Jump to content
Solo

[in-box] F-14A Tomcat // Tamiya // 1:48

Recommended Posts

A tak konkretniej, to czego brakuje w książce Daco?

Jak dla mnie to tylko brak zdjęć osłony antyodblaskowej pilota to jedyna wada.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No bo tego typu książki to nie są z reguły zbytnio szczegółowe walkaroundy, szczególnie dla osób dobrze obeznanych w temacie.

To raczej pozycje dla kogoś takiego jak ja, kto słabo zna daną maszynę i dzięki np. takiemu DACO może zorientować się nieco bardziej szczegółowo w temacie jej budy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie zgadzam się. Do takich celów o jakich piszesz służyły książki typu InAction. Tam były zarysowane podstawowe różnice. Ostatnia część do F-14 wyszła jakoś 10 lat temu. DACO w swoim założeniu miało dać to, ale i maksymalnie dużo jeśli chodzi o detale wewnętrzne. Taki hardcore dla "otwieraczy konserw". Nie było do tej pory takiej książki jak ta. Walk Around Squadron Signal można porównać, ale nieco "ślizga się" po niektórych aspektach, a inne całkowicie pomija. DACO zachwyciło jak się ukazało i wciąż zachwyca. Takich (jak ja) którym w tej książce i tak sporo brakuje, jest pewnie tylko kilku.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nie zgadzam się. Do takich celów o jakich piszesz służyły książki typu InAction. Tam były zarysowane podstawowe różnice. Ostatnia część do F-14 wyszła jakoś 10 lat temu. DACO w swoim założeniu miało dać to, ale i maksymalnie dużo jeśli chodzi o detale wewnętrzne. Taki hardcore dla "otwieraczy konserw".

 

Bo ja wiem... Tak jak pisałem, takie pozycje jak Daco, albo przewodniki Jake'a Melampy są dobre dla mnie, czyli osoby która dopiero poznaje świat współczesnych myśliwców.

Ale jak się chce trcohę więcej pogrzebać, to te pozycje nie są wystarczające.

Ot, choćby brak takiego drobiazgu, jak zdjęć tego co jest na osłonie antyodblaskowej pilota w F-14 czy w owiewce, brak choćby słowa w temacie radaru w The Modern Hornet Guide, czy pobieżne przedstawienie uzbrojenia niemal w każdej książce J. Melampy. Takich przykładów mogę podać znacznie więcej.

Nie mówią że to złe pozycje, bo to świetne książki: jak się chce zrobić model, tak jak ja, to praktycznie nie trzeba szukać innych zdjęć i informacji.

Ale jeśli ktoś ma ochotę pootwierać trochę maszynę, to już się zaczynają schody, bo jeśli nawet coś jest pokazane, to często tylko z jednej strony, brakuje po prostu bardziej szczegółowych zdjęć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tu zgadzam się z Marcinem. Daco to już jest książka dla zaawansowanych miłośników tematu, a nie dla tych którzy obejrzeli Top Gun i spodobał im się ten samolot. W dużym stopniu spełnia te wymagania, ale niektóre rzeczy można by poprawić. Choćby te nieszczęsne bobrze ogony - autor pisze, że na A były przynajmniej cztery typy, prezentuje tylko dwa. To samo z chin podami. Mnie nie podoba się też operowanie pojęciami "wczesny A" czy "późny A", w tego typu publikacji wypadałoby podać block, na którym zaszła zmiana. Także to o czym już pisałem - książki Daco są głownie takimi walk aroundami na czas wydania pozycji, jak na mój gust pomijają czasami dość ważne rzeczy z historii danej maszyny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takie niuanse jak gunvents mało ludzi zauważa, jedynie maniacy. Modyfikacje do Block 130/135 nie wszystkie Tomcat-y przechodziły np. 158612 F-14A, gdzie wg danych pozostał Block 60, choć zdjęcia pokazuję że zmienił się co nie co...

Są też maszyny, tak jak Marcin napisał, które dotarły do 1989 i nawet lat 90-tych (US Navy reserve sqdn.), które np. modyfikacji gunvent-ów nie otrzymały.

Także obecnie ciężko ocenić jakie modyfikacje były wykonywane w NADEP (Navy overhauls depot), bo czasem Tomcaty przechodziły przez NADEP a modyfikacji do Block-a późniejszego nie dostawały.

Podobnie jest z wzmocnieniem stopnia RIO, circa 2003 - podobno podczas Overhauli je dodawano, ale nie ma osoby z Grumman-a, która jest w stanie potwierdzić kiedy i który egz. taki "plate" dostawał.

 

Tak to wygląda to jeżeli chodzi o wychodzenie maszyn fabrycznie:

 

F-14A-60 (158612 - 158619)

F-14A-65 (158620 - 158637)

F-14A-70 (158978 -159006)

-- no alpha probe

-- early beaver tail

-- IRST/ALQ-100 chin pod or just ALQ-100

-- 7-holed gun vent

-- Notes of interest: 158621 had the short gun muzzle with no gun vent. Some jets had the 7-holed gun vent replaced by the standard 2-holed gun vent later in life, even while retaining the original beaver tail. They also received the nose alpha probe later in life, even if they didn't have a Block 135 upgrade.

 

F-14A-75 (159007 - 159025)

-- no alpha probe

-- early beaver tail

-- ALQ-100

-- 7-holed gun vent

-- Notes of interest: Many of these jets retained the early beaver tail and gun vent throughout their life. Some were upgraded to Block 135 and had the standard beaver tail installed. They also received the nose alpha probe later in life, even if they didn't have a Block 135 upgrade.

 

F-14A-75 (159421 - 159429)

F-14A-80 (159430 - 159468)

-- no alpha probe

-- standard beavertail

-- ALQ-100

-- 7-holed gun vent

 

F-14A -85 (159588 - 159637)

-- no alpha probe

-- standard beaver tail

-- ALQ-100

-- Notes of interest: The early 7-holed gun vent was installed up 159611. Starting somewhere within 159612 - 159615, the standard 2-holed gun vent was installed. The first definitive picture is of 159615.

 

F-14A-90 (159825 - 159874)

F-14A-95 (160379 - 160414)

F-14A-100 (160652 - 160696)

F-14A-105 (160887 - 160937)

F-14A-110 (161138 - 161168)

-- standard beaver tail

-- nose alpha probe

-- standard 2-holed gun vent

-- ALQ-100

 

F-14A-115 (161270 - 161299)

F-14A-120 (161416 - 161445)

-- ECM blisters under glove vanes and beavertail

-- standard beaver tail

-- nose alpha probe

-- standard 2-holed gun vent

-- ALQ-100

 

F-14A-125 (161597 - 161626)

F-14A-130 (161850 - 161873)

F-14A-135 (162588 - 162611)

F-14A-140 (162688 - 162711)

-- TCS/ALQ-100 chin pod

-- ECM blisters under glove vanes and beavertail

-- standard beaver tail

-- nose alpha probe

-- standard 2-holed gun vent

 

F-14B-145 (162910 - 162927)

F-14B-150 (163215 - 163229)

F-14B-155 (163407 - 163411)

-- TACAN antenna

-- ECM blister on left nose gear

-- ECM blisters on sides of intakes

-- NACA gun vents

-- GE F110 engines

-- TCS/ALQ-100 chin pod

-- standard beaver tail

-- nose alpha probe

 

F-14D-160 (163412 - 163418)

F-14D-165 (163893 - 163904)

F-14D-170 (164340 - 164604)

-- dual IRST/TCS chin pod

-- new cockpit layout and seats

-- TACAN antenna

-- ECM blister on left nose gear

-- ECM blisters on sides of intakes

-- NACA gun vents

-- standard beaver tail

-- nose alpha probe

-- GE F110 engines

-- ECM blisters under wing glove removed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dobra robota Art!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takie niuanse jak gunvents mało ludzi zauważa, jedynie maniacy. Modyfikacje do Block 130/135 nie wszystkie Tomcat-y przechodziły np. 158612 F-14A, gdzie wg danych pozostał Block 60, choć zdjęcia pokazuję że zmienił się co nie co...

 

Maszyna 159863, którą zbudował pan Mike oprócz gunvents miała również zmodyfikowany tyłek, a to jednak dość poważna zmiana jak na F-14:

 

b9344c81a9f68c6fmed.jpg

 

Skoro walczył z chin podem to moim zdaniem i nad tym winien się pochylić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przyglądam się zdjęciom z linka i fotce - i mam wrażenie że tail jest prawidłowy tzn. odpowiada fotce maszyny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, zobaczyłem na tym zdjęciu coś czego tam w rzeczywistości nie ma. Mea culpa - po przejrzeniu innych fotek wygląda na to, że ta maszyna nie miała jednak bąbla ECM na bobrzym ogonie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja tylko powiem ze mialem okazje kupic go za £55 w Telford ale sie nie skusilem jeszcze. Chodzil nawet po £75

Share this post


Link to post
Share on other sites

55 funtów przy dzisiejszym kursie to naprawdę okazja. Trzeba było wziąć na handel do Polski.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niestety malo oplacalne szczegolnie po rozmowie z jednym z polskich producentow akcesori modelarskich. Mowi ze woli sprzedawac w swiat nic w pl bo ok 75% odbiorcow w pl narzeka na cene produktu lub cene przesylki albo sposob platnosci. A mi nie chce sie w to bawic szkoda czasu

Share this post


Link to post
Share on other sites

W ostatnim czasie zakup sporej ilości rzeczy w UK był nawet opłacalny. Tych większych typu modele może nie, bo tu koszty wysyłki dużych pudeł nie są małe. Jeszcze gorzej jest z tymi odleglejszymi miejscami - cena takiego F-14 Tamiyi może być tam atrakcyjna, ale wysyłka zżera zyski, nie mówiąc już o wysoce prawdopodobnym zainteresowaniu ze strony urzędu celnego.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Swoją drogą to czy ktoś wie kiedy można się w Polsce spodziewać drugiej transzy TT?

Parę tygodni minęło od dnia kiedy te F-14 pojawiły się i zniknęły, chyba więc niedługo można oczekiwać kolejnej dostawy?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.