Jump to content
xmald

Caudron G.4 1/48 Copper State Models

Recommended Posts

No i stało się... Trzymam w moich drżących z przejęcia łapskach najnowszy model Firmy Copper State Models, który dzięki uprzejmości chłopaków z Melius Manu, którzy są częścią zespołu i dystrybutorami w Polsce modeli wyżej wymienionej firmy. Za fakt, że będę go mógł teraz budować jako pierwszy podziękowania należą się Krzyśkowi - (DUDE).

Egzemplarz, który posiadam jest egzemplarzem testowym dlatego w seryjnym modelu wprowadzono jeszcze nieznaczne zmiany i poprawki. Nie posiadam także jeszcze blaszki, którą zapewne otrzymam niebawem.

Model Caudrona prezentuje się moim zdaniem znakomicie i pozwoliłem sobie na szybko wypisać ogólne wrażenia:

 

1. powierzchnia skrzydeł - ugięcia i charakterystyczna jego budowa wygląda świetnie. Te ugięcia poszycia moim skromnym zdaniem oddane fenomenalnie. Ciężko to uchwycić na zdjęciach ale mam nadzieję, że podczas budowy uda mi się pokazać.

Krawędzie spływu cienkie.

 

2.Gondola (kadłub) wygląda dobrze i mimo tego, że to testowy model spasowany bardzo przyzwoicie. Detale "ostre" nierozmyte. Jamki skurczowe nieobecne, ślady po wypychaczach umieszczone tak, że nawet nie trzeba ich szpachlować. Może poza kanapą pilota, ale tu zakładam że większość pokusi się o zrobienie faktury tego siedzenia, co również w niczym nie przeszkadza bo jest łatwa do usunięcia.

 

2. Podział technologiczny wydaje się bardzo dobrze przemyślany = mało irytującego szpachlowania. Jedyne miejsce na pierwszy rzut oka wymagające nieco uwagi to doklejane części górnego płata, który został podzielony na 3 części.

 

3.Ogólny poziom detali bardzo mi się podoba: np generator czy telegraf w kabinie - świetne a piszę to tylko widząc elementy wtryskowe. Pamiętano nawet o gumach służących za amortyzacje podwozia.

 

4. Silniki Le Rhone 9C wyglądają przyzwoicie, choć pewnie dla prawdziwych maniaków CSM wyda ich wersje żywiczną.

Z tyłu silników są małe jamki skurczowe na jego korpusie - zupełnie niewidoczne po ich zainstalowaniu w modelu. Myślę, też że jest to tylko wada, którą posiada ten testowy egzemplarz, który posiadam - zobaczymy jak będzie to wyglądać w modelu seryjnym. Na jednym ze śmigieł też znalazłem malutką jamkę skurczową.

 

Reasumując Pod względem całości, faktury powierzchni i jej odwzorowania jak również spasowania (na pierwszy rzut oka) jestem zachwycony. Jedynym słabszym momentem zestawu są silniki, choć jak pisałem mam nadzieję, że tylko dlatego iż posiadam egzemplarz testowy.

 

Niebawem postaram się pokazać już jakieś konkretne efekty prac.

 

Caudron%20test%202_zpsh8hs2iu3.jpg

 

Caudron%20test%203_zpsnlpfhnan.jpg

 

Poniższą ramkę otrzymujemy oczywiście w 2 egzemplarzach.

Caudron%20test%204_zpsmce2ocxv.jpg

 

Zwróćcie uwagę na bardzo dobrze moim zdaniem odwzorowane ugięcia poszycia.

Caudron%20test%201_zps5yhqflbs.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

W końcu mam co pokazać i coś się dziać zaczyna . Na pierwszy ogień poszły silniki, które wzbudzały moje mieszane uczucia. Generalnie mogę napisać, że jedyne co mi się w nich nie podoba to lekko grube żeberka cylindrów. Plusem są np. świece zapłonowe. Od siebie dodałem popychacze i przewody świec i ich mocowanie.

Po pierwszym podkładzie:

Le%20Rhone%209C%201_zpsfg2trmex.jpg

 

Le%20Rhone%209C%20%202_zpsuomnm8tt.jpg

 

Niestety na zdjęciach nie udało mi się uchwycić tego jak silniki są pobrudzone - w realu nie wygląda to tak jednostajnie.

 

Le%20Rhone%209C%203_zpszrfzjvn4.jpg

 

Le%20Rhone%209C%204_zpsz7bmucok.jpg

 

Le%20Rhone%209C%205_zpsxm5d7wqx.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silniczki całkiem całkiem podobają mi się sledze dalej

Share this post


Link to post
Share on other sites

Żebra na cylindrach faktycznie przemodelowane, ale pewnie dlatego, że dla chętnych będzie pewnie lepszy silnik osobno z żywicy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takie, ciut za duże, żeberka w modelu wtryskowym wynikają niestety z ograniczeń technologicznych. Woleliśmy by był w całości a nie z dwóch połówek, jak np. w większości podobnych modeli choćby Rodena, bo to znacznie ułatwia sprawę. Coś za coś więc. Żywiczne silniczki oczywiście będą już niebawem dostępne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czołem!

Dostałem blaszkę testową będę mógł się zatem zająć detalami kabiny i gondolami silników. Blacha w modelu seryjnym będzie wyglądała nieco inaczej. Jedyne czego mi na niej brakuje to okucia śmigieł. Imponujące są natomiast wszystkie okucia do mocowania naciagów!

Caudron%20PE_zpsu3n0sqe5.jpg

 

W międzyczasie podłubałem trochę kokpit. Pomalowałem na kolor drewna, dorobiłem kompas - zestawowy był moim zdaniem odrobinę za mały - postaram się zrobić jakieś lepsze zdjęcia żeby było widać go lepiej. W modelu seryjnym nie ma niestety kalek z zegarami, jako że nie umiem ich ładnie namalować użyłem kalek Eduarda, Airscale i elementów ramki zegarów fototrawionych z HGW - co okazało się niepotrzebne bo są one częścią blaszki do modelu.

Bardzo podoba mi się mapnik - nakleiłem na niego kawałek mapy wydrukowanej na papierze.

Na fotelu przy pomocy Green Stuffa starałem się uzyskać pikowanie, guziki dorobiłem z pręcika plastikowego.

 

Caudron%20test%205_zps90ifedku.jpg

 

Spasowanie modelu jest według mnie rewelacyjne - składa się jak klocki lego - z czymś takim nie miałem jeszcze do czynienia.

Tutaj gondola poskładana na sucho. W modelu seryjnym poprawiono jeszcze nieco spasowanie, choć już teraz jest świetnie.

 

Caudron%20test%208_zpsjdgh2jry.jpg

 

Caudron%20test%207_zps6vdoa2nv.jpg

 

Caudron%20test%209_zpsiqvw29dz.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czołem!

 

Stwierdziłem, że skoro robię egzemplarz testowy tego modelu to moje modyfikacje zestawu wyjściowego są trochę bez sensu. Sądzę, że dla was jako oglądająych ciekawsze będzie jak zestaw wygląda po zrobieniu go "spudła". Dlatego przywróciłem fotel do stanu wyjściowego i przykleiłem całkiem ładny zestawowy kompas.

Nie wytrzymałem i z ciekawości psiknąłem belki ogonowe farbą. Bardzo podoba mi się to, że pamiętano o sznurach gumowych służących za amortyzację podwozia.

 

Caudron%20test%2011_zpslajdqagr.jpg

 

Pomalowałem też śmigła. Niektórych dziwić może brak warstw klejenia i ich kolor - Francuskie śmigła malowano na prawie jednolity czerwonawy kolor. Przy okazji skleiłem gondole silników - ponownie spasowanie - rewelacja - jak klocki lego. Jedyne miejsce gdzie musiałem użyć szpachli to ich przednia część, ale zrobiłem to raczej z rozpędu bo na ich front przyklejone będą blaszki. W oryginalnych Caudronach przód gondoli kryty był blachą i dokładnie tak samo wygląda to w modelu.

 

Caudron%20test%2012_zpso1osxhld.jpg

 

Caudron%20test%2015_zpsa41rcee5.jpg

 

Caudron%20test%2016_zpsmuer5x7v.jpg

 

W kabinie dokleiłem dźwignie sterowania silnikami - jedyna moja modyfikacja to dodanie cięgieł. Zwróćcie uwagę na radiostacje pokładową i jej wyposażenie. Mają bardzo fajne detale. Producent pamiętał też o składanych stoliczkach dla pilota i obserwatora - w moim modelu jeszcze nie pomalowane na kolor drewna.

 

Caudron%20test%2014_zpsse2g5gji.jpg

 

Caudron%20test%2013_zps9ndvdk3g.jpg

Model skleja mi się jak na razie bardzo przyjemnie, a spodziewam się że seryjny model będzie niemal perfekcyjny. Wybaczcie moje ochy i achy ale tak to już jest jak producent spełnia wasze marzenie o modelu, który zawsze chcieliście mieć i robi to najwyższym poziomie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Następna aktualizacja. Jak na razie nic spektakularnego do pokazania nie ma. Poskładałem gondole i przykleiłem blaszki. Psiknąłem surfacerem i teraz to będę jeszcze obrabiał. Skrzydła mają moim zdaniem świetnie oddaną fakturę, a tam gdzie było samo płótno efekt prześwitywania robi się sam - plastik jest dość cienki, dlatego wygląda to bardzo dobrze.

 

 

Caudron%20test%2021_zpsphjhftvu.jpg

 

Caudron%20test%2023_zps4xaowuxa.jpg

 

Caudron%20test%2020_zpsjxlvdfme.jpg

 

Caudron%20test%2017_zpssgwmf4yk.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czołem!

Pokazuję próbę cieniowania skrzydła. Chciałem żeby efekt był na górnych powierzchniach delikatnie stonowany natomiast na dolnych powierzchniach na zdjęciach oryginału dość mocno odcinają się żebra. Napiszcie proszę co myślicie i co ewentualnie trzeba zmienić. Foty przy różnym oświetleniu - z czarnym tłem przy świetle dziennym, natomiast na białym przy sztucznym.

Zastanawia czy zostawić te blachy w naturalnym kolorze czy malować jak resztę okuć.

 

Caudron%20test%2027_zpsrut0jaun.jpg

 

Caudron%20test%2026_zpsbkfpcdhj.jpg

 

Caudron%20test%2025_zps5qu5kwip.jpg

 

Caudron%20test%2024_zpsooksxeqt.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blachy wyglądają dobrze ale one pewnie osłaniały i żebra, czego oczywiście w blaszce nie sposób było uwzględnić, ja bym malował. Silniki pluły olejem, tak więc płaty, gondole, czy usterzenie były mocno zachlapane i po prostu brudne, tak więc jeżeli byś chciał zostawić tak te blachy, to ... można to rozwiązać, bo blachy są już w tej postaci oki! Co do cieniowania, to nie chcę się wypowiadać, bo jednak w naturze to pewnie zupełnie inaczej wygląda, a efekt na fotach mnie nie przekonuje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za komentarz, ale Jarek jeżeli Cię nie przekonuje to właśnie tym bardziej się wypowiedz co Ci nie odpowiada! Trudno będzie dorównać temu, co Tobie się udało zrobić w końcu twój model to majstersztyk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie przeginaj, lubię jak ktoś robi fajne modele, że aż serducho rośnie, tak więc rób G IV i nie marudź. Co mi nie odpowiada, dokładnie nie wiem, widzę delikatne rozjaśnienia na konstrukcji płata dolnego, widzę przyciemnione listwy od dołu płata i płótno, ale mam wrażenie, że zapuszczenie brązu w miejsca styku tych listew z płótnem dało by trochę "życia" w tych jednak dużych płaszczyznach. W miejscach tych były szwy kanałów na listwy, a w takich zagięciach i zgrubieniach płótno na pewno nie płowiało tak jak na większych powierzchniach. Sądzę też, ze to dopiero wstęp z malowaniem i cieniowaniem, dlatego nie chcę mieszać w Twoich założeniach i poczekać na więcej.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wybacz właśnie przeczytałem jak napisałem mój wcześniejszy post i zupełnie nie oddaje tego co miałem na myśli... Chodziło mi o to, że jak najbardziej masz krytykować i pisać co Ci nie odpowiada...

Jest dokładnie tak jak napisałeś - na pewno jeszcze będę kombinował żeby to trochę ożywić, choć model ma być raczej czysty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Serwus!

Sporo czasu minęło ale na szczęście mogłem powrócić do warsztatu Caudrona...

Gondole silnikowe - części metalowe malowałem XF 60 rozjaśnianą XF 2. Elementy płócienne gondoli silnikowych przetarłem delikatnie suchą pastelą co nadało im nieco bardziej od skrzydła żółtawy odcień. I tutaj pytanie do was - czy skrzydła i resztę płótna zostawić tak jak jest, czy też złamać nieco pastelami w stronę nieco bardziej żółtawego odcienia? Jak myślicie?

Osłony silników i same silniki są tylko na sucho włożone do zdjęć. Osłony będą jeszcze malowane.

Muszę przyznać, że CSM zrobiło kawał dobrej roboty z przygotowaniem wszelkich okuć i mocowań naciągów - pasują idealnie a ponadto zdecydowanie wzbogacają model o fajne detale. Następnym razem zrobię jakieś zbliżenia tych elementów. Mam nadzieję, że teraz tempo prac zdecydowanie się zwiększy... ;o)

 

PS. dopiero na zdjęciach widzę ile mam niedoróbek

 

Caudron%20test%2030_zpstcjxb0c8.jpg

 

Caudron%20test%2031_zpsh5adjojm.jpg

 

Caudron%20test%2029.2_zpsaixmz8if.jpg

 

Caudron%20test%2029_zpsvqyp3qlt.jpg

 

Caudron%20test%2028_zpseorw39t9.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czesć,

Skrzydło bym zostawił jak jest. Dobrze wygląda zarówno płótno jak i podsyfiona blacha.

pozdrawiam

K

Share this post


Link to post
Share on other sites

Część spływu z pojedynczym płótnem psiknąłem OFF White - jest teraz jaśniejsza nie wiem tylko czy to widać na fotach...

Zgodnie z obietnicą na kolejną aktualizację nie trzeba czekać miesiąc ;o)

Dokleiłem gondole, owiewkę i okucia do belek ogonowych. Przyznam po raz kolejny, że te mocowania naprawdę mi się podobają.

Muszę teraz dokończyć malowanie górnego płata i zrobić sznurowanie... Niebawem pewnie pierwsze naciągi!

 

Caudron%20test%2032_zpsp5rvvy3v.jpg

 

Caudron%20test%2034_zps10t2fp37.jpg

 

Caudron%20test%2035_zpsevjrdn3w.jpg

 

Caudron%20test%2033_zpstb5wwojm.jpg

 

Caudron%20test%2037_zpshcs1ipzq.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki!

Zabawne są te białoczerwone osłony silników:)

I tak ma być Na osłonach będą jeszcze cyfry.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.