią się na niej jakieś skazy (np. linie płynięcia, czy żelki). To zależy od maszyny, surowca (niektóre folie produkowane są częściowo z tworzywa z recyclingu) a także typu folii (są takie do zastosowań technicznych, gdzie blister od śrubek nie musi być idealny i takie do opakowań na perfumy, które muszą być idealne).

 

Ale kiedy weźmiesz kawałek dobrej folii bez takich skaz, to nawet tłocząc na zakurzonym kopycie, te paprochy nie "wtłoczą" się w blister, ani się na nim nawet nie odgniotą. Mam kilka kotów i mnóstwo paprochów fruwa u mnie w mieszkaniu, ale nie potrzebuję smarować folii olejem.

 

Gdybyś miał jakieś pytania to chętnie odpowiem na PW.

 

Pozdrawiam,

Marudek

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tutaj jest spory wybór dobrej jakości tworzywa pod vacccu: https://www.swiatmodeli.eu/pl/c/Plyty-przezroczyste/155

Ktoś mi kiedyś poradził, żeby przed termoformowaniem posmarować folię olejem. Zabezpiecza to przez przyklejaniem się syfów do rozgrzanego tworzywa.

Dzięki za fajny namiar.

Ponieważ temat oszkleń jest generalnie ciekawy, czy nie mógłbyś założyć wątku "oszklenia" w dziale "Jak to zrobić...", żeby tu koledze nie zaśmiecać wątku.

Dawno temu często widziałem tłoczenie plexi. Do rozgrzania plexi stosowało się olej z dwóch powodów. Plexi wymaga wyższych temperatur powyżej 100 st.

Drugi powód - olej ułatwia tłoczenie poprzez zmniejszenie tarcia o kopyto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z plexi jest taki problem, że ciężko dostać taką grubość, która by się nadała w zastosowaniach modelarskich.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Atlis to drobne nieporozumienie, bo wątek został wycięty z mojego warsztatu, w którym tłoczyłem błotniki. Kolega Kapitan1 ma do wytłoczenia przednią szybę samochodu i zapytał jak to robię.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.